رسولي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

براساس قرارداد بازرگاني و دريا، نيمي از درياي خزر متعلق به ايران است

يك حقوقدان گفت: آخرين قراردادهاي حقوقي درباره درياي مازندران قرارداد 1921 به نام عهدنامه مودت و دوستي و قرارداد 1940 به نام قرارداد بازرگاني و دريا نوردي است.

محمد رسولي در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، درباره وضعيت حقوقي درياي خزر اظهار داشت: درياي مازندران پهنه‌اي آبي است كه از جنوب به ايران و از شمال به روسيه محدود مي‌شود.

اين حقوقدان و پ‍ژوهشگر تصريح كرد: كشورهاي تازه استقلال‌يافته مانند تركمنستان، قزاقستان و اران (جمهوري آذربايجان) هم با اين دريا مرز آبي دارند كه اين دريا با نام‌هاي ابسكون، هيركاني، گرگان، خزر و كاسپين هم شناخته مي‌شود كه بنا به نظري درياي فراخ كرت هم كه در اسناد كهن ايراني و از جمله شاهنامه از آن نام برده شده است مي‌تواند همين درياي مازندران (كاسپين) باشد.

رسولي درباره نظام حقوقي درياي مازندران افزود: آخرين قراردادهاي حقوقي كه در خصوص اين دريا منقعد شده است قرارداد 1921 به نام عهدنامه مودت و دوستي و قرارداد 1940 به نام قرارداد بازرگاني ودريا نوردي است.

وي ادامه داد: بر اساس استنباط‌هاي حقوقي از اين دو قرارداد درياي مازندران به طور مشاع و سهم برابر متعلق به ايران و شوروي سابق بوده و هست.

رسولي تصريح كرد: براساس اين معاهده (پنجاه درصد) از اين دريا متعلق به ايران است و بعد از فروپاشي شوروي سابق، سهم اين منطقه بايد بين واحدهاي بازمانده از آن، تقسيم مي‌شد.

وي ادامه داد: متاسفانه طي سال‌هاي اخير به جهت عمليات‌هاي پي‌در‌پي اكتشاف نفت كه توسط شركت‌هاي غربي در چند واحد سياسي اين منطقه مي‌شود، آلودگي محيط زيست در درياي مازندران به طور جدي در معرض گسترش قرار گرفته است.

اين حقوقدان تاكيد كرد: از منابع مهم اين دريا، مي‌شود به نفت و گاز نهفته در زير بستر آن و نيز انواع ماهيان به ويژه خاويار اشاره كرد كه وجود منابع عظيم زير زميني و نيز اهميت ويژه‌اي كه اين دريا از جهات گوناگون دارد موجب شده تا قدرت‌هاي جهاني و نيز شركت‌هاي استعماري با ايجاد پيوندهايي با برخي دولت‌هاي منطقه در صدد تقويت نفوذ خود در اين محل بر آيند.

اين حقوقدان با بيان اينكه درياچه مازندران كه بزرگ‌ترين درياچه جهان است، خاطرنشان كرد: به دليل اين ويژگي درياچه مازندران آن را دريا هم مي‌خوانند، اين درياچه داراي طول تقريبي 1200 كيلومتر و عرض متوسط 320 كيكومتر و مساحت 438000 كيلومتر مربع و حجم 77000 كيلومتر مكعب آب است.

انتهاي پيام/پ3

برچسب ها: دریای ، مازندران ، حقوق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار