سه حیوانی که پیامبر(ص) توصیه به نگهداری آن‌ها کرد/ توجه به حقوق حیوانات در اسلام

در ادامه این گزارش 23 روایت و حدیث از معصومین(ع) را پیرامون چگونگی رفتار با حیوانات و نگهداری آنها در خانه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در کتاب مکارم الاخلاق احادیث و روایات مختلفی از پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) در خصوص نحوه رفتار با حیوانات و جایگاه آنها در دین مبین اسلام ذکر شده که در ادامه آنها را می‌خوانیم:


1. داود رقّی گفت: نزد امام صادق(ع) بودم که کبوتری را دیدم که از زیر تخت بیرون آمد، به ایشان گفتم: جانم فدای شما! پرنده‌ای را که می‌خواند به شما هدیه دهم؟ حضرت(ع) فرمود: آن پرندگان مسخ شده‌اند، اگر می‌خواهی پرنده‌ای داشته باشی،‌ مانند این را که از کبوتران حضرت اسماعیل(ع) باقی مانده است، داشته باش.

2. مردی به پیامبر(ع) از ترس خود شکایت نمود و چاره‌ای خواست، پیامبر(ص) فرمود: یک جفت کبوتر نگاهداری نما.

3. امام علی(ع) فرمود: بال زدن کبوتران شیاطین را می‌راند.

4. همچنین امام علی(ع) فرمود: از خدا بترسید در مورد بردگان، کنیزان و اموال بی‌زبانتان سوال کردند:‌ اموال بی‌زبان چیست؟ ایشان فرمود: گوسفند، کبوتر، گربه و مانند این‌ها.

5. پیامبر (ص) فرمود: بودن گوسفند در خانه باعث می‌شود که هفتاد در فقر از بین برود.

6. همچنین پیامبر (ع) فرمود: بودن گوسفند در خانه باعث برکت می‌شود و همچنین بودن گربه هم در خانه باعث برکت می‌شود. یک گوسفند، یک برکت دارد و دو گوسفند دو برکت دارد و سه گوسفند برکات زیادی دارد.

7. همچنین ایشان فرمود: گوسفند از حیوانات بهشتی است.

8. امام صادق(ع) فرمود: مؤمنی نیست که در خانه‌اش بزغاله‌ای نباشد و آن خانه مقدس و با برکت نشود و اگر دو بزغاله در این خانه باشد هر روز دو مرتبه این خانه مقدس می‌شود. مردی پرسید: چه‌گونه مقدس می‌شود؟ به آن‌ها گفته می‌شود تا هنگامی که سفره شما پاکیزه است برکت بر شماست.

9. جعفری گفت: در خانه امام کاظم(ع) یک جفت کبوتر را دیدم که نر آن سبز و ماده آن، سیاه بود و ایشان را دیدم که برای آن‌ها نان خرد می‌کرد و می‌فرمود: این کبوتران در شب تحرک دارند و انس می‌گیرند ولی در شب بال نمی‌زنند، و هر انسانی که در خانه باشد از جانواران موذی در امان است.

10. امام صادق(ع) فرمود: خانه پیامبری نبود که در‌ آن کبوتری نباشد، چرا که جن‌های احمق با کودکان آن خانه بازی می‌کردند ولی زمانی که کبوتری در خانه بود آن‌ها به کبوتران مشغول می‌شدند و مردم را ترک می‌نمودند.

11. امام صادق (ع) فرمود: زنی به خاطر این که گربه‌ای را زندانی نمود و آن گربه از تشنگی مرد، مورد عذاب واقع شد.

12. پیامبر (ص) فرمود: مانع کبوتران نشوید که در منازلتان لانه بسازند.

13. همچنین ایشان فرمود: در هنگام شب به لانه پرندگان دست نزنید چون که آن‌ها در امنیت هستند و در سایه رحمت خداوند.

14. پیامبر (ص) فرمود: حیواناتی را در خانه نگه‌داری کنید، تا شیاطین به جای این که به فرزندانتان مشغول شوند به آن‌ها مشغول شوند.

15. امام باقر(ع) فرمود: هر کس که ما اهل بیت را دوست دارد، کبوتر را نیز دوست داشته باشد.

16. امام کاظم (ع) فرمود: خانه‌تان را از سه چیز خالی نگه ندارید که آن‌ها خانه را آباد می‌نمایند: 1- گربه 2- کبوتر 3- خروس و اگر با خروس مونسی (مرغ) هم باشد، مانعی ندارد.

17. امام رضا (ع) فرمود: خروس پنج خصلت از انبیا را دارد: 1- شناختن اوقات نماز 2- غیرت 3- شجاعت 4- بخشش زیاد 5- زیاد جماع نمودن.

18. پیامبر (ص) فرمود: هرگاه صدای خروسی را شنیدید بدانید که او فرشته‌ای را دیده است، پس از خدا طلب حاجت نمایید و به او متوجه شوید و هنگامی که صدای الاغی را شنیدید، پناه ببرند به خدا از شرّ شیطان که آن الاغ، شیطانی را دیده است.

19. پیامبر (ص) فرمود: خروس سفید، دوستم است و دشمن او دشمن خداست. او صاحب خود را و هفتاد خانه را محافظت می‌کند. پیامبر (ص) خروس را با خود نگاه می‌داشت.

20. و نیز ایشان فرمود: به خروس حرف زشت مگویید که او شما را به اوقات نماز آشنا می‌کند.

21. همچنین آن حضرت (ص) فرمود: به خروس  حرف زشت نزنید که او دوست من است و من هم دوست او هستم و نیز دشمن او دشمن من است. قسم به خداوند حقی که مرا مبعوث نمود که اگر بنی بشر بدانند چه فوایدی او دارد، پرها و گوشتش را با طلا و نقره می‌خرند و او جن‌های متمرّد را از خانه دور می‌کند.

22. همچنین ایشان فرمود: کسی که خروس سفید را در خانه نگهداری نماید از سه شر در امان خواهد بود: 1- از کافر 2- از کاهن 3- از ساحر.

23. امام باقر(ع) فرمود: خداوند تبارک و تعالی خروس سفید بزرگی را در زیر عرش آفریده که پاهایش در ریشه‌های زمین هفتم است و یک بالش در مشرق و بال دیگرش در مغرب است و هیچ خروسی در روی زمین نمی‌خواند مگر این که او بخواند، پس هنگامی که می‌خواند بال‌هایش را به هم می‌زند و می‌گوید: «پاک و منزه است خداوند بزرگی که همانندی ندارد». و خداوند هم جواب می‌دهد: «کسی که به دروغ قسم بخورد، به آن چه که گفته‌ای ایمان نیاورده است».






انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۲۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حبیب غفوری تاکستان ناوند
۱۲:۰۲ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
درود و خدا قوت بشما کاملا نو و دست اول بود مطالب هاتون.
آیا الان میشه نگهداری کرد اینگونه حیوانات را در خونه و آپارتمان های امروزی ...؟
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۱۱:۴۱ ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
محبت کردن وکمک کردن ب حیوانات هم پسندیده وهم باخیر وبرکته..ولی انصافا اینکه خوشختی وبدبختی رو ب حیوانات گره زدن واقعا میشه گفت کفره...لحظه ب لحظه زندگی ما تحت نگاه خداس.اونه ک همیشه براما خوب وبد روتعیین میکنه....ولی درکل ب نظر من نگهداری واسیر کردن حیوانات کار درستی نیست..ولی هرجا ک تونستین ب حیوانات توجه کنین ومحبت کنین ..اینجوری ذهن ادم ووجدان ادم ازخودش راضیه..
Iran (Islamic Republic of)
مطهره
۰۶:۱۶ ۰۴ فروردين ۱۴۰۳
استفاده کردم ازاین احادیث شریف
Iran (Islamic Republic of)
ساغر
۱۹:۳۴ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
خیلی خیلی ممنون عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۱۴:۲۹ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
کی گفته گربه نجسه وقتی پیامبر صلوات الله و علی آبائه با آبی که گربه سیاه خودشون خورده بوده وضو میگیرند ، اونوقت موی گربه ای که ایشون توی خونشون بوده نجس میشه این داستان نحس بودن گربه رو ازوقتی درآوردید که تک نرخ رشد جمعیت پایین اومده و تکرار میکنید که برای فرزند آورید لطفا بدعت نگذارید
Iran (Islamic Republic of)
احکد
۱۶:۴۵ ۲۲ بهمن ۱۴۰۲
گراز تو خونه و باغ نگهداری کنید چون درختان را پاکنی و سبب برکت میوه آن می شود.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۲:۲۱ ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
سلام ، اسلام این همه سفارش در مورد حیوانات و آزار نرساندن به آنها نموده است ،واقعا حقوق اطرافیان و مسلمانان چقدر مهم است پس وای بحال ما مسلمانان اگر در برابر جنایات و کشتار هزاران کودک بیگناه و زن و مرد مسلمان فلسطینی بی تفاوت باشیم
برخی از بزرگواران دایم دم از حقوق حیوانات میزنند ولی نسبت به جنایات انسانی که اسراییل انجام میدهد بی خیال هستند و حتی آنها را حمایت هم میکنند حقیقتا نام انسان بر آنها نهادن ،سخت اشتباه است و آنها منافق و دروغگو هستند چون فقط به کسب منافع خودشان می اندیشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
این حدیث های جعلی رو انتشار ندین سند نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۱۹ بهمن ۱۴۰۲
من عاشق گربه هستم
Iran (Islamic Republic of)
کریمی
۱۰:۲۱ ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
ممنون از مطالب خوبتون
Iran (Islamic Republic of)
کریمی
۱۰:۲۱ ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
چرا خبرهای سالهای قبل رو دوباره منتشر میکنید ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
پریماه ۶۸
۱۴:۴۵ ۰۱ بهمن ۱۴۰۲
سلام وقتتون بخیر عذرمیخوام ممنون میشم اگر درمورد این موضوع کسی اطلاعی داره پیاممو ریپلای بزنه،
ما چند وقتی بود که داخل تراس خونمون که اپارتمانیه پرنده فاخته که اسمای دیگه(پاختر ،یاکریم و... )داره مینشست من روی لبه تراس همیشه برای گنجشک و اینا دانه و ته غذا و آب میذاشتم بخورن بعد واسشون با کارتون لونه درست کردیم دوتا بودن پرنده یا کریم ها تخم گذاشتن اما خیلی طول کشید جوجه نشد،یکی بستگانمون که روحانی بود گفت خوب نیستن این پرنده ها و داخل گوگل خوانده بودم اهل خانه رو نفرین میکنن ،منم دیدم تخم جوجه نشد و مردد بودم لونه رو برداشتم اما همچنان برای گنجشکها داخل تراس غذا میذارم ،
میخواستم بپرسم ایا کسی اطلاع داره مشکلی نداره اینکار ، وپرنده خریداری کردیم و داخل خونه نگهداری میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۲۹ دی ۱۴۰۲
ممنون از مطالب مفیدتون خدا از سر تقصیراتمون بگذره تو بچگی حیوانات رو اذیت میکردیم ولی الان یه گربه تو خونه دارم اسمشو ماشا گذاشتم عاشقشم همه چیزم شده
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۰۳:۵۵ ۲۳ دی ۱۴۰۲
من آدم معتقدی هستم

ولی ای شیعه روایت 17 که گفتی عقل سالم هم قبول میکند ان را؟
Afghanistan
ناشناس
۱۰:۱۵ ۱۴ دی ۱۴۰۲
من عاشق خروس هستم و حتی در خانه خویش 5 دانه را نگاه میکنم، و خیلی وقت میشه
Iran (Islamic Republic of)
عسل
۱۵:۱۵ ۱۲ دی ۱۴۰۲
من توی بیابون یه لاکپشت پیدا کردم خیلی تشنه بود دلم براش سوخت بهش آب دادم بعد بردمش خونه خیلی سرحال شد الانم خیلی وقته دارمش بنظرتون از محل زندگیش جداش کردم یعنی کار بدی کردم یا خوب همش دارم به این فکر میکنم
Iran (Islamic Republic of)
Zeinab zv
۱۲:۰۳ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
منم عاشق مرغ و خروسم مخصوصا سفیداش
Iran (Islamic Republic of)
Zeinab zv
۱۲:۰۳ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
منم عاشق مرغ و خروسم مخصوصا سفیداش
Iran (Islamic Republic of)
Zeinab zv
۱۲:۰۳ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
منم عاشق مرغ و خروسم مخصوصا سفیداش
Iran (Islamic Republic of)
Zeinab zv
۱۲:۰۳ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
منم عاشق مرغ و خروسم مخصوصا سفیداش
Iran (Islamic Republic of)
Zeinab zv
۱۲:۰۳ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
منم عاشق مرغ و خروسم مخصوصا سفیداش
Iran (Islamic Republic of)
نگار
۰۳:۴۶ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
تف به ذات کساییکه حیوانی خانگی ورام میکنن و ولش میکنن.و تف به ذات کسیکه میگه لوس شدن.اون حیوان بخیالش توآدمی همونجا موندن حمایت بشن.یعنی چی دیگه غذا ندیدم.خودت بیا من دوبار غذابدمت ببینم پشت خونم کنگر خوردی لنگر میندازی یانه.لگدبزنم بهت که پروشدی.اسم خودتم گذاشتی آدم.یک عده آدم نمای جاهل ادم نظراتشون میخونه جز اینکه بگه خدا جوابتون بده وعقلتون کاری برنمیا از ما.من گربه ها محلم هرشب غذا میدم زیاد شدن اتفاقا خوشحالم خدا این افتخار بهم داده واینا میان واعتماد دارن تا سیرشون کنم.ومیگم اگه از محلم برم با ماشینم برمیگروم وبهشون غذا میدم چون عادت کردن وگناه دارن ونمیتونم بیتفاوت باشم.تا زنده هستم زندگیم وقفشون کردمومیخام بعداز خودمم فرهنگ سازی کرده باشم.لیاقت میخادشکم حیوانات سیرکردنواینکه حیوانات زیادی بیان طرفمون واسه سیرشدنشون.متاسفم واسه بعضی پیامهای تاسف بار
Iran (Islamic Republic of)
نگار
۰۳:۳۸ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
ممنون که حیوانات را حمایت میکنیدومطلب مفید گذاشتین تا حیوان آزارها یادبگیرند
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۳:۱۵ ۱۸ آبان ۱۴۰۲
خیلی خوب است و خیلی از استفاده ها بی نیازبودیم حتما موردحمایتمان میگردند فرمودهای ائمه اطهار هرچندکه ازحیوانات ازلطف خداوندموردلطف واستفاده ما قرارداده است شکراهزاران شکر راضی به رضای الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۰۵ آبان ۱۴۰۲
سلام چقدر این مطالب اعتبار دارد؟
Iran (Islamic Republic of)
ن فرزاد
۱۲:۵۹ ۱۲ مهر ۱۴۰۲
سلام. حیوانات هم مخلوق خداوند هستند محبت کردن به همه انها خوب است به جز حیوانات موذی و کثیف مثل موش .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۲ ۰۸ مهر ۱۴۰۲
با خروسی که هی اذون میگه کاری نداره که صبح باشه ظهر باشه شب باشه باید چکارش کنم سرش را ببرم
Iran (Islamic Republic of)
مشهدی
۲۱:۰۹ ۰۵ مهر ۱۴۰۲
بنام خدا هر کس دروغی را به خدا قرآن ومعصومین نسبت دهد مجازاتش با خداوند است واتش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
مایک گربه داشتیم که بزرگ بود و حامله بود و بچه هاشو تو حیاط ما به دنیا اورد 1 سال گذشت بعد 1سال مامانم به بابام گفت که دیگه بسه این گربه ها رو ببر بابامم برد .اونا هنوز بچه گربه بودند .آیا گناهی دارد ؟
Iran (Islamic Republic of)
احسان حسن زاده
۰۷:۴۳ ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
من تخم کبوتری داشتم گذاشتم زیر موسی کوتقی باز شد
حالا میبینم حیوون کور هست ولی اصلا چشماش سالم سالم هست
هر روز بادست دانه میدم با اینکه جوجه بعد دو سه ماه خودش باید دانه بخوره فقط با صدا پیدام میکنه میاد سمتم
این کور مادر زاد بوده نمیدونم چیکارش کنم
Netherlands (Kingdom of the)
امیر
۰۰:۰۵ ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
در مورد وفای سگ چیزی گفته نشده ؟؟و این موجود دوست داشتنی و دوست انسانها
Iran (Islamic Republic of)
مخمد پارسا
۰۸:۳۰ ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
درباره اینکه منابع ذکر نشده نمیشه گفت مثلا مقداریش خدایی نکرده درست نیست یا الکیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۱ ۲۵ تير ۱۴۰۲
اون خانوم فرشنه که گفته بود گربه دزدی کرده حتی از یخچالم عزیزم خصلت گربه شکار و قاپیدنه ..این توی ذاتش هست با زدن و کشتن گربه بار گناهت و عذاب وجدانت بیشتر میشه و حتما در زنده بودنت هم عذابشو می بینی...
Iran (Islamic Republic of)
فاطی
۰۸:۱۶ ۲۳ تير ۱۴۰۲
چرا منبع ذکر نکردید!؟?
Iran (Islamic Republic of)
فاطی
۰۸:۱۶ ۲۳ تير ۱۴۰۲
پیامبر (ص) فرمود: بودن گوسفند در خانه باعث می‌شود که هفتاد در فقر از بین برود.
Iran (Islamic Republic of)
فاطی
۰۸:۱۶ ۲۳ تير ۱۴۰۲
گوسفند از حیوانات بهشتی است.
Iran (Islamic Republic of)
فاطی
۰۸:۱۶ ۲۳ تير ۱۴۰۲
نزد امام صادق(ع) بودم که کبوتری را دیدم که از زیر تخت بیرون آمد، به ایشان گفتم: جانم فدای شما! پرنده‌ای را که می‌خواند به شما هدیه دهم؟ حضرت(ع) فرمود: آن پرندگان مسخ شده‌اند، اگر می‌خواهی پرنده‌ای داشته باشی،‌ مانند این را که از کبوتران حضرت اسماعیل(ع) باقی مانده است، داشته باش.
Iran (Islamic Republic of)
فاطی
۰۸:۱۶ ۲۳ تير ۱۴۰۲
همچنین امام علی(ع) فرمود: از خدا بترسید در مورد بردگان، کنیزان و اموال بی‌زبانتان سوال کردند:‌ اموال بی‌زبان چیست؟ ایشان فرمود: گوسفند، کبوتر، گربه و مانند این‌ها.
Iran (Islamic Republic of)
غزل
۱۲:۴۲ ۱۲ تير ۱۴۰۲
سلام من دوتا مرغ عشق دارم عاشق پرنده هام دوست دارم دوتا عروس هلندی هم بیارم ولی مادر اسکیزوفرنی داره و هر روز بخاطر نگه داشتن مرغ عشقا من اذیت میکنه هی تهدیدم میکنه که میندازدشون بیرون خیلی دارم زجر میکشم عاشق پرنده هام و میگه تو مثل پدرت پرنده بازی چون از پدرم جدا شده ازش متنفره از موقعی که مرغ عشقها رو آوردم برام خوش روزی بودن و اومد داشتن ولی مادرم روز به روز دیوونه تر میشه حالا باید چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۷:۴۱ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
نگهداری خرگوش تو آپارتمان چه حکمی داره؟
Iran (Islamic Republic of)
فرشته
۱۶:۰۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
حیوانی که شره وضررمیرسونه باید کشت من یک گربه هست همیشه غذامیدمش حسابی اما بازم ازم دزدی می‌کنه خرگوش جوجه حتی گوشت در یخچال دوبارزدمش بازم میاد تصمیم دارم داعش کنم چون مفتخورشده ازبغلم جوجه گرفت برد خاست کورم کنه
Taiwan (Province of China)
فاطمه
۰۱:۲۴ ۰۶ مرداد ۱۴۰۲
واقعا که زورت به یه حیون زبون بسته رسیده؟
ایشالا خدا جوابتو میده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
گربه ذاتش دزده و وحشی نمیشه ذاتش رو تغییر داد.
این احادیث هم که اینا نوشتند بدون سند و نگه داری گربه تازه الان فقر و بدبختی میاره چون غذاهاش و لوازمش و واکسن هاش بسیار گرونننن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
میبخشید چرا منبع ذکر نشده؟
Iran (Islamic Republic of)
احمد رضا ایروانی فرد
۱۸:۳۱ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام الیکم ای کاش ما خدای مهربان را در این احادیث زیبا و باور ایمانی پیروان خوب خداوند طاهر باور ایمانی داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۱:۲۹ ۱۵ آبان ۱۴۰۱
خخخخ بعضی هاش خیلی بامزه بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
سلام من حدود یکسالی هست گربه توحیاط اومده الان صاحب 3تا بچه شده، الان دیگه دارن اذیت میکنن کل باغچه وگلامو خراب وله کردن، چکار کنم واقعا خسته شدم لطفا بگین چکار کنم که برن از خونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۱۱ فروردين ۱۴۰۱
من تو شمال جنگل که میرم حاظرم تمام غذای خودمو که گوشت و کباب و... هست رو بدم به سگ های ولگرد بخورن و خودم هیچی نخورم
انقدر حس خوبی میده که نگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۰ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
سگ ها با شرایط میزان تولید مثلشون رو تنظیم می کنن و با هر دور بارداری تعداد زیادی توله میارن وقتی شما به اونا غذای کافی می دید شرایط برای تولید مثل رو مهیا می بینن امروزه سگ های ولگرد با جمعیت بالا یکی از مشکلات ایرانه که حتی چندین بچه رو هم متاسفانه خوردن و خانواده هاشون رو داغدار کردن افراد بسیاری دچار جراحت شدن یا حتی بخش وسیعی از صورت یا دستاشون رو از دست دادن که حتی با عمل های گران قیمت هم قابل جبران نبوده که این اصلا حس خوبی نیست در ضمن سگ ها خودشون در چرخه طبیعت غذاهای خاصی دارن و با شکار اون ها نظم طبیعت حفظ میشه بنابراین سعی کنید حتی الامکان به این حیوانات غذا ندید مگر سگی که خودتون برای نگهبانی از باغ و... نگه داری می کنید
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۸:۱۵ ۰۷ فروردين ۱۴۰۱
دو کلاغ در خانه من چند سال هست که لانه دارند ولی اذیت میکند..وضرر میرساند چه کار باید بکنم
Iran (Islamic Republic of)
S
۲۰:۳۵ ۰۲ فروردين ۱۴۰۱
من یه کبوتر سفید نزدیک خونه مون پیدا کردم یه پر سیاه فقط تو دمش داره آیا نگه داشتنش خوش یمن هست یا خیر؟ صاحبش هم فعلا نیومده دنبالش
Iran (Islamic Republic of)
پاینده
۱۲:۴۰ ۱۹ فروردين ۱۴۰۱
کبوتر کلا خوش یمن است. سفیدش که نور علی نور است
Iran (Islamic Republic of)
نیکی
۱۷:۲۶ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
اصلا حوصلم نگرفت بخونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۱۳ تير ۱۴۰۱
به درک که خوندی یا نخوندی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۰ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
سلام من قبلن یه جوجه داشتم و در چاه باز بوده و پاش لیز خورد و افتاد توی چاه
من دستم رو توی چاه کردم و نجات پیدا کرد ولی تمام استخوان شکسته بود و هعی گریع میکردم چرا جوجه اینجوری شده ایا گناه کردم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
یه جمع بندی نداشت؟ که
Iran (Islamic Republic of)
سهیل عین خواه
۲۰:۳۸ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
واقعیّت امر گربه خیلی خیر و برکت دارد
دیده شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۰۹ دی ۱۴۰۰
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
نیکویی
۱۲:۵۱ ۰۱ دی ۱۴۰۰
من یه بچه تازه به دنبا اومده بود واسه ثواب آوردم بزرگش کردم اما الان دیگه نمی تونم نگهش دارم باید چی کار کنم! لطفأ راهنمایی کنید ممنون
Iran (Islamic Republic of)
...
۱۲:۱۷ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
ببخشید خرگوش چی نگهداریش خوبه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۱۴ آذر ۱۴۰۱
والا میگن که شومه من داشتم دادم رف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۰ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
...
۱۵:۳۶ ۲۱ آبان ۱۴۰۰
وا چرا منبع نداره
ب درد نمیخوره
نصفش الکیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
ساکت
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۵:۳۲ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
سلام من عاشق گربه ها هستم دوست دارم یک گربه بگیرم به نظر

شما بگیرم یا نگیرم
Iran (Islamic Republic of)
ت
۱۹:۴۷ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
نگهداری گربه در خانه!این حدیث ها منبع معتبر ندارند،وگرنه گربه رو توی خونه نگهداری نمیکنند.(شاید منظور در نزدیکی خانه است)
Iran (Islamic Republic of)
رها
۱۱:۰۲ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
این حدیث معتربره.فکر کنم بیشتر منظور خانه ی حیاط دار باشه...
Iran (Islamic Republic of)
دیانا
۰۹:۳۸ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
ما هم در محلمون با یه گربه دوست شدیم بعد کل فکفامیل ریختن تو محله شب هاهم با قیمونده دگوشت و برنج برای کبوترا و گنجشک ها و بلبل خرماها و گربه ها میریزیم میان میخورم یعنی در محلمون حدود 15 تا گربه داریم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
تو کوچه ما گربه ها خیلی زیاد شدن تو یه کوچه سه متری ده پونزده تا گربه با فاصله دراز میکشن آدم نمیدونه از کجا رد بشه

نباید زیاد به گربه ها غذا بدیم لوس میشن خیلی زیادتر میشن
Iran (Islamic Republic of)
زک
۱۱:۰۲ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
من تو روستام یه سگ بود پاش شکسته بود درد مکشید منم یکم تریاک دادمش الان بعد 10روز خوب شده ولی هی میاد پیشم بازم بهش تریاک میدم نکنه معتاد شده
Netherlands (Kingdom of the)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۸ فروردين ۱۴۰۳
اینکار رو نکن کار درستی نیست حیوون زبون بسته گناه داره نفرینت میکنه
Iran (Islamic Republic of)
افشار
۱۹:۲۵ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
سلام اگر خروس درخانه نگهداری کنیم وصداش باعث اعتراض همسایگان باشه چکارکنیم؟
نگهداری خروس ترجیح دارد یا رضایت همسایگان؟
Singapore
رضاشاکریان
۲۰:۵۵ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
یه خونه داریم توروستا به طبع درچنین مناطق کوهستانی ومحیط روستابرخی حیواناتی مثل شغال هم زیاده من آخرشب براشون نون خشک میزارم پشت درخونه ومیان میخورن
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش
۰۰:۳۶ ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
دم شما گرم که به فکر حیوانات زبون بسته هستی البته کاش به جای نان خشک غذای بهتری براشون میزاشتی من هم یک گربه ی مشکی رنگ میاد لب دیوار حیاط خونمون و بهش کمی گوشت و مرغ از غذای خودم میدم ولی خیلیا این گربه های زبون بسترو مثل دیو دو سر میبینن و آزار و اذیتشون میکنن و فراریشون میدن به جای این که بهشون محبت کنن و غذا بدن
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا
۱۹:۴۴ ۲۰ تير ۱۴۰۰
من کبوتر دارم ۵۰۰هزارتا سواب نگه داری فروشی هست جفتی ۲۰۰تومان
Germany
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۴ تير ۱۴۰۰
چرا منابع ننوشتید
Iran (Islamic Republic of)
ستایش
۱۶:۱۱ ۱۰ تير ۱۴۰۰
سلام دوستان... من چند وقت پیش یه گربه خیابونی پیدا کردم و دو شب ازش نگه داری کردم و آبو غذا براش مهیا کردم... اما بعد از خونه بیرونش کردم..
و خیلی عذاب وجدان گرفتم. چون احساس میکردم که اون شاید با خودش فکر کرده ک قراره همیشه اینجا بمونه و بهمون عادت کرده باشه و من رهاش کردم و خیلی ناراحتم...
گناه کردم به نظرتون؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش
۰۰:۴۲ ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
نه دوست عزیز چه گناهی!! با این که گربه ها خیلی احساساتی هستن برعکس چیزی که مردم فکر میکنن ولی همین که دو شب ازش نگهداری کردی و آب و غذا بهش داری کلی ثواب هم کردی دم شما هم گرم . کاش مثل بعضی از کشور ها مردم برای گربه ها خونه درست میکردن چون تو ایران و تهران خیلی گربه داریم و این دنیا تحت تسخیر ما انسان هاست و باید به فکر موجودات ضعیف تر هم باشیم
Iran (Islamic Republic of)
علی شهابی
۰۸:۱۸ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
بدون منبع چرا آخه
. بعضیاشون خیلی تمسخر آمیز بودن به نظرم
Iran (Islamic Republic of)
احمدرضا
۱۲:۱۰ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
سلام من یک خروس سفید دارم چیز عجیبی که متوجه شدم اینه که هنگاه اذان صبح خروس رو به اسمان میکنه و اذان رو زمزمه میکنه خیلی عجیبه. یک روز میخواستم بکشمش که رو به من کرد و گفت سبحان ربی اعوذ من شرک. خیلی ترسیدم و نکشتمش. الان چه کار کنم دوستان راهنماییی میکنین به خدا خیلی ترسیدم
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۰:۲۹ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
دوستان من یه بچه گربه مریض تو حیاطمون پیدا کرد با بد بختی بهش دارو دادم حالش خوب شد الان یکم بزرگ شده ولی خب چون خانواده مخالفه میگن نگهش ندار منم میگم ولش کنم میمیره یا گربه های بالغ میکشنش جدیدا کارم یکم طولانی شده نمیتونم بهش درست غذا بدم یعنی هر موقع میبینه منو با سر صدا میدوه طرفم کلی بازی در میاره اعصابم خیلی خورده نه میتونم نگهش دارم نه میتونم ولش کنم چون مطمئنم زنده نمیمونه موندم چیکار کنم
Romania
ناشناس
۰۲:۰۸ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
دوست گرامی همین که قلبت برای گربه زبان بسته این ندا را داده که در پناه خودت و خانه امن نگداری کنی تا. یک سالگی ازش مراقبت کن تا قوی و بالغ بشه اونوقت خودش پس زندگی اش بر میاید و میره پیش همنوعان خودش،اما اگر زود رهایش کنی معلوم نیست چه اتفاقی برایش بیوفته، و تا آخر عمر عذاب فکری میگیریم،گربه خیلی موجود خواصی هست حتی بعد چهارم را میبینه و باعت کم شدن فشار خون و استرس میشه ،محبتت را کم کن و پیشانی اش. را ببوس و ببین چطوری مطیع و یارت میشه. و عشق واقعی حیوانات را درک میکنی
Norway
ناشناس
۲۱:۲۸ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
سلام.دوستان عزیز اینه درسته همش و واقعا خوبی کردن به حیوونا خیرو برکت میاره به زندگی.و برعکسش اذیت کردنشون باعث رنج و عذاب میشه و دلیل اصلیه اینکه حیوونارو اذیت کرد باعث خشم خدا میشه اینه که حیوونا زبون ندارن که از خودشون دفاع کنن.به اندازه خودشون عقل و شعور دارن.متاسفانه یه سری وقتی مثلا یه گربه جوجه میخوره فک میکنن اون گربه قاتله پس میرن دنبالش که بزنن بکشنش.ولی گربه غریزه داره و غریزش غریزه یه شکارچی هست اینکه ما توی نگهداری از حیوون خونگیمون کم کاری میکنیم نباید بزاریم گردن حیوون بیچاره
Iran (Islamic Republic of)
معطری
۰۵:۳۹ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
سلام عالی بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۹ ۲۲ دی ۱۳۹۹
چرا منابع رو ذکر نکردین؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ارمین
۱۸:۳۶ ۱۱ دی ۱۳۹۹
سلام منم ازحیوناخوشم میاد پسرمن عاشق حیوناست الان چندوقته گیر داده کبوتر میخواد ولی مامانش قبول نمیکنه میگه کبوترامدونیومد داره ولی پسرم میگه اینا حرفهای قدیماست برااینکه همه بیکاربودن برن دنبال کاروقتشونه باکبوتر سرنکنن
Iran (Islamic Republic of)
ارمین
۱۸:۳۲ ۱۱ دی ۱۳۹۹
سلام منم ازحیوناخوشم میاد پسرمن عاشق حیوناست الان چندوقته گیر داده کبوتر میخواد ولی مامانش قبول نمیکنه میگه کبوترامدونیومد داره ولی پسرم میگه اینا حرفهای قدیماست برااینکه همه بیکاربودن برن دنبال کاروقتشونه باکبوتر سرنکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
سلام.من توی خونمون بچه گودزیلا دارم.الان دو ماههشه.اتاق رو پر کرده.می خواستم از اساتید محترم بپرسم.چکار کنم دیگه بزرگتر نشه.ایا این کار گناه است.اخه نمی تونم ترکش کنم.بهش وابسته شدم.
Iran (Islamic Republic of)
رضوان
۲۲:۲۸ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
باید بدونیم که در اسلام گناه کشتن گربه از کشتن انسان یا بالاتره یا همون اندازه گناه داره .
من خودم اصلا چیزی در مورد گربه و خوبیش نمی‌دونستم وقتی بچه بودم یه بچه گربه رو تو باغچه خیس کردم و با لوله زدم .
از این کارم هنوزم ناراحت هستم .
از شما میخواهم که برام دعا کنید. .
لطفاً
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۶ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
رو چ حسابی میگی گناهش همونقدره یا بالاتره
ن فقط گربه بلکه هر حیوانی رو باید احترام کرد و بهش آسیبی نرسوند
ولی انسان اشرف مخلوقاته و از گربه بالاتر
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۲:۲۳ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
سلام. دو سه هفته پیش یه بچه گربه میومد در مغازه مون میرفتم از سوپری براش سوسیس میخریدم بش میدادم میخورد . منم بش وابسته شده بودم تا اینکه یهو غیبش زد دیگه نیمد. میخوام ببینم اولا زدنش که رفته و دوما چیکار کنم دوباره بیادش؟
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۷:۲۵ ۰۶ آذر ۱۴۰۰
اگر محبت به حیوانات میخواهید بکنید سوسیس و کالباس رو ندین - میمیرن
Iran (Islamic Republic of)
نا شناس
۱۲:۰۲ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
من سگ دوست دارم ایرادی داره
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۲:۰۲ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
نگهداری سگ غیر از سگ گله و شکاری و نگهبان مذموم است و اگر این کار تشبه به غیرمسلمانان باشد و باعث ترویج فرهنگ آنان گردد و یا باعث آزار و اذیت همسایگان گردد، حرام است.
در مورد خرید و فروش متعلقات سگ،به طور کلی اینگونه امور اگر باعث ترویج عمل باطل محسوب می شود، جایز نیست.
Iran (Islamic Republic of)
نا شناس
۱۲:۰۲ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
من سگ دوست دارم ایرادی داره
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۲:۰۲ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
نگهداری سگ در غیر مواردی که شرع اجازه داده بهتر است ترک شود.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۷:۲۱ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
ماهی چی اگه ماهی نگه داری چی
Syrian Arab Republic
بنده خدا
۱۱:۳۸ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
سلام.من حدود بیست تا کبوتر ماه دارم که هی تو راه پله لونه می کنن و دیگه انقدر باهام دوست شدن ا کنارم رد میشن.هر وقت بق بق بقو می کردن به فرشته ها سلام می دادم.اما الان دیگه باید برم بالا پشت بوم لونه درست کنم براشون امن تره. هرچی هم بهشون می گم گوش نمی دن. چی کار کنم؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
داریوش
۲۲:۰۹ ۲۵ تير ۱۳۹۹
میخواستم بدونم آیا نگهداری توله شیر یا حیوانات وحشی در خانه گناه است
Iran (Islamic Republic of)
شایان سبحانی
۱۸:۴۰ ۱۲ فروردين ۱۴۰۰
نمیدونم ولی انسانی که نیست
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین
۱۱:۱۴ ۱۳ تير ۱۳۹۹
بنده در قفس قناری دارم، جای قناری واقعا توی قفس هست، اگه بیرون باشه 100 درصد آسیب میبینه و نمیتونه از خودش مراقبت کنه،
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۴۹ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
به نظر من نباید هیچ حیوانی نگهداری کنی چون اگر اتفاقی افتاد برایش گناهش گردن تو هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۱۰ تير ۱۳۹۹
لطف کنید بچه هم نیارید چون اگر ماشین بهش زد یا معتاد شد یا نریض شد،تقصیر شماست
Iran (Islamic Republic of)
زهره
۱۲:۱۶ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
منابع را درج نکردید
این روایات مشکل دارد
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۱:۰۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام مرغ خروس ایا نگهداریش مستحب
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۳:۰۶ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
عالی
Iran (Islamic Republic of)
راحیل
۱۷:۳۹ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
بد بود سوالات من جواب داده نشده بود
Iran (Islamic Republic of)
غیر خرافاتی
۱۵:۵۸ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹
فقط حدیث شماره ۱۷
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۸:۵۲ ۱۸ فروردين ۱۳۹۹
سلام
لطفا منبع هر روایت را ذکر کنید!
Iran (Islamic Republic of)
زینب خانوم
۰۱:۳۱ ۰۸ فروردين ۱۳۹۹
البته همین الآن خواندم پرندگانی که میخوانند مثل فنج و سره چون مسخ شده اند نگهداریشان مطلوب نیست مکروه است مستحب است بجای آن گوسفند وگربه و کبوتر و خروس نگهداری شود
Iran (Islamic Republic of)
خدیجه سیمانی
۲۲:۳۱ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
من چهل هشت سالمه من از کوچکی شاید نزدیک صد گربه از بیرون آوردم بزرگ کردم شاید نزدیک بیست تا را هنوز چشم باز نکردن با سرنگ دو سی سی شیر دادم تا بزرگ شدن خیلی هاشون تو همون دوربر یعنی تو حیاطون زاد ولد کردن کن همیشه روزی سه چهار بار براشون شیر غذا درست میکنم به کبوتران از شب تو‌حیاط گندم میریزم که صبح با خوشحالی بتونند دون بخورند گرسنه نمانند خلاصه من خیلی بیش از اندازه برای حیواانات زحمت میکشم حتی چند تا سگ یگی پاش کرم افتاده بود درمانش کردم یکی گوشش کرم افتاده بود درمان کردم آیت خداوند هم از‌من راضی میشه
Iran (Islamic Republic of)
طلبه
۱۷:۳۶ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
توجه داشته باشید نگه داشتن گربه در منزل ، دارای روایات توضیحی دیگر نیز می باشد که اینکه مُوی گربه اگر به لباس شما بچسبد نماز صحیح نیست ! لذا گربه باید در خانه های حیاط دار باشد نه داخل منزل یا آپارتمان
Iran (Islamic Republic of)
محمد۱۴ ساله
۱۸:۴۶ ۰۵ دی ۱۳۹۸
من یه پسر عمه دارم هم نماز میخونه هم روزه میگیره و خلاصه خیلی مومن هست اما وقتی گربه سیاه میبینه بهش سنگ پرت میکنه میگه که گربه سیاه شیطانه اما من چند ماه پیش یه گربه سیاه که روی دیوار خانه ای گیر کرده بود با نردبان رفتم اوردم و چند ماه نگهش داشتم بعد هم ولش کردم ولی اصلا اتفاق بدی برای من نیافتاد به نظر شما این حرفا هذیانه یا واقعیت است و حدیث درباره اش هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۵ ۰۸ فروردين ۱۳۹۹
البته همه گربه های سیاه جن نیستند بعضیاشون فقط بله در احادیث آمده مراقب حیوانات یک رنگ باشید بخصوص رنگ سرخ و سیاه مثلا مراقب سگ سیاه یا گربه سیاه باشید البته خودم یک دوست دارم که رنگش سیاهه و اسمش گربه هست من میرم هرروز غذا و حتی آب میدم و تابحال کاری نداشته و منظورم همون گربه سیاهه که باهاش دوستم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
آرش
۲۲:۰۴ ۱۶ آذر ۱۳۹۸
من قبلا فنچ نگه داری میکردم در قفس یکشب در خواب دیدم در فضایی تنگ محبوس شدم ارامش نداشتم در خواب به ذهنم اومد بخاطر نگهداری فنچ در قفس به این بلا مبتلا شدم فرداش بردم در طبیعت ازادش کردم
دوستان نگهداری پرندگانی که میتوانند در طبیعت زندگی کنند در قفس بسیار گناه بزرگیه
Iran (Islamic Republic of)
امیرمحمد
۲۳:۰۵ ۱۱ مهر ۱۳۹۸
سلام یه گربه هست که همیشه میاد توحیاتمون میگرده شبا شبا میاد همه جا رو میگرده رنگشم سفیدوزرده به نظرتون چه مفهومی داره
Iran (Islamic Republic of)
رها
۱۵:۵۹ ۲۷ تير ۱۳۹۹
نگران نباشبد همونطور که خوندید گربه خوبه تو حیاط باشه
Iran (Islamic Republic of)
Ghaneu
۰۶:۳۹ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
من عذاب وجدان شدیدی دارم دیشب خرگوشی که تو حیاط داشتیم رو گربه اومد بردش یعنی از صدای جیغ خرگوش فهمیدم تا اومد گربه در رفت از اون موقع خودم رو مقصر میدونم که چرا خریدمش یا چرا نزاشتم بیاد خونه یا چرا براش قفس تهیه نکردم انگار با جیغش داشت صدام می کرد و التماس می کرد از گربه ها بدم میاد .... چکار کنم ب نظرتون با عذاب وجدان؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۲۷ تير ۱۳۹۹
تقصیر گربه نبوده که گربه شکارچیه باید واسش قفس تهیه میکردید
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۹:۳۷ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
من گربه رو خیلی دوست ندارم و اگر گربه بیاد داخل خونمون من با تفنگ می‌کشمش چون هر پرند ای یا حیوانی میارم مثلاً مثل اردک کوچیک یا غیره این گربه ها میومدن داخل خونه اردکمون میخورد و من خیلی ناراحت میشم و گفتم دیگه هر گربه ای بیاد می‌کشمش الان تا حالا من و بابام 4گربه کشتیم و از گربه ها خلاص شدیم دیگه چکار کنیم این داروش هست
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۱۳ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
شما و پدرتان حتماً از مشکلات روحی و روانی رنج می برید ، بد نیست با یک مشاور روانی در ارتباط باشید
Iran (Islamic Republic of)
ایمان
۲۰:۲۵ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
خدا رحمتت کنه . شما از دست رفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
یا پیغمبر!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۶:۲۶ ۰۴ تير ۱۳۹۹
خداشفابده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
افتخارم میکنی؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
غلامرضا
۱۶:۴۱ ۲۸ شهريور ۱۳۹۸
چرا منبع احادیث را ننوشتید .
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۲ تير ۱۳۹۸
همه خوبن، ولی مرغ سیاه و خروس سفید عالیه
۱۲۳
آخرین اخبار