نرخ تورم تک رقمی می شود/ ردپای موسسات غیرمجاز در افزایش نرخ سود

رییس کل بانک مرکزی گفت: حفظ ثبات قیمت‌ها از مهمترین اهداف مرکزی در کنار تثبیت نرخ تورم تک ارزی به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ولی الله سیف روز سه شنبه در بیست و ششمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی در محل سالن اجلاس سران ، گفت: از مهمترین اهداف بانک مرکزی می توان به حفظ ثبات قیمت‌ها در کنار حفظ رشد اقتصادی و توازن اشاره کرد. بانک مرکزی تلاش کرده در اعمال سیاست‌های پولی با الویت اهداف اقتصادی متناسب با محتویات زمانی حرکت کند.

وی گفت: با اتخاذ سیاست های پولی در دولت یازدهم تورم مهار شده و از نرخ بالای 40 درصد در سال 1392 به 11.2 درصد در فروردین ماه امسال کاهش یافته است.

سیف با اشاره به این که تک رقمی شدن نرخ تورم شرایط مطمئن و با ثباتی را برای سرمایه گذاران فراهم می کند، گفت: حفظ ثبات قیمت ها مهمترین سیاست پولی به شمار می رود و در تحقق این سیاست باید به رشد اقتصادی و ایجاد توازن در بخش خارجی اقتصاد نیز توجه داشت.

سیف افزود: با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و لغو بیشتر تحریم ها و اجرای سیاست خروج از رکود شرایط اقتصادی بهبود یافته و پیش بینی می شود رشد اقتصادی امسال شتاب بیشتری داشته باشد.

وی پیش‌بینی کرد که با استمرار شرایط فعلی، روند کاهش تورم ادامه یابد و در تابستان امسال سطوح تک‌رقمی نرخ تورم بعد از ۲۵ سال تجربه شود. همچنین پایدارسازی تورم تک‌رقمی و اتخاذ تدابیر لازم در این زمینه از اولویت‌های اصلی بانک مرکزی است.

رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به شرایط کند شدن خروج از رکود به دلیل کاهش قیمت نفت و طولانی شدن مذاکرات علیرغم رشد مثبت سه درصدی در سال ۹۳ گفت: بانک مرکزی از طریق اتخاذ سیاست‌های اعتباری مناسب و تامین سرمایه در گردش واحدها و اجرای بسته تامین مالی واحدهای تولید، پیامدهای کاهش قیمت نفت را به حداقل رساند.

وی در مورد تحولات حجم نقدینگی گفت: در پایان سال ۹۴ حجم نقدینگی با ۳۰ درصد افزایش نسبت به پایان سال ۹۳ به یک هزار و ۱۷ هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با رشد این متغیر در سال ۹۳ که ۲۲.۳ درصد بود، ۷.۷ درصد افزایش یافته است که پنج واحد درصد از آن به مساعدت نظام بانکی به بخش تولید مربوط می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: رشد ۳۰ درصدی حجم نقدینگی شامل ۱۷ درصد پایه پولی و ۱۱ درصد ضریب فزاینده پولی مربوط می‌شود همچنین با وجود نقش مسلط بدهی‌ بانک‌ها به بانک مرکزی و رشد پایه پولی، حجم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی ۱.۷ درصد در سال ۹۴ کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه در کنار تمامی این عوامل، موسسات غیرمجاز به افزایش نرخ سود دامن زدند، تصریح کرد: بر این اساس تعدیل رو به پایین نرخ‌های سود بانکی در دستور کار قرار گرفت که در نهایت منجر به ساماندهی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و اضافه برداشت بانک‌ها شد و شرایط بهتری برای مدیریت نقدینگی در بانک‌ها فراهم گردید. در عین حال بانک مرکزی با تمرکز بر مطالبات غیرجاری، زمینه رفع تنگنای مالی در شبکه بانکی را فراهم کرد.

وی گفت: گسترش چتر نظارتی بانک مرکزی بر موسسات مالی غیرمجاز از ابزارهای کلیدی برای مهار قیمتی در بازار پولی است که بانک مرکزی در تلاش برای تحقق این امر است.

سیف درباره مدیریت بازار ارز در سال ۹۴ گفت: نرخ هر دلار در این سال به طور متوسط ۳۴۵۰ تومان بود که در مقایسه با رقم سال ۹۳، ۵.۲ درصد افزایش یافته است. در سال ۹۴ شکاف نسبی نرخ دلار آزاد و بازار رسمی با ۷.۱ درصد کاهش نسبت به سال قبل به ۱۶.۶ درصد رسید. این شکاف ۱۳.۳ درصد است.

