سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

غدد عرق و نقش آن در بهبود زخم های انسان

غدد عرق در لایه ای از پوست موسوم به درم وجود دارند و به ترشح عرق از طریق سواخ‌ها و منافذ سطحی پوست می‌پردازند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، دو نوع غده عرق وجود دارد: غده‌های اکرین و غده‌‌های آپوکرین. این دو نوع غده، دو نوع عرق متفاوت ترشح می‌کنند. غده های اکرین این غده ها در سرتاسر بدن وجود دارند و ازهنگام تولد به بعد، شروع به فعالیت می کنند. این غدد در بهبود زخم های پوستی از جمله سوختگی ها و خراش های شدید ، نقش مهمی ایفا می کنند.غدد عرق در بهبود زخم هایی که به خصوص در بیماران دیابتی ایجاد می شوند یا زخم های بستر ، نقش ایفا می کنند.با درک روند بسته شدن زخم می توان به راه های جدیدی برای درمان آن پی برد.محققان می گویند غدد عرق زیر زخم ها ، احتمالا منشا سلول های بنیادی پوست هستند و می توان با استفاده از این غدد ، زخم را به سرعت ترمیم کرد.در صورت قطعی شدن این کشف ، می توان به درمان زخم های دیابتی و زخم های بستر ، امیدواری کامل داشت.

بیماری قند یا دیابت نوعی اختلال در سوخت و ساز است که به علل مختلف تظاهر می کند و با درجات مختلف از کمبود انسولین ، یا عدم پاسخ به انسولین همراه است.طبق این تعریف نقش مهم انسولین و تغییرات مهمی که بدنبال کمبود آن در سوخت و ساز ایجاد می شود بهتر مشخص می شود.این نوع دیابت تقریبا هشتاد و پنج تا نود درصد کل بیماران دیابتی را تشکیل می دهد.در این نوع دیابت، زمینه ارثی دخالت دارد و در مقایسه با دیابت وابسته به انسولین بیشتر به صورت فامیلی مشاهده می شود.در فردی که دارای زمینه ارثی بیماری است، عوامل محیطی می توانند موجب بروز علائم بیماری شوند.در کشورهای غربی ابتلاء به دیابت به میزان شصت تا نود درصد مربوط به عامل دریافت کالری اضافی، چاقی و در نتیجه مقاومت نسبی به انسولین است.دیابت نوع دوم ، اغلب در بین افراد میانسال دیده می شود.

در دیابت نوع دوم ، کمبود انسولین به طور نسبی وجود دارد ولی مقاومت به انسولین می تواند در پیدایش بیماری اهمیت بیشتری داشته باشد.در این بیماران پاسخ انسولین به گلوکز ممکن است طبیعی یا بیش از طبیعی باشد.غدد عرق بطور گسترده در پوست وجود دارند. بعضی از مناطق مثل، گلانز پنیس،کلیتوریس، سطح داخلی پره پوس، بستر ناخن ،لابیای مینور و مرز ورملیون لبها مستثنی هستند و غده عرق ندارند. در حالیکه در کف دست و پا و زیر بغل به وفور مشاهده می شوند.غدد عرق مروکرین (Merocrine)غدد لوله ای، مارپیچی و ساده ای هستند که مجرایشان در سطح پوست باز می شود. مجاری آنها فاقد انشعاب بوده و قطرشان کمتر از قسمت ترشحی است. قسمت ترشحی غدد، درون درم قرار دارد (با قطر حدود ۲ میلیمتر) و سلولهای میواپی تلیال آن را احاطه کرده اند. انقباض این سلولها، به تخلیه غدد کمک می کندمایعی که توسط غدد عرق ترشح می شود، چسبنده نبوده و محتوی پروتئین کمی می باشد. اجزاء اصلی آن آب، کلرید سدیم، اوره، آمونیوم و اسید اوریک است. این مایع از یک شبکه مویرگی که قسمت ترشحی هر غده را دربرگرفته، منشا میگیرد.عرق پس از تخلیه در سطح پوست، تبخیر شده و سطح پوست را خنک می کند. غدد عرق، علاوه بر نقش خنک کنندگی مهمی که دارند، به عنوان یک اندام ترشحی کمکی نیز عمل می کنند و بسیاری از موادی را که برای بدن لازم نیستند، دفع می کنند.علاوه بر غدد عرق مروکرین که هم اکنون توصیف شدند، نوع دیگری غده عرق، یعنی غده آپوکرین (apocrine)در نواحی زیر بغل ها، پستان و مقعد(Anogenital)وجود دارد.غدد آپوکرین، بسیار بزرگتر از غدد اکرین می باشند (با قطر ۵-۳ میلی متر). این غدد درون درم و هیپودرم مدفون هستند. و مجاری آنها در فولیکول مو باز می شوند. این غدد، مایع چسبنده ای ترشح می کنند که در ابتدا بدون بو است و بوی خاص خود را به علت اثر باکتریها بدست می آورد.پایانه های عصبی آدرنرژیک به غدد آپوکرین عصب می دهند، در حالیکه غدد اکرین از رشته های کولینرژیک و آدرنرژیک عصب می گیرند. غدد مول (Moll)در لبه پلکها و غدد سرومن گوش، و غدد پستانی(Mammary gland)غدد تغییر شکل یافته عرق آپوکرین می باشند./س

برچسب ها: غدد ، عرق ، بهبود زخم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.