باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

چمران؛ چریک همیشه پیشتاز در پیشانی جنگ

امروز 31 خرداد ماه؛ مصادف با شهادت مردی است که نامش تا ابد در خاطرات دفاع مقدس این سرزمین حک خواهد شد.

چمران، چریک همیشه پیشتاز در پیشانی جنگ/فرماندهی که اخراجی های تواب انقلاب را با جان و دل پذیرفتبه گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایان خرداد آغاز دوباره زندگی مردی است که همرزمانش او را به نام «چریک همیشه پیشتاز در پیشانی جنگ» می شناسند، مردی مبارز و مجاهد که کمتر کسی است  ماجرای فرماندهی جنگ های نامنظم او را نشنیده باشد و آوازه شجاعت و مردانگی او به گوشش نخورده باشد.

  مقام معظم رهبری در کلام آینه وار خود در وصف شهید چمران اینگونه سخن بر زبان می آورد: « چمران، دنیا و مقام برایش مهم نبود؛ نان و نام برایش مهم نبود؛ به نام کی تمام بشود، برایش اهمیتی نداشت. باانصاف بود، بی‌رودربایستی بود، شجاع بود، سرسخت بود. در عین لطافت و نازک مزاجی شاعرانه و عارفانه، در مقام جنگ یک سرباز سخت کوش بود... دانشمند بسیجی این است... در وجود یک چنین آدمی، دیگر تضاد بین سنت و مدرنیته حرف مفت است؛ تضاد بین ایمان و علم خنده‌آور است... هم علم هست، هم ایمان؛ هم سنت هست، هم تجدد؛ هم نظر هست، هم عمل؛ هم عشق هست، هم عقل.»

 

 *خط مقدم؛ جایی که شهید مصطفی چمران همیشه در آن پیشرو بود

دکتر مصطفی چمران، مردی که مردمان روزهای خون و آتش اهواز از تواضع و دلیری او سخن می گویند.

سید قاسم صادقی مشاور فرماندهی سپاه محمد رسول الله تهران و یکی از همرزمان شهید مصطفی چمران در خصوص ویژگی های منحصر به فرد این مرد همیشه جاوید  می گوید: شهید مصطفی چمران جزء معدود فرماندهانی بود که همیشه خودش در پیشانی خطر حرکت می کرد و سایر نیروهای زیر مجموعه اش به دنبال او وارد عمل می شدند.

او از رأفت و مهربانی رفیق روزهای جنگ تحمیلی خود نسبت به نیروهای زیر دستش اینگونه یاد می کند: برخورد متواضعانه ای که شهید چمران همواره با نیروهای زیر دست خود داشت، ذکر و خیر همه کسانی بود که مصطفی را کم و بیش می شناختند، همان اندازه که این بزرگ مرد در برخورد و مواجهه با نیروهای دشمن شدت و تندی به خرج می داد و به عبارتی «أشدّاءُ عَلَی الْکُفّار» بود، به وقت مصاحبت با نیروهای خودی به مهربانی و عطوفت برخورد می کرد و مصداق بارز «رُحَماءُ بَینَهُم» بود.

صادقی با بیان اینکه شهید چمران به اقامه نماز اول وقت توجه ویژه ای داشت، می گوید: به نماز اول وقت و اجرایی شدن حرف شهید رجایی که می فرمودند: به کار بگویید نماز دارم، بسیار مقید بود؛ انسان خود ساخته ای که صلابت نفس و اقتدار ایشان همه را به یاد سرداران شهید صدر اسلام می انداخت که در رکاب پیامبر خدا به شهادت رسیدند.

همرزم شهید چمران می گوید: رزمندگانی که پیش از انقلاب، به نحوی مشکل اخلاقی داشتند و پس از توبه برای دفاع از مرزهای وطن و مقابله با دشمن بعثی عازم جبهه می شدند، جزء گروه هایی بودند که مصطفی همواره با آن ها به نرمی و صبوری رفتار می کرد. تمام رزمنده هایی که هر یک به نحوی حتی به اندازه یک سلام او را می شناختند، از عشق الهی و معرفتی که در وجود شهید چمران موج می زد سخن می گویند.

مشاور فرماندهی سپاه محمد رسول الله از ماجرای خبر شهادت مصطفی چمران پیش از وقوع این اتفاق و آن هم توسط خود شهید اینگونه می گوید: شهید چمران خبر شهادت خود را 5 روز قبل از آسمانی شدنش با دوست و همرزم خود سید مجتبی هاشمی در میان گذاشت، مصطفی پس از بازدید و سرکشی از چندین محور عملیاتی، به روی یکی از خاکریزها رفت و از شهادت خود با سید مجتبی و دیگر نیروها سخن گفت.

صادقی معتقد است: آنچه شهادت و آسمانی شدن مصطفی چمران را تضمین کرد، مسأله اطاعت بی چون و چرای او از ولی فقیه زمانش بود و مطمئنا راه حقیقت به واسطه این فرمانبرداری برای او روشن بود، راهی که سرانجام منجر به،  نوشیدن شهد شیرین شهادت شد.

 حکایت مردان خدا هیچگاه جز سعادت و خیر ختم نمی شود. ماجرای مردانگی و رشادت‌های بی دلیل رزمندگان اسلام در دوران جنگ تحمیلی از جمله مسائلی است که تا ابد در گوش مردمان این سرزمین زنده و جاری است. مصطفی چمران مردی که مناجات عارفانه اش در بند بند روزهای سخت جنگ آرامش مردمان این آب و خاک بوده و هست.

فرازی از مناجات عارفانه و عاشقانه مصطفی چمران؛

خدایا! وجودم اشک شده ، همه وجودم از اشک می جوشد ، می لرزد ، می سوزد وخاکستر می شود. اشک شده ام ودیگر هیچ ، به من اجازه بده تا در جوارت قربانی شوم وبر خاک ریخته شوم واز وجود اشکم غنچه ای بشکفد که نسیم عشق وعرفان وفداکاری از آن سرچشمه بگیرد.

 

گزارش از فرزانه فراهانی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۹:۰۸ ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
سلام و درود خدا برشهیدان راه حق روحش شاد و یادش گرامی باد
آخرین اخبار