به مناسبت 13 آبان 1395 ، حکایت چهاردهه بی‎اعتمادی به آمریکا؛

بازی کاخ سفید با مهره سفید برجام

تصور اینکه امروز نحله استکباری از این مرز پر گهر رخت بربسته، شاید با تحولات چهاردهه اخیر همسو نباشد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سیزدهم آبان 57 بعنوان روز بلوغ سیاسی و فکری نسل نوپا و جوان ایران اسلامی است؛ برهه‌ای که ملت ایران با شناخت آفت‌های حضور و دخالت ایالات متحده در ایران، تیشه بر ریشه استکبار و استعمار جهانی زدند.

سیزدهم آبان، یادآور واقعه کشتارِ بی‌رحمانه جمعی از دانش‌آموزان تهرانی به دست مزدوران رژیم پهلوی است؛ دانش‌آموزانی که برای اعتراض به استبداد و فساد در حکومت دست‌نشانده استکبار جهانی آمریکا، صبح روز 13 آبان 57 در محوطه دانشگاه تهران جمع شده بودند.

به موازات این حرکت خود جوش دانش‌آموزان، در سال بعد یعنی در 13 آبان 58 نسل اول انقلاب یعنی دانشجویان پیرو خط امام، سفارت آمریکا را در تهران تسخیر کردند و درب این جاسوس‌خانه شیطان بزرگ را تا همیشه تخته نمودند.

عاقبت استکبار؛ استضعاف در برابر بلوغ سیاسی جوان ایرانی

بازی کاخ سفید با مهره سفید برجام

13 آبان هر سال، یادآور 3 واقعه مهم در تاریخ معاصر ایران است که در سه برهه مختلف زمانی رخ داده است. تبعید امام به ترکیه در 13 آبان 43، شهادت دانش‌آموزان روز 13 آبان 57 و تسخیر سفارت آمریکا در 13 آبان 58.

این رخدادها، بستر لازم برای سیر نزولی و در نهایت، فروپاشی رژیم شاهنشاهی را ایجاد کردند و به موازات آن، جایگاه دول آمریکا در ایران، به شدت متزلزل شد .

پس از ماجرای 13 آبان، فصل جدیدی در سیاست خارجی ایران به وجود آمد که مهم‌ترین دستاورد آن، تجدیدنظر در مناسبات گذشته ایران و آمریکا و قطع کامل روابط این دو کشور در تمامی حوزه‌هاست که موجبات عدم دخالت و دخل و تصرف مقامات کاخ سفید را در ایران فراهم آورد.

آیا سیزدهم آبان، مایه عبرت کاخ سفید شده است؟

بازی کاخ سفید با مهره سفید برجام

تحریم اقتصادی  به‌عنوان یکی از شیوه‌های وادارسازی کشورها به انجام رفتار سیاسی مورد نظر می‌باشد. کشورمان در سالهای اخیر،  همواره با این رفتار دولت‌مردان غربی به ویژه سردمداران کاخ سفید مواجه بوده است.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران یکی از محورهای اصلی سیاست آمریکا در قبال ایران پس از انقلاب سال 1979 بوده است. اهداف تحریم‌های آمریکا علیه ایران به مرور زمان تحول یافته است. در حالی که تحریم‌های آمریکا علیه ایران طی سال‌های 1980 و 1990 میلادی به هدف فشار آوردن برایران برای‌‌ رها کردن تروریسم و حمایت ایران از تروریسم و همچنین محدود ساختن قدرت استراتژیک ایران در منطقه خاورمیانه طرح ریزی شده بود، از سال 1996 به تدریج به سوی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران گرایش یافت.

از اواسط سال 2000 میلادی، تحریم‌های آمریکا بر روی برنامه هسته‌ای ایران متمرکز شد. هدف از این تمرکز، _ طبق ادعای طرف غربی _ محدود کردن ظرفیت غنی سازی ایران و اجبار ایران به ترک ابعاداحتمالی نظامی برنامه هسته ای‌اش بوده است. در این راستا، از سال 1996کنگره و دولت‌های پی در پی آمریکا با تصویب قوانین، فرامین و بخشنامه‌های اجرایی، تحریم بخش نفت و انرژی ایران را به منظور فشار هرچه بیشتر بر اقتصاد ایران در متن برنامه‌های خود قرار دادند.
 
تداوم دشمنی آمریکا با تحريم‎های هسته‎ای

بازی کاخ سفید با مهره سفید برجام

پس از 11 سپتامبر و موج جديدی از تحريم ها برضد ايران، ترسيم چهره «ايران هسته ای» در صدر تبليغات منفی از جمهوری اسلامی قرار گرفت. به دنبال اين امر كشورهای غربی در صدد اعمال تحريم های گوناگون اقتصادی و تكنولوژيكی برضد ايران برآمدند و با طرح فعاليت های هسته ای ايران در شورای امنيت به مخاصمه با اين كشور پرداختند.

در اين راستا ايالات متحده پس از 11 سپتامبر 2001م.، جمهوری اسلامی ايران را كشوریی در پی «دستيابی به سلاح های كشتار جمعی و بر هم زننده صلح و ثبات بين المللی» معرفي كرد و تمام تلاش خود را در جهت ناكامی ايران در اجرای فعاليت های هسته ای صلح آميز و ارجاع پرونده  ايران به شورای امنيت به كار گرفت.

توافق هسته‎ای با ایران پس از سالها استیصال نظام استکبار در مواجه با انقلاب اسلامی

بازی کاخ سفید با مهره سفید برجام

23 تیر سال گذشته خبر توافق هسته‌ای ایران و 1+5 در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفت. اهمیت این مسأله در آن بود که به‌دنبال توافق هسته‌ای، برنامه جامع اقدام مشترک منعقد شد؛ برنامه‌ای که به تحریم‌های ظالمانه اقتصادی و مالی ده‌ساله علیه ایران پایان می‌داد.

براین اساس روز 26 دی‌ماه سال‌ 1394 برجام حالت اجرایی گرفت تا رؤیای برداشته شدن تحریم‌ها محقق شود. در همین راستا وزارت امور خارجه کشورمان موظف شد هر سه ماه، گزارشی از نحوه اجرای برجام به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه دهد که اولین موعد آن 26 فروردین بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای در همان مقطع به بدعهدی‌های مکرر آمریکا در اجرای برجام اشاره کرده بودند. بدعهدی‌هایی که هدف تمام آن‌ها محروم کردن ایران از نتایج برجام است.


گام‎های کاخ سفید همچنان در "مسیر ضد برجام"

بازی کاخ سفید با مهره سفید برجام

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه عهد شکنی‎های گروه 1+5 در خصوص اجرای برجام از محورهای مهم کمیسیون است، یادآورشد: گزارش‎ها و بررسی‎های  کمیسیون، بخوبی نسبت به پیمان‎شکنی آمریکایی‎ها و نیز اقدامات ضد برجامی دولت ایالات متحده صراحت داشته و به ابعاد مختلف آن پرداخته است.

"سید حسین نقوی حسینی"، در بازگویی کارشکنی‎های دامنه‎دار کاخ سفید در رابطه با برجام  در گفت‎وگو  با خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران گفت: ما امروز شاهد یازده مورد تحریم جدید آمریکا علیه مردم کشورمان آن هم در دوران پسا برجام هستیم که جزییات آن با ذکر مستندات در ذیل گزارش  شش ماهه کمیسیون آمد.

عضو فراکسیون ولایت مجلس با اشاره بر مصادیق آشکار نقض برجام از سوی دولت آمریکا می‎افزاید: در روز 27 دی ماه سال گذشته، یعنی فردای آغاز اجرای برجام، آمریکایی‎ها یازده شخصیت حقیقی و حقوقی ما را در فهرست تحریمی جدید قرار دادند که این مهم حکایت از ادامه خصومت و لجاجت دولت آمریکا بر علیه ملت ایران دارد.

تأسیس دولت آمریکا با نطفه استکبار

بازی کاخ سفید با مهره سفید برجام

"حسین کنعانی مقدم" کارشناس سیاست خارجی در گفت‎وگو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون ماهیت وجودی آمریکا و ذات بدعهد آن می‎گوید: با نگاهی به تاریخ تشکیل دولت آمریکا، می‎توان قضاوت کرد، مبنای تشکیل این دولت بر پایه تفکرات امپریالیستی و سلطه‎گری است.

وی تصریح کرد: از بدو تاسیس جمهوری ایالات متحده، عرصه بین‎الملل شاهد جنگهای داخلی با نگاه آپارتاید، نژادپرستی و تسلط بر سرزمین‎های بومیهای اصلی آمریکا بود.

کنعانی مقدم با اشاره بر سیاست خارجی واشنگتن گفت:  این سیاستها بعدها در احزاب دموکرات و جمهوری‎خواه  نمود پیدا کرد که همانا تفکرات هژمونیک و سلطه بر جهان است.

وی تأکید کرد: امروز دولت آمریکا روابط خارجی خود را در راستای همین خط مشی تنظیم و پیگیری می‎کند.ا یران بعنوان یک کشوری که در منطقه خاورمیانه به لحاظ  استراتژیک جایگاه مهمی دارد، از ابتدا یکی از اهداف استکباری آمریکا منظور می‎شود.

وی ضمن بیان تداوم سیاستهای خصمانه آمریکا بر علیه مردم ایران گفت: قبل از پیروزی انقلاب، کاخ سفید با طراحی کودتا علیه دولت وقت و نیز کسب حق کاپیتولاسیون از طرف شاه، عملا ثابت کرد این خوی استکباری خود را سرلوحه سیاست خارجی خود قرار داده است.

این تحلیل‎گر مسایل سیاسی در ارزیابی عملکرد آمریکا پس از پیروزی انقلاب گفت: نگرش ایالات متحده همچنان نسبت به ایران و مسایل منطقه به سیاق گذشته اقدام می‎کند.

کنعانی مقدم موضوع برجام را مصداق بارز بی‎اعتمادی و دشمنی آمریکا با ملت ایران دانست و عنوان داشت: پیمان شکنی غرب به سرکردگی آمریکا در مورد توافق برجام، به خوبی نشان داد بزرگان و رهبران سیاسی جمهوری اسلامی بدرستی نسبت بر بی‎اعتمادی و دشمنی دولت آمریکا  هدف گذاری کرده بودند.

وی در ادامه با تشریح بخش مهم زوایای بدعهدی آمریکا در بحث برجام گفت: در ابتدای مذاکرات ما شاهد لبخندهای طرف مذاکره کننده غربی بودیم، لیکن امروز بر مردم ما به عیان آشکار شده که لبخندها حکایت از فرصت طلبی برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی است.

بازی کاخ سفید با مهره سفید برجام

بازی کاخ سفید با مهره سفید برجام

تصور اینکه امروز نحله استکباری امپریالیسم بین‎الملل از این مرز پر گهر رخت بربسته، شاید با تحولات چهاردهه اخیر همسو نباشد. با گذشت قریب به چهل سال از عمر انقلاب اسلامی در ایران، هنوز هم سیاست خارجی ایالات متحده بر پاشنه لجاجت و کینه توزی با ملت ایران می‎چرخد.

از جنگ تحمیلی علیه مردم ایران، حمایت تسلیحاتی غرب به رهبری واشنگتن از صدام، دیکتاتور عراق در این جنگ و هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری کشورمان توسط ناو آمریکایی، و... به اجمال می گذریم.

در شرایط کنونی، زمانی که دول اروپایی و قدرتهای بزرگ جهان بر سر بحران غیر ضروری هسته‎ای جمهوری اسلامی ایران با تهران به توافق رسیدند، دولت آمریکا همچنان حاضر به اجرای تعهدات خود در این زمینه نیست.

توافق هسته‎ای موسوم به برجام، یکی از بارزترین دلایل برای اثبات تداوم خصومت ایالات متحده بر ملت ایران است. اصرار حکّام آمریکایی بر دشمنی با مردم ایران همچنان برارتفاع دیوار بلند بی‎اعتمادی ما بر آمریکا می‎افزاید.

پس بی‎جهت نیست که قاطبه ناظران سیاسی بر این باورند، که آرمان سیزدهم آبان 58 همچنان باید در منظومه سیاست خارجی ما به حیات خود ادامه دهد.

مصاحبه و گزارش : محمدرضاشجاعیان
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار