سردار وحيدي تشریح کرد؛

استراتژی حضور ایران در آب‌های بین‌المللی

وزير دفاع: ایران بايد از منافع ملی خود در آب‌هاي بين الملي نيز حفاظت و حراست کند. از سوی دیگر حضور ایران در آب‌های بین‌المللی براساس کنوانسیون‌های دریایی و با توجه به حقوق دریایی امری قانونی است.

به گزارش حوزه دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، سردار احمد وحیدی وزیر دفاع درباره استراتژي حضور نيروي دريايي ايران در آب‌هاي بين المللي ، گفت‌وگويي انجام داده که به اين شرح است:

یکی از موضوعات کلیدی در عرصه نظامی کشورمان حضور در آب‌های آزاد بوده که بازتاب گسترده‌ای نیز در جهان داشته است. اهمیت این حضور از نظر جنابعالی چیست؟

بخشی از اقتدار جمهوری اسلامی ایران به سیادت دریایی معطوف است. ایران برای دفاع از منافع ملی خود از ‌جمله حمایت از کشتی‌های در حال گذر که در آب‌های آزاد مورد تهاجم و تاخت‌وتاز گروه‌های شرور قرار می‌گیرند ‌باید در این آب‌ها از منافع ملی خود حفاظت و حراست کند. از سوی دیگر حضور ایران در آب‌های بین‌المللی براساس کنوانسیون‌های دریایی و با توجه به حقوق دریایی امری قانونی است.

با این اوصاف، حضور در آب‌های آزاد چه توانمندی‌هایی را برای کشورمان در پی دارد؟

حضور در آب‌های سرزمینی و آب‌های غیر سرزمینی بر خلاف قدرت‌های فرامنطقه‌ای موجد امنیت و ثبات است. عملکرد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تاکنون مؤید این ادعاست در حالی‌که قدرت‌های فرامنطقه‌ای عموماً به حفظ منافع نامشروع خود برای تهدید کشور‌های دیگر چنین اقداماتی را انجام می‌دهند.

در راستای اقتدار دفاعی کشور، رزمایش‌های مختلف نیروهای ارتش و سپاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همان‌طور که مطلع هستید رزمایش‌های گوناگونی اعم از هوایی، زمینی، موشکی و دریایی توسط نیروهای سپاه و ارتش و براساس برنامه‌ریزی‌ها پیش‌بینی و در آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران، آب‌های بین‌المللی و همچنین در عرصه وسیع خاک کشورمان انجام پذیرفته است. براساس نظر ناظران ارشد نظامی جهان، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اوج آمادگی دفاعی خود با تکیه بر سلاح‌ها و تجهیزات بومی قرار دارند.

پیام انجام این رزمایش‌ها چه بوده است؟

این رزمایش‌ها دارای دو پیام بوده است:

1- پیام صلح و دوستی به کشورهای منطقه و دوست

2- پیام آمادگی برای دفاع از کیان ایران در مقابل هرگونه تهدید.

رژیم صهیونیستی همواره ایران و کشورهای منطقه را تهدید می‌کند. اکنون وضعیت رژیم صهیونیستی پس از بیداری اسلامی و ضعف و انزوای روزافزون این رژیم در منطقه چگونه است؟

با توجه به اینکه مردم کشورهای منطقه به ویژه کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا متأثر از موج بیداری اسلامی در مقابل افراد و جریان‌های وابسته و سرسپرده امریکا و با توجه به نابسامانی امریکا اقدام کرده‌اند که با سرنگونی هر رئیس وابسته انزوای تاریخی و ژئوپلیتیکی این رژیم روز به‌روز گسترش می‌یابد.

بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که این انزوا تا سرنگونی این رژیم جعلی و صهیونیستی ادامه خواهد یافت و پیش‌بینی‌های حضرت امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای در خصوص سرنگونی آن ان‌شاءا... محقق خواهد شد.

/ش3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار