وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی ایران‌هراسانه، تداوم تحریم‎های حقوق بشری را علیه کشورمان مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، جان کری وزیر خارجه آمریکا بار دیگر در اظهارات خود در دانشگاه شیکاگو این کشور، به اشاعه سیاست‌های ایران هراسانه کاخ سفید پرداخت. 

اینکه حقوق بشر با تفسیر آمریکایی اش، تا به حال نه تنها دردی از دنیا دوا نکرده بلکه برعکس، شرایط را برای نقض بیشتر حقوق بنیادین انسان ها در جای جای جهان، فراهم کرده است، تردیدی نیست. افکار منصف و سلیم جهانی، اینک بر این نکته معترفند که حقوق بشر آمریکایی، بیشتر، حربه آمریکایی ها برای سلطه و چپاول بیشتر است نه ابزاری برای احترام به انسان ها و صیانت از کرامت آن‌ها. 

جنایات ریز و درشتی که تا به حال از آمریکا در اقصی نقاط جهان سر زده، این کشور را نزد بسیاری از کارشناسان و مردم و تحلیلگران، استکباری‌ترین و استعماری‌ترین دولت تاریخ جلوه داده است. حقوق بشر آمریکایی، امروزه بیشتر به یک طنز تاریخی شبیه است و در حقیقت، آشکارترین توهین به ساحت حقوق بشر است. با این حال، آنگونه که مشخص است، خود آمریکایی‌ها هرگز به این واقعیت تن نمی‌دهند و خود را به اصطلاح سردمدار دفاع از حقوق بشر در جهان معاصر معرفی می‌کنند که اظهارات اخیر کری وزیر خارجه آمریکا، گویای این امر است. اینک اما در این گفتمان آمریکایی از حقوق بشر، ایران، ناقض حقوق بشر است و مستحق تحریم‌های حقوق بشری اعلام می‌شود!

«حقوق بی بشر» نیروی محرکه سیاست فریب آمریکایی
 
بر اساس اعلام وب سایت وزارت خارجه ایالات متحده، کری بار دیگر با تکرار ادعاهای ایران هراسانه خود گفت: ما معتقد بودیم تهدید اصلی برای منطقه این بود که ایران دو ماه با تولید بمب‌ها فاصله داشت و اینکه آن‌ها به اندازه کافی مواد شکاف‌پذیر داشتند تا بتوانند حدود دوازده بمب بسازند.

*لفاظی کری اندر حکایت "ایران هراسی"
وی درخصوص تداوم تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران اظهار داشت: تحریم تسلیحاتی هم‌چنان به قدرت خود باقیست و ما آن را از دست نداده‌ایم. در حقیقت ما به طور ویژه و از مدت‌ها پیش برای اینکه این موضوع همچنان به قدرت خود باقی بماند، مبارزه کرده‌ایم.

به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا؛ جان کری افزود: ما همچنین تحریم‌های آمریکا ضد ایران به خاطر حمایت از تروریسم را حفظ کردیم.  به علاوه تحریم‌های مرتبط با موضوع حقوق بشر را نیز حفظ کردیم. ما هر آن‌چه را که در رابطه با مسائل دیگر وضع شده بود کنار نگذاشته‌ایم. 

«حقوق بی بشر» نیروی محرکه سیاست فریب آمریکایی

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: در حقیقت از زمان توافق و به خاطر این‌که ایران موشک‌هایی را شلیک (آزمایش) کردند، ما تحریم‌های بیشتری را وضع کردیم؛ بنابراین ما ذره‌ای به طرف کاهش تلاشهای خود در رابطه با امنیت کلی منطقه، حرکت نکرده‌ایم.
 
*تحریم های آمریکا غیرقانونی و بر مبنای برخورد دوگانه غرب است

«سید جلال فیاضی» کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون سخنان وزیر خارجه آمریکا علیه ایران اظهار داشت: در درجه اول باید به این نکته توجه داشت که ماهیت تحریم‌های حقوق بشری و حمایت از تروریسم که آمریکایی‌ها مطرح می‌کنند، کاملا غیرقانونی بوده و بر مبنای برخورد دوگانه غرب با این موضوعات است.

«حقوق بی بشر» نیروی محرکه سیاست فریب آمریکایی

وی با بیان این‌ که درمورد مقوله حقوق بشر شاهد نقض‌های آشکاری مانند حمله سعودی‌ها به یمن هستیم، گفت: رویکرد غرب و آمریکا در تقسیم بندی تروریست ها به خوب و بد، حمایت از جبهه تروریسم منطقه‌ای و پشتیبانی آشکار از تروریست های جبهه النصره در سوریه، از موارد کاملا آشکار حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر از جانب غربی هاست.

فیاضی در ادامه با اشاره به این که مسئله برجام فقط مرتبط با موضوع هسته‌ای بوده و تحریم های حقوق بشری و تروریسم هیچ ارتباطی به برجام ندارد، تاکید کرد: توافق تیم مذاکره کننده ما نیز تنها در مورد لغو تحریم‌های مربوط به موضوعات هسته‌ای بود که بخشی از این توافقات از سوی غرب و آمریکا نقض و بخشی نیز با کارشکنی‌های آمریکایی‌ها مواجه شده است.

وی با بیان این‌که اصل تحریم های حقوق بشری علیرغم غیرقانونی بودن ارتباطی به برجام ندارد، افزود: به هر حال در روند بهانه تراشی آمریکایی‌ها تردیدی وجود ندارد، همان گونه که چندی قبل نیز وزیر خارجه کاخ سفید حمایت ایران از حزب الله و مقاومت را به موضوع برجام و لغو تحریم ها گره زد.

این کارشناس سیاست خارجی در پایان با اشاره به این که آمریکا نمی تواند موضوعات حقوق بشر، موشک ها و نقش ایران در منطقه را به لغو تحریم ها مرتبط سازد، تصریح کرد: کارشکنی و بدعهدی مقامات کاخ سفید بیانگر این است که ایالات متحده به تعهدات بین المللی خود پایبند نیست، لذا مرتبط ساختن هر موضوع دیگری به توافق برجام و لغو تحریم ها غیرقابل قبول است.
 

*«حقوق بشر» حربه‎ای برای پیش‌برد سیاست‌های ایالات متحده است

در ادامه «حسن عابدینی» نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در این ‎باره اظهار داشت: ایالات متحده طی دوران 70 سال گذشته و پس از جنگ جهانی دوم به طور مستمر از قوه قهریه خود برای اعمال فشار بر روی ملت های مختلف استفاده کرده است، لذا به نظر می رسد که این شیوه از رفتار به صورت عادتی جدی برای مقامات کاخ سفید تبدیل شده است.

«حقوق بی بشر» نیروی محرکه سیاست فریب آمریکایی

وی با اشاره به این که آمریکا طی 30 سال گذشته از مسئله تحریم ها به عنوان ابزاری برای فشار روی ملت ها بهره گرفته است، گفت: انتظار از آمریکا مبنی بر این که از تحریم ها یا تهدید ها علیه ملت ها و دولت های مستقل دست بردارد، بعید است.

عابدینی با بیان این که در چارچوب برجام می‌بایست تحریم‌های مربوط به هسته ای لغو می شد، ادامه داد: اما باید توجه داشت که اساس سیاست های کاخ سفید بر حفظ تحریم ها استوار است و هر بار با بهانه ای این سیاست‌ها را ادامه می دهد.

وی با تاکید بر این که مطرح کردن موضوعاتی نظیر حقوق بشر و توان دفاعی از سوی آمریکا کاملا غیرمنطقی است، افزود: در حقوق بین الملل هم تصریح شده که هیچ طرفی نمی‌تواند درخصوص توان دفاعی به کشوری فشار وارد کند، لذا حق دفاع از خویش به عنوان یک قانون کلی مطرح است.

این کارشناس سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که دلیل تاکید مقامات ایالات متحده بر نادیده گرفته شدن حقوق برحق ملت ها چیست، گفت: متاسفانه به دلیل استفاده آمریکایی‌ها از حربه تهدید و تحریم، قوه عاقله آنان تحلیل رفته و سبب شده که هم چنان به زورگویی تکیه کنند.

وی با اشاره به این که برخی واژه ها مانند حقوق بشر در فرهنگ آمریکا و غرب کاربردهایی دوگانه دارند، تصریح کرد: اگر مقوله حقوق بشر در چارچوب منافع آمریکا باشد، می‎بینیم که مقامات کاخ سفید نه تنها سکوت می‌کنند بلکه به حمایت از نیروهای متجاوز اقدام می کنند که نمونه بارز آن آغاز جنگ بی دلیل سعودی ها در یمن و کشتار کودکان این کشور از سوی ارتش متجاوز عربستان است.

«حقوق بی بشر» نیروی محرکه سیاست فریب آمریکایی

عابدینی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران به قوانین داخلی خود، مسئله اقلیت ها و دیگر موارد حقوق بشری کاملا پایبند است، گفت: اظهارات آمریکایی‌ها نشان می‌دهد اساس رویکرد آنان بر پایه سیاست بازی و فشار بر روی ایران است، لذا طرح موضوع حقوق بشر، حربه ای جهت پیش‌برد سیاست‌های ایالات متحده می‌باشد.

وی در پایان ضمن اشاره به این که مقوله حقوق بشر ربطی به برجام ندارد، تاکید کرد: همان گونه که اعضای تیم مذاکره کننده ما فقط پیرامون موضوع هسته ای به جمع بندی رسیدند، انتظار این بود که آمریکا به تعهدات خود وفادار بماند، اما می بینیم که کاملا در جهت عکس تعهدات خود عمل می‌کنند.    


«حقوق بی بشر» نیروی محرکه سیاست فریب آمریکایی
 
اکنون آمریکا با تکرار ادعاهای خود در حفظ تحریم های حقوق بشری ایران، بار دیگر افکار عمومی جهان را به دنباله بی انتهای نقض این حقوق از سوی کاخ سفید معطوف کرد. دولت آمریکا با حمایت‌های همه جانبه خود از محور تروریسم در منطقه، در سرلیست دولت‌های ناقض حقوق بشر و حامی تروریسم قرار دارد.

برای همه وجدان های بیدار انسانی در جهان واضح است، ادعاهای وزیر خارجه کشوری که اجرای قوانین حقوق بشری را در کشتار بی گناهان و زاد و ولد تروریسم می داند، همواره مردود است.  
 
گزارش از: وحید امیدی موحد
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار