سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دستور ترسیم نقشه جامع فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی صادر شد

رییس دانشگاه آزاد اسلامی از معاونت فرهنگی خواستار ترسیم نقشه جامع فرهنگی دانشگاه شد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران : فرهاد دانشجو در نامه‌ای خطاب به معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تاکید بر نقش و جایگاه فرهنگ در دانشگاه آزاد، دستور ترسیم نقشه جامع فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی را صادر کرد.

در این نامه آمده است: فرهنگ نظام واره‌ای است از باورها و مفروضات اساسی، ارزش‌ها، آداب و الگوهای رفتاری ریشه‌دار و دیرپا و نمادها و مصنوعات که ادارکات، رفتار و مناسبات جامعه را جهت و شکل می‌دهد و هویت آن را می‌سازد.

فرهنگ دارای سطوح متفاوت فرهنگ ملی (اسلامی و ایرانی)، فرهنگ عمومی، فرهنگ تخصصی و فرهنگ حرفه‌ای است. «فرهنگ تخصصی» به فرهنگ حاکم بر یک نهاد و مجموعه دستگاه‌های تخصصی مرتبط با آن همچون تعلیم و تربیت و آموزش عالی اطلاق می‌شود و فرهنگ حرفه‌ای نظام واره باورها، ارزش‌ها و الگوهای رفتاری و نمادهای شاغلان و متصدیان هر حرفه‌ایست.

همچنین در این نامه اشاره شده است که مطالعه، بررسی و تحلیل الگوی ارزش‌ها، هنجارها، رفتارها، مصنوعات و نمادهای فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی به منظور مساله شناسی فرهنگی و اعمال مدیریت راهبردی فرهنگی در دانشگاه باید متناسب با نقشه جامع مهندسی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی باشد، بنابراین باید نقشه جامع فرهنگی دانشگاه آزاد ترسیم و بر آن اساس چشم انداز فرهنگی دانشگاه و برنامه مدیریت راهبردی فرهنگ دانشگاه آزاد اسلامی یعنی فرآیند تدوین، وضع و اعمال راهبردها و سیاست‌های کلان فرهنگی، سازماندهی و تقسیم کار و نظارت و ارزیابی راهبردی در دانشگاه آزاد مشخص شود.

نقشه جامع فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی باید حداقل شامل اهداف و چشم‌اندازهای فرهنگی، سیاست‌ها و راهبردهای کلان و خردفرهنگی، مختصات و ابعاد فرهنگی دانشگاه و نظام‌های مربوط در وضعیت موجود، مختصات و ابعاد فرهنگی مورد انتظار دانشگاه و نظام‌های مربوط در دوره‌های زمانی معین (یکساله، پنج‌ساله و 10 ساله)، ماموریت‌ها و تقسیم کار در سطح کلان و در سطح واحدها و مراکز دانشگاه و نظام پایش و ارزیابی راهبردی فرهنگ در دانشگاه آزاد اسلامی باشد.

دانشجو در این ابلاغ تاکید کرده است: لازم است، مبانی نقشه جامع فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی از منابع قرآن و سنت پیامبر (ص) و سیره معصومین(ع)، فرهنگ و هویت اسلامی ایرانی، رهنمودها و آثار حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، اسناد بالادستی نظام در بخش فرهنگ و تجربه و سابقه فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی و بخش آموزش عالی کشور در داخل و خارج از کشور و منابع علمی معتبر دیگر، استخراج شود.

شورای فرهنگی هر واحد، مسئولیت مطالعه و بررسی و تهیه پیش نویس نقشه جامع فرهنگی در هر واحد و پیشنهاد آن به معاونت فرهنگی( سازمان مرکزی) را به عهده دارد و شورای فرهنگی کل دانشگاه نیز در سطح کل دانشگاه مسئولیت بررسی برنامه‌های پیشنهادی و اصلاح و تکمیل و جمع‌بندی آن‌ها را به عهده دارد.

نقشه جامع فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی پس از تصویب در شورای فرهنگی و پس از تامین منابع مالی مورد نیاز و تایید در هیات رییسه دانشگاه به واحدها ابلاغ خواهد شد و از زمان ابلاغ لازم الاجراست، ترکیب و شرح وظایف و اختیارات شورای فرهنگی هر واحد و شورای فرهنگی کل دانشگاه عیناً همان ترکیب و شرح وظایف و اختیارات مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی می باشد. از همه اشخاص عالم و دانشمند و مجرب و مدبر که در این خصوص تجربه مفید و ارزشمندی دارند نیز حتماً استفاده مفید و موثر بنمایید.

برچسب ها: دانشجو ، فرهنگی ، نقشه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.