هوش مصنوعی تاکنون به حوزه‌های بسیاری نفوذ کرده و موجب تغییر و تحول آن‌ها شده است؛ اما استفاده از این فناوری در حوزه خبر و رسانه موضوعی است که در این گزارش به آن می‌پردازیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه‌نگاری صنعت گسترده‌ای است. این حوزه خستگی‌ناپذیر به نیروی انسانی بیشتری برای کار نیاز دارد؛ از خبرنگاری که گزارش میدانی می‌گیرد تا شخصی که روزنامه را تأیید می‌کند و نیز اشخاصی که در قسمت چاپ آن فعالیت می‌کنند.

هزاران روزنامه‌نگار در سراسر جهان حوادث و وقایع را پوشش می‌دهند و یا گزارش زنده تلویزیونی برقرار می‌کنند. بااین‌حال بسیار نادر است که یک روزنامه یا خبرگزاری به فکر اتخاذ فناوری‌های هوش مصنوعی یا روباتیک برای عملکرد سیستم خود باشد. همچنین اگر یک رسانه جمعی در جریان فرایند به‌کارگیری چنین فناوری‌هایی باشد، پایگاه‌های خبری کوچک تازه به این حقیقت فکر می‌کنند که هوش مصنوعی می‌تواند آن‌ها را در زمینه‌های گوناگونی کمک کند.

این امر زمانی محسوس شد که ویروس همه‌گیر کرونا شیوع پیدا کرد و همه بخش‌ها را به سمت دورکاری سوق داد. اخبار چیزی نیست که بتوان آن هنگام کارکردن از خانه جمع‌آوری کرد و یا پخش تلویزیونی انجام داد. ازاین‌رو روزنامه‌نگاران خطر رفتن به میدان برای گرفتن گزارش را به جان خریدند. اما این امر با هزینه‌هایی همراه شد. درواقع هزاران روزنامه‌نگار با رفت‌وآمد در شهر (به‌ویژه مناطق شلوغ)، درمعرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار گرفتند. این امر درست زمانی بود که رسانه‌های جمعی اهمیت فناوری هوش مصنوعی در این بخش را متوجه شدند.

هوش مصنوعی به وجود آمده تا روشی را که انسان‌ها از استدلال برای حل مشکلات ساده استفاده می‌کنند، تقلید کند. این فناوری در بسیاری از بخش‌ها به‌عنوان جایگزین دست انسان، عمل می‌کند. هوش‌مصنوعی پیشرفته توانایی یادگیری و تفکر هوشمندانه را دارد. هوش مصنوعی می‌تواند با ورود داده‌های گذشته، آینده را پیش‌بینی کند که این امر برای روزنامه‌نگاری بسیار ضروری است. نکته قابل‌توجه این است که روزنامه‌نگاری تنها زمینه‌ای نیست که فناوری را جایگزین انسان می‌کند. تاکنون چندین حوزه با اتخاذ هوش مصنوعی و برنامه‌های کاربردی آن، فرایند روتین خود را خودکارسازی کرده‌اند.

استفاده از هوش مصنوعی توسط رسانه‌ها

هوش مصنوعی در روزنامه‌نگاری فقط به معنای جایگزینی روزنامه‌نگاران نیست. این فناوری عملکرد خود را از ارائه پیشنهاد‌های خبری به کاربرانی که به رسانه‌ها دسترسی دارند، آغاز می‌کند. این موضوع به‌شدت روی شبکه‌های اجتماعی و موتور‌های جستجو کار می‌کند. برای مثال الگوریتم فیس‌بوک مقالات خبری‌ای را به کاربران پیشنهاد می‌دهد که بر اساس بازدید‌ها و نیز کانال‌هایی است که درگذشته ترجیح داده‌اند. این اتفاق تنها با استفاده از هوش مصنوعی امکان‌پذیر است که می‌تواند تجزیه‌وتحلیل داده‌ها را انجام دهد و انتخاب و سلیقه افراد را پیدا کند. این جمله معروف واقعیت محض است که «هوش مصنوعی می‌تواند شما را بهتر از خودتان بشناسد».

تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و پیش‌بینی

در حال حاضر، «آسوشیتدپرس» از روبات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای انجام کار‌های اساسی مانند نوشتن ۲ تا ۶ پاراگراف در مورد امتیازات تیم‌های ورزشی و گزارش درآمد سه‌ماهه سازمان‌ها استفاده می‌کند. همچنین «واشنگتن پست» نیز نتایج انتخابات در سوئیس و نتایج المپیک را توسط هوش مصنوعی ارائه می‌دهد.

در «بلومبرگ» روبات‌های هوش مصنوعی به‌محض پیش‌آمدن یک ترند یا ناهنجاری جدید، مجموعه‌ای از داده‌های بزرگ را تجزیه‌وتحلیل کرده و هشدار‌هایی را برای روزنامه‌نگاران این رسانه ارسال می‌کنند. داده‌های بزرگ به مجموعه بزرگی از داده‌های ذخیره‌شده در چندین رایانه و منبع گفته می‌شود. تخمین زده می‌شود که انسان روزانه ۲ کوئینتیلیون بایت داده ایجاد می‌کند. یک روزنامه‌نگار عادی، حتی یک روزنامه‌نگار داده نیز نمی‌تواند به چنین حجم عظیمی از داده‌ها نگاه کند و تفاوت‌ها یا خطا‌ها را مشاهده کند. اما در عوض هوش مصنوعی و برنامه‌های کاربردی آن می‌توانند آن را در یک بازه زمانی کوتاه انجام دهند.

تشخیص سرقت ادبی

هوش مصنوعی همچنین برای داده‌کاوی گزارش‌ها، تجزیه‌وتحلیل، رونویسی مصاحبه‌ها، برای کمک به بررسی و ردیابی سرقت ادبی در مقالات استفاده می‌شود. سرقت ادبی تهدیدی برای صنعت روزنامه‌نگاری است. مقاله‌ای که مورد سرقت ادبی قرارگرفته می‌تواند حرفه یک روزنامه‌نگار را نابود کند و اعتبار خبرگزاری را در این حوزه پایین بیاورد؛ بنابراین این امر برای یک خبرگزاری تسکین‌بخش است که هوش مصنوعی می‌تواند وظیفه محافظت از اخبار را به‌خوبی انجام دهد.

یک خبرگزاری فرانسوی از هوش مصنوعی برای شناسایی عکس‌های تحریف‌شده استفاده می‌کند و حتی با فیس‌بوک نیز همکاری می‌کند. در طرف دیگر، یک خبرگزاری کانادایی برای سرعت بخشیدن به ترجمه یک سیستم هوش مصنوعی ایجاد کرده است. مایکروسافت نیز ادعا می‌کند اقدامش برای ایجاد هوش مصنوعی، بخشی از انقلاب تجاری آن بوده است.


بیشتر بخوانید


روبات‌های هوش مصنوعی در نقش گوینده خبر

چین با ارائه اخبار توسط یک روبات هوش مصنوعی، اقدام بسیار عجیبی را در حوزه خبر انجام داد. کانال شین‌هوآ یک روبات خانم به‌نام «Xin Xiaomeng» و یک روبات مرد به‌نام «Xin Xiaohao» را که کت‌وشلوار به تن دارد برای گویندگی اخبار رونمایی کرده است. این موضوع نقطه عطفی در استقرار روبات‌ها به‌عنوان مجری اخبار بود.

هوش مصنوعی و تشخیص اخبار جعلی

سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند به‌خوبی منابع واقعی محتوای اخبار را از منابع مصنوعی تشخیص دهند. اخبار جعلی و اطلاعات غلط یک تهدید جهانی است. افزایش خشونت یکی از نتایج چنین اطلاعات غلطی است. خبرگزاری‌ها به اعتبار خود معروف هستند. ازاین‌رو مکانیسم هوش مصنوعی به خبرگزاری‌ها در شناسایی اخبار جعلی کمک می‌کند و آن‌ها را از بین می‌برد. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به‌راحتی و با توجه به علاقه کاربر و سابقه مرور، اخبار را در یک وب‌سایت تنظیم کند.

هوش مصنوعی نمی‌تواند جای روزنامه‌نگاران را بگیرد

ممکن است به‌زودی آژانس‌های خبری ترجیح دهند به جای روزنامه‌نگاران از روبات‌های هوش مصنوعی و برنامه‌های کاربردی آن استفاده کنند تا نقش انسان را در این بخش کم کنند. بااین‌حال، تفاوت زیادی نخواهد داشت، چراکه تمام مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی فقط ۱۰الی۱۲درصد کل کار‌ها در روزنامه‌نگاری را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین تفاوت زیادی ایجاد نمی‌شود.

هنگام صحبت درباره روزنامه‌نگاری نکته دیگری که باید به خاطر بسپارید این است که این حرفه شامل احساسات می‌شود. به‌عنوان‌مثال، یک روزنامه‌نگار که از محل یک آتش‌سوزی بازدید می‌کند و با ابراز نگرانی با افراد بی‌خانمان صحبت می‌کند، هرگز قابل‌مقایسه با کار یک روبات نیست.

درمجموع می‌توان گفت هوش مصنوعی بسیاری از کار‌های فنی و فعالیت‌های مربوط به بخش روزنامه‌نگاری را تصاحب خواهد کرد، اما بعید است که جایگزین روزنامه‌نگاران شود.

منبع: خبرگزاری آنا 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.