حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر مطرح کرد؛

پرهیز از تصویب بودجه با رانت، دوستی و رفاقت/ لزوم رفع گلایه رهبر انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: اگر قرار باشد رانت، دوستی و رفاقت و غیره در تنظیم بودجه نقش داشته باشد، نمی‌توان آن را حسن التقدیر دانست.

پرهیز از تصویب بودجه با رانت، دوستی و رفاقت/ لزوم رفع گلایه رهبر انقلاب درباره اقتصاد مقاومتیبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسکر در جلسه تواصی به حق در جمع کارکنان بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با اشاره به حدیث «لَا یَذُوقُ الْمَرْءُ مِنْ حَقِیقَةِ الْإِیمَانِ حَتَّى یَکُونَ فِیهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ» اظهار داشت: مولای متقیان حضرت علی (ع) در این حدیث می‌فرمایند: هیچ انسانی مزه حقیقت ایمان را نمی‌چشد، مگر اینکه در او 3 خصلت وجود داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اهمیت درک حقیقت ایمان گفت: امام حسین (ع) می‌فرمایند: «وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ» یک عده دارای ایمان نبوده و به حقیقت ایمان نمی‌رسند چون دین لقلقه زبان شان است و حقیقت دین در وجودشان نیست.

وی با اشاره به اینکه قرآن در آیه «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا آمِنُوا» به مومنان خطاب می‌کند که شما ایمان بیاورید، افزود: در اینجا مراد همان حقیقت ایمان است و کسانی طعم و شیرینی آن را درک می‌کنند که به این حقایق رسیده باشند.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر تصریح کرد: امیرالمومنین معنای ایمان به خدا و نقش خدا در زندگی را می فهمید و از عبادت و خواندن نماز لذتی می‌برد که هیچ کس مانند ایشان آن را احساس نمی‌کرد.

وی در ادامه از دین شناسی به عنوان اولین خصلت نام برد و با ابراز تاسف از اینکه امروز نیز شاهدیم برخی افراد کاری را که در جامعه انجام می دهند به اسم دین تمام می کنند، تصریح کرد: شناخت دین ساده نیست و برخی افراد تلاش دارند کارهای خود را بر دین تحمیل کنند که بسیار خطرناک است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه گاهی اوقات افراد آیات قرآن را به جای تفسیر، تأویل می‌کنند و نظر خود را بر نظر قرآن تحمیل می‌کنند، افزود: این افراد نزد خدا معذبند، ما باید ببینیم قرآن چه می‌گوید نه اینکه نظر خود را بر قرآن تحمیل کنیم.

وی با بیان نمونه‌هایی از این گونه اقدامات در جامعه امروز، اضافه کرد: این مشکل که هر کسی تلاش دارد به شکلی نظر خود را بر دین تحمیل کند، خطر بزرگی است که جامعه اسلامی را تهدید می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسکر با اشاره به شکل گیری داعش گفت: آن ها نیز در فیلم‌هایی که منتشر کردند، نمی‌گویند که این کار برای دستیابی به حکومت است، بلکه آیات و روایاتی را که در کتاب‌هایشان است، می‌خوانند و ادعا می‌کنند براساس آن ها عمل می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تاکید بر اینکه نشناختن دین فاجعه ببار می‌آورد، افزود: خوارج هم مدعی بودند دیندار واقعی هستند و امیرالمومنین را خارج از دین معرفی می‌کردند و مقابل امیرمومنان می‌گفتند «لا حُکْمَ إلاّ للهِ» در حالی که آن ها خود از دین خارج شده بودند و این خطر بزرگی برای جهان اسلام است.

وی تصریح کرد: کسی که تفقه در دین داشته و دین شناس باشد، طعم شیرین ایمان را متوجه می‌شود و مسلمان باید خود را تسلیم دین بداند.

نماینده ولی فقیه با اشاره به روایات مهمی که در زمینه بدعت گذاری در دین وجود دارد، گفت: اگر عالمی مشاهده کند که بدعت در دین می‌گذارند و مقابله نکند عذاب الهی شامل حال او خواهد شد، قاطع برخورد کردن اینگونه روایات برای آن است که هیچ کس جرأت نکند بدعتی در دین وارد کند، چرا که اگر چنین اتفاقی افتاد از اسلام چیزی باقی نخواهد ماند.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر همچنین شکل گیری فرقه‌های گوناگون در دنیای امروز را یادآور شد و تصریح کرد: چارچوب دین باید برای مردم مشخص باشد، امیرمومنان علی (ع) نیز در نهج البلاغه از تشتت آرا در مسایل دینی انتقاد می‌کنند.

نماینده ولی فقیه از صبوری در برابر مصیبت‌ها به عنوان دومین خصلت نام برد و گفت: اگر انسان در مقابل مصیبت‌ها صبور باشد، می‌تواند مزه شیرین ایمان را بچشد.

وی افزود: افراد ناتوان و ضعیف در مقابل مصیبت‌ها از صحنه خارج می‌شوند اما افرادی که حقیقت ایمان را درک کرده باشند در برابر مصیبت‌ها مثل کوه استوارند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به اینکه امیرالمومنین می‌فرمایند: «المؤمن کالجبلّ الراسخ لا یحرّکه العواصف - فرد با ایمان همچون کوه پا برجاست و طوفان ها و تندبادها او را تکان نمى دهد» گفت: انسان مومن باید در مقابل مصیبت‌ها مقاوم باشد و بایستد تا شرایط را عوض کند و تسلیم شدن در برابر شرایط با حقیقت ایمان سازگاری ندارد.

وی با اشاره به مصیبت‌های حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) درکربلا و روز عاشورا، افزود: امام حسین می‌فرمایند: «انَّهُ بِعَیْنِ اللَّهِ» همین که خداوند شاهد و ناظر است و می‌بیند برای چه این کارها را انجام می‌دهم برای من کافی است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اضافه کرد: حضرت زینب کبری (س) هم در برابر آن همه مصائب آن قدر صبور بود که توانست صحنه را علیه یزیدیان برگرداند و نگذارد خون امام حسین (ع) پایمال شود و وقتی دشمن به ایشان می‌گوید شهادت حسین بن علی و یارانش را چگونه دیدی؟ پاسخ می‌دهد و ما رأیت الا جمیلا.

حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسکر با تاکید بر اینکه همه لذت‌های دنیا زودگذر است، گفت: وقتی حالات بسیاری از ثروتمندان و قدرتمندان دنیا را می‌خوانیم، می‌بینیم برخی از آن ها در زندگی خود چند بار شکست خوردند اما زندگی‌شان را از نو ساختند لذا انسان نباید در هیچ شرایطی از زندگی مایوس شود بلکه باید صبور باشد.

وی به نمونه‌هایی از صبوری در زندگی حضرت امام امت (رض) و آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی اشاره کرد و افزود: افرادی که اهل معرفتند و در درجات عالی سیر و سلوک قرار دارند مصیبت آن ها را نمی‌شکند، چرا که حقیقت ایمان را درک کردند و بر حوادث غلبه می‌کنند.

نماینده ولی فقیه برنامه داشتن برای زندگی را خصلت سوم ذکر کرد و گفت: انسان باید برای زندگی خود برنامه‌ریزی داشته باشد، اسراف نکند، افراط و تفریط نداشته باشد، اولویت‌ها را درندگی خود مشخص کند و کار را بر اساس منطق و عقل انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه حسن التقدیر نه تنها در زندگی شخصی بلکه در اداره کشور هم وجود دارد، افزود: متاسفانه در برخی موارد این مسأله رعایت نمی‌شود، به طور مثال در موضوع ریزگردها که مردم استان خوزستان با آن همه فداکاری در دوران جنگ گرفتار آن شده‌اند و صبوری به خرج می‌دهند سال هاست که شاهد این معضل هستند و این در حالی است که می‌شود برای حل این مشکل برنامه‌ریزی کرد و در بودجه کشور برای مقابله با آن و یا پدیده سیل پیش بینی لازم را انجام داد و با آن مقابله کرد.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر وظیفه نمایندگان مجلس را در بررسی لایحه بودجه بسیار سنگین خواند و گفت: اگر قرار باشد رانت، دوستی و رفاقت و غیره در تنظیم بودجه نقش داشته باشد، نمی‌توان آن را حسن التقدیر دانست بلکه نمایندگان محترم باید اولویت‌های کشور را همانطوری که مقام معظم رهبری بارها در حوزه اقتصاد مقاومتی بیان کرده‌اند و گله مند هستند، مشخص کنند.

وی تصریح کرد: رهبری اولویت اول را اقتصاد و معیشت مردم بیان کرده‌اند لذا وقتی می‌خواهیم برای معیشت مردم برنامه‌ریزی کنیم باید اولویت‌ها را مدنظر قرار دهیم تا بتوانیم مرحله‌ای، مشکلات مردم را حل و به آن ها خدمت کنیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه مسئولیت‌های دنیوی زودگذر است، افزود: نباید به مسئولیت‌ها دل خوش کرد، چرا که باید در برابر همه چیز پاسخگو باشیم و اگر سر سوزنی خطا کنیم به آن رسیدگی خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسکر با تاکید بر اینکه کشور از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردار است، گفت: نسل جوان برای تحرک جدی آمادگی دارد و پروژه‌های بسیار بزرگ را جوانان اداره می‌کنند و می‌توانند کشور را از این شرایط نجات دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار