به گزارش 
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،
 بخشی از معیارهای رفتاری افراد جامعه بر عنصر پذیرش یک عمل منطبق است که 
محوریت آن معیار عقل و معیار شرع و عرف است پاسخ یا واکنش در نوع برخورد با
 خواسته ها و عملکردهای دیگران، سنجیده شدن پایان کار با ملاک عقلانی و 
عرفی فرد را دچار پشیمانی نکرده و منجر به قبول پذیرش خواسته های دیگران 
بدون تفکر نخواهد بود اگر درست و منطقی اعمال شود.
کاظم بازافکن 
روانشناس و محقق در امور تربیتی خانواده در این خصوص گفت: هر فردی در زندگی
 شخصی فردی و اجتماعی باید تلاش کند آن موارد و مسائلی را که به عنوان 
معیار رفتار، تلقی می شود برای شخصیت خود اساس و پایه اخلاقی قرار دهد.
وی
 با اشاره به اینکه آموزش مهارت ها در خانواده حائز اهمیت است اظهار داشت: 
اندیشیدن به نوع عمل و درخواست و تقاضای افراد و نه گفتن به نوع مقصود آنان
 چیزی نیست که آنی و بدون بهره از زمان به وجود بیاید.
درواقع این 
فرآیندی است که آموزش و یادگیری آن از زمان کودکی باید در خانواده درونی 
شده و کودک تحت تعلیم و تربیت شیوه های مهار تنهایی که در تنهایی آینده و 
اداره آن بسیار موثر و مفید خواهد بود واقع شود و قدرت اعمال آن را در 
برخورد با رویدادهای زندگی اش به اجرا درآورد.
بازافکن افزود: کودکان و 
نوجوانانی که با عدم یادگیری مهارت نه گفتن به خواسته های منفی دیگران نمی 
توانند نه بگویند و از قبول کردن آن سرباز بزنند ناکامی های جوانی و افتادن
 در خطرات و معضلات روحی و روانی-ذهنی و همچنین اجتماعی و فرهنگی برای آنان
 بیشتر خواهد بود که تنها حاصل وجود ضعف، عدم اعتماد به نفس، جسارت در عدم 
پذیرش درخواست های نامعقول دیگران است.
بازافکن خاطر نشان کرد: قرار 
گرفتن فرزندان در راستای مهارت های تعلیمی، آموزشی و سنجیدن و سازگاری آن 
با طبع و سلیقه عرفی شرعی و آینده نگری و همچنین در نظر آوردن عواقب پایان و
 نهایت یک عمل فرد را به راحتی در نه گفتن به دیگران راغب می نماید.
و 
در نهایت آموختن مهارت های زندگی همیشه کودکان و نوجوانان و جوانان را در 
انتخاب صحیح یاری خواهد کرد و کمک رسان آنها در مردد بودن بر سر دو راهی 
هاست./ز