سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

کارون مهمترین منبع آبی کشور

این رود با طول 950 کیلومتر طولانی ترین و پر آب ترین رودی است که در ایران قرار دارد و ازمهمترین منابع آبی کشور به شمار می آید.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران خوزستان :وسعت رودخانه کارون 64 هزارو 474 کیلومتر مربع است ، این رودخانه ضمن دادن جلوه های خاص و زیبا به شهرهای در مسیر، آب زمین های کشاورزی و شرب شهروندان شهرهای دزفول ،شوشتر، ملاثانی، اهواز، آبادان و خرمشهر را تامین می کند ودر عین حال تنها رودخانه است که به آب های بین المللی و اقیانوس های جهان ارتباط دارد.

کارون ، پس از عبور از مناطق کوهستانی و پر پیچ و خم، در منطقه‌ای به نام گتوند وارد دشت خوزستان می‌شود.

سرچشمه شاخه‌های اصلی کارون (ارمند و بازفت) و چشمه دیمه، زردکوه بختیاری در استان چهار محال و بختیاری است ولی شاخه‌های فرعی آن از کوه‌های مختلف مانند خرسان از دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد و دز از ارتفاعات لرستان سرچشمه می‌گیرند.

رود کارون در شمال شوشتر به دو شاخه تقسیم می‌شود که در جنوب شوشتر به یکدیگر متصل می‌شوند.

مهم‌ترین شاخهٔ فرعی کارون، رود دز است که در شمال اهواز به کارون ملحق می‌شود.

 رود کارون در مرز ایران و عراق، به اروندرود پیوسته و روانه خلیج فارس می‌شود.پیچ و خم‌های موجود در سر راه این رود، خوزستان را به جلگه‌ای بی‌نظیر تبدیل کرده‌است.

لازم به ذکر است که سدهای مختلفی بر روی این رودخانه ساخته شده‌اند که مهم‌ترین آنها، سدهای کارون ۱، کارون ۳، کارون ۴، مسجد سلیمان و در پایین‌تر، سدهای گتوند علیا و سد تنظیمی گتوند می‌باشند.

این رودخانه به جز مواهب فراوان مانند تامین آب آشامیدنی و کشاورزی در تامین برق و جذب سرمایه گذار دربخش ساخت اماکن تفریحی پر رونق بود اما این شاهرگ حیاتی و اقتصادی به علت ورود فاضلاب های صنعتی کشاورزی شیمیایی سد سازی های متعدد و انتقال آب از سر شاخه ها رفته رفته به مرگ تدریجی رسیده است .

کارشناسان معتقدند حیات شهرهای خوزستان که کارون از آنها گذر می کند، بدون این رود ممکن نیست اما این روزها رودخانه حال و روز خوشی ندارد ومورد بی مهری مسوولان قرار گرفته است.

شایان ذکر است که کارون تنها رودخانه قابل کشتیرانی ایران بود که پس از جنگ ایران و عراق، و با ته‌ نشینی رسوبات و شناورهای صیادی، این رودخانه برای کشتیرانی غیرقابل استفاده شده‌است و انجام طرح‌های لایروبی رودخانه، از جمله راهکارهای پیشنهادی برای رفع این مشکل است.

سازمان آب و برق خوزستان بر این باور است که شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با ورود آلاینده‌ها و زهاب‌های خود یکی از آلوده کنندگان اصلی رودخانه کارون هستند. شرکت توسعه نیشکر به عنوان یکی از آلاینده‌های رودخانه کارون در ستاد جرایم دادگستری خوزستان (که آلودگی این رودخانه را به صورت ویژه از سال ۸۸ دنبال می‌کند) نام برده شده‌است./س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.