سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به منظور پيشگيري از آسيب سلول هاي شنوايي؛

كارگران هنگام كار از محافظ هاي صوتي استفاده كنند

کارگران کارخانجات با رعایت ایمنی در محیط کار و قرار دادن محافظ صوت از آسیب جدی به سلولهای شنوائی پیشگیری کنند.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، رئیس مرکز کاشت حلزون شنوائی استان خوزستان ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: وزوز گوش صدای مداومی است  كه زمانی که سر و صدای محیط وجود ندارد در یک یا هردو گوش شنیده می شود، و بعد از بررسی علل عضوی و رفع آن در جهت آرام کردن صدا در گوش و قابل تحمل کردن آن استفاده از داروهای ضد اضطراب و آرام بخش قابل استفاده است.

دکتر صاكي گفت: استفاده مکرر از واکمن، گذاشتن هدفون ياهر وسیله ای که مستقیما وارد مجرای گوش بشود مضراست، همچنين کارگران کارخانجات با رعایت ایمنی در محیط کار و قرار دادن محافظ صوت از آسیب جدی به سلولهای شنوائی پیشگیری کنند.

وي با بيان اينكه بايد بیماریهای زمینه ای مانند فشار خون، چربی بالا و کم خونی کنترل شوند، افزود: بعضي فعالیتها توجه فرد را به وزوز گوش کمترمي کنند مانند كار كردن در محیط های آرام و بی صدا، استفاده از موسیقی آرام، نفس كشيدن آهسته و عمیق و استفاده از حمام گرم.

وی افزود: گاهي وزوز درون گوش به مسائل حل نشده اي از زندگي فرد مربوط است كه موجب نگراني و تشويش ذهن او شده كه وي باید در پي دسته بندي و حل آنها باشد، و نگذارد صدای گوش، كار و زندگي روزمره او را تحت تاثیر قرار دهد.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز در خصوص راههاي كنترل وزوز گوش گفت: در گذشته براي درمان اين بيماري بيشتر از روش دارو درماني استفاده شده است، ولي با پيشرفت هاي علم پزشكي اکنون روشهای مفید توانبخشی و روانشناختی هم كاربردهاي زيادي دارند مانند استفاده از نوعی سمعک و نیز تحریک الکتریکی عصب گوش.

وی در ادامه گفت: در كنار روشهاي فوق استفاده از روشهای آموزشی که به فرد یاد می دهند با استفاده از کنترل کننده های صدا و شرکت در جلسات آموزشی، هم صدای وزوز را کنترل می کنند و هم اضطراب و استرس را از فرد دور می کنند هم مورد توجه پزشكان و روانشناسان قرار گرفته است.

 دكتر صاكي با بيان اين نكته كه شخص بيمار در پايان روز بايد ذهن خود را از مسائل و فعاليت هاي انجام شده در طول روز تخليه كند، افزود: براي اين كار بايد هنگام خستگي و خواب آلودگي به رختخواب برود نه اينكه چون ساعت خواب فرا رسيده است و نيم ساعت قبل از رفتن به رختخواب تمرينات آرامش بخش يا رلاكسيشن انجام دهد و موزيك آرام و مورد علاقه خود را گوش دهد.

وي در پايان افزود: چنانچه فرد بيمار بعد از رفتن به رختخواب خوابش نبرد به اتاق ديگري برود و فعاليتهاي سبكي كه به تمركز زيادي نياز ندارند انجام دهد تا زماني كه احساس خواب آلودگي كند. فرد بايد تلاش كند فعاليتهاي روزانه خود را با آرامش بيشتري انجام دهد و نگران كاهش ساعات خواب نباشد زيرا ساعات اندك خواب آرام از ساعت ها دراز كشيدن در رختخواب و فكر را مضطرب كردن بهتر است./عط
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.