سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بر طبق نتایج مطالعات اخیر؛

45 درصد عفونت های بیمارستانی مربوط به عفونت ادراری است

بر طبق نتایج مطالعات اخیر نزدیک به 45 درصد عفونت های بیمارستانی مربوط به عفونت ادراری و بقیه موارد به ترتیب مربوط به عفونت های تنفسی ، محل جراحی و خونی است.

علی رضا توسلی، استاد یار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: عفونت های بیمارستانی اثرات زیانباری بر فرد و جامعه می گذارد و هزینه های جانی و مالی ناشی از آن بسیار سنگین است.

وی گفت: عفونت های بیمارستانی موجب بروز عوارض قابل توجه در بیمارستان، افزایش مدت بستری در بیمارستان، افزایش هزینه ها و همچنین افزایش ناتوانی و مرگ و میر می شوند.

توسلی با بیان این که متاسفانه عفونت های بیمارستانی در بخش های مراقبت ویژه و اتاق های عمل شایع است، تصریح کرد: هر ساله هزاران نفر در این بخش ها گرفتار عفونت های بیمارستانی می شوند و تعداد زیادی بر اثر این عفونت ها ، جان خود را از دست می دهند.

وی با اشاره به این که در اغلب بیمارستان ها، عفونت های ادراری شایع ترین نوع عفونت بیمارستانی است، تاکید کرد: بر طبق نتایج مطالعات اخیر نزدیک به 45 درصد عفونت های بیمارستانی مربوط به عفونت ادراری و بقیه موارد به ترتیب مربوط به عفونت های تنفسی، محل جراحی و خونی است.

توسلی یادآور شد: مطالعات اخیر نشان می دهند که 25 درصد موارد عفونت های بیمارستانی مربوط به عفونت تنفسی، 20 درصد مربوط به عفونت محل جراحی و 10 درصد مربوط به عفونت خونی است.

وی خاطر نشان کرد: عدم رعایت اصول اولیه بهداشتی در محیط بیمارستان به ویژه در بخش های مراقبت ویژه و اتاق عمل، عدم استفاده صحیح و به موقع از مداخلات پزشکی، نبود آموزش های بهداشتی، نبود نظارت مداوم و کافی در سطح بیمارستان ها، عدم مراقبت صحیح از زخم های جراحی و استفاده نادرست و غیر منطقی از دارو ها به ویژه آنتی بیوتیک ها از جمله عوامل اصلی بروز عفونت های بیمارستانی است./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.