معاون کل وزارت بهداشت با حضور در گفتگوی ویژه خبری به بررسی نقاط ضعف و قوت اجرای طرح تحول سلامت پرداخت.

حریرچی: دو سوم مردم ایران تحت پوشش خدمات پیشگیرانه هستند/اختلاف دریافتی جراحان و پزشکان داخلی فاحش استبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان موضوع نقاط قوت و ضعف طرح تحول سلامت با حضور ایرج حریرچی قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رحمت الله حافظی متخصص طب فیزیکی در گفتگوی ویژه خبری امشب چهارشنبه 15 اردیبهشت ماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این بحث ایرج حریرچی قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در ارزیابی خود از اجرای طرح تحول سلامت گفت: اگر مجموع اقدامات در حوزه بهداشت و درمان را پس از اجرای طرح تحول سلامت نسبت به گذشته بسنجم نمره الف به اجرای این طرح می دهم اما اگر آن را با ایده آل ها مقایسه کنم نمره پایین ترین اجرای طرح تحول سلامت به خود اختصاص می دهد.

وی درباره این که آیا طرح تحول سلامت صرفاً بر بحث درمان متمرکز است یا خیر نیز بیان داشت: دهه 70 و 80 به طور متوسط 3 و نیم تا 4 و نیم درصد هزینه های سلامتمان را به بهداشت اختصاص داده بودیم که در سال 93 این میزان به 9 درصد رسید.

** دو سوم مردم ما تحت پوشش خدمات پیشگیرانه هستند

معاون کل وزارت بهداشت و درمان همچنین اضافه کرد: بر اساس این طرح 28 میلیون روستایی تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و در شهرهای زیر 20 هزار نفر تامین پزشکان به 6 هزار و 700 رسیده و حدود 25 میلیون شهری نیز تحت پوشش اجرای این طرح قرار دارند که بر این اساس هم اکنون دو سوم مردم ما تحت پوشش خدمات پیشگیرانه هستند و برای همه افراد نیز مراقب سلامت تعریف شده است.


** در ابتدای راه اجرای طرح تحول سلامت صرفاً بعد درمانی قضیه مورد توجه قرار گرفته بود

در ادامه این گفتگو رحمت الله حافظی متخصص طب فیزیکی نیز با تاکید بر این که در ضرورت اجرای این طرح شکی وجود ندارد به نقاط ضعف این طرح اشاره کرد و گفت: دریافتی گروه های جراح و پزشکان داخلی اختلاف فاحشی وجود دارد، پیراپزشکان و پزشکان ما نیز به شدت از اختلاف دریافت ها ناراضی هستند که این موضوع لازم است در ادامه مسیر اصلاح شود و سومین نقطه ضعف اجرای این طرح عدم تدوین راهنمای بالینی بود که باید به کمک انجمن های تخصصی انجام می شد این متخصص طب فیزیکی همچنین اظهار داشت: طرح تحول سلامت در ابتدای راه صرفاً بعد درمانی قضیه را مورد توجه قرار داده بود اما رفته رفته توجه به بحث بهداشت نیز در اجرای این طرح مورد توجه قرار گرفت.

حریرچی در ادامه برنامه با اشاره به این که دولت تدبیر و امید در ابتدا قصد داشت یارانه افرادی را که تمکن مالی دارند را قطع کند گفت: بیماری منتظر نمی ماند لذا باید اقدامات مناسبی برای حوزه بهداشت و درمان انجام داد.

وی با اشاره به این که در سال های 90 و 92 شاهد عدم بهره مندی مردم در مراجعه به پزشکان عمومی، تخصصی و بیمارستان ها بودیم بیان کرد: در آن سال ها مراجعه مردم به پزشک عمومی 8 درصد کاهش یافته بود یعنی کسانی که مریض می شدند بر روی زمین می ماندند زیرا به دلیل مشکلات مالی ترجیح می دادند که از بهداشت و درمان خود بگذرند .

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که 57 درصد تخت های بیمارستان ها فرسوده است افزود: متوسط  تاخیربیمه ها در پرداخت به بیمارستان ها در دولت گذشته 14 درصد بود افزود: همزمان با شروع طرح تحول سلامت بیمه ها همت کردند و اقدامات خوبی صورت گرفت و لذا تامین اجتماعی هم در این امر همراهی های لازم را به عمل آورد.

حریرچی با اشاره به این که تاخیر بیمه ها به حدود 3 الی 5 ماه کاهش یافته است افزود: متاسفانه  در سال 94 شاهد بودجه خوبی برای حوزه سلامت نبودیم و این امر سبب شده بود تا بیمه ها در پرداختی خود تاخیر پیدا کنند.

** درصدی از درآمدی ناخالص ملی باید به حوزه بهداشت و درمان اختصاص یابد

وی با اشاره به این که بیمه سلامت 8، 9 ماه و تامین اجتماعی 4 ماه تاخیر دارد افزود: درصدی از درآمدی ناخالص ملی باید به حوزه بهداشت و درمان اختصاص یابد.

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که منابع حوزه سلامت باید افزایش یابد  گفت: متوسط سهم بیمه ها و دولت 35 الی 41 درصد است .

حریرچی با بیان این که اگر دولت و بیمه ها پول ندهند مردم باید دست به جیب خود ببرند اظهار داشت: در دهه 80 ، 7 درصد مردم متحمل هزینه های کمرشکن در حوزه درمان می شدند و این زیبنده نظام نبود.

وی با اشاره به این که منابع پایدار را پیش بینی کرده ایم تا بتوانیم به اهدافمان دست یابیم افزود: باید عزم ملی در سیاست گذاران وجود داشته باشد.

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: پیش از این هر سال 25 تا 30 درصد قیمت دارو و تجهیزات افزایش پیدا می کرد اما طی دو سال گذشته شاهد کاهش در این حوزه ها هستیم و هزینه دارو و تجهیزات سرپایی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است


محمد حسین قربانی سخنگوی کمیسیون بهداشت در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی گفت: طرح تحول سلامت حرکت و گام بسیار بزرگی در نظام سلامت به حساب می آید لذا همه باید در این حوزه کمک کنند.

** در سال 94 با رای قاطع مجلس منابع را پایدار کردیم

وی با اشاره به این که در سال اول اجرای طرح تحول سلامت یک درصد ارزش افزوده مورد توجه قرار گرفت ادامه داد: در سال 94 با آرای قاطع مجلس و دفاع کمیسیون بهداشت توانستیم منابع را پایدار کنیم .

محمد حسین قربانی با اشاره به این که دولت نتوانست نسبت به طرح سلامت تعهدات خود را انجام دهد افزود: دولت ده درصد هدفمندی یارانه ها نتوانست محقق کند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت با تاکید بر این که طرح تحول سلامت باید به صورت قرص و محکم و با جدیت به جلو پیش برود  گفت: دولت باید منابع پایدار را برای این وحوزه تخصیص دهد.

وی با اشاره به این که در لایحه بودجه و کمیسیون تلفیق هر آن چه پیرامون طرح تحول سلامت آمده را باید مورد توجه قرار داد.

محمد حسین قربانی با اشاره به این که در مواد دخانی 35 هزار میلیارد برای دولت مالیات مقرر شده است ادامه داد: سلامت فقط متوجه وزارت بهداشت نیست بلکه توجه همه دستگاه ها و نهادها را می طلبد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت افزود: اگر منابعی موجودی را که در بودجه در نظر گرفته شده را بتوانیم وصول کنیم بسیاری از مشکلات حل می شود.


هاشمی در ادامه برنامه با اشاره به این که باید برای جلوگیری از اتلاف منابع راهنمای بالینی را در نظر بگیریم گفت: بیمه ها باید همراهی خوبی با وزارت بهداشت و درمان داشته باشند.

وی با اشاره به این که طرح تحول سلامت باید استمرار پیدا کند گفت: هم مجلس و هم دولت باید کمک کنند تا این طرح ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار