خط روح الله/21

آمریکایی‌ها درباره امام خمینی(ره) چه گفتند؟

امام خمینی(ره) اگر چه به نسل ‌های قرن حاضر تعلق دارند اما در میان نخبگان ایران و جهان جایگاهی رفیع دارند .

///به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، امام خمینی(ره) اگر چه به نسل ‌های قرن حاضر تعلق دارند اما در میان نخبگان ایران و جهان جایگاهی رفیع دارند .
 
آنچه در ادامه گردآوری شده است گوشه‌ای از اظهارات و نظرات شخصیت‌ها و رسانه‌های آمریکایی پیرامون شخصیت بینانگذار کبیر انقلاب اسلامی است.

ایجادکننده رابطه دو جانبه بین حکومت و مردم

فرهنگ سیاسی امریکا نشان می دهد که به ایجاد رابطه با حکومت های استبدادی جهان سوم متمایل بوده اند و دولتمردان امریکایی دریافتند که همزمان با افزایش آگاهیهای مردم در این کشورها، پایگاه امریکا متزلزل می شود و در این میان به نقش آیت‌اللّه  خمینی در افزایش آگاهی‌های مردم اشاره می کند و می‌افزاید که آیت‌اللّه خمینی رابطه دو جانبه ای بین حکومت و مردم برقرار کرده که ثبات سیاسی کشور ایران را به همراه داشته است. (اوستیا جورج، آفواکو ـ محقق)

دارای اخلاص کامل و اراده محکم

(امام) خمینی(ره) مانند بسیاری از جوانان مذهبی مشتاق در شهرهای کوچک در قلب ایران، ثروت مادی اندکی داشت اما از استعداد طبیعی سرشاری برخوردار بود... او سرانجام صاحب تخصص فوق العاده ای شد و به یک مدرّس و معلم مردمی فلسفه اسلامی و اخلاقیات بدل گشت. (امام) خمینی(ره) که خود از پیروان آیت اللّه  العظمی «سید محمد حسین بروجردی» از رهبران آگاه، اما غیر سیاسی شیعه بود، سیستم سیاسی پهلوی را نامشروع، فاسد و سرکوب گر می شمرد و احساس مخالفت با آن را قویاً پرورش می داد. بعد از مرگ «بروجردی» در فروردین 1340. امام خمینی(ره) کار خود را به عنوان یک فعال سیاسی آغاز کرد.

تردیدی نیست که (امام) خمینی با اخلاص کامل و اراده محکم اهداف خود را دنبال می کرد. وی از اوایل دهه 1960 به بعد در صدد نابود کردن سلسله پهلوی بود و احساس می کرد، این خاندان روح ایران را به غرب فروخته، در حالی که فساد، کارهای خلاف اخلاق و ظلم و استبداد را در ایران ترویج کرده است، فعالیتهای رژیم علیه او در دهه 1960 و علیه پیروان او و طلبه های مرید او در اوایل دهه 1970، این مخالفت اولیه او را تقویت کرد. (آ، بیل، جیمز ـ استاد دانشگاه و محقق)

آگاه به سیاست‌های امریکا

امام خمینی(ره)، حضور امریکا در منطقه را یک حرکت ضد انسانی در عرصه سیاست بین المللی می داند. امام خمینی(ره)، قانون اساسی امریکا و شعار حقوق بشر و دموکراسی را از طرف امریکا کاملاً ریاکارانه و دروغ می داند و امریکا را همان استکباری می پندارد که قرآن به آن اشاره کرده و امام خمینی(ره)، امریکا را شیطان بزرگ می نامد و سلطه گری امریکا را محکوم می کند. امام خمینی(ره) از همان ابتدای شروع انقلاب موضع خود را نسبت به امریکا و شعارهایش با قاطعیت روشن می کند. امام خمینی(ره)، سیاست های امریکا و عملکرد وی را در کشورهای جهان سوم به درستی می شناسد و برآن ها اشراف دارد و این نوع عملکرد را محکوم می کند. امام خمینی(ره) متوجه شده است که امریکا از قوانین بین المللی پیروی نمی کند و توانایی اداره کشورهای جهان سوم را ندارد.
 
