در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

دشمنان در تلاشند در جهان اسلام تفرقه ایجاد کنند/عربستان ضربات بدی به وحدت جهان اسلام وارد کرده است

دشمنان جهان اسلام در تلاشند بحران را به کشور‌های اسلامی تحمیل کننددر گفتگوی ویژه خبری نتایج و اهداف سیزدهمین نشست اجلاس بین المجالس بررسی شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب سه‌شنبه (26 دی ماه) درباره نتایج و اهداف نشست اجلاس بین المجالس اظهار کرد: امروز سیزدهمین نشست اجلاس بین المجالس اسلامی برگزار شد.

وی افزود: بنیانگذار این نشست در مجلس چهارم، جمهوری اسلامی ایران بود و چند جلسه از این نشست هم در حاشیه بین المجالس جهانی تنظیم شد، همچنین در سال 79 و در تهران با برگزاری جلسه تاسیس، چارچوب نشست بین المجالس به تصویب رسید.

بروجردی ادامه داد: صهیونیست ها و دشمنان جهان اسلام در تلاشند بحران را به کشورهای اسلامی تحمیل کنند، نمونه این موضوع در بحران های سوریه و عراق قابل مشاهده است و به نظر می رسد این مسئله سیاست آمریکایی هاست.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطر نشان کرد: باید تلاش کنیم «اتحاد» به عنوان مهمترین محور ارتباط کشورهای اسلامی سایه خود را گسترش دهد لذا می توان گفت یکی از راه های منطقی این امر، برگزاری همین نشست ها و گفت وگوهاست.

وی بیان کرد: اکثر کشورهای مهم و پرجمعیت اسلامی در اجلاس امروز شرکت کردند، همچنین حضور 15 نماینده مجلس از کشورهای مختلف اسلامی نشان دهنده توجه ویژه به ایران و اتحاد و انسجام جهان اسلام است.

بروجردی گفت: روز شنبه، ۳۹‌امین نشست کمیته اجرایی، هشتمین نشست کمیته دائمی فلسطین و سومین نشست مشورتی دبیران کل پارلمان‌های عضو برگزار شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: در نشست ویژه سه ساعته به صورت تخصصی نشست کمیته دائمی فلسطین برگزار شد و بنده مسئولیت آن را برعهده داشتم.

وی یادآور شد: همچنین روز یکشنبه ششمین نشست تخصصی امور سیاسی و روابط خارجی با محوریت مسائل مهم اسلام همچون تندروی، پدیده تروریسم که به عنوان پدیده‌ای شوم به جهان اسلام تحمیل شده، برگزار شد.

 بروجردی تصریح کرد: گروهک تروریستی داعش و بحران‌های اخیر توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی به جهان اسلام تحمیل شده است البته این موضوع مهمی بود که در سخنرانی‌ها هم به آن پرداخته شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: همچنین در سخنرانی‌های نشست‌هایی که برگزار شد، رویکرد ترامپ درخصوص انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس شریف مورد توجه قرار گرفت که خوشبختانه این موضوع در جهان اسلام و سازمان ملل با شکست مواجه شد.

وی اضافه کرد: در جلساتی که برگزار شد، کشور‌های آفریقایی و سایر کشور‌های اسلامی نگرش ترامپ درباره اهانت به جامعه جهانی سیاه پوستان را محکوم کردند.

بروجردی همچنین با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر افزایش ظرفیت‌های مردمی به منظور پیشبرد اهداف امت اسلامی و همگرایی در جهان اسلام، افزود: اولین فراز فرمایشات امروز مقام معظم رهبری نیز بر همین مبنا قرار داشت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: امروز در کمیته فلسطین تندترین سخنرانی و اظهار نظر از سوی نماینده اردن بیان شد لذا این موضوع نشان دهنده آن است که این افزایش ظرفیت‌ها در مجالس جهان اسلام وجود دارد.

وی تاکید کرد: دشمنان انقلاب اسلامی و جهان اسلام از قبیل آمریکا و کشور‌های غربی که تمایلی به شکوفایی تمدن اسلامی ندارند همواره در تلاشند اخبار دروغ منتشر و اقدام به اختلاف افکنی کنند معتقدم در این شرایط تنها راه خنثی سازی این رفتارها، برگزاری نشست‌های مستمر اینچنینی و افشای توطئه آنان است.

بروجردی با بیان اینکه یکی از ساختار‌های متداول در مجالس، گروه‌های دوستی پارلمانی است، متذکر شد: در واقع این ساختار، حلقه وصل مجلس دو کشور است و معتقدم به هر میزان این ظرفیت‌های بالقوه فعال‌تر شود تاثیر بیشتری به دنبال خواهد داشت.

 در ادامه مجتبی امانی کارشناس مسائل غرب آسیا درباره اهمیت قدس و فلسطین اظهار کرد: فلسطین مسئله اول جهان است. دشمنان درتلاشند در جهان اسلام تفرقه ایجاد کنند و جریان ایران ستیزی و ایران هراسی را در کشور‌های اسلامی تشکیل دهند.

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جبهه‌ای ضد ایرانی خصوصا در دو سه سال اخیر به رهبری سعودی‌ها شکل گرفته و تلاش‌های آنها هم برای دور کردن ایران از سایر کشور‌های اسلامی کاملا واضح است.

امانی درباره به کارگیری ظرفیت‌های همگرایی میان امت اسلام، اضافه کرد: معتقدم همه ظرفیت‌های امت اسلام به کار گرفته نشده و عوامل خارجی و داخلی در کشور‌های اسلامی در این موضوع موثر بوده همچنین جریان‌های اخیر از جمله داعش هم ظرفیت‌های جهان اسلام را تحت تاثیر قرار داده است.

وی یادآور شد: اکنون مجالس کشور‌های اسلامی برای حفظ منافع جهان اسلام و مسئله فلسطین گرد یکدیگر آمدند و تصور می کنم علی رغم اینکه در سال‌های گذشته جهان اسلام به واسطه وجود فتنه‌ها رو به افول بود، اکنون از آن مرحله عبور کرده و پیام این کنفرانس‌ها هم به دولت‌های این کشور‌ها خواهد رسید.

ابراهیم رحیم پور معاون سابق آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه در ادامه برنامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه ظرفیت‌هایی در جهان اسلام برای پیگیری موضوع مسلمان میانمار وجود دارد اظهار داشت: از لحاظ زمانی این اجلاس در مقطع مناسبی در تهران برگزار شد، به طوری که هم موضوع داعش تقریباً به سرانجام رسیده است و هم موضوع وحدت در جهان اسلام در حال بازگشت به مسیر طبیعی خود است.

وی با اشاره به اینکه عربستان در جهت عکس کشور‌های اسلامی عمل می‌کند به گونه‌ای که ضربات بدی به وحدت جهان اسلام وارد کرده است گفت: اقدامات داعش و ترامپ سبب شد تا جهان اسلام به وضعیت وحدت خود بازگردد.

 معاون سابق آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه ایران در حمایت از مسلمانان میانمار پیشتاز بود ادامه داد: بعد از تلاش جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و سپس برخی از کشور‌های دیگر نیز وارد فضای حمایت از مسلمانان میانمار شدند، البته این مسیر فقط شامل کشور‌های اسلامی نشد بلکه خیلی از کشور‌های غربی به این صدا لبیک گفتند.

 وی با اشاره به اینکه جامعه جهانی درباره مسئله میانمار تحرک مناسب و به‌جایی را انجام نداد خاطرنشان کرد: البته سازمان ملل و برخی از نهاد‌های حقوق بشری تحرکات سیاسی خوبی را در این باره داشتند و کمک رسانی‌ها در حد متوسط انجام شد، اما باید اذعان داشت که قدرت‌های منطقه و قاره آسیا متاسفانه در مورد این موضوع به خوبی عمل نکردند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه عربستان دچار افسارگسیختگی کاملاً غیر منطقی به خصوص در دوران حاکمیت جدید شده است اظهار داشت: محاسبات عربستان در عراق و لبنان غلط از آب درآمده است، به طوری که چند جوان بی تجربه در عربستان سکان دار حکومت شده‌اند.

بروجردی با بیان اینکه دستور جلسه کنفرانس بین‌المجالس اسلامی کاملا مشخص است و در مجموع دستورات این اجلاس به موضوع کلان جهان اسلام برمی‌گردد گفت: عربستان با امکانات مالی، حق السکوت به سازمان ملل و کشور‌های غربی می‌دهد، لذا خروجی برای عربستان چیزی در بر نخواهد داشت.

 رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در بیانیه پایانی به مسئله یمن اشاره خواهد شد گفت: در مجموع خروجی مباحث، باید به جمع‌بندی برسیم و در نهایت خروجی کار تصویب می شود، متن پیشنهادات ارائه شده و در اختیار کشور‌ها قرار دارد.

بروجردی با اشاره به اینکه بسیاری از فرمایشات مقام معظم رهبری در بیانیه پایانی فردا گنجانده خواهد شد افزود: آمریکا و رژیم صهیونیستی در رأس دشمنان اسلام قرار دارند، لذا نباید در برابر اقدامات آن‌ها ساکت بود.

وی با اشاره به اینکه باید موضع خود را در برابر طرح‌های آمریکایی حفظ کرد گفت: باید جلوی زیاده خواهی‌های رژیم صهیونیستی را بگیریم، جمهوری اسلامی ایران بار‌ها در بالاترین سطح اعلام کرده است که ما از هر گروه، فرد و یا هر کشوری که بخواهد علیه رژیم صهیونیستی اقدام کند حمایت می‌کنیم، زیرا این حمایت کمک به امنیت کل جهان اسلام است.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۲۷ دی ۱۳۹۶
مرگ بر آل خلیفه آل سعود دشمنان پیامبر عزیز اسلام
آخرین اخبار