در صحن علنی صورت گرفت

مخالفت مجلس با فوریت طرح استفساریه قانون اعزام دانشجو به خارج

نمایندگان در صحن علنی امروز با مخالفت با دوفوریت و یک‌فوریت طرح استفساریه اصلاح قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور، مقرر کردند طرح مذکور به صورت عادی در کمیسیون تخصصی مجلس بررسی شود.

مخالفت مجلس با فوریت طرح استفساریه قانون اعزام دانشجو به خارجبه گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه 30 فروردین) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی فوریت طرح استفساریه اصلاح قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور، ضمن مخالفت با دوفوریت و یک‌فوریت این طرح مقرر کردند که طرح مذکور به صورت عادی در کمیسیون مربوطه مورد بررسی قرار گیرد.

مهدی دواتگری به‌ عنوان طراح طرح مذکور با بیان اینکه نیروی انسانی متعهد و متخصص نیاز امروز کشور است، گفت: قطعاً‌ باید بتوانیم متناسب با رشد علمی جهانی، دانشجویان را تربیت کنیم، از طرف دیگر شناخت نوآوری علمی دنیا و تجربه کشورها در زمینه‌های علمی و تخصصی بسیار ضروری است.

نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه در چند سال اخیر جفای بزرگی به جامعه علمی شده است و بدون رعایت مراتب قانونی دانشجویان اعزامی به خارج از کشور انتخاب می‌شوند، این در حالی است که براساس قانون این اقدام باید با برگزاری آزمون علمی و سوابق دانشگاهی تعیین شود، اما متاسفانه در 12 سال گذشته کلیه اعزام‌های دانشجویی بدون آزمون صورت گرفته و حدود 300 هزار نفر متقاضی حضور در مقطع دکتری به راحتی وارد سیستم دانشگاهی کشور شده‌اند و حتی به‌عنوان هیات علمی دانشگاه‌ها مشغول به کار هستند.

وی بر لزوم جلوگیری از سوءاستفاده و رانت‌خواهی در حوزه بورسیه دانشجویی تاکید کرد و گفت:‌ در شرایط کنونی در نحوه برگزاری آزمون ابهامات بسیاری وجود دارد، زیرا مشخص نیست که این آزمون باید به صورت شفاهی برگزار شود یا به صورت کتبی؟

در ادامه "محمد علی‌پور" در مخالفت با طرح مذکور گفت: این مشکل قطعاّ با یک استفساریه حل نمی‌شود، از طرف دیگر در شرایط کنونی کشور، موضوعات و طرح‌های ضروری‌تری دارد که باید به آنها رسیدگی شود.

همچنین داوود محمدی در موافقت با طرح استفساریه مذکور مجلس بر لزوم حفظ حقوق جامعه علمی کشور تاکید کرد و گفت: احراز جایگاه تخصصی ایجاب می‌کند که یک بازنگری در قانون مربوطه که مصوب سال 64 است، انجام شود.

انتهای پیام/ 
برچسب ها: صحن ، علنی ، بهارستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار