تفسیر قرآن؛

منظور از امام مبین در سوره یس چه کسی است؟+صوت

در این گزارش می‌توانید تفسیر اجمالی آیه ۱۲ سوره یس را بخوانید.

 

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند.

از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم می‌پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر از مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

إِنَّا نَحْنُ نُحْیِی الْمَوْتَىٰ وَنَکْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ ۚ وَکُلَّ شَیْءٍ أَحْصَیْنَاهُ فِی إِمَامٍ مُبِینٍ

به یقین ما مردگان را زنده می‌کنیم و آنچه را از پیش فرستاده‌اند و تمام آثار آن‌ها را می‌نویسیم؛ و همه چیز را در کتاب آشکار کننده‌ای برشمرده‌ایم!

فایل صوتی تلاوت آیه ۱۲ سوره یس

تفسیر آیه ۱۲ سوره یس

قسمتی از آیه ۱۲ سوره مبارکه یس که مربوط به علم امام می‌باشد، در خطبه غدیر آمده است. رسول الله (ص) در خطبه تاکید می‌کند که علم امامت نزد علی بن ابیطالب (علیه السّلام) است. درباره این آیه در معانی الاخبار چنین آمده است:

احمد بن محمد بن الصقر الصائغ با اسنادی از ابوجارود از ابوجعفر نقل شده است که حضرت امام باقر (ع) از پدرش از قول جدش فرمودند: «هنگامى که این آیه «وَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ أَحْصَیْناهُ فِی إِمامٍ مُبِینٍ» نازل شد، برخی برخاستند و عرض کردند: اى پیامبر، آیا منظور از آن تورات است؟ پیامبر فرمود: خیر، عرض کردند انجیل است؟ فرمود: خیر، عرض کردند: منظور قرآن است؟ فرمود: خیر، در این حال امیرالمومنین على (ع) به سوى پیامبر (ص) آمد، هنگامى که چشم رسول خدا (ص) بر او افتاد فرمود: «هو هذا انه الامام الذى احصى اللَّه تبارک و تعالى فیه علم کل شى‏ء: امام مبین این مرد است. او است امامى که خداوند متعال علم همه چیز را در او احصاء فرموده است.»

آنچه از انسان سرمی زند، در پرونده عمل او ثبت می‌شود و در قیامت به شکل کتابی در اختیار او قرار می‌گیرد. این کتاب‌ها سه نوع است:

الف:کتاب شخصی. «اقْرَأْ کِتابَکَ»

ب:کتاب امّت ها. «کُلُّ أُمَّهٍ تُدْعی إِلی کِتابِهَا»

ج:کتاب جامع. «کُلَّ شَیْءٍ أَحْصَیْناهُ فِی إِمامٍ مُبِینٍ»، «فِی لَوْحٍ مَحْفُوظٍ»

کلمه «امام»، هم به کتاب گفته شده، «وَ مِنْ قَبْلِهِ کِتابُ مُوسی إِماماً» و هم به اشخاص، «إِنِّی جاعِلُکَ لِلنّاسِ إِماماً»؛ در روایات، حضرت علیّ بن ابی طالب علیهما السلام به عنوان یکی از مصادیق «امام مبین» معرّفی شده که همه‌ی علوم در نزد اوست.


بیشتر بخوانید


بیشتر مفسّران مراد از «إِمامٍ مُبِینٍ» را لوح محفوظ دانسته اند که در قرآن به آن «أُمُّ الْکِتابِ» گفته شده است و از آن جایی که این کتاب حاوی تمام دانش‌ها است و همه چیزو همه کس تابع مقدّراتی است که در آن نوشته شده، به آن «امام» گفته اند.

پیام‌های آیه ۱۲ سوره یس

۱- در برابر عقاید انحرافی و انکارآمیز کافران، با صراحت و قاطعیّت سخن بگویید. «إِنّا نَحْنُ نُحْیِ»

۲- همه مردگان در قیامت زنده می‌شوند. «نُحْیِ الْمَوْتی»

۳- پرونده‌ی عمل انسان، حتّی پس از مرگ او تا قیامت باز است. «نَکْتُبُ ... وَ آثارَهُمْ»

۴- نه فقط اعمال، بلکه همه آثار آن نیز ثبت می‌شود و در حساب قیامت لحاظ می‌گردد. «نَکْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُمْ» (خواه آثار خیر نظیر وقف و صدقه جاریه و آموختن علم به مردم و... یا آثار شرّ مثل تأسیس مراکز فحشا.)

۵-سروکار ما در قیامت با خداست. «إِنّا، نَحْنُ، نُحْیِ، نَکْتُبُ، أَحْصَیْناهُ»

۶- انسان، تنها ضامن اعمال خود نیست، بلکه مسئول پیامد‌های آن نیز هست. «وَ آثارَهُمْ»

۷- دستگاه محاسباتی خداوند دقیق است. «کُلَّ شَیْءٍ أَحْصَیْناهُ»

۸-دادگاه الهی، پیش روی همه روشن است. «أَحْصَیْناهُ فِی إِمامٍ مُبِینٍ»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار