در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

آزادسازی قیمت بلیط هواپیما تا پایان امسال به مرحله اجرا و عمل می‌رسد

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و دبیر انجمن شرکت های حمل و نقل هوایی امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب 12 آذر به بررسی موضوع آزادسازی قیمت بلیط هواپیما پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  "سامانی" دبیر انجمن شرکت های حمل و نقل هوایی و "علی عابدزاده" رئیس سازمان هواپیمایی کشوری امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی موضوع آزادسازی قیمت بلیط هواپیما پرداختند. 

عابدزاده در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون آزادسازی قیمت بلیط هواپیما گفت: در طول سال های اخیر همواره مشکلاتی در این حوزه وجود داشته است.

آزادسازی قیمت بلیط هواپیما تا پایان امسال به مرحله اجرا و عمل می رسد

وی با اشاره به ارائه مدل جدید برای اداره اقتصاد حمل و نقل هوایی افزود: در حال اجرای این قانون هستیم به طوری که قسمتی از این قانون در سال گذشته انجام شد و در نهایت تا انتهای امسال باید قسمت باقی مانده قانون را اجرا کنیم تا آزادسازی تا پایان سال به طور کامل به مرحله عمل و اجرا برسد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: هنوز شرکت های هواپیمایی در خصوص اجرای آزادسازی در ساختار مدیریتی به مرحله اجرا نرسیده اند.

 آزادسازی به منزله افزایش نرخ نیست

سامانی در ادامه در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه دلیل افزایش قیمت بلیط هواپیما در چیست گفت: در شرکت های هواپیمایی افزایش نرخ نداشتیم لذا آزادسازی به منزله افزایش نرخ نیست.

وی با اشاره به الزامات و دستورالعمل های آزادسازی نرخ که از سوی سازمان هواپیمایی کشور ابلاغ شده است خاطر نشان کرد: نرخ مسیرهای پروازی بر روی سایت شرکت های هوایی اعلام شده است.

دبیر انجمن شرکت های حمل و نقل هوایی با بیان اینکه آزادسازی از 9 دی ابلاغ شده افزود: شرکت های هواپیمایی افزایش نرخی نداشته اند. 

افزایش نرخ بلیط هواپیما از سوی برخی آژانس های هواپیمایی صورت گرفته است

سامانی با اشاره به برخی از آژانس های مسافرتی اقدام به افزایش نرخ کرده اند ادامه داد: متاسفانه شاهد تخلف آژانس های مسافرتی هستیم. 

وی با تاکید براینکه سازمان هواپیمایی کشور بایستی هدایت صنعت هوایی و هم چنین هدایت شرکت های هواپیمایی را برعهده بگیرد گفت: دخالت در امور بازرگانی مطلوب شرکت هایی هوایی، هواپیمایی نیست.

دبیر انجمن شرکت های حمل و نقل هوایی با اشاره به اینکه نظارت کامل در خصوص پروازها داریم گفت: نیازی نیست در حال حاضر نظارتی بر قیمت ها داشته باشیم لذا قیمت ها را کاهش خواهیم داد تا رقابت های مضر وارد صنعت هوایی نشود. 

عابدزاده با بیان این که ما شبکه های پرتردد را آزاد اعلام کردیم ولی باز بر قیمت و کیفیت آن ها نظارت خواهیم داشت گفت: یکی از نکاتی که امروز باید انجام شود این است که اکثر شرکت های هواپیمایی ساختارهای لازم را برای اینکه بتوانند قیمت بلیط را به صورت متفاوت در اختیار مردم قرار دهند دارند ضمن اینکه در حال حاضر شبکه رزویشن و فروش بلیط اکثر خط های هوایی ما شبکه مطلوب و قابل قبولی است و امروزه این ساختار به لحاظ فروش بلیط و تعیین قیمت در اکثر شرکت هایی هوایی وجود دارند.

کیفیت خدمات زاییده آزادسازی قیمت هاست

رئیس سازمان هواپیمایی کشور اضافه کرد: ما نمی توانیم منتظر بمانیم که خط های هوایی، هواپیماهای نو بخرند و امکانات ایجاد کنند و سپس نرخ را آزاد کنیم، خط های هوایی ما در حال حاضر شرایط خوبی ندارند لذا ما اول باید به سراغ آزادسازی قیمت برویم چرا که کیفیت خدمات زاییده آزادسازی است که ما آن را انجام خواهیم داد.

وی هم چنین اظهار داشت: یکی از دلایلی که امروز ناوگان هوایی ما پیر است به دلیل این است کسانی که می خواهند به این صنعت ورود کنند سودی برای خود متصور نمی شوند ضمن این که امروزه شرکت های هوایی ما به لحاظ اقتصادی در شرایط بسیار بدی قرار گرفته اند و این به دلیل ناکارآمدی آن ها نیست.

وی هم چنین تصریح کرد: در طول یک سال اخیر نرخ بلیط هایی که توسط آژانس ها فروخته شده در خیلی از مواقع نرخ های خیلی پایین تر از نرخ معین بوده است.

در ادامه این برنامه محمد حسن کرمانی رئیس انجمن صنفی دفتر خدمات مسافرت هوایی نیز در پاسخ به این سوال که آیا آشفتگی در نرخ های بلیط تقصیر آژانس های هواپیمایی است اظهار داشت: اگر تعدادی از آژانس ها نرخ ها را بالا می فروشند این اتفاق برای یک زمان های مشخص مانند اعیاد و یا مناسبت هایی چون وفات اتفاق می افتد.

وی تاکید کرد: اگر قرار است اقتصاد کشور ما دچار سلیقه ها و گفتگوهای افرادی شود که وارد وادی تخصصی این کار نشده اند روزگار ما همین خواهد بود.

در ادامه اظهارات کرمانی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشور نیز اعلام کرد: شرکت های ما در شرایط بدی قرار گرفته اند و چیزی حدود 5 هزار میلیارد تومان بدهکار هستند و خیلی از شرکت های جدید الورودی که به این عرصه وارد شده اند متکی به استفاده از هواپیماهای قدیمی هستند تا این هواپیماها را وارد صنعت هوایی کشور کنند.

در ادامه موید حسینی صدر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به این سوال که چرا در شرایطی که ادعا می شود شرکت های هواپیمایی سودآور نیستند به تعداد آن ها اضافه می شود گفت: اخیرا سرمایه گذارانی که اتفاقا بازنشستگان صنعت هوایی کشور هستند اعلام کرده اند که شرکت هایی را راه بیندازند که هواپیماهای مورد استفاده آن ها زیر 15 سال باشد و بازگشت سرمایه نیز زیر سه سال انجام گیرد که این آمارها آمارهای صحیحی نیست.

زیان شرکت های هواپیمایی بیشتر به دلیل ساختار نامناسب مدیریتی است

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس شورای اسلامی نیز خطاب به شرکت های هواپیمایی اظهار داشت: شما چند برابر تعداد هواپیماهایتان نیروی انسانی مازاد دارید و زیان شرکت های هواپیمایی بیشتر به دلیل ساختار نامناسب مدیریتی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار