حداد عادل، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره بیانیه روز گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیشتر جنبه بیان مبانی دارد، بیان دیدگاه و بیشتر از جنس سیاست گذاری است تا قانون گذاری، چون شورای عالی انقلاب فرهنگی در درجه اول، سیاست گذاری فرهنگی میکند، به ندرت قانون گذاری میکند، قانون گذاری کار مجلس، ولی سیاست گذاری کار شورای عالی انقلاب فرهنگی است، بنابراین در این بیانیه هم شورا نخواسته که وارد جزئیات اجرایی مجریان قانون شود، اما چارچوبهای کلی را بیان کرده است و مبانی فرهنگی را از آن جهت که مسئله حجاب بیش از آنچه یک امر قانونی باشد یک امر فرهنگی و اعتقادی است و کاملاً یک حقیقت یا واقعیتی است که به عالم فرهنگ، اعتقاد و بینش بستگی دارد، این بیانیه تکیه و تاکیدهایش بر روی این جنبه است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: سابقه این موضوع به عنوان حجاب و کشف حجاب بیشتر از مشروطه به بعد که جامعه ما با پدیده تجدد غربی روبرو شد، یکی از مسائل، مسئله زن بود، اگر فهرست کنیم که در مشروطه اندکی قبل و قبل مشروطه در مفصل تاریخی فهرست موضوعاتی که جامعه ما بر سر آن موضوعات با چالش مواجه شد چه بوده، مثلا یکی از آنها عقب ماندگی علمی بوده، یکی اقتصاد بوده، سیاست، صنعت و یکی هم مسئله زن بوده، یعنی مسئله زن از آن به بعد وارد گفتمان سیاسی و فرهنگی جامعه ایران شده و از همه مسائل در مورد زن مهم تر، مسئله حجاب بوده که شما میبینید در سال ۱۳۱۴ بالاخره کار به جایی میرسد که چادر را به زور از سر زنهای مسلمان ایران میکشند، این خود یک فصل تلخی است به قول فردوسی «یکی داستانی است پر آب چشم» که چه کردند با زن ها، مادربزرگهای امثال ما شاید بعضاً سالها از خانه بیرون نیامدند یعنی از سال ۱۳۱۴ تا ۱۳۲۰ که سقوط رضا شاه بود از خانه بیرون نیامدند، اگر میخواستند دیدن اقوام بروند محله به محله شبهای تاریک از روی پشت بامها میرفتند؛ البته از فاصله ۱۳۲۰ تا ۵۷ شکل خشن نبود، ولی یک شکل فرهنگی محسوس و نامحسوسی ریشههای حجاب سوزانده میشد و یک جاهایی هم مقابله و مخالفت میشد.
وی ادامه داد: انقلاب که شد توقع طبیعی عموم مردم متدین ایران از حکومت و جمهوری اسلامی این بود که برای برهنگی فکری شود و حکم مهمی که خیلی هم عرصه اش وسیع است انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی به حکم اسلامی بودنش باید تعهدی نسبت به این حکم شرعی و الهی میداشت، از اول انقلاب تا حالا هم ادامه پیدا کرده است، نکته مهم این است که حجاب اولاً مخصوص اسلام نیست، در ادیان الهی وجود دارد و جزء فطرت بشر است یعنی انسان طوری آفریده شده که یک غریزهای به نام شرم و حیا دارد؛ قبایل بدوی که هیچ نشانی از تمدن ندارند اولین نشانه ورودشان به جامعه متمدن، پوشش است یعنی اگر دو قبلیه ببینید یکی کاملاً برهنه یکی با پوشش مختصر، میگویید که اینها جلوتر و آنها عقبتر هستند، این نشان میدهد که بلوغ زندگی انسانی و اجتماعی، انسان را به سمت شرم و حیا پیش میبرده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در جامعه ایران خودمان، شما هر چه به گذشته برگردید در جامعه ایران هیچ مجسمهای و چیز مشهودی که حکایت از این کند که ایرانیان در تاریخ، برهنگی داشتند و برهنگی رایج بوده است، اصلا نمیبینید.
حداد عادل اظهار کرد: یک مسلمان مومن به خدا، وحی و قرآن شاید همین کافی باشد که بگوییم این حکم خداست، در قرآن و آیات و در احادیث آمده است، سنت تاریخی جوامع اسلامی دلالت بر این امر میکند و مسئله حجاب مسئلهای نیست که اختلافی باشد، مثلا بگوییم که شیعه حجاب را قبول دارد، اهل سنت قبول ندارند، شما میبینید در کشورهای مختلف مثلا شرق آسیا در ایام حج، مسلمانها همه قبول دارند، این یک دلیل شرعی است، اما مسئله حجاب اتفاقاً از آن مسائلی است که درک فلسفه اش دشوار نیست، یعنی آدم وقتی فکر میکند میبیند این درست است یعنی انسان میتواند فلسفه این حکم را عقلاً هم تصدیق کند، صحبت کردن راجع به مسئله حجاب سخت است، یعنی همان شرم و حیایی که همیشه باید باشد، یک نوع دست و بال سخنگو و نویسنده را میبندد، ولی باید بگویم که اگر قرار است در روابط جنسی، بی بند و باری نباشد در پوشش هم باید بی بندوباری نباشد، یعنی اگر در پوشش بی بندو باری باشد اگر برهنگی در یک جامعهای رایج و شایع شود قطعاً در روابط جنسی نمیتوان ضابطه گذاری کرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بعد از انقلاب شاهد حضور زنان در همه رشتههای دانشگاهی از جمله فنی، مهندسی و پزشکی بودیم، در پزشکی در همان بخش مخصوص طب زنان، قبلا خانمها تقریباً نبودند، بیشتر آقایان بودند، در انقلاب راه باز شد زنها آمدند، اوایل هم یک عدهای نگرانی میکردند که زنان نمیتوانند مانند مردها جراحی کنند که الان چنین بحثی نیست، یعنی الان کسی در جامعه ما نمیگوید که از وقتی که زنان در اتاقهای زایمان رفتند و در جراحیها زنان شرکت میکنند مثلا مرگ و میر به علت ناشی گری دکترای زن بالا رفته است، چنین چیزی نیست، موفق هم هستند، خانمها در شرکتهای دانش بنیان کار میکنند حجاب هم دارند، واقعاً و منطقاً هیچ رابطه منطقی بین اینکه کسی اندام خود را برهنه کند با پیشرفت وجود ندارد و هیچ رابطه منطقی هم بین اینکه کسی نخواهد اندام برهنه را نشان دهد با عقب ماندگی وجود ندارد، این یک واقعیت است، در میدانهای ورزشی هم میبینید که خانمها موفق هستند، این استدلال با گذشت تاریخ هر دو وجه روشن و ثابت شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی میگوید: پوشش ایرانی اسلامی حالا چادر یا حجاب باشد، این یک استقلالی است که زن ایرانی میخواهد در سبک زندگی پوشش خودش را داشته باشد، غرب این را تحمل نمیکند، غربیها میگویند همه جای دنیا باید از ما اجازه بگیرند اگر ما اجازه دادیم لخت شوند یا بپوشند اگر ما اجازه دادیم مثلا سگ دنبال خود راه بیاندازند یا نه، سبک زندگی را باید ما بگوییم، مطلب دوم اینکه نکته مهم در شرایطی که امروز جامعه ما دارد مسئله حجاب باید حتماً جدی گرفته شود، ولی نباید به شکلی در بیاید که ملت را به صورت دو صف مقابل هم قرار دهد، این چیزی است که دشمنان ایران میخواهند، دشمنان ایران میخواهند مردم ایران دو دسته شوند، یک دسته به عنوان طرفداری از حجاب با دیگران دشمنی کنند، دیگران هم با اینها دشمنی کنند، هر جوری ما بخواهیم قانون را اجرا کنیم که باید هم بر سر مسئله حجاب پافشاری کنیم باید مراقب باشیم که این قضیه جامعه ما را از نظر آن اهدافی که انقلاب داشته که استقلال در راس آنهاست به صورت یک جامعه دو قطبی و تضاد در نیاورد.