مدیرعامل شرکت قطعه سازی کروز:

طلب ۱۸۰۰ میلیارد تومانی کروز از خودروسازان/تولید ایربگ خودرو بومی شد

سخا گفت: شرکت کروز از ایران خودرو و سایپا بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان طلب دارد که اگر این مبلغ پرداخت شود، در تامین قطعات پیشرفت زیادی خواهیم کرد.

طلب ۱۸۰۰ میلیارد تومانی کروز از خودروسازان/تولید ایربگ خودرو بومی شدبه گزارش  خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نادر سخا مدیرعامل شرکت قطعه‌سازی کروز  در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از خط تولید شرکت قطعه‌سازی کروز و آغاز به کار خط تولید داخلی ایربگ خودرو برای اولین بار در کشور، گفت: ما توانستیم برای اولین بار بدون کمک گرفتن از شرکت مادر (کنتینانتال آلمان) این خط تولید را در ۱۸۰ هزار متر مربع راه‌اندازی کنیم و امیدواریم از ماه آینده اولین سری سفارشات را به شرکت‌های خودروسازی تحویل دهیم.

سخا ادامه داد: به طور کلی ایربگ شامل پنج بخش انفجاری، ECU، پارچه یا همان کیسه ایمنی، کروز کنترل و قسمت الکترونیک می‌شود که قسمت انفجاری توسط چند شرکت محدود در جهان تولید می‌شود و در رسته قطعه‌سازی نیست. البته بخش کیسه نیز مربوط به صنایع نساجی است که، اما اقدام به واردات نخ آن کردیم و توانستیم یک شرکت را پیدا کنیم که توانمندی بافتن کیسه ایمنی را داشته باشد.

وی افزود: در بخش ACU نیز با همکاری دانشگاه شریف و تهران بدون هیچ کمک خارجی از صفر تا صد آن را انجام دادیم و متعاقب برنامه‌ریزی از چهار ماه دیگر به تولید انبوه خواهیم رسید. این قطعه حساس علاوه بر کاربرد در ایربگ در سایر بخش‌های خودرو‌های مختلف نیز قابل استفاده است و اصطلاحا به آن کامپیوتر خودرو می‌گویند.

سخا تصریح کرد: هنوز قیمت تمام شده ایربگ مشخص نشده، اما فکر می‌کنیم ۳۰ درصد ارزانتر از نمونه خارجی آن به خودروساز تحویل دهیم. تحریم‌ها بر روی فعالیت ما تاثیر منفی گذاشته، اما ما آن را تبدیل به فرصت کردیم که داخلی‌سازی کامپیوتر ماشین و ایربگ از همان نمونه است ضمن آنکه بخش پژوهش ما داخلی‌سازی ترمز ABS و فرمان برقی خودرو را در برنامه دارد.

وی تصریح کرد: ما از ایران خودرو و سایپا بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان طلب داریم که اگر این مبلغ به ما پرداخت شود در تامین قطعات پیشرفت زیادی خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت کروز در خصوص خرید سهام دولتی ایران خودرو اظهار کرد: این شرکت به هیچ عنوان برنامه‌ای برای خرید سهام ندارد ما اگر پول داشتیم عقب‌ماندگی‌های دیگر خود را جبران می‌کردیم در حال حاضر خرید سهام ایران خودرو یا هر شرکت دیگر برای ما توجیه اقتصادی ندارد.

وی در خصوص تامین قطعات پژو ۳۰۱ گفت: ما لیست قطعاتی که می‌توانستیم برای این خودرو تامین کنیم را به ایران خودرو ارائه کردیم، اما این شرکت فقط برخی اقلام را از مجموعه ما خریداری کرد همین امر نشان می‌دهد که بحث انحصار در صنایع قطعه‌سازی وجود ندارد و می‌توان گفت هر قطعه‌ای که مجموعه ما تولید می‌کند حداقل دو شرکت دیگر نیز به صورت موازی با ما آن را تولید می کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار