صادرات هزار تن محصولات شیلاتی به روسیه

رئیس سازمان شیلات گفت: در 10 ماه ابتدای امسال 10 هزار تن محصولات شیلاتی به روسیه صادر شده و برای صادرات به بازار اروپا و کشورهای مشترک المنافع آسیای میانه برنامه‌ریزی می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن صالحی  رئیس سازمان شیلات در نشست خبری امروز اظهار داشت:  در سال گذشته بیش از 150 میلیون تن ماهی زینتی در کشور تولید شده است و در 10 ماهه امسال نسبت به 10 ماهه سال گذشته رشد در تولید داشته‌ایم و در 10 ماهه ابتدای امسال در مجموع 682 هزار دلار صادرات ماهی زینتی امسال صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه توسعه مجتمع‌های ماهیان زینتی از اهداف این سازمان به شمار می‌رود بیان داشت: اولین مجتمع در شهرستان محلات کلنگ زده شده که این مجتمع فضایی برای بازدید و توریست خواهد بود.

صالحی در مورد وضعیت تولید میگو در کشور و خسارات و تلفاتی که در سال‌های اخیر به این صنعت وارد شده است، گفت: خسارت و تلفات در موجودات زنده، گیاهان و جانوران و در همه جای دنیا وجود دارد.

رئیس سازمان شیلات کشور تصریح کرد: نروژ به عنوان یک کشور پیشرفته در آبزی پروری که سالانه 1.5 میلیون تن پرورش آبزی دارد از ناحیه تولید آبزیان سالانه حدود 15 تا 20 درصد دچار خسارت می‌شود و به عبارتی می‌توان خسارت سالیانه آبزی‌پروری در این کشور را سالانه حدود 300 هزار تن عنوان کرد.

وی بیان داشت: اکوادور یکی از اولین کشورهای پیشگام دنیا در تولید میگوی پرورشی بوده و حدود 300 هزار تن از این محصول را سالانه تولید می‌کرد اما خسارت به مزارع پرورش میگو تولید این کشور را به 50 هزار تن کاهش داد که این کشور باز هم با ترمیم مشکلات تولید را افزایش داده و اکنون سالانه 200 هزار تن تولید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما تولید میگوی پرورشی با مشکل روبه‌رو شد، اظهار داشت: این موضوع پیگیری شده است و برای جبران خسارت تولیدکنندگان صد میلیارد تومان به خسارت دیدگان اختصاص یافت که هنوز تعدادی از تولیدکنندگان خسارت دیده در میگو موفق به اخذ خسارت تولید نشده‌اند و بنابراین در کمیسیون اقتصادی دولت برای این دسته 80 میلیارد دیگر بودجه برای جبران خسارت در نظر گرفته شده است.

صالحی با بیان اینکه تولید میگوی پرورشی در کشور از حدود 20 هزار تن در سال گذشته به 17 هزار و 200 تن کاهش یافته است، گفت: برنامه ما تولید 10 هزار تن بوده است.

وی با اشاره به اینکه بستر خوبی در کشورهای همسایه از جمله روسیه در پساتحریم برای صادرات آبزیان و میگو فراهم شده است، گفت: ما دائما با بانک‌ها برای اخذ تسهیلات به نفع پرورش دهندگان رایزنی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در صنعت پرورش میگو در ابتدای مسیر هستیم، تصریح کرد: به هر حال ممکن است در این صنعت نواقصی وجود داشته باشد که بعضی از این نواقص از جمله خرید خوراک میگوی قاچاق توسط خود تولیدکننده که باعث ضرر و زیان به مزرعه‌اش می‌شود، اجتناب‌ناپذیر است.

وی با بیان اینکه اگر در مزارع تولیدکنندگان مراقبت صحیح و اصولی انجام دهند قطعا تلفات کاهش می یابد.


رئیس سازمان شیلات بیان داشت: در 10 ماهه ابتدای امسال هزار تن محصولات شیلاتی به روسیه صادر شده است و در آینده نزدیک با توجه به برنامه‌هایی که در پسا تحریم دنبال می‌کنیم صادرات آبزیان به کشورهای CIS کشورهای مشترالمنافع آسیای میانه و بازار اروپا خواهیم داشت.


انتهای پیام/
برچسب ها: شیلات ، میگو ، روسیه ، اقتصادی ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار