در برنامه نگاه یک مطرح شد؛

وجود نظام حزبی در کنار نظام پارلمانی می تواند ثمرات بهتری داشته باشد/ فراکسیون فراگیر اکثریت قاطع مجلس دهم خواهد بود

دو تن از منتخبین دهمین مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به ارزیابی نتایج انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی پرداختند.

حضرتی: وجود نظام حزبی در کنار نظام پارلمانی می تواند ثمرات بهتری داشته باشد/ نقوی حسینی: فراکسیون فراگیر اکثریت قاطع مجلس دهم خواهد بود
به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "الیاس حضرتیگ" و "سید حسین نقوی حسینی" از منتخبین مجلس دهم شورای اسلامی با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به ارزیابی نتایج انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی پرداختند.  
 
در ابتدای این برنامه الیاس حضرتی منتخب مجلس دهم و عضو فراکسیون امید در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تشریح ارزیابی خود از نتایج انتخابات این دوره از مجلس شورای اسلامی بیان داشت: بی شک انتخابات یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلابی اسلامی است و چیزی است که ما را با قبل از انقلاب با اکثر کشورهای منطقه متمایز کرده است. 

وی با بیان اینکه انتخابات دستاوردهای عظیمی دارد و مردم این دستاوردها را به خوبی درک کرده اند تصریح کرد: براین اساس هم مردم، هم مسئولین و هم مقام معظم رهبری همیشه پای کار بودند و در بدترین روزها از جمله در دوران دفاع مقدس انتخابات ما حتی یک روز نیز به تاخیر نیفتاد. 

این منتخب دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم با حضور در انتخابات نظرات و مدیریتشان را بر امور مختلف اعمال می کنند خاطر نشان ساخت: براین اساس انتخابات ما با شور و نشاط همراه است و در هفتم اسفند ماه سال گذشته نیز مردم با درک شرایط منطقه و شرایط جهانی و هم چنین با توجه به اوضاع داخلی کشور با حضور پررنگشان تصویر زیبایی به دنیا مخابره کردند تا به آنها بفهمانند که باورشان به مجموعه نظام که برای آن انقلاب کردند همچنان پایدار است. 

وجود نظام حزبی در کنار نظام پارلمانی می تواند ثمرات بهتری داشته باشد 

حضرتی در ادامه به چند ویژگی بارز این دور از انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره و بیان داشت: در این دوره انتخابات مجموعه احزاب و گروه ها حضور داشتند اما مردم در یک قدم بالاتر سعی کردند که ائتلاف های فراتر از احزاب هم رای دهند و دومین ویژگی بارز این دور از انتخابات بود که مردم سعی کردند چیزی را به ما بفهمانند و آن این است که ما نظام پارلمانی خوبی داریم ولی نظام حزبی که مکمل نظام پارلمانی است و جزو لاینفک نظام پارلمانی محسوب می شود را نداریم که این یک نقیصه در قانون اساسی است که در میدان اجرا نیز توجه چندانی به آن نشده است. 

این فعال اصلاح طلب با بیان اینکه با وجود نبود نظام حزبی در کشور نامزدهای انتخاباتی به منت کشی مردم می روند و مردم سوابق نامزدها را خودشان مورد ارزیابی قرار می دهند و حاکمیت مردم نیز به صورت واقعی در کشور ما اعمال می شود خاطر نشان ساخت: علی رغم این موضوع تجارب دنیا نشان داده نظام حزبی در کنار نظام پارلمانی می تواند ثمرات بهتری داشته باشد و در این دور از انتخابات مردم خصوصا در تهران شبه حزبی رفتار کردند و تا حدودی فقدان نظام حزبی در کشور را جبران کردند مسئله یک قدم به پیش است و این حرکت را باید قدر بدانیم. 

عضو فراکسیون امید در مجلس هم چنین درباره اینکه کدام یک از گزینه ها اکثریت نسبی مطلق را به خود اختصاص داده گفت: مردم به هیچ یک از جناح های سیاسی رای مطلق ندادند، حدود 40، 50 نفر از منتخبین مجلس از مستقلین هستند که این موضوع که چه تعداد از این افراد به هر یک از فراکسیون داخل مجلس بروند و آن فراکسیون اکثریت را به خود اختصاص دهد اکثریت نسبی با آن جناح خواهد بود.  

در ادامه این بحث سید حسین نقوی حسینی دیگر منتخب دهمین دوره مجلس نیز با بیان اینکه انتخابات شاخص اعتماد ملت به یک نظام است گفت: الحمدالله در طی 37 سال گذشته جمهوری اسلامی ایران هم نسبت به کشورهای منطقه و هم نسبت به کشورهای مدعی دموکراسی در این شاخص بالاترین ضریب اعتماد را از آن خود کرده است.  

وی ادامه داد: انتخابات مردم سالاری دینی ما یک انتخابات واقعی است و این مردم هستند که رای می دهند و انتخاب می کنند و این برخلاف چیزی است که در کشورهای غربی اتفاق می افتد که در آنها این احزاب هستند که تعیین کننده هستند و از آنجا که در کشورهای غربی احزاب تعیین کننده انتخابات هستند مشارکت مردمی وجود ندارد.  

این عضو فراکسیون رهروان ولایت با بیان اینکه در این دور از انتخابات بیش از 62 درصد مردم پای صندوق های رای آمدند گفت: این سطح از مشارکت در نظام های دنیا کم نظیر است و مردم ما یک مردم سالاری واقعی را به نمایش گذاشتند و در این دور از انتخابات یک انتخابات پرشور و با استفاده از همه ظرفیت ها برگزار شد. 

وی اضافه کرد: از آنجایی که مردم حضور در انتخابات را هم حق شهروندی و هم تکلیف شهروندی خود در تعیین سرنوشتشان می دانند مشارکت در انتخابات بالاست.  
این منتخب مجلس دهم با بیان اینکه در جناح اصولگرا ما به آن شکل جریانی حرکت نکردیم گفت: در مقابل یک جریان در این دور از انتخابات به نام لیست امید حضور پیدا کرد که مقداری انتخابات را جریانی و جناحی کرد که این موضوع همچنان ادامه دارد و لیست امید در تهران و خیلی از شهرستان ها موفق شد تا آرا را کسب کند.  

وی با بیان اینکه در مجموع لیست غیرامید اکثریت قاطع مجلس دهم را از آن خود کرده اند گفت: در جلسه ای که فراکسیون غیرامید یا فراکسیون فراگیر برگزار کرد 188 نفر در این فراکسیون شرکت کردند که این حضور فراگیر یعنی اکثریت قاطع مجلس و این در حالی است که نشستی که لیست امیدداشت بالاترین رای به رئیس فراکسیون 150 رای بود که این نشان دهنده فاصله بسیار زیاد اعضای دو فراکسیون است. 

فراکسیون فراگیر اکثریت قاطع مجلس خواهد بود 

 نقوی حسینی با بیان اینکه ما محدودیتی برای حضور نمایندگان در فراکسیون فراگیر نداریم بیان داشت: براین اساس قطعا فراکسیون فراگیر اکثریت قاطع مجلس را از آن خود خواهد کرد. 
این عضو فراکسیون رهروان ولایت با بیان اینکه مدل مجلس دهم با مجالس گذشته متفاوت است گفت: لیست امید به جهت این که نام دولت تدبیر و امید است تا هم بتواند اصلاح طلب و هم معتدلین را در بر گیرد توانست در انتخابات موفق ظاهر شود. 

وی تصریح کرد: در بررسی انتخابات متوجه می شویم معمولا وقتی دولت ها انتخابات را برگزار می کنند اکثریت مجلس متمایل به دولت است منتهی مجلسی که در دولت تدبیر و امید تشکیل شد نتوانست نمایندگان اکثریت را از آن خود کند لذا اکثریت نمایندگان آن نماینده دولت نیستند که نشان می دهد دولت نتوانسته برای نامزدهای خودش در میان مردم رای جمع کند. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا اظهارات شما مبنی براین است که دولت در انتخابات دخالت داشته پاسخ داد: بنده مستندات خود را به مراجع قانونی ارائه کردم و علی رغم این که دولت همه تلاش خود را به کار گرفت تا اکثریت مجلس را کسب کند اکثریت مجلس از فراکسیون امید نیستند و این نشان می دهد مردم جهت گیری دیگری طی کرده اند. 

نسبت رد صلاحیت اصولگرایان به اصلاح طلبان یک و نیم برابراست 

این منتخب مجلس دهم همچنین در خصوص میزان رد صلاحیت اصلاح طلبان بیان داشت: نسبت رد صلاحیت اصولگرایان به اصلاح طلبان یک و نیم برابر است. 

