در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

صنعت نشر درمانده یک فرمول ساده برای افزایش تیراژ

علی حاجی تقی مدیر مسئول انتشارات ارمغان طوبی گفت:فرمول ساده‌ای برای افزایش تیراژ کتاب وجود ندارد و مشکلات زیادی سر راه صنعت نشر قرار دارد.

هزار جلد حداکثر تیراژ کتاب های عمومی و کودک و نوجوان/ کودکان به مطالعه کتاب تشویق شوند

علی حاجی تقی مدیر مسئول انتشارات ارمغان طوبی در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص میزان تیراژ کتاب گفت: آنچه درباره تیراژ کتاب می‌گویم درباره کتاب‌های عمومی و حوزه کودک و نوجوان است چرا که کتاب‌های کمک آموزشی و دانشگاهی را نباید در آمار نشر قرار داد. این کتاب‌ها را جزء نشر نمی‌دانم، کتاب‌های کمک آموزشی جزوه‌های درسی هستند که منتشر می‌شوند بنابراین نباید اقتصاد این کتاب‌ها را جزئی از اقتصاد نشر و آمار آن را موثر در آمارنشر کشور دانست، کتاب در زمینه کتاب‌های عمومی و حوزه کودک و نوجوان معمولا در بالاترین حد خود به هزار جلد می‌رسد.

وی با بیان اینکه کتاب با تیراژ کمتر از هزار جلد هم در بازار نشر منتشر می‌شود و تیراژ ۵۰۰ جلدی هم در این بازار وجود دارد، گفت:بعضی ناشران به چاپ دیجیتال کتاب روی آورده اند و کتاب در تیراژ ۵۰ تا ۱۰۰ جلد هم به صورت دیجیتال منتشر می‌شود. سال ۷۵ که کار انتشار کتاب را آغاز کردم تیراژ کتاب به ۵ هزار جلد می‌رسید. پس از آن به دو هزار وسه هزار جلد کاهش پیدا کرد باتوجه به رشد جمعیت و توقع ما از میزان تیراژ کتاب باید امروز تیراژ کتاب به ۵۰ هزار جلد می‌رسید.

مدیر مسئول انتشارات ارمغان طوبی با اشاره به اینکه کاهش سرانه مطالعه، افزایش تعداد ناشران، کتابسازی و به دنبال آن تعدد عناوینی که منتشر می‌شود در کاهش تیراژ کتاب موثر است، اظهار داشت: مشکلات اقتصادی که مردم با آن درگیر هستند، گرانی کاغذ، کم بودن تعداد کتابفروشی‌های کشور و فروش نرفتن کتاب هم در کاهش تیراژ کتاب موثر است.

حاجی تقی با اشاره به اینکه فرمول ساده‌ای برای افزایش تیراژ کتاب وجود ندارد و مشکلات زیادی سر راه صنعت نشر قرار دارد، بیان کرد: نباید انتظار زود بازدهی داشت و باید کار‌هایی انجام داد تا مشکلات حوزه نشر در سال‌های آینده برطرف شود. برپایی نمایشگاه کتاب استانی و ارگانی، یارانه کاغذ و یارانه مطالعه اقداماتی بوده که در زمان خود موثر بوده یا هست، اما این اقدامات تاریخ مصرف دارند و نباید بر تداوم آن‌ها اصرار کرد چرا که مشکلات نشر را در بلند مدت حل نمی‌کند. برای حل این بحران باید به سرمایه گذاری‌های بلند مدت روی آورد، یک سوی رونق صنعت نشر، فرهنگ کتابخوانی مردم است. کودکان باید از سنین کودکی و مدرسه به مطالعه کتاب تشویق شوند چرا که تا مشکل فرهنگ کتابخوانی در بین مردم حل نشود، برطرف کردن مشکلات دیگر به این صنعت کمکی نمی‌کند.

وی تصریح کرد: تا زمانیکه کودکان در مدرسه به مطالعه کتاب‌های درسی و کمک درسی تشویق می‌شوند و به سایر کتاب‌ها اهمیت ندهند، مشکل فرهنگ کتابخوانی و به دنبال آن شمارگان کتاب حل نمی‌شود. موضوع دوم مشکلات اقتصادی است که مردم دارند و تا وقتی که مردم مشکل معیشتی دارند به خرید کتاب فکر نمی‌کنند آن هم با این قیمت گرانی که در بازار وجود دارد و گرانتر نیز می‌شود. باید حرکت اقتصادی انجام داد که همه جانبه باشد و فقط به حوزه نشر محدود نشود تا مردم قدرت خرید پیدا کنند و هزینه‌های نشر هم کاهش یابد.

مدیر مسئول انتشارات ارمغان طوبی با اشاره به اینکه در سیاست گذاری‌های حوزه نشر به جای توجه به آمار کتاب به کیفیت محتوایی آن توجه کنیم، ادامه داد:باید پروانه‌های نشر ارزیابی شوند. حمایت از صنعت نشر به سمت حمایت از محتوای خوب کتاب برود و کتابی که خوب بود مورد توجه و تشویق قرار گیرد تا به چاپ‌های بعد برسد. مجموع این مسائل می‌تواند صنعت نشر را به سمت و سوی خوبی ببرد در غیر اینصورت باید منتظر شرایط بدتر از این و کاهش شمارگان کتاب به زیر این عدد‌ها باشیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: ادبیات ، بازار نشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.