صادق‌نیت مطرح کرد؛

مرگ و میر و بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا کاهش یافته است

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و درمان گفت: مرگ و میر و بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا نسبت به سال 92 با کاهش مواجه شده است.

مرگ و میر و بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا کاهش یافته استبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خسرو صادق‌نیت رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و درمان در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز ( دوشنبه ) در سالن اجتماعات سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: آمارهای اولیه نشان می‌دهد که تعداد مرگ و میر بالای 30 سال و بیماری‌های مربوط به آلودگی هوا نسبت به سال 92 کاهش یافته است.

وی ادامه داد: اثرات کوتاه‌مدت بیماری و مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا در سال 94 نسبت به سال 93 و در سال 93 نسبت به سال 92 با یک روند کاهشی روبرو شده است.

صادق نیت تصریح کرد: مرگ و میر بر اثر ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون کاهش داشته است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و درمان درباره دلایل کاهش بیماری و مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا بیان داشت: اقدامات تأثیرگذار بر سلامت به همراه توجه مردم به نکات بهداشتی و هشدارها منجر به کاهش بیماری و آلودگی‌های مربوط به هوا شده و امیدواریم با دقت هر چه بیشتر بتوانیم میزان عوارض آلودگی هوا بر سلامت  را کاهش دهیم و به هدف ایده‌آل خود که داشتن هوای پاک و سالم برای تمام ایام سال است، دست یابیم.

صادق نیت گفت: طبق آمار ثبت شده در اورژانس تهران تفاوت فاحشی در بین ثبت فوتی‌های روزهای درگیر با آلودگی هوا و روزهای سالم نداشته‌ایم.

وی افزود: تعداد مراجعات و بستری‌ها در اورژانس تهران تفاوت معنا‌داری با روزهایی که شاخص کیفی هوا کمتر از 150 ( ناسالم برای گروه‌های حساس ) با جامعه سالم و پاک نداشته‌ایم و این موضوع دال بر این برداشت نیست که آلاینده‌ها تأثیر منفی ندارند بلکه نشان از رعایت مردم و توجه آن‌ها به توصیه‌های بهداشتی است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و درمان تأکید کرد: بنابراین با مراقبت‌های بهداشتی می‌توانیم اثرات کوتاه مدت آلودگی هوا را کاهش دهیم.

صادق‌نیت با بیان اینکه سرب یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های هوای تهران بود، افزود: این آلاینده در سال 83 به دلیل اقدامات انجام شده در خصوص کاهش آلودگی هوا از لیست آلاینده‌های کشور حذف شد.

وی درباره سرب تصریح کرد: سرب یکی از آلاینده‌های خطرناکی است که در دراز مدت بر روی سیستم عصبی افراد به ویژه کودکان و نوزادان تأثیر می‌گذارد به طوری‌که در بدن رسوب کرده و رشد سیستم عصبی مغز را دچار اختلال می‌کند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و درمان با بیان اینکه از شش شاخص آلاینده هوا، پنج مورد آن در بیشتر ایام سال در وضعیت پاک یا سالم قرار دارند، افزود: در حال‌حاضر نگرانی اصلی ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون است که قبل از سال 92 مورد سنجش و اندازه‌گیری قرار نگرفته است.

صادق‌نیت با بیان اینکه طبق پروتکل‌های سازمان جهانی باید در زمانی‌که شاخص کیفی هوا از 200 عبور می‌کند، جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل شود، ادامه داد: ولی از دو سال گذشته حساسیت بر روی سلامت مردم جامعه به قدری افزایش یافته است که تشکیل جلسه از قرارگیری شاخص کیفی هوا بر روی 200 به 150 تغییر یافته است.

وی تأکید کرد: وقتی میانگین شاخص کیفی هوا بین 100 تا 150 است وضعیت کیفی هوا برای گروه‌های حساس جامعه ناسالم قلمداد می‌شود و در این شرایط کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و ریوی باید توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند تا از اثرات آلاینده‌های هوا بر روی بدن خود بکاهند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و درمان ادامه داد: اگر شاخص کیفی هوا بین 150 تا 200 قرار گیرد هوا برای همه افراد جامعه ناسالم است و در این شرایط نیز کلیه افراد جامعه با رعایت نکات ایمنی باید از کاهش آثار آلودگی هوا بر سلامت خود بکاهند.

وی در پایان گفت: اگر شاخص کیفی هوا از 200 عبور کند به معنی قرارگیری وضعیت کیفی هوا در شرایط بسیار ناسالم بوده و نگرانی‌ها با تذکرات جدی‌تری بر جامعه القا می‌شود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بهونه
۱۵:۴۸ ۰۱ آذر ۱۳۹۵
و خداوند ابرها را آفرید برای این چنین روزی که دست به دامانش شوند برای کاهش آلودگی هوا!!! :l
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۰۱ آذر ۱۳۹۵
واقعا اینم از معجزات الهیه، و البته اینکه آدم خودشو با هر شرایطی وفق میده
آخرین اخبار