وی با بیان اینکه حفظ مناسب ارزش پول ملی و ثبات بازار ارز در دستور کار بود، افزود: حجم تسهیلات پرداختی در سال ۹۴ با رشد ۲۲ درصد به ۴۱۷ هزار میلیارد تومان رسید که ۶۱.۱ درصد آن به تامین سرمایه در گردش تولید اختصاص یافت و سهم تامین سرمایه در گردش به بخش صنعت و معدن در همین سال ۸۲.۲ درصد بود.

***نرخ سود بانکی در سراشیبی قرار دارد

سیف رئیس کل بانک مرکزی ایران در حاشیه بیست و ششمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی در جمع خبرنگاران گفت: زمان مشخصی برای تعیین کاهش دوباره نرخ سود بانکی وجود ندارد و هدف بانک مرکزی از این اقدام رسیدن به رقمی متناسب با نرخ تورم است و با توجه به روند کاهشی نرخ تورم کاهش سود بانکی همچنان ادامه دارد.

وی در ادامه افزود: با توجه به این موضوع که نرخ تورم در آستانه تک رقمی شدن قرار دارد بانک مرکزی برای سود بانکی نرخ مشخصی را تعیین و اعلام نمی‌کند.

سیف اذعان داشت: حلقه نظارت بر بانک‌ها با تحولات اخیر که در حوزه نظارت پدید آمده جدی‌تر خواهد شد به طور‌ی که اخیرا پرونده 5 بانک در هیئت انتظامی بانک مرکزی بررسی و رای صادر گشته است.

رئیس کل بانک مرکزی پاسخی برای اعلام تعیین و تکلیف توقیف 2 میلیارد دلاری ایران در آمریکا ارائه نداد.

وی همچنین در خصوص قانون افزایش وام ازدواج تا سقف 10 میلیون تومان در مصوبه بودجه سال جاری گفت: با توجه به این موضوع که منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها در سال‌های گذشته با کاهش روبرو بوده باید تدابیر ویژه‌ای برای سیاست‌های این مصوبه در نظر گرفته شود و زمانی که این موضوع به قانون تبدیل شده از آن تبعیت خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین در مورد نحوه‌ی پرداخت حقوق کارکنان در بانک مرکزی و تاکید اخیر معاون اول رییس جمهور برای ساماندهی پرداخت‌ها به کارکنان توضیح داد: در حال حاضر نیز حقوق‌ها و پرداختی‌ها در بانک مرکزی کاملا کنترل شده و از فیلترهای خاص عبور می‌کند و مشکلی در این رابطه وجود ندارد، اما اگر لازم باشد در جهت همسویی با تاکید اخیر دولت ما نیز اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۱ ۰۷ خرداد ۱۳۹۵
متاسفم فقط دنبال کم کردن سود بانکی مردم هستین ، تورم که بالای 25 درصداست سود وامها که بالاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۰۴ خرداد ۱۳۹۵
بانک مرکزی نرخ سودسپرده رابایدازروی افزایش قیمت ویزیت پزشکان ونوارمغزوجراحی ودارووغذای بالای شهرتعیین کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۰۴ خرداد ۱۳۹۵
شما می دانستید انهایی که بیمه تامین اجتمایی اختیاری هستند تامین اجتمایی نرخ بیمه را برای انها 18 درصد حساب می کند ایا این نرخ واقعا درست است این در حالی است که بسیاری از انها واقعا بیکار هستند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۰۴ خرداد ۱۳۹۵
با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمیشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۰۴ خرداد ۱۳۹۵
لطفا سودوام هاروکم وسودسپرده مثل قبل باشه ویاافزایش داشته باشه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۰۴ خرداد ۱۳۹۵
تورم کم شده ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۰۴ خرداد ۱۳۹۵
رونق اقتصادی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۰۴ خرداد ۱۳۹۵
حضور متخصصین باتجربه اقتصاددان اصل است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۰۴ خرداد ۱۳۹۵
راه میگی سود تسهیلات رو کاهش بدید
ن سپرده !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۰۴ خرداد ۱۳۹۵
ان شاء الله رونق اقتصادی تو راهه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۰۴ خرداد ۱۳۹۵
شما میگین تک رقمی ما هم میگیم ... تک رقمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۴ خرداد ۱۳۹۵
آب و برق گرون شده اونوقت میگن تورم کم شده
آخرین اخبار