در ادامه حضرتی دیگر منتخب مجلس و عضو فراکسیون امید نیز با بیان اینکه اصولگراهایی که تحت حمایت فراکسیون امید قرار گرفته اند جزو اصولگرایان معتدل هستند گفت: در مجلس حال حاضر 255 نفر نماینده منتخبی که داریم با شعار حمایت از دولت به مجلس آمدند و معتقد هستند که باید دست دولت را گرفت. 

نقوی حسینی در ادامه برنامه با اشاره به این که مجلس نباید از دایره اختیارات و وظایف خود خارج شود گفت: نباید حرفی زد که در حوزه اختیارات و وظایف مجلس نیست.

وی با اشاره به این که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دولت تشکیل شده است افزود: قوه مجریه کشور دولت است و نقش مجلس در این است که به خوبی قوانین را تصویب و بر روی اجرای آن نظارت داشته باشد.

منتخب مجلس دهم با اشاره به ده بند اقتصاد مقاومتی افزود: مجلس باید اقدام به رفع نواقص موجود در قوانین کند.

نقوی حسینی با بیان این که مجلس نهم 3 قانون را در راستای اقتصاد مقاومتی تصویب کرده است عنوان کرد: حدود 5 سال است که اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است  این در حالی است که سه سال از عمر دولت می گذرد و در نهایت رهبر انقلاب امسال را به سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نام گذاری فرموده اند.

وی با اشاره به این که در مورد مسئله یارانه ها قانون تصویب شده است افزود: در مورد یارانه ها تعیین تکلیف صورت گرفته است لذا در بودجه سال 95 صرفاً گفته شده خانواده هایی که 35 میلیون به بالا درآمد دارند نیازمند دریافت یارانه نقدی نیستند این در حالی است که دولت این مسئله را قبول نمی کند.

 مجلس دهم یکی از اقتصادی ترین مجالس در طول ادوار گذشته است

منتخب مجلس دهم با بیان این که در مجلس دهم شاهد تنوع و تخصص هستیم اظهار داشت: مجلس دهم یکی از اقتصادی ترین مجالس در طول ادوار گذشته است

نقوی حسینی با اشاره به این که سوالات و تذکرات نمایندگان مجلس به وزرای دولت احمدی نژاد بیشتر بوده است گفت: 287 نماینده در مجلس آماده کمک به دولت هستند.

وی با اشاره به پیام امروز رهبر معظم انقلاب به منتخبین مجلس دهم گفت: مجلس باید سنگری در برابر ترفندها و تجاوزگری های استکبار جهانی ایجاد کند.

منتخب مجلس دهم در پاسخ به سوال دیگری پیرامون برجام گفت: برجام توافق جمهوری اسلامی ایران با 1+5 بود لذا این توافق از طریق مذاکره به دست آمد و تصمیم نظام بود.

نقوی حسینی با بیان این که برجام در مجلس به تصویب رسید ادامه داد: ممکن است برخی بر روی این توافق نقد داشته باشند و لذا اگر نقدها در حوزه اجرای فعلی ظهور یابد منتقدین حق دارند که بگویند چرا به نقدهای ما گوش نکردید.

وی با اشاره به این که ایران بیش از تعهداتش عمل کرده است عنوان کرد: اکنون نوبت طرف مقابل است که باید تعهدات خود را عملی کند.

ضرورت ایستادگی در مقابل عهدشکنی آمریکا

منتخب مجلس دهم با اشاره به این که آمریکا دولت عهد شکن است گفت: باید در مقابل عهد شکنی آمریکا ایستادگی کرد.

مجلس دهم پشت سر دولت می ایستد و در پی احقاق حقوق در موضوع برجام است

نقوی حسینی با تاکید بر این که مجلس، دولت، شورای امنیت ملی باید مکمل هم باشند تا بتوانیم به حقوقمان دست یابیم افزود:  مجلس دهم پشت سر دولت می ایستد و در پی احقاق حقوق در موضوع برجام است.

برند نظام جمهوری اسلامی ایران فرهنگی است

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که اولویت اساسی مجلس دهم چیست گفت: اولویت اول مجلس دهم اقتصاد مقاومتی و همه الزامات آن و اولویت دوم تلاش مجدانه برای ژرف سازی فرهنگ اسلامی است لذا برند نظام جمهوری اسلامی برند فرهنگی است.

