در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

دیناروند: وزارت بهداشت مخالفتی با استفاده از محصولات تراریخته در کشور ندارد

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به این که استفاده از محصولات تراریخته اما قابل ارزیابی و نظارت است گفت: وزارت بهداشت مخالفتی با استفاده از این محصولات در کشور ندارد.

دیناروند: وزارت بهداشت مخالفتی با استفاده از محصولات تراریخته در کشور نداردبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "رسول دیناروند" رئیس سازمان غذا و دارو "حیات غیب" نماینده سازمان محیط زیست "محمود تولایی" رئیس انجمن ژنتیک ایران و "آزاد عمرانی" عضو هیئت رئیسه انجمن ارگانیک ایران امشب 1 خرداد در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی موضوع محصولات تراریخته پرداختند.

وزارت بهداشت مخالفتی با  استفاده محصولات تراریخته در کشور ندارد

دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر این که  آیا استفاده از محصولات تراریخته را جایز می دانید گفت: وزارت بهداشت مخالفتی با  استفاده محصولات تراریخته در کشور ندارد

وی با اشاره به این که واردات محصولات تراریخته انحصاراً بر دو محصول سویا (کنجاله دامی، سویا و روغن سویا)است، افزود:  واردات گندم و برنج تراریخته به کشور نداریم لذا هر فرآورده تراریخته ای که  مجوز بین المللی داشته باشد را برچسب گذاری می کنیم.

دیناروند با بیان این که مردم حق انتخاب  در استفاده از محصولات را خواهند داشت خاطر نشان کرد: محصولات تراریخته ممکن است مفید یا مضر باشد به طوری که جایی که برای محیط زیست و انسان مضر ارزیابی شده نباید آن را استفاده کرد.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به  برنامه ششم توسعه پیرامون محصولات تراریخته در کشور تصریح کرد:  پیرامون محصولات تراریخته در کشور مخالفت هایی وجود دارد به گونه ای که وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد داده و دولت آن را تصویب کرده است تا امکان  استفاده از این علم و فناوری در کشور وجود داشته باشد بنابراین مخالفت کورکورانه و یا تایید کورکورانه نباید داشته باشیم لذا با توسعه و تولید آن موافق هستیم.

استفاده از محصولات تراریخته مخاطره آمیز اما قابل ارزیابی است

وی با بیان این که استفاده از محصولات تراریخته مخاطره آمیز اما قابل ارزیابی است عنوان کرد: بدون ارزیابی ایمنی اجازه ورود این محصولات را به بازار نخواهیم داد.

 استفاده از محصولات تراریخته در صورت نظارت و ارزیابی درست مخاطره آمیز نیست

تولایی رئیس انجمن ژنتیک ایران در ادامه این برنامه  در پاسخ به سوال اول مجری مبنی بر این که چند درصد محصولات تراریخته است گفت: قسمت اعظم ذرت دنیا تراریخته است به گونه ای که بخش زیادی طیور را تشکیل می دهد.

وی با اشاره به این که بخش زیادی از ذرت، سویا، کنجاله ها، پنبه و چغندر قند تراریخته است ادامه داد: کشورمان 165 میلیون هکتار مساحت دارد که 51 میلیون آن مستعد کشاورزی است.

تولایی با اشاره به این که همه این محصولات در داخل کشور قابلیت تولید دارند بیان کرد: اگر ژن مقاومت به شوری را از گیاه خانواده نمک بگیریم و به گندم غیرمقاوم انتقال دهیم در این صورت می توانیم به بهره وری خوبی دست یابیم.

رئیس انجمن ژنتیک ایران با اشاره به این که 71 مجوز مصرف در 17 محصول صادر شده است که دارای برچسب است ادامه داد: محصولات اصلاح شده ژنتیکی حدود 20 سال است که در بازار مصرفی دنیا قرار دارد به طوری که تولید آن ها رو به توسعه است.

تولایی گفت: استفاده از محصولات تراریخته مخاطره آمیز اما قابل ارزیابی است.

سازمان محیط زیست در استفاده از محصولات تراریخته موضع احتیاط آمیز دارد

حیات غیب  نماینده سازمان محیط زیست در ادامه برنامه با اشاره مواد غذایی دام و طیور را از کشور برزیل وارد کرده ایم گفت: کشور برزیل بعد از آمریکا بزرگ ترین تولید کننده محصولات دست کاری شده ژنتیکی است

نماینده سازمان محیط زیست با تاکید بر این که سازمان محیط زیست در استفاده از محصولات تراریخته موضع احتیاط آمیز دارد عنوان کرد:  این محصولات برای غذای دام و طیور از کشور برزیل وارد شده است.

وی با اشاره به پروتکل ایمنی زیستی که در سال 1379 امضا شده است عنوان کرد: این پروتکل در سال 82 در مجلس به تصویب رسید و در نهایت در سال 88 قانون ایمنی زیستی تدوین شد

حیات غیب با اشاره به این که بعد از 6 سال توانستیم محصولات تراریخته را در بازار برپسب گذاری کنیم اظهار داشت: محصولات تراریخته در بازارمان وجود دارد.

نماینده سازمان محیط زیست با تاکید بر رویکرد احتیاط آمیز نسبت به محیط زیست ادامه داد: باید ملاحظات لازم برای استفاده از محصولات تراریخته را در نظر بگیریم.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار