سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/ در پی سرمای هوا و یخ زدن تالاب چغاخور:

پرندگان تالاب بین المللی چغاخور، با پا زدن زنده می مانند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به یخ زدن تالاب بین المللی چغاخور، پرندگان این تالاب، با پازدن زنده می مانند که تلاش این پرندگان، بسیار دیدنی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد :

سعید یوسف پور افزود: با یخ زدن سطح تالاب بین المللی چغاخور، بیش از 100 هزار پرنده مهاجر از سیبری و ترکیه به تالاب های جنوب و جنوب غرب کشور مهاجرت می کنند، ولی پرنده بومی این تالاب به نام « سیاچال » زندگی در یخ را به مهاجرت طولانی ترجیح می دهد.

یوسف پور، با بیان اینکه این پرندگان به صورت دسته جمعی قسمت وسط تالاب را برای زندگی انتخاب می کنند، اضافه کرد: این قسمت از تالاب که امن تر از سواحل است، با پا زدن شیفتی و شبانه روزی این گونه پرنده، یخ نمی زند.

وی گفت: صدای پا زدن و تلاش وصف ناپذیر این پرنده در آب زیر صفر درجه، بسیار شنیدنی و دیدنی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری افزود: در شب های بسیار سرد منفی 20 درجه که هجوم یخ در میان تالاب چغاخور بالا می رود، پرندگان خارج شیفت هم به کمک می آیند تا عرصه زندگی خود را حفظ کنند.

یوسف پور، حمله صبح گاهی روباه و عقاب طلایی زاگرس را مهمترین خطر برای این نوع پرنده عنوان کرد و گفت: با فعالیت شبانه روزی محیط بانان، خطر انسانی، این گونه را تهدید نمی کند.

تالاب بین المللی و زیبای چغاخور، با مساحت 2 هزار و 300 هکتار در شهرستان بروجن و فاصله 55 کیلومتری شهرکرد؛ مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.