منتخب مجلس دهم با اشاره به این که وجهه نظام جمهوری اسلامی وجهه فرهنگی است عنوان کرد: ما به فرهنگ غنی دینی خود متکی هستیم.

نقوی حسینی با اشاره به این که باید به همه اهالی فرهنگ اعتماد کرد گفت: باید بر فرهنگ غنی خود تکیه زد و به اهالی فرهنگی میدان داد لذا باید مبتنی بر فرهنگ اسلامی عمل کنیم.

حقیقتی منتخب مجلس دهم در ادامه این گفتگوی زنده در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که اولویت فراکسیون امید چیست گفت: متاسفانه با تعدادی از موضوعاتی روبرو هستیم که در آن بحران وجود دارد لذا مهم ترین بحران مربوط به گفتگو می شود.

وی با اشاره به این که در حوزه سیاست خارجی واقتصاد با دولت اشتراک نظر داریم گفت: باید در مسائل سیاست خارجی مقتدرانه حرکت کنیم.

حقیقتی با اشاره به این که امیدوارم مجلس دهم سربلند و سرافراز از تمرین بزرگ خود بیرون بیاید ادامه داد: باید منظم، مرتب و دوستانه صحبت کرد و در کنار هم حرفهای یکدیگر را بشنویم.

منتخب مجلس دهم با اشاره به این که یکی از الویت های اساسی بحث اقتصاد مقاومتی است گفت: پرداختن به اقتصادمقاومتی مقدماتی دارد.

تعدد قوانین یکی از موانع فعالیت های اقتصادی به شمار می آید

وی وظیفه اصلی مجلس را از زمان مشروطیت تغنین درست قوانین و نظارت بر اجرای آن دانست و عنوان کرد: متاسفانه قوانین انباشه شده زیادی داریم به طوری که تعدد قوانین یکی از موانع فعالیت های اقتصادی به شمار می آید
حقیقتی اجرای قانون را مهم تر از تصویب آن دانست و افزود: باید مجموعه ای تحت عنوان پایش قوانین ایجاد کنیم.

منتخب مجلس دهم با این که بسیاری از افراد قانوناً فساد اقتصادی می کنند گفت: باید با ریشه ها و مظاهر فساد مبارزه کرد.

وی یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی را شخصیت، اصلیت، اعتماد و احترام به تولید کنندگان دانست و اظهار  داشت: باید مجلس دهم موضوع یارانه ها را در اولویت کارهای خود قرار دهد لذا باید کمیسیون های مربوطه کار ویژه ای را در این رابطه انجام دهند.
حقیقتی با اشاره به این که مجموعه نیازمندان به یارانه به صورت واقعی جمعاً 30 میلیون نفر بیشتر نمی شود گفت: جمعاً در ماه 2 هزار و 500 میلیارد تومان می توان پول اضافه داشت.

منتخب مجلس دهم با اشاره به این که دیوار کدورت و بدبینی بین تعدادی از نمایندگان مجلس نهم با دولت یازدهم وجود داشت در مجلس نهم تعداد سوالات و کارت قرمزها بیشتر از ادوار گذشته مجلس بود.

دولت به مجلس دهم خوش بین است

وی با اشاره به این که دولت به مجلس دهم خوش بین است عنوان کرد: نمایندگان مجلس دهم علاقه مندند تا به دولت یازدهم کمک کنند.
حقیقتی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون برجام گفت: فراکسیون امید و ولایت هر دو بر اصل برجام تاکید دارند لذا مجموعه نظام در این زمینه همکاری های لازم را داشته است.

منتخب مجلس دهم در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که مجلس دهم در حوزه فرهنگی چه اقداماتی را انجام خواهد داد گفت: اختلافات در حوزه فرهنگی به صورت جدی است لذا باید به اهالی فرهنگ و به ابزارهای فرهنگی به صورت جدی نگریسته شود.

وی با اشاره به این که تعداد تیراژ روزنامه ها شرم آور است گفت: این در حالی است که بهترین روزنامه نگاران و خوش فکر ترین افراد را در کشور داریم پس باید در حوزه فرهنگ، هنرمندان را به رسمیت بشناسیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: نگاه یک ، مجلس ، لاریجانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار