برجام قفل صادرات فرش دستباف ایران را گشوده است

رئیس اداره فرش استان فارس گفت: اجرایی شدن برجام، امیدهای تازه‌ای برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف در کشور ایجاد کرده است.

مجید عباسی، رئیس اداره فرش دستباف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: طبق آمار در زمان قبل از تحریم 40 درصد از صادرات فرش ایران به کشور ایالات متحده انجام می‌شد و با برداشته شدن تحریم‌ها شاهد صادرات 9 میلیون و 400 هزار دلاری به کشور آمریکا بودیم.

وی در ادامه بیان کرد: قطعا برجام اتفاق بسیار امیدبخشی برای تجارت و صادرات فرش ایران بوده است و در مدت کوتاه پس از اجرایی شدن آن شاهد رونق بازار صادرات و در نتیجه افزایش تولید در کشور بوده‌ایم.

عباسی با اشاره به رتبه دوم تولید فرش توسط استان فارس، تصریح کرد: از آنجائیکه سامانه ثبت صادرات در اختیار گمرک است و آنها دید ملی به قضیه صادرات فرش دارند، آماری از صادرات فرش استان‌ها از جمله استان فارس در دست نداریم.

وی افزود: استان فارس در دهه 80، تجربه صادرات 90 میلیون دلاری فرش در سال را داشته است ولی در حال حاضر به دلیل اینکه بسیاری از بازرگانان، فرش‌های این استان را به استان‌های دیگر برده و از طریق گمرک آنجا اقدام به صادرات می‌نمایند نتوانسته‌ایم آمار دقیقی را استخراج کنیم.

وی با بیان اینکه هنوز گره‌هایی بر سر راه برجام وجود دارد افزود: در سال‌های گذشته هند و پاکستان توانستند با شناخت صحیح و بازاریابی و همچنین قیمت تمام شده پایین‌تر تبدیل به رقبای اصلی ما در بازارهای جهانی فرش بویژه آمریکا شدند.

وی ادامه داد: اما با تلاش مداوم و بازاریابی مناسب در آینده می‌توانیم جایگاه سابق خود را در صادرات بازیابیم زیرا این کشورها نتوانسته‌اند کیفیت فرش ایران را تقلید کنند.

عباسی توضیح داد: با اجرایی شدن برجام نور امید تازه‌ای به بخش صادرات فرش دستباف و تولیدکننده‌های این حوزه دمیده شده تا با امید بیشتر و برنامه‌ریزی مدون، به فتح بازارهای جهانی چشم بدوزند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار