باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد

هرچه تخلف سنگین‌تر مجازات سبک تر/ انصاری: قوانین بازدارنده و روزآمد نیستند

روزآمد نبودن قوانین موجب شده تا میزان جرایم متخلفان تناسبی با سود حاصل از قانون شکنی نداشته باشد و همین امر ادامه قانون شکنی ها را در پی داشته باشد.

هرچه تخلف سنگین‌تر مجازات سبک تر/ انصاری: قوانین بازدارنده و روزآمد نیستندبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزانه چندین و چند پرونده تخلفاتی به تعزیرات برای رسیدگی و صدور حکم می‌رود و در این میان پرونده بعضی از متخلفان پایانی که باید و شاید ندارد.

ماجرا زمانی جالب می شود که بدانیم برای تخلفات بزرگ، جرایم اندکی در نظر گرفته می شود. مانند آنچه در ماجرای پالم در لبنیات رخ داد و صدای اعتراض هاشمی، وزیر بهداشت را بلند کرد.

وزیر بهداشت با انتقاد از قوانین ناقص بر جریمه اندک متخلفان که سلامت مردم را به خطر انداخته بودند با گلایه نسبت به جریمه‌های بسیار پایین متقلبان غذا که بین 5 تا 20 هزار تومان جریمه می‌شوند، گفت: این جریمه‌ها واقعاً مایه تأسف است. 30 سال هم از این قوانین گذشته است و هنوز بازنگری روی آن صورت نگرفته است.

وزیر بهداشت این صحبت ها را 21 مهر 94 انجام داده و امروز 25 آذر 96 هنوز قوانین مورد بازنگری قرار نگرفته اند، قوانینی که بازدارنده نبودن آنها متخلفان را ترغیب به تخلف و بازی با سلامت می کند.

به طور مثال در خبری که از برخور تعزیزات با یک کبابی منتشر شد، میزان جریمه کبابی که ٢٠ هزار سیخ کباب با گوشت‌های آلوده عرضه می‌کرد به میزان قیمت این تعداد سیخ کباب هم نبود.

در قانون تعزیراتی برای تخلفات فروشندگان جریمه‌هایی درنظر گرفته شده است که گاهی این محکومیت‌ها صرفا به جریمه ختم نمی‌شود و علاوه بر جریمه پلمپ، ضبط کالا و یا محکومیت‌های دیگر پیش بینی شده است.

جریمه یکی از ابزار‌های اصلی سازمان تعزیرات در برخورد با متخلفانی است که در حق مردم اجحاف می‌کنند.

عده‌ای سودجو برای منافع خود دست به هر اقدامی می‌زنند و با تولید و عرضه کالا و مواد غذایی غیر قابل مصرف و فاسد و فروش آن به مردم، تهدیدی برای سلامت جامعه به حساب می‌آیند. البته یکی دیگر از تخلفاتی که معمولا بیشترین تخلف را از آن خود می‌کند گرانفروشی است موضوعی چند وجهی که نه تنها شکایات مردمی را به همراه دارد بلکه بازار را دچار تنش می‌کند و به همین منظور دستگاه‌های نظارتی با جدیت با متخلفانی که کالایی را بیش از نرخ مصوب عرضه می‌کند برخورد قاطع خواهند داشت. اما این برخورد‌ها بازدارنده نیست.

در همین راستا انصاری، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در گفتگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ما کمبود قانون نداریم بلکه قوانین روزآمد نیست. اصلاح بخشی از قوانین در حوزه قضایی و تعزیرات تدوین شده است و منتظر هستیم که هر چه سریعتر قوانین روزآمد شود.

وی بیان کرد: جرایم باید متناسب و تاثیرگذار باشد. تاثیرگذاری جرایم باید به حدی باشد که متخلف دیگر مرتکب تخلف نشود.

انتهای پیام/

قوانین تعزیرات بازدارنده نیستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۲۶ آذر ۱۳۹۶
باید نظارت بیشتر شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
باید معقول و در زمینه حفظ سلامت مردم و حفظ اقتصاد ملی باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
در خیلی از زمینه ها باید یرخورد شدیدتر شود در خیلی زمینه ها هم برخورد کمتر شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
خدا کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۰:۵۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
با سلام . در تمامی انتخابات ریاست جمهوری با این جمله اشنا هستیم که دولت اینده تلاش خواهد کرد که موازی کاری ها را در ادارت از بین ببرد . میلیونها برگ کاغذ در سال برای چاپ قبوض اب .گاز .برق . تلفن خریداری و برای چاپ استفاده می شود در صورتی که الان با توجه به پیشرفت زیر ساختهای ارتباطی به موازات ان هر اداره .شرکت . نهاد . وغیره اطلاعات مورد نیاز امردم از قبیل مبلغ پرداختی . شنااسه قبض و پرداخت .و اطلاع از ریز قبوض را از طریق پیام کوتاه . وب سایت . حتی از طریق شماره تلفن چهار رقمی فراهم نموده اند . اکثریت مردم هزینه اعلام شده را می پردازند. تجربه نشان داده است که 1% مردم می خواهد از ریز قبوض اطلاع داشته باشند و وانها با مراجعه به وب سایت و از طریق وارد کردن شماره اشتراک قابل دست رسی می باشد .بگذریم متاسفانه الان دو مدیریت کلان یکی در مورد پرداخت قبوض بصورت چاپی و دیگری اطلاع رسانی از طریق وب سایت . پیام کوتاه در ادارات و نهاده و شرکتها وجود دارد که سالانه ب بودجه کلانی را بخود اختصاص می دهند . در صورتی که الان احساس می شود برای صرفه جویی نیازی به چاپ قبوض نمی باشد . و هزینه خرید کاغذ .چاپ قبوض را می توانند ادارات به طرحهای عمرانی اختصاص دهند . ودر رسانه ها و صدا و سیما دم از کم بود اعتبار نزنند . از انجائیکه هم اجرا و هم نظارت به مدیران سپرده شده است . لذا مدیران علاقه به حذف موازی کاری ها .صرفه جویی و بهینه سازی نشان نمی دهند . و ترجیع می دهند که این هزینه ها را با افزایش تعرفه جبران نمایند . بنظر می رسد باید صبر کرد شاید روزی این کار انجام شود . چه زمانی .خدا می داند
Germany
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
جای تاسفه
آخرین اخبار