لاریجانی در نطق پیش از دستور:

هجوم وحشیانه عربستان به یمن نوعی رقابت کودکانه است/ ایران تا نتیجه تصمیم طرف مقابل در مذاکرات قطعی نشود، اقدامی نخواهد کرد

لاریجانی با اشاره به هجوم وحشیانه نظامی به کشور مسلمان یمن گفت: این هجوم دل همه مسلمانان را آزرده است آن هم با توسل به توهمات و رقابت کودکانه در منزلت منطقه ای.

هجوم وحشیانه عربستان به یمن نوعی رقابت کودکانه است/ ارائه طرحی از سوی ایران برای ایجاد آرامش در یمنبه گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 30 فروردین) در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه در آستانه ماه مبارک رجب هستیم گفت: ورود به این ماه عزیز را به ملت عزیز و همه مومنان تبریک می‌گویم.

وی افزود: ماهی که بر حسب حدیث ملک داعی خداوند آن را چنان ریسمانی بین خود و بندگان قرار داده تا هر کسی که این ریسمان را بگیرد به او می‌رسد.

رئیس مجلس تصریح کرد: شب اول این ماه یکی از چهار شبی است که بیدار ماندن برای عبادت و احیاء گرفتن تأکید شده است، روز 15 این ماه، محبوب‌ترین روزها نزد خداوند بوده و روز 27 این ماه پیامبر خداوند محمدمصطفی(س) به پیامبری برانگیخته شد و رمز آشکار شدن رحمت خدای رحیم است.

لاریجانی تأکید کرد:‌ امیدواریم همه مؤمنان از این ماه که بر حسب روایت خداوند آن را ماه خود نامیده است و در برخی روایات ماه رجب ماه حضرت امیرمومنان علی(ع) نامیده شده، با توجه کامل و بهره جستن از لحظات آن توفیق تمسک به ریسمان الهی که در حدیث آمده، پیدا کنند.

وی اضافه کرد: در روایاتی است که این ماه جزو ماه‌های حرام است، غفلت و معصیت در آن عقوبت شدیدتری نسبت به ماه‌های دیگر دارد و دعا و راز و نیاز و خصوصا روزه‌داری باعث قرب بیشتری به حضرت حق می‌شود. 

لاریجانی با اشاره به هجوم وحشیانه نظامی به کشور مسلمان یمن گفت: این هجوم دل همه مسلمانان را آزرده است آن هم با توسل به توهمات و رقابت کودکانه در منزلت منطقه‌ای. 

وی ادامه داد: دولت سعودی مدعی دولت اسلامی است، کجای اسلام اجازه ریختن خون بی گناهان را با تخیلات واهی می‌دهد، کجای اسلام تخریب خانه‌های مسلمانان را به دلیل رقابت‌های ناشیانه می‌دهد، کجای اسلام اختلاف افکنی بین مسلمانان را به دلایل واهی می‌دهد؟ مگر در روایات نیامده است کسانی که حتی با تمسک به دین، بین مومنان اختلاف ایجاد می‌کنند ملعون هستند؟

 لاریجانی تصریح کرد: اگر دولت سعودی ادعای اسلامیت دارد باید بفهمد که این مسیر جنگ طلبی که انتخاب کرده چیزی جز لعنت خدا و بندگان خدا در کارنامه آنان ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در ماه رجب که ماه حرام است و حتی در زمان جاهلیت اعراب برای آن حرمت قائل بودند شما که مسلمان هستید باید حرمت این ماه را حفظ کنید، دست از خون‌ریزی مسلمانان بردارید خود می‌دانید که با این جنگ افروزی به مقاصد سبک خود نمی‌رسید بلکه شأن و جایگاه شما در بین مسلمانان مخدوش‌تر خواهد شد.

وی با بیان این که ایران طرحی را برای ایجاد آرامش و حل فصل مسائل یمن ارائه کرده است، اظهارداشت: اطراف یمنی با گفتگوی ملی مسائل اختلافی را حل کنید، قبل از اینکه بیشتر در باتلاق بدنامی و شکست گرفتار شوید از این فرصت استفاده کنید.

رئیس مجلس تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی مجددا اقدام جنگ طلبانه سعودی را محکوم می‌کند و انتظار دارد در فرصت ماه مبارک رجب به این جنگ افروزی کثیف که فایده آن را رژیم صهیونیستی می‌برد، خاتمه داده شود.

لاریجانی با اشاره به اقدام پارلمان آمریکا در تصویب قانونی برای رویت توافق بین ایران و 1+5 گفت: تحلیل‌های مختلفی در این باره در صحنه بین‌المللی ارائه شده است که بعضی آن را دال بر ناتوانی رئیس‌جمهور آمریکا و برخی آن را حکایت‌گر نوعی فریب‌کاری جدید و بعضی آن را مسیری برای بر هم زدن زمینه‌های توافق دانسته‌اند، هر یک از تحلیل‌ها که مورد توجه باشد ثمری برای دولت آمریکا نخواهد داشت و جمهوری اسلامی با توجه به شرایط جدید به وجود آمده مسیر مذاکرات را ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: طبعا آنان باید تضمین‌های روشن‌تری برای نتیجه بخش بودن ادامه مذاکرات ارائه نمایند قطعا این مسئله واضح‌تر شده است که با این بازی‌ها این آمریکاست که دنبال به هم زدن میز مذاکره است.

لاریجانی تصریح کرد: بعید است این تصور خام در مذاکره کنندگان آمریکایی بوجود آمده باشد که با این شگرد می‌توانند قدرت چانه‌زنی برای خود فراهم کنند بلکه بالعکس باید شرایط متفاوت و سخت‌تری را در تضمین توافق تحمل کنند.

وی در ادامه افزود: ضمنا مذاکره‌کنندگان محترم ما باید با توجه بیشتر صحنه مذاکرات را مدیریت کنند و برای حالات مختلف سناریوهای بدیل مبنا قرار دهند و جمهوری اسلامی ایران تا نتیجه تصمیم طرف مقابل قطعی نشود اقدامی نخواهد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تبریک روز ارتش به عزیزان نیروهای سه‌گانه گفت: امیدواریم با همت بلند، اقتدار و سرافرازی را برای ملت رقم بزنند.

لاریجانی در پایان با تبریک ولادت امام محمد باقر(ع) پایه‌گذار فقه اسلامی به رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام و روحانیت جلیل‌القدر و مسلمانان خاطر نشان کرد: امیدواریم از انفاس قدسی آن امام همام برکات خداوند تعالی بر ملت عزیزمان نازل شود. 

انتهای پیام/ 
برچسب ها: لاریجانی ، یمن ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار