برگزاری ششمین دور نشست «گفتگوهای امنیتی هرات»

ششمین دور نشست «گفتگوهای امنیتی هرات»، در قلعه اختیارالدین ولایت هرات برگزار شد.

برگزاری ششمین دور نشست «گفتگوهای امنیتی هرات»به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، ششمین دور نشست «گفتگوهای امنیتی هرات»، در قلعه اختیارالدین ولایت هرات برگزار شد.

در این نشست، نمایند‎گان کشورهای ایران، پاکستان، ایالات متحده بریتانیا، چین و هند حضور داشتند.

این نشست با موضوع «نقش دولت ‏های ملی» از سوی انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان راه اندازی شده است.

«داوود مرادیان»، رئیس انستیتوت مطالعات استراتیژیک در این باره گفت: «ما در آینده باید همکاری های عملی میان نیروهای نظامی افغانستان و کشورهای منطقه داشته باشیم، اما برای رسیدن به این هدف ما باید اول یک گفتگو را شروع کنیم.»

در بخش دیگر این برنامه «کای آیده»، فرستادۀ پیشین سازمان ملل برای افغانستان که از سخنرانان اصلی این نشست بود، دربارۀ اهمیت برگزاری نشست «گفتگوهای امنیتی هرات» گفت و بر هماهنگی میان سیاسیون و حکومت تأکید کرد.

وی افزود: «گفتمان سیاسی کنونی بیشتر اختصاص یافته به اجندای ملی است، زیرا عدم هماهنگی خطرناکی میان بحث سیاسی و واقعیت‏ ها در بسیاری از کشورها وجود دارد. این عدم هماهنگی می تواند باعث ناامیدی ‏های بیشتر و آسیب رساندن به نظام شود.»

«رنگین دادفرسپنتا»، رئیس بورد مشورتی انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان که از سخنرانان دیگر این نشست بود، مردم سالاری و دموکراسی کنونی در افغانستان را «تحمیل» شده عنوان کرد.

همچنین «محمد آصف رحیمی»، والی هرات که از دیگر شرکت کنندگان این نشست بود می‎گوید: این گونه نشست‎ها می‎تواند نقش خوبی در ایجاد همگرایی در منطقه بازی کند، اما به این زودی‎ها نتیجه نخواهد داد.

آقای رحیمی اظهار داشت: «بدون شک نتیجه این گونه نشست ها و کنفرانس ها که در آن شخصیت های آکادمیک و ملی گرد هم می آیند و پیرامون وضعیت منطقه و جهان صحبت می کنند در تصمیم گیری های مهم بین المللی اثرگذار است.»

قرار است نشست «گفتگوهای امنیتی هرات» امروز نیز ادامه پیدا کند. گفته می‎شود در حاشیۀ این نشست، نمایندگان ایران، پاکستان، افغانستان و آمریکا دربارۀ استراتژی تازۀ ایالات متحده برای افغانستان و جنوب آسیا بحث می کنند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.