سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/

ثبت 5 خانه چهارمحال وبختیاری در فهرست آثارملی

5 خانه مسکوني در چهارمحال وبختياري به دليل معماري منحصربه فرد دراثار ملي کشور به ثبت رسيدند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهركرد:

مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي وگردشگري استان چهارمحال وبختياري با اشاره به اين كه اين منازل متعلق به دورانهاي زنديه وقاجارهستند ، گفت: اين منازل به لحاظ هنروابتکاردرمعماري وسردر ورودي ، همچنين قرارگرفتن آنها در يک محور تاريخي وحفظ ارتباطات تاريخي داراي ويژگي هاي ملي هستند.

م‍ژگان رياحي افزود: اين خانه ها شامل خانه آزاده در چالشتر متعلق به دوران زنديه ، خانه اسحاقي و خانه منزوي هردودر چالشتروخانه مرتضوي درشهرکردوخانه حفيظي در بروجن است .
وي گفت: تاکنون بيش از 30 خانه از خانه هاي چهارمحال و بختياري باقدمت بيش از صد سال شناسايي شده اند که متاسفانه به علت بي توجهي مالکان بخشي از قسمتهاي مهم آنها از بين رفته است.

مدير كل ميراث فرهنگي،‌صنايع دستي و گردشگري ويژگي منحصربه فرد بسياري از سردرهاي منازل مسکوني در چهارمحال بختياري را ياد آورشد وگفت :سردربسياري از منازل قديمي اين استان داراي تورفتگي يا بيرون زدگي،پيرنشين وقاب هاي آجري و کتيبه هاي نوشتاري وتصويري از جنس سنگ ، چوب و حتي گچ هستند که درنوع خود بي نظيرند .

رياحي قلعه صمصام السلطنه در شهر فرادنبه را تنها قلعه بازمانده دربين قلاع چهارمحال و بختياري دانست و يادآور شد: اين خانه با قدمت 154 ساله همچنان با سردري که همه ويژگيهاي يک سردرمنحصربه فرد را دارد باقي مانده است .

به گفته ي وي مهمان نوازي راز ماندگارسردرهاي موجود در خانه هاي چهارمحال وبختياري است که مالکان تلاش مي کردند با تزئين ورودي خانه نوعي خوش آمدگويي را به ميزبان نشان دهند ./س

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.