{امام خمینی(ره)} تأثیر زیادی در برداشتن نقاب از چهره امریکا در جهان داشته است و چهره منافقانه امریکا را به مردم نشان داده است. (آنتونی پران، زیمونس ـ نویسنده)

چهره‌ای مصمم و پولادین و سازش ناپذیر

آیت‌اللّه خمینی جهان را تکان داد و راهنمای مطلق ایران به شمار می رفت. آیت اللّه  خمینی فردی با چهره ای مصمم و پولادین بود که در برخورد با مخالفین به گونه ای رفتار می کرد که گویا آنها در مقابل اسلام فاقد قدرت هستند. امام خمینی(ره)، هرگز سازش نکرد. در چهره او هیچ نشانی از تردید و آشفتگی درونی دیده نمی شد. در تمامی دوران ملتهب انقلاب ایران، پیام امام(ره) ساده باقی ماند، (شاه باید برود) هیچ کدام از پیشنهادهای متعدد سازش در این زمینه به جایی نرسید. (آسوشیتد پرس)

یک قهرمان بزرگ

من معتقدم که مردم مسلمان امام خمینی(ره) را دوست دارند و از رحلت ایشان غمگین شدند. ما یک قهرمان بزرگ را از دست دادیم. حتی مردم غیر مسلمان نیز در امریکا به خاطر عدالت خواهی امام(ره)، ایشان را ترجیح می دادند. باید بار دیگر بگویم که امام خمینی(ره) فردی فوق العاده و نمونه بزرگ وبارزی از یک مجاهد واقعی و پیرو حضرت محمد(ص) بودند که خدایشان رحمت کند. ما باید افتخار کنیم که در زمانی زندگی کردیم که ایشان بودند. او (امام راحل) در قلب ماست و همه او را عاشقانه دوست دارند. (احمد، شیخ زهیر ـ امام(ره) جماعت مسجد الحمدللّه  شهر بوستون امریکا)

جامعه شناسی اسلام شناس

امام خمینی(ره) به ارتباط فرهنگ و توسعه بسیار اهمیت می دهد و معتقد است فرهنگ هر جامعه موجودیت و هویت آن جامعه را می سازد و اساس ملیت یک ملت را امام خمینی(ره) در فرهنگ می داند و می گوید: فرهنگ اساس ملت است، اساس ملیت یک ملت است. اساس استقلال یک ملت است. ... امام خمینی(ره) نگرشی جامعه شناسانه به اسلام داشته است و ترسیم تازه ای از مبانی اسلامی دارد. (بریجید آن، استارکی ـ نویسنده)

شخصیتی هوشیار و زیرک

انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) مانع از آن شد تا اهداف امریکا در ایران و منطقه خلیج فارس تحقق یابد. امریکا در پایان دهه 1970 از وقوع انقلاب در ایران شگفت زده شده بود. شکست امریکا در ایران پس از انقلاب از یک سو ناشی از بی اطلاعی و عدم آگاهی مقامات امریکایی از اوضاع داخلی ایران بود و از سوی دیگر از هوشیاری امام خمینی(ره) در جریان انقلاب و توجه همیشگی رهبر ایران به مسائل داخلی و خارجی ایران زیرکی ایشان ناشی می شد، اقتدار و سرعت عمل رهبر ایران در تصمیم گیری از دیگر عوامل شکست امریکا در ایران پس از انقلاب به شمار می رود. (الاین، فونتانا. ـ پژوهشگر)

برپاکنندۀ حکومتی مطابق با اصول و قوانین الهی

پس از انقلاب اسلامی ایران، امنیت و ثبات منطقه با برقراری حکومت اسلامی امام خمینی(ره) برقرار شد که متأسفانه با جنگ ایران و عراق مورد تهدید قرار گرفت. ارزشهای فکری امام خمینی(ره) در روابط بین المللی و سیاست های ایشان در منطقه بسیار مشهود است. اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) بر گرفته از اصول و قوانین الهی است و ایشان در تمام جنبه های زندگی بشری تکامل و رسیدن به خداوند را مد نظر داشته است. امام خمینی(ره) همواره سعی داشت تا حکومتی بر پا سازد که کاملاً مطابق با اصول و ارزشهای اسلامی باشد و معتقد بود که تنها احترام به ارزشهای انسانیت می تواند موجب به وجود آمدن روابط صحیح بین المللی شود. (عبداللّه  مشعل، الانزی ـ محقق)

بزرگترین شخصیت جهانی قرن بیستم

بنده معتقدم که تاریخ، امام خمینی(ره) را به عنوان بزرگ ترین شخصیت جهانی قرن بیستم معرفی خواهد کرد، زیرا که وی فردی بود که هم نبوغ سیاسی و هم نبوغ دینی را با هم داشت.(ایوب، مصطفی ـ نویسنده کتاب تفسیر قرآن و مدیر گروه مطالعات ادیان-دانشگاه تمپل امریکا)

مدافع حقوق واقعی زن

علی رغم تبلیغات منفی رسانه های غربی در مورد ایران، پس از انقلاب اسلامی جایگاه زنان در جامعه ترفیع یافته است و سخنان امام خمینی(ره) شاهد براین مطلب است. ایشان زنان را بخش مهمی از نیروهای فعال و پویای جامعه معرفی می کند و نقش زنان را در ایجاد انقلاب اسلامی بسیار ارزشمند می داند و برای حفظ انقلاب برای زنان رهنمودهای خاصی دارند. افزایش آزادی زنان ایران پس از انقلاب و پیشرفت آنان در آموزش و فعالیتهای اجتماعی ناشی از دید باز و همه جانبه رهبر ایران می باشد. امام خمینی(ره) زنان را به شرکت در فعالیتهای سیاسی و اجتماعی ترغیب می‌کند و زنان پست‌های بالای مدیریتی را نیز در ایران می توانند احراز کنند. رهبر ایران زیر بنای جامعه را؛ زنان می داند و بنابراین در برنامه های دولتی توصیه هایی برای ارتقای فرهنگی زنان دارد. (باربارا، گیش گلندورا ـ محقق)

شخصیتی فراملی

ملی گرایی همواره مهم ترین عامل در روابط ایران و اعراب بوده است و تضاد اعراب با ایران به گونه های متفاوت فرهنگی، مذهبی، منطقه ای، سیاسی و اقتصادی نمود یافته است. انقلاب اسلامی ایران الگوهای مداخله در خلیج فارس را تغییر داده است و حضرت امام خمینی(ره) با عملکرد خود به وحدت جهان اسلام کمک شایانی کرده است و بحث شیعه و سنی را بسیار کم رنگ کرده است. امام خمینی(ره) فراملی می اندیشید و به تشکیل امت واحده اسلامی فکر می کرد. امام خمینی(ره) اهتمام ویژه ای در برداشتن دیوارهای موجود بین دو مذهب شیعه و سنی داشته است و اعتقاد به اسلام را سرلوحه عملکرد هر مسلمان می دانست. (باسل رئوف، خطیب ـ محقق)

ایفاگر نقشی موثر در دنیای اسلام

جهان امروز جهانی به شدت دینی است و نمی توان آن را، آن چنان که بسیاری از تحلیل گران نوگرا اعلام کرده اند جهانی سکولار نامید. میل به دین همواره در بشر وجود داشته است ولی ظهور پدیده انقلاب ایران و ظهور افکار رهبر آن در جهان، تمایل به دین را دوباره در دلهای مردم سراسر جهان شعله ور ساخته است و آنان که از نقش امام خمینی(ره) در دنیای اسلام غفلت می ورزند در تحلیل مسائل جهان دچار اشتباه می گردند. (برگز، پیتر ـ ال ـ جامعه شناس دینی)

نمی توان از تأثیرات اندیشه امام خمینی(ره) در جهان به راحتی گذشت

باید اعتراف کنیم که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ما برای افکار دینی و مذهبی هیچ جایی باز نکرده بودیم ولی از این پس برای ما امریکایی ها ضروری است که زمینه ای جهت مطالعه و تحقیق پیرامون مذهب فراهم آوریم و به طور خاص در زمینه اندیشه و اعتقادات و خط مشی و هدف امام خمینی(ره) تحقیقاتی به عمل آوریم چرا که نمی توان از تأثیرات اندیشه امام خمینی(ره) در جهان به راحتی گذشت و دنیای غرب به دلیل نفوذ افکار امام خمینی(ره) بار دیگر اسلام را کشف کرده است و این ما امریکایی ها را با مشکل مواجه می کند. (پایپز، دانیل ـ رئیس انجمن سیاست خارجی)

مردی با جاذبه و نفوذ بی مانند

تردیدی نیست که ایشان [امام خمینی(ره)] یکی از مردان بزرگ تاریخ در این قرن بود و کمتر کسی را امروز می توان یافت که از جاذبه و نفوذی همانند آنچه او نه تنها در ایران بلکه در جهان داشت، برخوردار باشد و توجه قدرت های بزرگ تا به این حد به خود معطوف دارد. به گمان من مورخین روزی نشان خواهند داد که او مردی بود که شخصیتش به خوبی درک نشده است. او مردی بود که تنها قضاوت خود را قبول داشت و سازشکاری نکرد. (پرشت، هنری ـ کاردار سیاسی نظامی سفارت امریکا در سال های 1972 تا 1978)

رهبری با مدیریت صحیح

پیوند و ارتباط قوی ملت با رهبر در بهمن 57، باعث شکستن حکومت پهلوی در ایران شد و در میان رهبران سیاسی و انقلابی جهان، کمتر کسی را می توان یافت که مانند امام خمینی(ره) توانسته باشد همه اقشار جامعه؛ اعم از دانشگاهی، روحانی، بازاری، کسبه، کشاورز، کارگر، شهری و روستایی، زن و مرد، پیر و جوان و خرد و کلان را به حرکت درآورد و به خیزش و خروش وادارد. امام خمینی(ره) وحدت را در میان همه اقشار و احزاب برقرار کرد حتی احزاب و گروه های غیر مذهبی را با سیاست و مدیریت صحیح رهبری کرد تا انقلاب اسلامی به ثمر نشست. (دانیل، دیتگر ـ پژوهشگر)

چهره پیشتاز

آیت اللّه  خمینی(ره)، چهره پیشتاز و سردمدار انقلابی است که ایران را در سال 1978 در خود غوطه ور ساخت و روابط محکم و دوستانه ایران و امریکا را با خصومتی آشتی ناپذیر جایگزین ساخت. (رادیو امریکا)

ایران را در مقابل نفوذ نظامی، سیاسی و اقتصادی امریکا مصونیت بخشید

در ده سال گذشته، آیت اللّه  خمینی(ره) امریکا را بارها با ناتوانی مواجه ساخت و در این مورد به امریکا درس داد و رئیس جمهوری امریکا را با ناامیدی مواجه ساخت. شاید تا به حال در هیچ دوره ای از سالهای اخیر برنامه ریزان سیاسی امریکا با چنین وضعی روبرو نشده بودند که کشوری در مقابل نفوذ نظامی، سیاسی و اقتصادی امریکا مصونیت داشته باشد. (رادیو دولتی امریکا)


شخصیت قوی و با نفوذ

امروزه شخصیت قوی و با نفوذ امام(ره) زبانزد همه ی امریکایی ها حتی کودکان است؛ چرا که امام خمینی(ره) برای جهانیان سستی غرب را ثابت و قدرت اسلام را نمایان کرد. انقلاب اسلامی ایران به برکت رهبری داهیانه ی امام خمینی(ره) و پایداری و شجاعت بی نظیر ملت مسلمان ایران به پیروزی رسید. (الشری، شیخ محمد جواد ـ امام جماعت دیترویت امریکا)


نام او یادآور ایمان، عزت و عزم راسخ و هدایت

نام امام خمینی(ره) یادآور ایمان، عزت، عشق، قدرت، آرامش، خضوع، عزم راسخ و هدایت است. نقش عبودیت در چهره وی نمایان و تعالیمش همراه با عمل بود.
 
امام خمینی(ره) تنها رهبری است که بعد از 1400 سال با گذاردن پا جای پای حضرت رسول(ص) فرزندان امت اسلامی را بیدار و مجدداً با شعائر اسلامی و ندای نه شرقی و نه غربی آشنا ساخت. امام خمینی(ره) عزت، افتخار و شرف را مجدداً به مسلمانان بازگردانید و حقیقت اصول دین را احیا نمود.
 
امام خمینی(ره) با انقلاب اسلامیش قدرت و شوکت را در مسلمانان دوباره زنده نموده و ثابت کرد که اسلام قادر است حکومت سیاست الهی بر پا کند.(صلاح خان ـ مسلمان برجسته امریکایی)

قهرمان بزرگ کشور

امام خمینی(ره) در کشورش به عنوان یک قهرمان بزرگ تلقی می شود. (کارتر، جیمی ـ رئیس جمهور اسبق امریکا)

سیاستمداری به معنای واقعی و مثبت کلمه

نکته ای که در مورد امام خمینی(ره) باید مطرح کنم، در وهله اول توانایی او به عنوان یک عالم دینی است که نه تنها از وقایع جاری و رویدادهای جهانی درک کاملی دارد بلکه کسی است که قدرت تحلیل و طرح ریزی وی به عنوان یک استراتژیست نیز اهمیت بسیار دارد.
 
امام خمینی(ره) به معنای واقعی و مثبت کلمه یک سیاستمدار بود، به نظر می رسد که مفهوم واژگانی جدید آن، واژه شیطان اکبر است، جملات دیگری نظیر لاشرقیه، لاغربیه، ثوره، ثوره الاسلامیه نیز هستند که از زمان امام تاکنون به ما رسیده است. افکار و اندیشه های امام خمینی(ره)به ویژه برای مسلمانان ایران روشن است و فکر نمی کنم که نیاز به بیان آن باشد.
 
آنچه می خواهم بگویم این است که انسان طبیعتاً دارای خصیصه ی آرزومندی و بلند پروازی است. امام خمینی(ره) مانند پیامبران الهی امیدهای فراوانی داشت او همواره از پیروان خود می خواست که برای تعالی اسلام و تحقق اهداف بلند مرتبه اسلامی ایثار و فداکاری کنند. (العاصی، امام محمد ـ امام جماعت مسجد واشنگتن)

ارائه دهنده نقش سیاسی رهبری دینی در صحنه سیاست جهانی

آیت اللّه  خمینی(ره) اولین کسی بود که نقش سیاسی رهبر دینی و مرجع تقلید را عملاً در صحنه ی سیاست جهان عملی دانسته و پیاده کرد. (عبدالعزیز ـ استاد تاریخ و فلسفه در دانشگاه ویرجینیای امریکا)


یگانه و بی نظیر در تاریخ ایران

پدیده ی امام خمینی(ره) در تاریخ ایران یگانه و بی نظیر است. آیت اللّه خمینی(ره) برخلاف مصدق به محبوبیت عظیمی که میان توده ها دارد، به خوبی واقف است.
 
وی در سنین نزدیک به هشتاد سالگی، تمام پیشنهادهای مربوط به قبول تصدی مقام سیاسی در ایران را رد کرده است. نهاد پادشاهی را نهاد مغایر اسلام اعلام کرد و به این ترتیب راه مصالحه با شاه و دودمان پهلوی را بست.
 
وی[امام خمینی(ره)] با این اقدام خویش برپایی یک نظام در حال گذار را فوق العاده دشوار ساخت، نظامی که بتواند میان خاندان پهلوی به عنوان پادشاهانی در قالب قانون اساسی، با جبهه گسترده و متنوع مخالفان، انطباق و سازش ایجاد نماید. نیرو و نفوذ (آیت اللّه ) خمینی(ره) آن چنان زیاد است که بدون در نظر گرفتن پیامد رویارویی سیاسی، سیاست دولت ایران باید در چارچوب حد و مرزهایی باشد که خمینی(ره) تعیین می کند.
 
به علاوه نهضت آن چنان قوی است که حتی با درگذشت امام خمینی(ره) نیز امر تعیین حد و مرزها ادامه خواهد یافت. اگر بناست آرامشی بر ایران حکم فرما گردد دیگر امکان ندارد فساد، نابرابری فاحش در توزیع در آمدها، هوای نور چشمی را در تجارت و کشاورزی کلان داشتن، واردات کالاهای تجملی و بی رحمی و خشونت نیروهای امنیت داخلی به سطح قبل از سال 1357 برگردد.

حد و مرزهای تعیین شده توسط امام خمینی(ره) در سیاست خارجی هم چندان دقیق نیست اما سمت و سو روشن است، در سیاست خارجی آینده ایران در رابطه با ایالات متحده، شوروی، چین که همگی کم و بیش حامی شاه بوده اند، استقلال عمل به وجود خواهد آمد و تلاش بر این خواهد بود که زمینه های بر پایی کودتا توسط هر قدرتی از میان برداشته شود.
 
ایران باید به فروش نفت ادامه دهد، با دیگر کشورها وارد داد و ستد کامل شود و از هر کجا لازم باشد کمک فنی دریافت کند. دیپلماسی ایران در مورد نیازهای جهان اسلام حساسیت بیشتری نشان خواهد داد و این به معنای پایان رابطه ی دوفاکتو با اسرائیل، و دوری از سادات است اما چون امام خمینی(ره) و هوادارانش در هیچ یک از سرزمین های اسلامی رژیم راستین اسلامی را نمی بینند این خط مشی می تواند مورد تعبیر و تفسیرهای گوناگون قرار گیرد. (کاتم، ریچارد ـ کارمند ارشد سفارت ایالات متحده، استاد علوم سیاسی)


طالب استقلال همه جانبه


امام خمینی(ره) طالب استقلال سیاسی، نظامی، اقتصادی ایران بود و از هر گونه مداخله دیگران در امور ایران به شدت بیزار بود و با آن مقابله می کرد و در هیچ شرایطی به جز شرط استقلال همه جانبه حاضر به صلح و مذاکره و سازش و برقراری روابط دیپلماتیک نبود. (گازیوروسکی، مارک ـ نویسنده)

نخبه سیاسی قرن بیستم

ائتلاف نیروها و طبقات گوناگون اجتماعی در ایران نشانگر به کارگیری صحیح سیاست های انقلابی از سوی رهبر ایران است و این به نوبه خود نشان دهنده این است که رهبریت ایران در دست فردی است که نخبه سیاسی قرن حاضر است. زهد و تقوای این نخبه سیاسی قرن بیستم عامل اصلی ارتباط عمیق او با توده های مردم است و در نتیجه عامل اصلی بسیج سیاسی و عامل شتابزای انقلاب اسلامی ایران بوده اند. (گریگوری فرانک، رز ـ نویسنده)


عملکردش مطابق با اصول و مبانی صحیح اسلامی بود

امام خمینی(ره)، خاطره جنگ های صدر اسلام را در اذهان مسلمانان زنده کرده است. امام خمینی(ره) برای تعریف جهاد اسلامی از قرآن، سنت و روایات اسلامی بهره جسته است و بازتاب اندیشه های امام خمینی(ره) در دیگر کشورهای مسلمان بسیار چشمگیر می باشد زیرا که امام خمینی(ره) زندگی و اندیشه و عملکردش مطابق با اصول و مبانی صحیح اسلامی بوده است. (لینداکای، ژیتمود ـ پژوهشگر)

رهبری منطقی، اندیشمند، سیاستمدار و انسانی رئوف و مهربان

حضرت امام خمینی(ره) برای زن ارزش والایی قائل بوده و قطعاً برای اعلام این که با تبعیض نژادی مخالف هستند اقدام به آزادی سیاهان داشته است.
 
امام خمینی(ره) پیام دیگری به انقلابیون داده است مبنی بر حفظ شئونات گروگان ها و احترام به آنها و حتی برگزاری مراسم مذهبی آنان و دعوت یک کشیش به محل گروگان گیری برای برگزاری مراسم مذهبی آنان. امام خمینی(ره) از تصمیم گیری در امور گروگانها اجتناب می کردند به دلیل اهمیت و عنایت به تصمیمات مردمی، این نشان می دهد که بر خلاف ادعای شبکه های غربی، امام خمینی(ره) به هیچ وجه دیکتاتور نبوده و در پی مقام و حکومت نبوده است و خواست توده مردم بر رهبری ایشان است و وی رهبری منطقی، اندیشمند، سیاستمدار و انسانی رئوف و مهربان است. (کریستین ماری، میلر ـ نویسنده)

مدیری مقتدر

شناخت فلسفه امامت و شهادت در مذهب شیعه و قیام علیه ظلم و استبداد جهانی از استراتژی های امام خمینی(ره) بود. نقش مدیریتی امام(ره)، هم در جریان پیروزی و هم در برپایی حکومت اسلامی و تصویب قانون اساسی و جنگ تحمیلی قابل توجه است.
 
امام(ره) سهم اصلی را در پیروزی انقلاب داشته است و تلاش کرده تا عدالت اجتماعی در جامعه تحقق یابد. امام خمینی(ره) مدیریتی مقتدرانه بر همه امور داخلی و خارجی ایران داشته است و نفوذ کلام او و اطاعت محض ایرانیان از او موجب به ثمر نشستن میوه انقلاب در ایران گشته است. (ماری آن، براکت ـ نویسنده)


نیرویی عمده در صحنه سیاست جهانی

امام خمینی(ره) رهبر اسلامی ایران نیرویی عمده در صحنه سیاسی جهان بود. (نیویورک تایمز)

از رهبران بزرگ

امام خمینی(ره) تأثیر بسزایی در دوره خودش داشته است و یکی از رهبران بزرگ منطقه بوده و نیز تأثیر زیادی در احیای بنیادگرایی اسلامی در خاورمیانه داشته و این به نوبه خود تأثیر گسترده ای بر سیاست جهانی گذاشته است... . (والاس، راسل ـ تاجر بازنشسته)

شخصیتی عظیم و قاطع

شخصیت عظیم و قاطعیت بی مانند این رهبر بزرگ، نه تنها استقلال و آزادی را در کشور ایران برقرار ساخت بلکه در کشورهای همسایه ایران و در منطقه خلیج فارس تأثیرات شگرفی بر جای نهاد، اگر چه دولت های منطقه نظر مثبتی بر انقلاب ایران ندارند و بعضاً با امریکا دارای منافع مشترک هستند اما ملتهای کشورهای هم جوار تحت تأثیر پیامهای قاطع امام برانگیخته شده اند و آتش مبارزه روشن و مشتعل شده است و کلام ساده رهبر ایران، در دلهای مردم مسلمان و ناراضی جهان نفوذ کرده است. (یتبو، استیون، اویو ـ نویسنده)

قهرمان بزرگ جهان سوم

در جهان سوم و به ویژه در جوامعی که فقر و مخالفت با حکومت شدید بود، نفوذ او (امام راحل) بسیار چشمگیر بود و قهرمانی بزرگ قلمداد می شد.
 
وی حامی تنگدستان بود و در برابر غرب و امریکا به پا ایستاد و این نفوذ به ویژه در آسیا، آفریقا و امریکای لاتین بسیار گسترده بود و به انقلاب اسلامی هم چنان با دید مثبتی نگریسته می شود.
 
در جهان سوم وجهه او مثبت است و چه بسیار جنبش هایی که در صدد تقلید از دست کم بخش هایی از ایدئولوژی و آرمان های وی بودند. انقلاب به سلطنت در ایران پایان داد و اندیشه سلطنت موروثی را در ایران از میان برد و میراث ایشان، تأسیس جمهوری اسلامی در ایران بود. (هوگلاند، اریک ـ استاد مرکز مطالعات بین المللی دانشگاه جان هاپکینز واشنگتن)

 منبع: امام خمینی(ره) از نگاه نخبگان جهان،ج1، تدوین و تنظیم: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)،  صص 275-305

 
انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار