دکان قاچاق گازوئیل بسته می شود

زنگنه گفت: با کمک صنایع نیمه تعطیل در تغییر مصرف سوخت آن ها به گاز و همکاری استانداران در اجرای برنامه های وزارت نفت، دکان قاچاق گازوئیل بسته می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان بیژن زنگنه وزیر نفت بعدازظهر امروزدر نشست خبری تقسیم کار ملی و منطقه ای برای افزایش تولید ملی در راستای این که امسال تولید نفت به تولید ناخالص داخلی کمک خواهد کرد اظهار داشت: در بودجه امسال دو میلیون و 250 هزار بشکه صادرات نفت خام و میعانات گازی در نظر گرفته شده و این امر بدان معناست که تولید نفت به بالای 4 میلیون بشکه خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در زمینه گاز بالاترین رشد تاریخی را داشته ایم گفت: در شروع دولت یازدهم 47 الی 48 درصد مصرف نیروگاه ها سوخت مایع بوده که در سال 93 به 27 درصد و در سال 94 به 18 درصد کاهش پیدا کرده است و حال امسال می خواهیم سوخت مایع در نیروگاه ها را به زیر 10 درصد برسانیم چرا که این امر تاثیر مهمی در محیط زیست دارد.

زنگنه در خصوص این که سفره پارس جنوبی را در این دولت جمع خواهیم کرد بیان کرد: تاکنون 5 فاز به بهره برداری کامل رسیده و امیدواریم امسال 6 فاز دیگر به بهره برداری برسد .

وزیر نفت با اشاره به آنکه ماه های آتی قراردادهای جدید نفتی به امضا می رسد یادآور شد: علی رغم سر و صداهای زیادی که صورت گرفته طی ماه های آتی قراردادهای مهمی به امضا خواهد رسید.

زنگنه با اشاره به اینکه 5 میلیارد دلار ارزش تولید واحدهای پتروشیمی است گفت: تولید پتروشیمی واحدهای عظیم به مدار می آید که ارزشی حدود 5 میلیارد دلار دارد و گفتنی است که دو واحد گروه آمونیاک در عسلویه و شیراز با ظرفیت 1.8 دهم میلیون تن در سال و یک واحد دو و نیم تنی متانول و سه واحد اتیلن به مدار می آیند که یکی از آنها در مناطق کردنشین مهاباد، سنندج و لرستان است که هر کدام 300 هزار تن ظرفیت دارد.

**هزینه 5 هزار میلیارد تومانی گازرسانی روستاها در سال گذشته 
وزیر نفت با اشاره به گازرسانی روستاها بیان داشت: سال گذشته 4 الی 5 هزار میلیارد تومان به گازرسانی روستاها اختصاص یافت که امیدواریم در سال جاری این امر ادامه یابد به طوری که 90 درصد جمعیت را تحت پوشش قرار دهد.

وی در ادامه یادآور شد: سال گذشته علی رغم خواسته ما و تضمین شرکت نفت هیچ استانی در زمینه گازرسانی روستاها به ما کمک نکرد و هر کاری که انجام شد تنها از منابع ملی صورت گرفته است.

زنگنه با اشاره به دو برنامه اصلی برای توسعه گازرسانی و خطاب به مسئولین استانی گفت: صنایع نیمه تعطیلی در کشور وجود دارد که با سوخت گازوئیل کار می کند اما بایستی به این صنایع کمک کنیم تا مصرف خود را به گاز تغییر دهند چرا که گاز ارزان تر است و به محیط زیست کمک شایانی می کند و در این صورت نیز دکان قاچاق گازوئیل نیز بسته می شود.

وی با اشاره به این که  تامین سوخت کامیون ها و اتوبوس ها باید بر اساس بارنامه انجام شود گفت: در واقع بایستی بارنامه ها به جی پی اس تبدیل شوند چرا که کامیون هایی وجود دارند که اصلاً کار نمی کنند.

وی با بیان این که جایگاه تک پمپه می توانند موجب افزایش رفاه شهروندان شود تصریح کرد: در شهرهای بزرگ و مناطق بالای شهر پمپ بنزین و جایگاه های سوخت با استاندارد به طوری که 7 الی 8 هزار متر زمین داشته باشند شدنی نیست چرا که قیمت زمین در مناطق بالای شهر حدود 100 میلیارد تومان است که نمی توان این رقم را تامین کرد و حال بهتر است در کنار خیابان ها همانند سایر کشورها جایگاه های تک پمپه ایجاد شود و سوخت ارائه کنند که در این صورت شرایط دسترسی به جایگاه ها برای مردم راحت تر خواهد شد و از طرفی این امر می تواند علاوه بر افزایش شغل از میزان آلودگی نیز بکاهد.

وزیر نفت با اشاره به آن که 3 هزار 700 جایگاه بنزین و گازوئیل در کشور وجود دارد یادآور شد: ما با 3 هزار و 700 جایگاه بنزین و گازوئیل در کشور به صورت تک نفره در ارتباط هستیم در حالی که این سیستم در هیچ جای دنیا نیست زیرا آن ها را نمی توانیم از نظر ایمنی و کم فروشی کنترل کنیم و حال بهتر است که آن ها را برند کنیم تا با برندها در ارتباط باشیم به طوری که هر 50 تا جایگاه با یک نفر طرف باشیم آن وقت است که می توان آن ها را کنترل کرد و گفتنی است که برای این کار مشوق هایی در نظر گرفته شده که به موقع درباره آن توضیح خواهیم داد.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار