تذکرات اقتصادی بهارستانی ها؛

از پرداخت نشدن بیمه محصولات کشاورزی تا لزوم پیگیری پرونده نا تمام ثامن الحجج

در هفته ای که گذشت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور بهبود وضعیت اقتصادی کشور به مقامات دولتی تذکراتی دادند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در هفته ای که گذشت تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور بهبود وضعیت اقتصادی کشور تذکراتی را در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به مقامات دولتی دادند که از جمله آن می توان به مغایرت عملکرد وزارت جهاد کشاورزی با مصوبات مجلس،رسیدگی هر چه سریعتر به پرونده نا تمام موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج ،پرداخت مطالبات کشاورزان و ... اشاره کرد.
 
بررسی ها حاکی از آن است که پرداخت دیر هنگام صندوق بیمه محصولات کشاورزی و به تبع آن کاهش میزان رغبت جامعه کشاورزی جهت بیمه نمودن محصولات خود از یک سو و پرداخت نشدن مطالبات کشاورزان از سوی دیگر، فعالان این حوزه را با مشکلات عدیده ای مواجه ساخته است.
 
البته شایان ذکر است که 14 نماینده نیز خواستار رفع هر چه سریعتر مشکلات سپرده گذاران ثامن الحجج شدند و در این خصوص نیز اعتراضاتی بر وزیر اقتصاد و دارایی کشور، وارد شد.
 
اکبر ترکی نماینده مردم فریدن در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه عملکرد وزارت جهاد کشاورزی با مصوبات مجلس شورای اسلامی مغایرت دارد، عنوان کرد: بنا بر مصوبه مجلس شورای اسلامی، وزارت جهاد کشاورزی موظف است نرخ خرید تضمینی محصولات را تا قبل از فصل برداشت اعلام کند، اما با وجود گذشت چند ماه از فصل برداشت گندم اما هنوز این نرخ اعلام نشده است.
 
وی تصریح کرد: در برخی از شهرستان های کشور از جمله فریدن، چادگان، فریدونشهر و بوئین میاندشت نیز شاهد پرداخت نشدن بخش عمده ای از مطالبات کشاورزان هستیم.
 
ترکی با بیان اینکه سیب زمینی محصول اصلی کشاورزان شهرستان های مذکور است، گفت: از آنجایی که هزینه های کشت و برداشت این محصول از قیمت خرید آن بالاتر بوده لذا اقدامات دولت باید جهت ساماندهی به این بخش صورت گیرد؛ چرا که در غیر اینصورت کشت محصولات هیچ گونه صرفه اقتصادی برای کشاورزان ندارد.
 
نماینده مردم فریدن اظهارداشت: خریداران معمولا از خرید این محصول در زمان مقرر امتناع کرده وسبب انبار این محصولات و فروش آن در فصل زمستان می شوند که این امر نیز به ضرر جامعه کشاورزی است.  
 
وی در پایان بیان کرد: تداوم این امر نشان از نبود الگوی کشت و ضعف مدیریتی در بخش کشاورزی دارد لذا برای رفع این معضل نیز باید تدابیری اتخاذ شود.
 
 
کشاورزان رایگان کار نمی کنند!
 
حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مردم قصر شیرین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو باخبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با بیان اینکه محصولاتی از قبیل چغندرقند و گندم جزء محصولات استراتژیک محسوب می شوند، تصریح کرد: تاکید بیش از حد روی این محصولات موجب کم توجهی به تولیدات دیگر محصولات کشاورزی می شود.
 
نماینده مردم قصر شیرین به تاخیر دولت جهت پرداخت مطالبات کشاورزان نیز اشاره کردوگفت: این امر منجر به دیر کرد بازپرداخت  تسهیلات از سوی کشاورزان به بانک ها شده  که معضلات زیادی را برای این قشربوجود آورده است.
 
فلاحت پیشه با بیان اینکه  اعتراض به  پرداخت نشدن مطالبات کشاورزان  بارها در کمیسیون های تخصصی مجلس شوزرای اسلامی  نیز مطرح شده، گفت:با تغییر برخی رویکردها خسارات گذشته جبران و کشاورزان با امنیت خاطر بیشتری اقدام به کشت محصولات خواهند کرد.
 
مدیریت صحیح زیربنای توسعه کشاورزی
 
محسن بیگلری نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از وضعیت مدیریت وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: در حال حاضر پرداخت نشدن بخشی از مطالبات کشاورزان یکی از این موارد انتقادی به مدیریت نادرست وزارت جهاد کشاورزی است.
 
وی درخصوص بیمه محصولات باغی کشاورزان نیز گفت: پرداخت نشدن بیمه محصولات باغی کشاورزان طی چند سال گذشته کشاورزان را با مشکلات عدیده ای مواجه ساخته است.
 
لزوم رسیدگی به پرونده نا تمام ثامن الحجج 

عبد الله حاتمیان نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  گلایه مندی خود از مسئولین کشور را اینگونه اعلام کرد: وزیر اقتصاد و دارایی و قوه قضائیه موظف به رسیدگی هر چه سریعتر به پرونده نا تمام موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج هستند.
 
وی وجود برخی از موسسات بدون مجوز را طی سال های اخیر بی اساس خواند و افزود: معضلاتی که برخی از این موسسات برای مردم به وجود آوردند غیر قابل بخشش بوده، لذا مسئولین باید اقداماتی جهت بهبود وضعیت فعلی مال باختگان انجام دهند.
 
حاتمیان در پایان بیان کرد: این تذکرات صرفا جهت سرعت بر نظارت، بررسی موضوع و تسریع در پیگیری آن داده شده است. 

برخی دیگر از این مصوبات به شرح ذیل است:

شرح

موضوع

نماینده

تذکر به وزیر اقتصاد و دارایی در خصوص لزوم پیگیری و رفع مشکلات سپرده گذاران موسسه مالی ثامن الحجج

 

سپرده گذاران موسسه مالی ثامن الحجج

ابوالفضل سروش، زهرا ساعی، عبدالرضا عزیزی، محمدرضا امیرحسن خانی، احمد همتی، محسن علیجانی، رضا انصاری، یعقوب شیریاری، همایون یوسفی، اقبال محمدی، علی کاظمی، سیدرضا نوری، مهدی شیخ و عبدالله حاتمیان

تذکر به وزیر جهاد کشاورزی توضیح درباره علت عدم اعلام نرخ جدید خرید تضمینی گندم در سال جاری با توجه به شروع فصل کشت این محصول و توزیع علت عدم پرداخت خسارت محصولات کشاورزی توسط بیمه های کشاورزی در سال 94 و 95

خرید تضمینی گندم و خسارت محصولات کشاورزی

اکبر ترکی

تذکر به وزیر جهادکشاورزی توضیح علت دریافت جریمه دیرکرد وام از کشاورزان در شرایطی که وجوه خرید تضمینی گندم با تاخیر پرداخت می شود

دریافت جریمه دیرکرد وام از کشاورزان

محسن بیگلری

تذکر به وزیر نفت در خصوص بی نظمی در بازار محصولات پتروشیمی و سوء استفاده از قانون مالیات بر ارزش افزوده به خاطر ناتوانی و عدم نظارت شرکت پتروشیمی

بازار محصولات پتروشیمی و سوء استفاده از قانون مالیات بر ارزش افزوده

محمد عزیزی  

تذکر به رئیس جمهور در این باره که سود کلان بیمه اجباری سفر اربعین به جیب کدامین سرمایه دار می رود؟

سود بیمه اجباری سفر اربعین

حسن نوروزی

تذکر به وزیر راه و شهرسازی در خصوص رسیدگی به تعطیل پروژه های راه و شهرسازی

تعطیلی پروژه های راه و شهر سازی

شهباز حسن پور

تذکر به وزیر نیرو در مورد اعزام هیات فوری جهت رسیدگی به وضعیت آب شرب شهرستان سیرجان و بردسیر

 

اعزام هیئت جهت رسیدگی به آب شرب

شهباز حسن پور

تذکر به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص جبران خسارت وارده 7.5 میلیارد تومانی به باغداران شهرستان گرمی در سال جاری

خسارت وارده به باغداران

سید حمایت میرزاده

تذکر به وزیر نفت در خصوص اعمال تعرفه سردسیری در شهرستان تویسرکان و جلوگیری از کاهش این زمان

اعمال تعرفه سردسیری

محمدمهدی مفتح

تذکر به وزیر نفت در خصوص تسریع صدور مجوزهای پتروشیمی های بناب

صدور مجوزهای پتروشیمی

ضیاءاله اعزازی

تذکر به وزیر جهاد کشاورزی در مورد دلیل عدم بازاریابی محصولات سیب که در سردخانه‌ها انبار شده است و خرید تضمینی کشمش

عدم بازاریابی محصولات سیب

روح الله حضرت پور

تذکر به وزیر راه و شهرسازی در مورد علت تأخیر پرواز هواپیماها و عدم مسئولیت‌پذیری مدیران در این بخش و بی‌احترامی به مسافران

 

تاخیر پرواز هواپیما

روح الله حضرت پور

تذکر به وزیر راه و شهرسازی در مورد علت عدم اصلاح و ساماندهی محوطه ایستگاه راه‌آهن خرمشهر چیست؟ درباره علت عدم لایروبی اروند رود پس از گذشت 27 سال از اتمام جنگ تحمیلی چیست؟

 

ساماندهی ایستگاه راه آهن و عدم لایروبی اروند رود

عبدالله سامری

تذکر به وزیر امور اقتصاد و دارایی در خصوص رسیدگی و بررسی مدیریت مالیاتی سیستان و بلوچستان در مورد اخذ مالیاتی بدون در نظر گرفتن قانون و عدم مطابقت با تولید و درآمد در استان

 

اخذ مالیات بدون در نظر گرفتن قانون

عبدالغفور ایران نژاد

تذکر به وزیر راه و شهرسازی در خصوص توضیح علت عدم بهره برداری از تونل گلخندان و همچنین لزوم احداث بهره برداری از تونل و جاده درگز

 

عدم بهره برداری از تونل گلخندان

عبدالله حاتمیان

تذکر به رئیس جمهور در مورد توضیح علت تعطیلی واحدهای صنعتی و اخراج کارگران در سطح کشور به ویژه در سطح استان اصفهان

 

تعطیلی واحدهای صنعتی

احمد سالک

تذکر به وزیر نیرو در مورد تسریع در رسیدگی به انجام اقدامات موثر در خصوص مجاورت خطوط انتقال برق فشار قوی با مناطق مسکونی

 

مجاورت خطوط انتقال برق با مناطق مسکونی

سیده فاطمه و قاسم احمدی

تذکر به وزیر اقتصاد و وزیر صنعت در مورد لزوم پیگیری علت دریافت مبلغ 205 میلیون ریال اضافی از رانندگان تاکسی توسط شرکت ایران خودرو بانک‌های عامل

 

مبلغ اضافی رانندگان تاکسی

علیرضا محجوب

تذکر به وزیر اقتصاد و وزیر دادگستری در مورد لزوم پیگیری تخلفات مدیران موسسات مالی ورشکسته نظیر ثامن الحجج، پدیده و پردیسبان که موجب نابسامانی زیادی در کشور شده‌اند

 

تخلفات مدیران موسسات مالی ورشکسته

جمشید جعفرپور

تذکر به وزیر اقتصاد در مورد تسریع در ساماندهی موسسات اعتباری وتأمین مقررات شفاف در این زمینه

 

ساماندهی موسسات اعتباری

امیر خجسته

تذکر به وزیر جهاد کشاورزی در مورد لزوم ساماندهی موضوع کشت، تولید و خرید تضمینی چغندرقند استان کرمانشاه

 

ساماندهی کشت و خرید تضمینی چغندرقند

حشمت الله فلاحت پیشه







انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار