یوم العباس در زنجان؛ بزرگترین میعادگاه عاشقان حسینی در کشور

حسینیه اعظم زنجان حکایت محل تجمع عشاقی است که در روز 8 ماه محرم گرد هم می آیند تا هم ناله شوند در سوگ آفتاب .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛حسینیه اعظم زنجان حکایت محل تجمع عشاقی است که در روز ۸ ماه محرم گرد هم می‌آیند تا هم ناله شوند در سوگ آفتاب و شرح دلدادگیشان را از فرش به عرش طنین انداز کنند.
 
به دهرهر خبری است زیر پرچم توست                             اگر کسی در دیگر زند زبی خبریستیوم العباس در زنجان /بزرگترین میعادگاه عاشقان حسینی در کشور

اینجا همه می آیند تا بگویند کربلا،یک تکه از جغرافیای زمین، عاشورا، یک گوشه از گذشت زمان نیست تا در صحفات تاریخ گم شود بلکه کربلا، نماد همه تاریخ، وعاشورا، آرزوی همه زمان هاست.

در این بارگاه مهم نیست اهل کجایی و با چه بضاعتی دل به این دریا سپرده ای همین که هر آنچه در دل داری عطا کنی کافیست.
حسینیه اعظم زنجان از اماکن مذهبی شیعیان است که در جنوب شهر زنجان واقع شده ‌است. قدمت این مکان به حدود یک قرن پیش می‌رسد.این حسینه توسط دو فرد بنام‌های حاج میرزا محمد نقی و حاج میرزا بابایی وقف شد.

حسینیه اعظم زنجان که از اماکن متبرک و معنوی استان زنجان است امروزه آوازه و شهرت آن به برکت توجهات خاصه حضرت سیدالشهداء (ع) جهانی شده است.

از این رو مراسم عزاداری حسینیه اعظم زنجان نیز که در هشتمین روز ماه محرم در زنجان برگزار می‌شود، در تاریخ ۱۵ دی‌ماه ۸۷ با شماره ثبتی ۱۰ به عنوان دهمین مورد از میراث معنوی ثبت شده در کشور و نخستین گونه از جنبه منحصر به‌فرد آیین‌های عزاداری در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است

یوم العباس در زنجان /بزرگترین میعادگاه عاشقان حسینی در کشور


حسینیه اعظم زنجان دریوم العباس

سلام آقای خوبیها سلام برتو و یاران اندک ولی وفادارت سلام بر برادرت آری برادرت
اینجا همه گوشه گوشه اش بوی حسین و برادرش را گرفته طنین یا عباس دل شیفتگان حسینی را می نوازد.

"یل یاتار، طوفان یاتار ، یاتماز حسینین پرچمی" اینجا پرچم حسین همیشه بر افراشته است در هشتم محرم، زنجان وسعتی به تمام جهان می شود.

مهمترین و باعظمت‌ترین روز برگزاری حسینیه اعظم زنجان هشتم محرم(شب تاسوعا) است.این مراسم مذین به نام نامی حضرت ابوالفضل است سال‌هاست شکوه و عظمت این مراسم عاشقان کوی دوست را به این مکان سرازیر می کند آنها می آیند تا قطره ای شوند در دریای خروشان عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) .

قدمت این مراسم که پرشورترین تجمع آیینی زنجانی‌ها است به دوران قاجاریه می‌رسد جمعیت این دسته حدود 500 هزار نفر تخمین زده می شود که به عنوان دهمین میراث معنوی کشور ثبت شده است.

یوم العباس در زنجان /بزرگترین میعادگاه عاشقان حسینی در کشور
این مراسم قلب عزاداران حسینی را در داخل و خارج از مرزهای کشور تسخیر کرده و هر ساله به سوی خود می‌کشاند.

دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان هر ساله با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار می شود وسیل عظیم عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) نمایشی از قدرت دین اسلام و الگویی از اتحاد امت اسلامی است.

حضور بانوان در دسته عزاداری امام حسین (ع)

حضور گسترده زنان در حاشیه این مراسم از دیگر امور منحصر به‌فرد این مراسم است هر چند در گذشته زنان تنها به عنوان تماشاگر در این مراسم حضور داشتند اما در سال های اخیر بانوان  نیز توانستند با تاسی به بانوی دشت کربلا حضرت زینب(س)، در پشت سر دسته حرکت کنند که این امر خود معنویت دو چندان به این مراسم می‌دهد.

محمد جواد غم‌پرور رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان با بیان اینکه برگزاری دسته عزاداری حسینیه اعظم نشان دهنده ارادت مردم استان به علمدار کربلا امام حسین (ع) است، گفت: هر ساله صدهاهزار سوگوار حسینی از شهرهای سراسر کشور، و حتی خارج از کشور روز هشتم محرم به شهر زنجان سفر می‌کنند تا در مراسم بزرگ‌ترین اجتماع عزاداری کشور شرکت کنند.

یوم العباس در زنجان /بزرگترین میعادگاه عاشقان حسینی در کشورغم پرور گفت: هم اکنون بیش از3هزارو500 خادم افتخاری درایام محرم دربخش های مختلف سایت حسینیه، انعکاس خبر، کتابخانه، مسجد، صندوق قرض الحسنه ونذورات و مراکز دیگر به زائران وعلاقه مندان اهل بیت ع ارائه خدمت می کنند.

وی افزود: غیر از این تعداد خادم نهادهای مختلف شهری با همکاری یکدیگر سعی در برگزاری بهتر این مراسم دارند.

مضامین اشعار و نوحه های خوانده شده در روز یوم العباس

در روز هشتم محرم در زنجان جلوه های ناب و بی بدیل از عزاداری در رسای عبدالله الحسین به نمایش گذاشته می شود که در نوع سبک عزاداری و اشعار و مرثیه ها به عنوان یک نمونه و الگو مطرح است.

مادحین بزرگی همانند حاج ولی الله کلامی زنجانی، مرتضی حیدری، محمود حسینی، یوسف شبیری، جواد رسولی، مهدی رسولی، علیرضا بیگدلی، جلیل محمدی در این روز به مداحی می پردازند.

یوم العباس در زنجان /بزرگترین میعادگاه عاشقان حسینی در کشور
حاج ولی الله کلامی شاعر و مداح اهل بیت (ع) در گفت و گو با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان گفت: حقیر بیش از 30 سال است که افتخار خادمی در این آستان را دارم.

وی با بیان اینکه هر سال افتخار سرودن نوحه های شب تاسوعای حسینیه اعظم را دارم افزود:جلسات متعددی در مورد تهیه نوحه و آهنگ وگنجاندن مطالب روز، با عوامل و امناء و بویژه ذاکرین تشکیل می شود، ومحصول نظرات در نوحه گنجاده می شود.

این مداح اهل بیت افزود: امر به معروف ، عزتمندی، حمایت از مظلوم ،ظلم ستیزی ولایتمداری وعرض ادب وتوسل به سیدالشهدا لیه السلام وقمربنی هاشم..... را از اهم موضوعاتی عنوان کرد که در محتوای نوحه ها گنجانده می شود.

وی ادامه داد : اوایل دهه محرم نوحه آماده و شبهای محرم در بین برنامه ها تمرین داده می شود تا مردم هم با مفاهیم وهم با آهنگ شعر آشنا شوند.

حاج ولی الله کلامی گفت:با توجه به مسئله روز بودن مدافعین حرم نوحه سال گذشته این بود.
عباس آقام مدافع حرمدی
دریای احسان صاحب کرمدی
قربان اولوب امامه
احسن بیله مرامه

دارالشفای حسینیه اعظم زنجان

وفا، مدیر دارالشفای مسجد حسینیه اعظم زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان گفت:دارالشفای حسینیه اعظم زنجان با ارائه خدماتی از جمله پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص، دندانپزشکی، مامایی و خدمات پاراکلینیکی فعالیت دارد.

یوم العباس در زنجان /بزرگترین میعادگاه عاشقان حسینی در کشور
وی افزود: امسال نیز طبق سنوات گذشته در ایام محرم دارالشفا از ساعت 7 تا ساعت 23 فعال به صورت رایگان به عزاداران حسینی خدمت رسانی می کند.

وفا گفت: از جمله خدمات قابل ارائه در این مرکز شامل ویزیت پزشک عمومی است که به صورت رایگان ارائه می‌شود.

مدیر دارالشفای مسجد حسینیه اعظم زنجان با اشاره به اینکه دارالشفای حسینیه در طول سال پایین تر از تعرفه وزارت بهداشت و برای افراد بی بضاعت به صورت رایگان ارائه خدمت می کند افزود:در دهه محرم این دارالشفا به صورت ویژه فعالیت می‌کند.

وفا خدمات قلبی و عروقی ، ارولوژی، ارتوپدی، چشم پزشکی، کودکان، زنان و مامایی و دندانپزشکی را از جمله خدمات ارائه شده در این مرکز عنوان کرد.

حسینیه زنجان؛ دومین قربانگاه جهان بعد از "منا"

حسینیه زنجان؛ دومین قربانگاه جهان بعد از منا است زیرا بعد از "منا" در هیچ کجای دنیا، این تعداد احشام قربانی نمی‌شود و این آیین منحصر به این مکان مقدس است.

یوم العباس در زنجان /بزرگترین میعادگاه عاشقان حسینی در کشور
غم پرور رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان گفت: جمع وجوه نذورات نقدی و وجوه حاصل از فروش احشام این حسینیه از اول تا
پانزدهم محرم سال گذشته سه میلیارد و نهصدو سی میلیون تومان بوده است.

محمد جواد غم پرور با اشاره به اينكه بسیاری از مردم اقدام به اهدای وجه نقدی قربانی‌های نذری خود به حسينيه اعظم می‌كنند، اظهار كرد: در 15 روز گذشته از محرم سال جاری وجوه نقدی 2هزارو333 راس گوسفند به حسینيه اعظم اهدا شده است.

وی تعداد گوسفندان زنده اهدا شده توسط مردم به حسینیه اعظم زنجان را 5هزارو227 راس اعلام و اضافه كرد: 2هزارو165 راس دام اعم از گاو و گوسفند هم در مسير حركت دسته عزاداری روز هشتم ذبح شده است.

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان ادامه داد: مجموع احشام نذری اهدايی به حسينيه اعظم طی اين مدت 9هزارو725 راس بوده است.
غم پرور همچنین ادامه داد: گوشت هایی قربانی به صورت بسته بندی به مردم اهدا می شود.

شهامی مسئول روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان هم در گفتگو با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ با اشاره به اجرای طرح ادای نذر نیابتی در حسینیه اعظم زنجان گفت:نذورات دقیقا بر اساس نیات عزاداران و زائران در محل مورد نظر هزینه خواهد شد.
وی اضافه کرد:در این طرح وسایل و لوازم مورد نیاز مسجد حسینیه اعظم براساس نیت صاحب نذر خریداری و دقیقا در محل مورد نظر استفاده خواهد شد.

شهامی زائران و عزاداران در قالب طرح نذر نیابتی هم می توانند با مراجعه به دفتر نذورات حسینیه اعظم زنجان و یا با شماره 33323030-024 تماس بگیرند.

مسئول روابط عمومی واطلاع رسانی حسینیه اعظم زنجان ادامه داد: پس ازآن فیش واریزرا به همراه مشخصات کامل نذردهنده نشانی پستی ، شماره تماس ونیت نذرکننده ( ذبح در دسته و یا فروش و هزینه در مسجد ) به نشانی زنجان مسجد حسینیه اعظم ارسال کنند و یا این اطلاعات راهمراه با فیش ارسال کپی کرده وازطریق نشانی اینترنتی مسجد حسنیه اعظم زنجان به آدرس inso@haz.ir ایمیل کنند .

3500 نفرافتخار خادمی حسینیه اعظم زنجان

تلاش و اردات خالصانه خادمین امام حسین (ع) در خلق این حماسه باشکوه ستودنیست بی شک این خلوص نیت و کار برای ائمه اطهار و امام حسین (ع) در پیشگاه خداوند و همچنین امام حسین (ع) مغفول و پنهان نخواهد ماند.

مسعود معبودی از خادمین این بارگاه در گفت و گو با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان گفت: 63 سال دارم و از زمانی که به خاطر دارم افتخار خادمی این حسینیه بر سینه من نقش بسته است.

وی خدمت در دستگاه ابا عبدالله الحسین را توفیق الهی قلمداد کرد و گفت:اینجا همه با یک نیت و به عشق خود آقا می آیند تا به عزاداران حسینی خدمت کنند.

این خادم حسینیه زنجان گفت: در طول مدتی که در این حسینیه مشغول به خدمت است شاهد صحنه های از عشق و ارادت و دلدادگی در این آستان است کسانی که از اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور می آیند تا به ندای هل من ناصر ینصرنی امام حسین (ع) لبیک گویند و از برکات معنوی این عزاداری هرچند اندک بهره مند شوند.

انتهای پیام/ن

گزارشی از زهرا نصیری

 حسینیه اعظم زنجان بزرگترین اجتماع حسینی در کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۲۰ آبان ۱۳۹۶
یا اباالفضل العباس (ع)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۰۷ مهر ۱۳۹۶
لبیک یا ابوالفضل العباس قمر بنی هاشم علیه‌السلام
Brunei Darussalam
Ahmad Pouria
۱۸:۴۱ ۰۷ مهر ۱۳۹۶
السلام علیک یا اباعبدالله الحسین علیه السلام، السلام علیک یا اباالفضل العباس علیه السلام باب الحوائج
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیلی
۱۱:۰۰ ۰۷ مهر ۱۳۹۶
السلام علیک یا ابوالفضل العباس ادرکنی ؛ آقا جان از خدا بخواهید که در این روز عزیز گه متعاق بشماست همه مریض ها را مخصوصاً مریض منظور من را شفا بدهد