لاریجانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری مطرح کرد:

کشور از لحاظ اقتصادی اوضاع خوبی ندارد/ بحث نفوذ مربوط به برجام نیست

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی عملکرد مجلس شورای اسلامی پرداخت.

وضع اقتصادی کشورمان خوب نیست
به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان گرامیداشت روز مجلس امشب 9 آذر در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدا در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه مبنی بر این که چقدر جایگاه مجلس را در  کشور موثر می‌دانید گفت:پیش از آمدن به مجلس با کار در آن ناآشنا نبودم لذا در طی سال‌های قبل از ورود به مجلس در رادیو و تلویزیون مشغول به فعالیت بودم و با کارکردهای مجلس آشنایی لازم را داشتم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که در دوره‌های مختلف با فضایی که در کشور وجود داشت شان مجلس تا حدودی متفاوت به نظر می‌رسید، افزود: مجلس دو وظیفه تقنین و نظارت را بر عهده دارد تقنین یعنی راه حرکت بخش‌های مختلف حکومتی را مشخص کردن و از سوی دیگر در دوره‌های مختلف بر حسب نیاز قانون‌گذاری انجام می‌شود.

نظارت و قانون‌گذاری بر حسب شرایط کشور صورت می‌گیرد/ مجلس نهم در بعضی زمینه‌ها خوب عمل کرد

وی با بیان این که نظارت و قانون‌گذاری بر حسب شرایط کشور صورت می‌گیرد خاطر نشان کرد: مجلس نهم در بعضی زمینه‌ها خوب عمل کرد و توانست وظیفه خود را درست انجام دهد.

لاریجانی با تاکید بر این که  حساسیت مجلس بر روی مسائل اقتصادی است ادامه داد: در مجلس نهم 600 طرح و لایحه ارائه داده شد که 400 طرح و 200 لایحه بود به گونه‌ای که از این تعداد برخی در کمیسیون‌ها رد شد و برخی در دست کمیسیون‌ها و برخی دیگر نیز مطرح شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که دویست مورد تبدیل به قانون شده است افزود: ثقل آن‌ها در مسائل اقتصادی کشور است البته مسائل فرهنگی، سیاست خارجی و سایر مسائل نیز به چشم می‌خورد.

وی بودجه سالانه را یکی از مسائل مهم مطرح شده در مجلس دانست و عنوان کرد: مجلس بر روی تسهیل فضای کسب‌وکار حساسیت زیادی داشت و از سوی دیگر نیز بر رونق تولید و جلوگیری از رکود توجه فراوانی کرده است.

لاریجانی یکی از قوانین مهم مجلس شورای اسلامی را موضوع برجام دانست و افزود: از دیگر قوانین مهم، قوانین مرتبط با مسائل هسته‌ای است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که سخت‌ترین روز کاریتان در مجلس نهم چه روزی بوده است گفت: با همکارانم در مجلس سختی نداشتیم.

 یکی از مشکلات عمده کشور رکود است

وی یکی از مشکلات عمده کشور را رکود دانست و گفت: بحث مربوط به جلوگیری از رکود از جمله مباحث مهمی است که در مجلس مورد تصویب قرار گرفت.

لاریجانی موضوع برجام را از لحاظ اهمیت برای سرنوشت کشور مهم دانست و عنوان کرد: این بحث در مجلس شورای اسلامی مورد توجه قرار گرفت به طوری که باید اذعان داشت دموکراسی در کشور ما عمیق است و اختلاف نظر نیز امری طبیعی به نظر می‌رسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که نوع ارتباط شما با مردم چگونه است گفت: ارتباط بنده با مردم کم نیست به گونه‌ای که امروز با گروه‌های مختلفی از مردم ارتباط داشتم که یکی از آن‌ها بازنشستگان تأمین اجتماعی بود.

وی با اشاره به این که گاوداران و مرغداران نیز طی دیداری مشکلات خود را با بنده مطرح کردند ادامه داد: از وضعیت صنعت نیز در استان‌های مختلف مطلع هستم لذا علاقه‌مند با تشکل‌های مختلف ارتباط داشته باشم.

وضع اقتصادی کشورمان خوب نیست

لاریجانی وضع اقتصادی کشور را خوب نداست و گفت: مهم‌ترین مسئله‌ای که باید بر روی آن تمرکز کرد مسئله اقتصادی است.

 وضع اقتصادی در کشور خوب نیست و مهم‌ترین مشکل در این حوزه رکود است

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره این که وضع اقتصادی مردم را چگونه می‌بینید اظهار داشت: وضع اقتصادی کشور خوب نیست و مهم‌ترین مشکل در این حوزه رکود است.

وی ادامه داد: بخش‌های اقتصادی، فعال نیستند درحالی‌که آینده کشور در گرو رونق تولید است لذا دولت، مجلس و بقیه بخش‌های کشور امروز  یک مأموریت بیشتر ندارند و آن تمرکز بر اقتصاد مقاومتی است.

لاریجانی خاطر نشان ساخت: اگر بخواهیم مشکل بیکاری حل شود و یا درآمد مردم افزایش پیدا کند باید به مسئله تولید توجه کنیم ضمن این که برخی آسیب‌های اجتماعی که امروز در کشور وجود دارد مربوط به موضوع عدم رونق تولید است که در این بحث تحریم‌ها در این مسئله بی‌تأثیر نبودند اما همه مسئله نیز به تحریم‌ها بازنمی‌گردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این که یکی از قوانین خوب در مجلس قانون رفع موانع تولید بود و شاهد هستیم که خیلی از قوانین خوب دیگر در مجلس تصویب می‌شود اما در اجرا مشکل دارد چه باید کرد  تا این قوانین در چارچوب قانونی عمل شود اظهار داشت: دولت‌ها در اجرای قانون یک وضع ندارند، برخی دولت‌ها در اجرای قانون سهل‌انگاری داشته و برخی دولت‌ها در اجرای قانون بهتر عمل کرده‌اند البته این که دولت‌ها به قانون به موقع عمل کنند نیز موضوع دیگری است.

وی یادآور شد: در دولت قبل خلاف قانون زیاد انجام می‌شد که رئیس مجلس مجبور بود آن‌ها را لغو کند البته معمولاً روش ما این است که طی مشورتی که به دولت می‌دهیم خودشان موضوع را علاج کنند تا منجر به لغو قوانین نشود.

لاریجانی تاکید کرد: در دولت کنونی این موضوع خیلی کاهش پیدا کرده که نشان می‌دهد دولت فعلی توجهش به قانون بیشتر شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: این که برخی از قوانین به موقع اجرا نمی‌شود نیز یک اشکال است که در این رابطه می‌توانیم به عدم تصویب برخی آیین‌نامه‌های قانون برنامه اشاره کنیم که بر اساس اعلام دیوان محاسبات مجموعه آیین‌نامه‌هایی که هنوز در حوزه قانون برنامه تدوین نشده بیش از 20 درصد است که ما این موضوع را به دولت منعکس کرده‌ایم.

وی اظهار داشت: در قانون بودجه امسال و بودجه سال گذشته ما اختیاری به دولت دادیم که بتواند طرح‌های عمرانی که هم اکنون متورم شده‌اند را به بخش خصوصی واگذار کند که این امر نه در سال گذشته و نه در سال جاری اجرایی شد و هنوز به یک مسئله اجرایی تبدیل نشده است که دراین‌باره نیز چندین بار با دولت مکاتبه داشته‌ایم.

 400 هزار میلیارد تومان پروژه کلنگ زده شده داریم

لاریجانی همچنین با بیان این که ما حدود 400 هزار میلیارد تومان پروژه کلنگ زده شده داریم گفت: کل بودجه عمرانی ما 20 تا 30 هزار میلیارد تومان بیشتر نیست که اگر با تورم حساب کنیم تحقق این پروژه‌ها بیست تا 30 سال طول می‌کشد که بر این اساس کاری که ما کردیم این بود که اجازه دهیم این طرح‌ها به صورت تشویقی به مردم واگذار شود که باید یک دستورالعملی نیز بر این اساس داده می‌شد اما در پیگیری‌هایی که کردیم یکی از مشکلاتی که وجود داشت این است که سیستم‌های نظارتی آن‌قدر سخت می‌گیرند که مدیران شجاعت خود را از دست می‌دهند و زمانی که مدیری شجاعتش را از دست بدهد ابتکار خود را از دست خواهد داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره این که سهم دولت و مجلس از وضعیت نامناسب اقتصادی چقدر است گفت: همه بخش‌های حکومت امروز نیازمند این هستند که با هم فکری کشور را از این گردنه عبور دهند و ما نیز تا آن جا که می‌توانیم به دولت کمک خواهیم کرد که تا از این مرحله عبور کند.

وی ادامه داد: یکی از اشکالاتی که در گذشته نیز وجود داشت می‌توان به اصل 44 و سیاست‌هایی که رهبر معظم انقلاب در خصوص اصل 44 ابلاغ فرمودند خوب اجرا نشد و الآن موقعی است که باید تثبیت شود و دولت نیز به دنبال تثبیت آن است.

اگر از گردنه مشکل هسته‌ای عبور شود فضای کشور، فضای آماده‌تری برای سرمایه‌گذاری در حوزه رونق تولید ملی خواهد بود

لاریجانی تاکید کرد: فکر می‌کنم اگر از گردنه مشکل هسته‌ای عبور شود فضای کشور، فضای آماده‌تری برای سرمایه‌گذاری در حوزه رونق تولید خواهد شد چرا که در حال حاضر بندهایی از تحریم جلوی پای تولیدکنندگان را گرفته است

 بیکاری و بخش‌هایی از آسیب‌های اجتماعی معلول عدم رونق تولید است

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به آسیب‌های اجتماعی در کشور اظهار داشت ما در کشور آسیب‌های اجتماعی متنوعی داریم که  ازجمله آن می‌توان به طلاق و اعتیاد اشاره کرد که ریشه آن‌ها را می‌توانیم در بحث اقتصادی ببینیم.

وی ادامه داد: مسئله حاشیه‌نشینی نیز از موضوعات مهم کشور است که روند آن صعودی است که این معضل به مشکلاتی برمی‌گردد که در روستاها وجود دارد که در این رابطه نیز مجلس طرحی را آماده کرده و به زودی به صحن علنی خواهد آورد تا یک مدیریت صحیحی در روستاها ایجاد شود.

لاریجانی اضافه کرد: مسئله مدیریت صحیح در روستا یکی از معضلات کشور ما است که در سابق جهاد سازندگی این مسئولیت را بر عهده داشت ولی هم اکنون این مدیریت از سکه افتاده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره این که آیا در بحث آسیب‌های اجتماعی چون معتادین متجاهر یا در خصوص عفاف و حجاب دچار خلأهای قانونی هستیم گفت: خیلی از خلأهای قانونی که مطرح می‌شود مربوط به مجلس نیست بلکه خیلی از آن‌ها مقررات و دستورالعمل‌های است که ربطی به مجلس ندارد.

وی اضافه کرد: ما برای مبارزه با اعتیاد قوانینی داریم و اگر کسی معتقد است که این قوانین اشکال دارد باید بگوید که چگونه می‌توانیم آن را اصلاح کنیم تا بهتر اجرا شود.

لاریجانی همچنین درباره این که آیا راه‌حلی برای شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی دیده‌شده اظهار داشت: این که فساد در کشور وجود دارد نشان می‌دهد که سهل‌انگاری در اجرای قانون وجود داشته است و یکی از مشکلات سیستم‌های تنبل از نظر دیوان‌سالاری مشکل فساد است که با مکانیزه کردن کارها می‌توانیم بخشی از فسادها را کاهش دهیم.

فضای کشور را در حوزه اقتصادی نباید امنیتی کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که فساد باید توسط مکانیزم‌های نظارتی رصد شود گفت: نگاه ما باید بیشتر به آبادانی کشور باشد و این که بتوانیم فضای آبادانی کشور و مسابقه تولید در کشور به وجود آوریم و در این جا نکته‌ای که حائز اهمیت است این که فضای کشور را نباید در حوزه اقتصادی امنیتی کنیم چرا که در این صورت کسی که ثروت دارد به دلالی رو خواهد آورد.

 جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه داهیانه عمل کرده است

وی در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به این سؤال که برخی تلاش می‌کنند موضوع برجام را به مسائل امنیتی، دفاعی و منطقه‌ای تسری بدهند اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه خیلی داهیانه عمل کرده است و تصمیماتش بسیار سنجیده و دقیق بوده است و یکی از عواملی که سبب تصمیمات سنجیده شده است این است که مسائل استراتژیک در کشور ما زیر نظر رهبری معظم بحث  و تصمیم‌گیری می‌شود و از یک پختگی برخوردار است.

لاریجانی در همین رابطه اظهار داشت: ما در مورد سوریه موضع خاصی داشتیم که خیلی از  کشورها به ما خرده می‌گرفتند ولی امروز همه قبول کردند که ایران مسیر درستی را دنبال می‌کرده.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پدیده شوم تروریسم نیز ناشی از همین رفتارهای غیرمنطقی کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه بوده است و تحلیل بنده این است که یکی از عواملی که تروریسم را گسترش داد جنگ‌هایی بود که در دهه اخیر رخ داد.

وی تصریح کرد: نتیجه رفتار ایران که از یک پختگی در مسائل منطقه‌ای برخوردار بوده این است که هم اکنون ایران در منطقه از قدرتی برخوردار است که سبب شده غربی‌هایی که مرتب علیه ما حرف می‌زدند امروزه بگویند که بدون ایران نمی‌توانند مسائل منطقه را حل کنند.

لاریجانی اظهار داشت: مدتی است که غربی‌ها به جای مهار تروریسم با آن بازی کردند که در این رابطه می‌توان به شکل‌گیری ائتلاف علیه داعش به رهبری آمریکا اشاره کرد.

 ایران کارش را در برجام انجام داده و هیچ مسئله‌ای از آژانس را بی‌پاسخ نگذاشته است

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این گفتگو در خصوص بحث اجرایی شدن برجام و گره خوردن اجرای آن با موضوع PMD گفت: یکی از موضوعاتی که در جریان مذاکرات هسته‌ای اخیر به آن پرداخته شد موضوع PMD است که در این رابطه یکی از بحث‌هایی که در شورای عالی امنیتی ملی داشتیم این بود که ایران در موضوع برجام گام‌های خود را زمانی برمی‌دارد که این پرونده در شورای امنیت سازمان ملل بسته شده باشد.

 نگاه من به سرانجام برجام مثبت است/ گام‌هایی که  طرف غربی برداشته نزدیک به اصولی است که در برجام دیده‌شده است

وی اضافه کرد: بر این اساس قرار شد که آژانس بگوید که از ما چه می‌خواهد تا ما اطلاعات را در اختیار آن‌ها قرار دهیم که هم اکنون همه کارها انجام‌شده و کارهای که ما باید انجام می‌دادیم انجام داده‌ایم و آژانس هیچ مسئله‌ای از ما نخواسته است که ما آن را پاسخ نداده باشیم و الآن موقعی است که آن‌ها به وعده خود عمل کنند که اگر  عمل کنند راه برای اقداماتی که  باید در برجام انجام دهیم باز می‌شود.

لاریجانی با بیان این که نگاه من به سرانجام برجام مثبت است گفت: گام‌های دو طرف از برجام دور نیست و گام‌هایی که طرف غربی برداشته  نزدیک به اصولی است که در برجام دیده‌شده است.

 بحث نفوذ مربوط به برجام نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص بحث نفوذ نیز اظهار داشت: بحث نفوذ به برجام مربوط نیست، استراتژی که غربی‌ها دنبال می‌کنند این است که جایگاه ایران را در منطقه تقلیل دهند و به دنبال روحیات استعماری خود بروند.

وی ادامه داد: در حال حاضر هوشیاری در منطقه به وجود آمده که این هوشیاری تا حد زیادی متأثر از رفتار عزت‌مندانه ایران است لذا آن‌ها در صدند که صحنه  را عوض کنند و بر این اساس تا آن جا که می‌توانند فشار می‌آورند تا مسائل منطقه‌ای که یک حرکت رو به  در منطقه است به جایی نرسد کما این که آن‌ها توانستند در بیداری اسلامی انحراف به وجود آورند.

 غرب اگر می‌توانست براندازی در ایران اجرا کند تا به حال کرده بود ولی قدرتش را ندارد

لاریجانی با بیان این که غربی‌ها قدرت مصاف با ایران را ندارند و بر این اساس از طریق نفوذ در صددند که به کشور رخنه کنند گفت: غرب اگر می‌توانست براندازی در ایران را اجرا کند تا به حال کرده بود ولی قدرتش را ندارد، آن‌ها با یک صخره و دژ محکم روبرو هستند لذا در این شرایط‌ تصمیم دارند تا به داخل رخنه کنند و فساد را در داخل ایجاد کنند که یکی از راه‌های رخنه در داخل کشور شکاف‌هایی است که ممکن است در داخل به وجود آورد که در این رابطه همبستگی ملی می‌تواند راه نفوذ آن‌ها را ببندد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به ویژگی‌های مجلس کارآمد اشاره کرد و اظهار داشت: نماینده مجلس شورای اسلامی باید خود را نماینده کل ملت ایران بداند  و نگاه ملی به مسائل داشته باشد چرا که هم اکنون مسائل کشور دیگر مسائل خطی نیست و معادله چند مجهولی است.

وی اضافه کرد: نکته دیگری که باید در این رابطه به آن توجه کنیم این است که خط کشی‌های سیاسی را کنار بگذاریم و بتوانیم همگرایی در خصوص مسائل ملی در کشور ایجاد کنیم که در این رابطه تشکل‌ها می‌توانند کمک کنند و همچنین تشکل‌ها عمیق تر و ریشه‌دارتر باشند و دل در گرو مسائل عمده مردم داشته باشند می‌توانیم مجلس بهتری داشته باشیم.

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۱۰ آذر ۱۳۹۴
بحث عفاف و حجاب واقعا جدی گرفته نمیشه برای همه خطرناکه - فاطمه زهرا سلام الله علیها :
خَیْرٌ لِلنِّساءِ اَنْ لا یَرَیْنَ الرِّجالَ وَ لا یَراهُنَّ الرِّجالُ؛

حضرت امیر المؤمنین گوید: روزى پیامبر از ما سؤال کرد: بهترین کار براى زن چیست؟ کسى نتوانست پاسخ گوید. من این پرسش را از فاطمه پرسیدم. او فرمود:
بهـترین کار براى زن آن اسـت کـه او مردان را نبیند و مردان نیز او را نبینند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۷ ۱۰ آذر ۱۳۹۴
تیم اقتصادی متخصص باتجربه راهگشا است ودر اقتصاد مقاومتی این تیم دیده میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۳ ۱۰ آذر ۱۳۹۴
اره فقط بلدن شعار بدن من تو ی مجتمع بزرگ تولید فولاد تو اصفهان کار میکنم انبار اهن دیگه گنجایش نداره تولید و کیفیتمون عالیه ولی با کمال خونسردی از چین هزاران تن فولاد وارد میکنن من نمیدونم نمایندها مجلس خوابشون برده ک ازوزبر صنعت سوال بپرسن چرا ؟؟؟؟؟
آخرین اخبار