سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انزواي بيش از پيش اسرائيل با ادامه شهرک‌سازي‌ها

کارشناس ژاپنيِ امور خاورميانه در گفتگو با شبکه ان اچ کي تصريح کرد، اگر اسرائيل به شهرک‌سازي‌هاي خود در شرق بيت المقدس و کرانه باختري همچنان ادامه دهد، بيش از پيش در سطح جهان منزوي خواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني ان اچ کي ؛ مجري اين شبکه ابتدا گفت، ائتلاف احزاب محافظه‌کار به رهبري حزب ليکود با اختلاف کمي از ساير رقبا، در انتخابات اسرائيل پيروز شد که به معناي ادامه رياست کابينه اسرائيل توسط بنيامين نتانياهو خواهد بود. در عين حال، ائتلاف احزاب چپ مرکزي توانستند تعداد بيشتري از کرسي‌ها در کنست را در مقايسه با کرسي‌هاي قبليِ همين احزاب، نصيب خود کنند. 

نتانياهو که در مبارزات انتخاباتي خود صحبت چنداني درباره برنامه هسته اي ايران نکرده بود، در سخنراني پيروزي اش در مقر حزب ليکود گفت، بزرگترين چالش ما کماکان جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته اي خواهد بود. مجري اين شبکه افزود، علت عملکرد خوب و غيرمنتظره احزاب مرکزي در انتخابات اخير اسرائيل، ممکن است نگراني هاي فزاينده اسرائيلي ها در خصوص تمايلِ بيش از حدِ کابينه اسرائيل به سوي جناح راست بوده باشد. 

کارشناسان سياسي مي‌گويند، تشکيل کابينه ائتلافي ممکن است به چالشي دشوار براي نتانياهو تبديل شود. دکتر آکيفومي ايکادا، استاد سياست خاورميانه در دانشگاه «تويو ايوا» در يوکوهاماي ژاپن که در بيش از سه دهه گذشته، منطقه خاورميانه (غرب آسيا و شمال آفريقا) را زير نظر داشته، در گفتگو با مجري اين شبکه درباره انتخابات اسرائيل گفت، نتايج اين انتخابات حاکي از شکاف‌ها و اختلافات جدي در جامعه اسرائيل است. در عين حال، همين نتايج نشان مي‌دهد که جامعه اسرائيل به صورت کلي، تمايلات ملي‌گرايانه و تهاجميِ خود را نيز افزايش داده است. 

وي افزود، پيروزي جناح راست اسرائيل بازتاب رضايت اسرائيلي‌ها از عملکرد بنيامين نتانياهو به عنوان رئيس کابينه اسرائيل نبوده، بلکه نشان دهنده درک اسرائيلي‌ها از شرايط واقعيِ اسرائيل و خاورميانه است. مجموعه تأثيرات ناشي از تغييرات منطقه‌اي و داخلي در اسرائيل، باعث شده تا اکثر اسرائيلي‌ها به احتمال دستيابي به صلح در منطقه، بدبين شوند. شرکت احزاب مختلف ائتلافي در کابينه اسرائيل که براي تشکيل آن توسط نتانياهو الزامي است، باعث بي ثباتي بالقوه کابينه اسرائيل خواهد شد، زيرا اين احزاب داراي نقطه نظرات متفاوت با يکديگر هستند. لذا حتي اگر نتانياهو خودش تمايل پيدا کند با فلسطينيان وارد مذاکرات جديِ صلح شود، اين حرکت منجر به بي ثباتيِ دروني حزب ليکود و همچنين کابينه آتيِ نتانياهو خواهد بود. از همين رو، نتانياهو از برقراري صلح با تشکيلات خودگردان فلسطين در طول دوره جديد رياست کابينه اش در اسرائيل، ناتوان خواهد بود. 

ايکادا افزود، اين در حالي است که من شخصاً بسيار شک دارم که اصولاً آقاي نتانياهو به روند صلح (با فلسطينيان) اهميت چنداني بدهد. نتانياهو خودش گفته، تا زماني که منطقه، درگير نهضت هاي بهار عربي است، ما بايد عجله اي براي مذاکرات صلح نداشته باشيم، زيرا اکنون زمان مشاهده و بررسي شرايط است و در چنين حالتي ما نبايد به فلسطينيان امتياز خاصي بدهيم. نتانياهو همچنين از حاميان گسترش شهرک سازي در شرق بيت المقدس و کرانه باختري است. اين کاملاً واضح است که چنين حرکاتي مايه نقض غرض خواهد بود و ازسرگيري مذاکرات مستقيم صلح (با تشکيلات خودگردان فلسطين) و دستيابي به راه حل دو کشوري را به مراتب دشوارتر خواهد کرد. 

اين کارشناس ژاپني تأکيد کرد، من بيم آن دارم که اگر اسرائيل به اينگونه رفتار و حرکات خود ادامه دهد، بيش از پيش به کشوري (رژيمي) منزوي و مطرود در جامعه جهاني تبديل شود. ايکادا در رابطه با تنش هاي موجود ميان اسرائيل و ايران گفت، آقاي نتانياهو بارها اعلام کرده که مأموريت اصلي او متوقف کردن ايران در رابطه با دستيابي اين کشور به سلاح هسته‌اي است. نتانياهو بر باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا فشار آورد که خط قرمز مشخص و روشني براي برنامه هسته اي ايران ترسيم کند که اگر ايران از اين خط قرمز، تجاوز کند، با حمله نظامي آمريکا به تأسيسات هسته اي خود روبرو شود. 

اوباما نه تنها از قبول درخواست نتانياهو ابا کرد، بلکه از اسرائيل خواست به هيچ حرکت يکجانبه‌ي شتابزده و نسنجيده (عليه ايران) دست نزند. اوباما استدلال آورد، اسرائيل قادر است به آمريکا، با توجه به  قدرت برتر آتش (نظامي) آن، اعتماد کند و لذا به روند ديپلماسي و تحريم‌هاي اقتصادي فرصت بيشتري براي اثرگذاري (عليه ايران) بدهد. 

لذا بزودي کابينه جديد اسرائيل بر سر اين دو راهي قرار خواهد گرفت که از سويي ممکن است ايران به نقطه عطف غيرقابل بازگشت در برنامه هسته اي خود برسد که در برابر حملات هوايي اسرائيل مصون شود. اين بدان معنا خواهد بود که اگر ايران به اين مرحله برسد، حتي عمليات نظامي اسرائيل (عليه تأسيسات هسته اي ايران) نيز قادر نخواهد بود مانع توليد سلاح هسته اي توسط ايران شود. از سوي ديگر، اسرائيل اگر پيش از رسيدن ايران به نقطه عطف ياد شده، به ايران حمله نکند، آنگاه بايد کاملاً به آمريکا متکي شود تا دولت آمريکا از آنچه اسرائيل «تهديد براي موجوديت خود» قلمداد مي کند، جلوگيري کند. 



                                            آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.
برچسب ها: اسرائیل ، شهرک ، ژاپن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.