12 روز مانده به جشنواره فیلم فجر؛

گذر از خاک صحنه تئاتر به غبار لوکیشن‌های سینمایی/ سهم تئاتری‌ها از جشنواره فجر

به دنبال ورود بازیگران عرصه تئاتر به سینما، جشنواره فیلم فجر نیز از حضور آن‌ها بی‌نصیب نمانده است.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به دنبال ورود بازیگران عرصه تئاتر به سینما و ایفای نقش در مقابل دوربین سینمایی، جشنواره فیلم فجر نیز از وجود آن‌ها بی‌نصیب نمانده است.

فیلمسازان سینما نیز ملاک چهره‌بودن و اصل شهرت را برای استفاده از بازیگران از اولویت خارج کرده تا فارغ از جذب مخاطب به دلیل چهره و شهرت بازیگران، مخاطبان را به تماشای یک فیلم دعوت کنند، نه یک شوی تبلیغاتی از سوی برخی بازیگران در مقابل دوربین سینمای حرفه‌ای.

فضای سینما علیرغم انتقاداتی که از درون (اهالی سینما) و بیرون (اهالی رسانه و مخاطبان) بر آن وارد است، همیشه صرف نظر از جنبه سرگرمی آن، یک جذابیت خاص و مرموز داشته است که پرداختن به آن و کنجکاوی در خصوص اتفاقات و حواشی آن را برای علاقه‌مندانش ضروری می‌کند.

بازیگران و کارگردان‌های نمایش و اهالی تئاتر نیز نسبت به این جذابیت بی‌تفاوت نبوده‌اند و با وجود رقابت و نقدهایی که نسبت به سینما دارند، گاهی حضور در فضاها و آثار سینمایی را تجربه کرده‌اند.

در این سال ها حضور بازیگران تئاتر بخصوص نسل نوی این عرصه در سینما، جدی‌تر و گسترده‌تر از قبل شده است. انگیزه‌هایی مثل نشان‌دادن استعدادها و توانایی بالفعل و دیده‌شدن توسط فیلمسازان مشهور، انگیزه‌های اقتصادی و میزان دستمزد، کمبود امکانات عرصه تئاتر نسبت به سینما و ... می‌تواند از دلایل منطقی و موجه این بازیگران باشد.

البته حضور بازیگران توانای تئاتر و همکاری با بازیگران مطرح سینمایی، می‌تواند تا حدودی سطح کیفی آثار را ارتقا دهد و به استقبال مخاطبان سینما از فیلم‌های خوب سینما کمک خواهد کرد.

در این گزارش به حضور بازیگران عرصه تئاتر و ایفای نقش آن‌ها در فیلم‌های سینمایی و حضور در جشنواره فیلم فجر در دو سال اخیر می‌پردازیم.


سیامک صفری- این بازیگر و مدرس مطرح عرصه تئاتر کشور که سابقه دو دهه فعالیت در این عرصه را دارد، سال گذشته با چهره و نقش متفاوت مقابل دوربین هومن سیدی رفت و در فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» به ایفای نقش پرداخت.

گذر از خاک صحنه تئاتر به غبار لوکیشن‌های سینمایی/ سهم تئاتری‌ها از جشنواره فجر

صفری امسال نیز با سه فیلم که در بخش اصلی جشنواره فیلم فجر هستند، در این رویداد فرهنگی و هنری حضور دارد. این سه فیلم عبارتند از: «امکان مینا» ساخته کمال تبریزی، «نفس» ساخته نرگس آبیار و «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» ساخته فرزاد موتمن.
 
این بازیگر در سال‌های گذشته نیز در چند اثر سینمایی حضور داشته است.


الهام کردا- این بازیگر و کارگردان تئاتر سال گذشته درفیلم «ارغوان» ساخته امید بنکدار و کیوان علیمحمدی در بخش اصلی جشنواره  فیلم فجر حضور داشت.

گذر از خاک صحنه تئاتر به غبار لوکیشن‌های سینمایی/ سهم تئاتری‌ها از جشنواره فجر

وی امسال نیز با ایفای نقش در فیلم «به دنیا آمدن» به کارگردانی محس عبدالوهاب در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر حضور دارد.


حمیدرضا آذرنگ- این بازیگر، کارگردان و نویسنده عرصه تئاتر نیز سال گذشته در فیلم های «با دیگران» ناصر ضمیری و «بلوک 9 خروجی 2» ساخته علیرضا امینی به ایفای نقش پرداخته بود.

گذر از خاک صحنه تئاتر به غبار لوکیشن‌های سینمایی/ سهم تئاتری‌ها از جشنواره فجر

وی امسال نیز در فیلم‌های «آبجی» مرجان اشرفی‌زاده، «گیتا» مسعود مددی و «عادت نمی‌کنیم» ابراهیم ابراهیمیان حضور دارد. البته «آبجی» اشرفی‌زاده به فیلم‌های بخش نگاه نو در جشنواره راه نیافت.


پانته‌آ پناهی‌ها- این بازیگر تئاتر اولین بار در سال 1382 و با ایفای نقش در فیلم «آن مرد را نکشید» به عرصه سینما قدم نهاد.

پناهی‌ها سال گذشته در فیلم‌های «من دیه گو مارادونا هستم» ساخته بهرام توکلی و «بوفالو» به کارگردانی کاوه سجادی حسینی بازی کرده است و امسال نیز در دو فیلم «نفس» نرگس آبیار و «لاک قرمز» سید جمال سید حاتمی به ایفای نقش پرداخته است. 

گذر از خاک صحنه تئاتر به غبار لوکیشن‌های سینمایی/ سهم تئاتری‌ها از جشنواره فجر

پناهی‌ها سابقه همکاری با تینا پاکروان را در فیلم «خانوم» نیز داشته است و در سریال نمایش خانگی پرطرفدار «شهرزاد» نقش ایفا می‌کند.

مرتضی اسماعیل کاشی- این بازیگر تئاتر نیز سال گذشته با حضور در فیلم «ارغوان» در بخش اصلی جشنواره فجر حضور داشت. این بازیگر امسال اثری در جشنواره فیلم فجر نداشته است.


نگار عابدی- این بازیگر تئاتر نیز طی این چند سال در کنار فعالیت در تئاتر، به ایفای نقش در سینما پرداخته است. وی سال گذشته در فیلم «خانه‌ای کنار ابرها» به ایفای نقش پرداخت و امسال نیز با «آبنبات چوبی»ساخته محمد حسین فرحبخش به جشنواره می‌آید. 

«آبنبات چوبی» یک فیلم اجتماعی خانوادگی است و در بخش اصلی جشنواره حضور دارد.


شایسته ایرانی- این بازیگر تئاتر که در فیلم «آینه‌های روبرو» نگار آذربایجانی حضور داشته است، امسال با فیلم «امکان مینا» ساخته کمال تبریزی در بخش اصلی جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

گذر از خاک صحنه تئاتر به غبار لوکیشن‌های سینمایی/ سهم تئاتری‌ها از جشنواره فجر

«امکان مینا» داستان شک و تردید و خیانت است که زندگی عاشقانه یک زوج را به فروپاشی می‌کشاند.


سعید چنگیزیان- ابن بازیگر مطرح عرصه تئاتر در جشنواره امسال سومین حضور سینمایی خود را تجربه می‌کند. 

چنگیزیان امسال در فیلم «خشم و هیاهو» ساخته هومن سیدی به ایفای نقش پرداخته است.

«خشم و هیاهو» داستانی شبیه به ماجرای قتل همسر ناصر محمدخانی فوتبالیست معروف کشور دارد.


فرزین صابونی- فرزین صابونی نیز بازیگر عرصه تئاتر است که اولین ایفای نقش وی در سینما با حضور در فیلم سینمایی«از تهران تا بهشت» به کارگردانی ابوالفضل صفاری بوده است و امسال نیز با حضور در فیلم «سیانور»، اولین تجربه همکاری با بهروز شعیبی را سپری می‌کند. 

گذر از خاک صحنه تئاتر به غبار لوکیشن‌های سینمایی/ سهم تئاتری‌ها از جشنواره فجر

«سیانور» جدیدترین اثر شعیبی، یک عاشقانه پلیسی و متعلق به دهه 50 است.

صابونی امسال علاوه بر حضور در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز حضور دارد. 



گزارش از: شیما شفیعی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار