گزارش/

«تزویر آمریکایی» حامی بحران و تروریسم در سوریه

آمریکا با رویکرد فریبکارانه در سوریه، درپی ایجاد مانع در برابر پیشروی‎های محور مقاومت است.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، آمریکا با ظاهرسازی خود را موافق اتمام بحران در سوریه نشان می دهد تا مانع پیشروی های ارتش سوریه و محور مقاومت شود.

خبرگزاری روسیاالیوم (چهارشنبه 28 سپتامبر) ضمن اعلام گفتگوی تلفنی سرگی لاوروف وزیرخارجه روسیه با جان کری همتای آمریکایی خود نوشت: لاوروف با اشاره به عدم پایبندی کاخ سفید به توافق ۹سپتامبر با مسکو در حل بحران سوریه، نسبت به حمایت واشنگتن از گروه های مسلح با عنوان مخالفان میانه رو؛ هشدار داد.

*عدم پایبندی کاخ سفید به تعهدات در توافق با مسکو

«تزویر آمریکایی»، حامی بحران و تروریسم در سوریه

وزیرخارجه روسیه ضمن ابراز نگرانی از وخامت اوضاع در حلب، خواستار ادغام نام برخی گروه های مسلح مخالف سوریه به تروریست های جبهه النصره شد.

روسیاالیوم به نقل از اطلاعیه وزارت خارجه روسیه می نویسد: لاوروف ضمن تاکید بر عدم پایبندی آمریکا به تقویت ساختار صلح و ارائه کمک های انسانی در سوریه گفت: ایالات متحده باید تعهدات خود پیرامون عدم یاری گروه های تروریستی در سوریه را عملی کرده و به چشم پوشی از افراط گرایی مخالفان دولت دمشق خاتمه دهد.

*تسلیحات آمریکایی و کنفرانس ریاض، پشتیبان اصلی جبهه النصره

«تزویر آمریکایی»، حامی بحران و تروریسم در سوریه

این منبع روسی می افزاید: لاوروف با بیان اظهارات سرکردگان تروریست های جبهه النصره در رسانه ها، نسبت به پشتیبانی خارجی از آنان در قالب تسلیحات آمریکایی هشدار داد.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که اظهارات ریاض حجاب، هماهنگ کننده عمومی معارضان دولت سوریه در کمیسیون عالی مذاکرات با این عنوان که "گروه جبهه النصره تروریستی نیست" ناشی از کنفرانس مخالفان سوریه در ریاض است.
 
در این بیانیه آمده است که وزرای خارجه روسیه و آمریکا بحثی را پیرامون وضعیت تاثیر آتش بس بر حلب با اصول اساسی توافق کرده اند. پس از مذاکرات نفس گیر لاوروف و کری در ۹سپتامبر که در ژنو برگزار شد،توافق نامه ای بین دو طرف شکل گرفت.

بندهای توافق نامه شامل توقف درگیری های مسلحانه در سوریه و پایبندی کاخ سفید به موردی است که بر اساس آن می بایست بر گروه های مسلح مخالف دولت دمشق فشار وارد شود. هم چنین جدایی مخالفان اسد از جنبش فتح الشام که گروهی تروریستی در سطح بین المللی محسوب می شود. اما تحولات میدانی پس از توافق در سوریه ناتوانی یا بی میلی طرف آمریکایی را آشکار کرد.

*کنایه لاوروف به واشنگتن؛ آمریکا حافظ منافع جبهه النصره است

«تزویر آمریکایی»، حامی بحران و تروریسم در سوریه

کوتاهی ایالات متحده در پایبندی به توافق، لاوروف را به واکنش در مجمع عمومی سازمان ملل واداشت.

وزیرخارجه روسیه در سخنرانی خود(۲۳سپتامبر) گفت:کوتاهی در توافق حل بحران سوریه و یا ناتوانی اجرای آن در حال حاضر، شبهاتی را درخصوص اراده برخی طرف ها مبنی بر حفظ جبهه النصره تقویت می کند.

روسیاالیوم ادامه داد:بزرگترین جناح های مسلح مخالف دولت سوریه که شامل توافق هستند "ارتش آزاد"، "جیش الاسلام" و احرارالشام می باشند که بلافاصله پس از آتش بس بر اساس تفاهمنامه مشترک روسی_ آمریکایی، قطع درگیری های مسلحانه نقض شد.

*آمریکا با فرصت سوزی به دنبال عدم حل بحران سوریه است

«تزویر آمریکایی»، حامی بحران و تروریسم در سوریه

احمد دستمالچی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت و گو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن بیان این که آمریکا نمی خواهد بحران سوریه به طور قاطع و جدی حل شود، اظهار داشت: اوباما با توجه به اتمام دوران ریاست جمهوری اش می خواهد بحران سوریه به نحوی آرام شود و پرونده این بحران به زمام دار بعدی کاخ سفید منتقل شود.

وی با اشاره به این که روسیه خواستار حل و فصل شدن موضوع سوریه است اما آمریکا برای این هدف همکاری نمی کند، گفت:واشنگتن با وقت گیری و فرصت سوزی به دنبال عدم حل مسئله سوریه است.

سفیر سابق ایران در لبنان با بیان اینکه آمریکا روی دوشاخه ای حرکت می کند که هم بحران سوریه باقی بماند و هم شعله ورتر نشود، تصریح کرد:هر زمان که ارتش سوریه به پیشرفت های خوب و گسترده ای دست می یابد و تروریست ها به مرحله ای بحرانی می‌رسند، کاخ سفید برای نجات آن ها فعال شده و طرح آتش بس را مطرح می کند تا بدین طریق نبرد به سود نیروهای مقاومت و ارتش سوریه پایان نپذیرد.

وی در خاتمه با اشاره به ظاهرسازی ایالات متحده در علاقه مند نشان دادن خود نسبت به اتمام بحران سوریه، تاکید کرد: روند مذکور، سیاست فعلی مقامات کاخ سفید است تا مانع پیشروی های ارتش سوریه و محور مقاومت در این کشور شود.

روسیا الیوم خاطرنشان می‎کند: گروه های معارض دولت سوریه به دلیل عدم شامل شدن جبهه النصره در آتش بس، این طرح را "استاندارد مشکوک و فریب غیرقابل قبول" عنوان کرده و اعلام کردند: ما هدف قرار گرفتن فتح الشام(جبهه النصره) یا هر جناح معارض دیگر را ردکرده و محکوم می کنیم.

«تزویر آمریکایی»، حامی بحران و تروریسم در سوریه

خبرگزاری العالم نیز اعلام کرد که  وزیر خارجه روسیه روز جمعه 30 سپتامبر نیز با پرده برداری از نقشه آمریکایی در بحران سوریه تصریح کرد که واشنگتن با به کارگیری تروریست‎های جبهه النصره، در پی براندازی حکومت بشار اسد است.

بدیهی است که واشنگتن با پیش کشیدن مقوله آتش بس در مقاطع موفقیت آمیز ارتش سوریه در نبردهای میدانی، به دنبال جبران مافات و احیای ساختار تروریست ها در میادین نبرد است.

گزارش از: وحید امیدی موحد

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار