گزارش/

تردد اتوبوس های فرسوده در شهر آلوده تهران/ متولی حذف 50 درصد اتوبوس های فرسوده پایتخت کیست؟

سیستم حمل و نقل عمومی در شهری مانند تهران در آستانه فلج شدن است و جوابگوی شهروندان تهرانی نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه حمل‌ونقل عمومی در حل معضل ترافیک شهری می‌تواند نقش قابل توجهی را در هر شهر ایفا کند.

شبکه حمل‌ونقل عمومی در اکثر شهرهای بزرگ دنیا به تناسب جمعیت شهرها توسعه یافته است، این در حالی است که جمعیت در اغلب شهرهای بزرگ دنیا زیاد است و ترافیک سنگینی در معابر بزرگراهی آن‌ها به چشم نمی‌خورد.

بر اساس این گزارش تهران به عنوان یک کلانشهر از کمبود شبکه حمل و نقل عمومی رنج می برد و در حوزه اتوبوسرانی با مشکلات بسیاری مواجه است و ترافیک و ازدحام جمعیت مسافران در ایستگاه های اتوبوس نشان از ناکارآمد بودن این مدل از سیستم حمل و نقل عمومی دارد.

صف های طولانی و ازدحام جمعیت در ایستگاه های اتوبوس، مردم کلانشهر تهران را بر آن داشته تا به جای معطلی برای استفاده از حمل و نقل عمومی از خودروی شخصی استفاده کنند و همین امر منجر به تشدید آلایندگی هوای شهر شده است. البته تردد اتوبوس‌های فرسوده در آلودگی هوای شهر تهران بی تاثیر نبوده و خود دلیلی روشن برای آلایندگی هوای پایتخت است.

در همین راستا محسن مسلمخانی مدیرعامل اتحادیه اتوبوسرانی های شهری کشور گفت: برابر آمار 24 هزار اتوبوس فعال در کشور داریم که از این تعداد بر اساس مصوبه که عمر اتوبوس را 10 سال می داند، چیزی در حدود 10 هزار دستگاه اتوبوس فرسوده است.

وی در ادامه اذعان کرد: در حال حاضر تفاهم نامه  برای نوسازی 300 دستگاه اتوبوس و 300 دستگاه مینی بوس به امضا رسیده و دولت با سوبسیتی که برای این نوسازی در نظر گرفته مقرر شد تا آخر فصل تابستان اتوبوس ها و مینی بوس های جدید تحویل متقاضیان شود.

نوسازی اتوبوس های فرسوده شهر تهران این روزها بیش از پیش موضوع صحبت مسئولان شهری است تا جایی که مسئولان شهرداری بارها در مصاحبه های خود از عدم تحویل اتوبوس توسط دولت گلایه و اعلام کردند 6 سال است که دولت اتوبوسی تحویل شهرداری نداده است و باید دولت سالی یک هزار دستگاه اتوبوس را به شهرداری تحویل دهد.

این در حالی است که خندان دل معاون وزیر کشور عنوان کرد که دولت هیچگاه مقرر به تحویل یک هزار دستگاه اتوبوس به شهرداری نبوده است.

حال باید منتظر ماند و دید که پرونده اتوبوس های فرسوده تا چند سال دیگر بسته خواهد شد؛این درحالی است که هر ساله بر تعداد اتوبوس هایی که به سن فرسودگی می‌رسند، افزوده می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار