صنعتی که جایگاه تجاری آن در آستانه فراموشی است

رئیس مرکز بیوتکنولوژی و تحقیقات کشت بافت گفت: متاسفانه در حوزه صنعت اسانس گیری ضعیف هستیم و تنها گل خشک ، گلبرگ تر و گلاب را صادر می کنیم که ارزش افزوده بسیار پایین تری نسبت به اسانس دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  جهانیان گل محمدی را با نام سلطان گل‌ها یا طلای معطر می‌شناسند و خاستگاه اصلی این گل ایران است و بعدها به عثمانی(ترکیه) دمشق و از آنجا به اروپا رفته است.

با وجود اینکه کشت این گل با ارزش در کشور ما وضعیت خوبی دارد اما زنجیره نهایی تولید آن ، اسانس گیری است که هنوز اقدام مناسبی در این بخش صورت نگرفته و با توجه به ارزش بالای اقتصادی اسانس گیری، راه اندازی این صنعت در کشور باید به طور جدی پیگیری شود. 

درهمین ارتباط ایرج رستگار رئیس مرکز بیوتکنولووژی و تحقیقات کشت بافت گل محمدی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت:گل محمدی در اکثر مناطق کشور کشت می‌شود و نه تنها در کاشان بلکه در اصفهان، کرمان ،فارس و حتی در منطقه چهار محال بختیاری به دلیل  ارتفاع از سطح  دریا، به خوبی رشد می کند.

رئیس مرکز بیوتکنولوژی و تحقیقات کشت بافت گل محمدی افزود: زیربنای ساخت بنیادین تمام صنایع عطر و ادکلن در جهان گل‌محمدی است که جزء بزرگترین اسانس های دنیاست و قیمت هر کیلو اسانس آن هشت هزار دلار است.

وی با اشاره به اینکه این صنعت یکی از صنایع بزرگ در اقتصاد کشور در کنار صنایع دارویی و صنایع غذایی است، اظهار داشت: صنعت اسانس در  ایران دچار یک فاز  تأخیری  نسبت به سایر کشورها است برای مثال کشور ترکیه، بلغارستان از کشور ما در این صنعت پیشرفته‌تر هستند و با 8 سال سابقه فعالیت کارخانه اسانس تام را دارد.

**روش کشت بافت، توانمندی تولید 8 تن گل محمدی در هکتار را دارد

رستگار با اشاره به اینکه بیش  از 80 نوع ژنوتیپ گل رز در کشور وجود دارد گفت: بزرگترین مشکل در کشت گل محمدی روش کاشت پاجوش است که به شکل سنتی انجام می‌شود؛ این شیوه کشت دارای معایبی است از جمله اینکه خصوصیات فنوتیپ و ژنونیپ یکسانی را برای گلستان کار تولید نمی کند.

وی ادامه داد: همچنین برای کشت این محصول به شیوه پاجوش آب زیادی مصرف می شود، آلودگی را نیز از یک منطقه به منطقه دیگر منتقل می‌کند.

وی افزود: روش کشت بافت به دلیل اینکه در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار می‌گیرد خصوصیات فنوتیپ و ژنوتیپی یکسانی در تولید گل داشته و ضمن رفع آلودگی، قدرت رویش بالایی دارد به طوریکه زیر یک سال حجم زیادی گل داده و در مدت کمتر از 2 ماه به 5  سانت و 6 ماه به 1.20 سانتی‌متر ارتفاع می‌رسد.

رئیس مرکز بیوتکنولوژی و تحقیقات کشت بافت تصریح کرد: متأسفانه در حوزه صنعت اسانس بسیار ضعیف هستیم و در بخش صادرات نیز فقط گل خشک ، گلبرگ تر و گلاب را صادر می کنیم که ارزش افزوده پایین تری نسبت به اسانس دارند در حالیکه کشورهای بلغارستان و ترکیه از صنعت اسانس در صنایع عطر و ادکلن‌سازی استفاده می‌کنند.

**تولید 27 هزار تن گل محمدی در کشور

بر اساس این گزارش سطح زیر کشت گل محمدی طبق آخرین آمار در آمارنامه کشاورزی سال 93، 15 هزار هکتار با تولید 27 هزار تن است.

میترا مجدزاده مدیر کل دفتر گلخانه گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد با اشاره به اینکه در دنیا 22 هزار هکتار سطح زیر کشت گل محمدی است که سهم کشور ما از این میزان 15 هزار هکتار است گفت: از نظر تولید گل محمدی با عملکردی بین 1.8 دهم تا 2 تن تقریباً یک عملکرد متوسط در کل کشور داریم.

وی افزود: به دلیل فرهنگ سنتی و استفاده دیرینه از گلاب، بیشترین فرآوری از گل محمدی داریم به طوری که کشورهای عربی و برخی کشورهای اروپایی که در سال‌های اخیر متقاضی گلاب ایران هستند. 

مجدزاده ادامه داد: رویکرد کشور نسبت به تولید اسانس باید روند افزایشی داشته باشد چراکه قیمت هر لیتر اسانس در دنیا بین 4 هزار تا  10 هزار دلار است که قابل مقایسه با گلاب نیست.

مدیر کل دفتر گلخانه‌ها گیاهان زینتی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: اگر چه گلاب به عنوان فرآورده گل محمدی جایگاه ارزشی خود را هم در بازار داخلی کشور و هم از نظر صادراتی حفظ کرده است اما  از سایر فروارده‌های گل محمدی در صنایع دارویی آرایشی بهداشتی و غذایی نباید غافل شد.

وی تصریح کرد:اگر رویکرد را به سمت تولید اسانس ببریم هم برای مصارف صنایع داخل کشور قابل استفاده بوده و هم از واردات اسانس از خارج از کشور جلوگیری می‌کند.

**مؤسسه ثبت گواهی بذر و نهال  مجوز  فعالیت به واحدهای کشت بافتی می‌دهد

تکنیک جدید کشت بافت در بخش باغبانی با استفاده از گیاه مادری امکان تولید گیاهان یکنواخت و گیاهانی که صددرصد خصوصیات گیاه مادری را خواهند داشت را در یک مقطع کوتاه فراهم می‌کند.

عبدالرضا کاوند معاون مؤسسه تحقیقات ثبت گواهی بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر تکنیک کشت بافت در بخش باغبانی گفت: واحدهای کشت بافتی برای فعالیت باید از مؤسسه ثبت گواهی بذر و نهال  مجوز فعالیت دریافت کنند.

وی افزود: مؤسسه تحقیقات ثبت گواهی بذر و نهال شرایط این واحدها را بررسی کرده و در صورتی که روش اجرایی آنها مورد تأیید قرار گیرد مجوز تولید برای آنها صادر می‌شود.

کاوند ادامه داد: پس از صدور مجوز در مراحل مختلف کشت بافتی از این واحدها بازدید می‌شود و اگر روش اجرایی آنها در تکثیر محصول مورد تأیید قرار گیرد تحت نظارت مؤسسه اجازه تولید خواهند داشت.

معاون مؤسسه تحقیقات ثبت گواهی بذر و نهال تصریح کرد:مراحلی که در این فرایند صورت می‌گیرد اگر کنترل نشود مشکلاتی را به  دنبال خواهد داشت ؛در احداث باغ گل رشدزایی و برداشت محصولات بسیار مهم است و اگر قسمتی از این فرایند با مشکل مواجه شده و به خوبی اجرایی نشود محصول با کیفیتی به دست نخواهد آمد. به عنوان مثال ممکن است بخش رویشی را داشته باشیم ولی بخش زایشی که گل را نداشته باشیم و این یکی  از آفتهای جدی در صنعت کشت بافت است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار