سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همه واکنش ها به آزمایش هسته ای کره شمالی

در کره شمالی چه گذشت؟

"كره شمالي آزمايش هسته‌اي سوم خود را انجام داد. "اين خبري بود كه جهانیان را شکه کرد و نشان داد كه رهبر جوان و تازه‌كار اين سرزمين كم از پدر خود ندارد و به تعبيري وي تمام اميد‌ها براي شكل‌گيري يك مصالحه با غرب را بر باد داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، "كره شمالي آزمايش هسته‌اي سوم خود را انجام داد. "اين خبري بود كه جهانیان را شکه کرد و نشان داد كه رهبر جوان و تازه‌كار اين سرزمين كم از پدر خود ندارد و به تعبيري وي تمام اميد‌ها براي شكل‌گيري يك مصالحه با غرب را بر باد داد.

اميدي كه با رفتارهاي اين رهبر جوان شكل‌گرفته بود، خاصه آنكه وي در اروپا تحصيل‌كرده بود و گفته مي‌شد كه همسر جوانش بر وي تاثير زيادي دارد.

لغو برخي ممنوعيت‌هاي ابتدايي مانند خوردن فست‌فود يا سفر رئيس شركت گوگل به كره شمالي از جمله اين رفتارها بود كه اينك نقش بر آب شده است. هر چند خبرگزاري رسمي كره‌شمالي اعلام كرده كه «آزمايش هسته‌اي در سطحي عالي و با شيوه كاملا امن و از مواد انفجاري كمتر با قدرت بيشتر انجام شد كه هيچ تاثير منفي‌اي بر محيط‌زيست نداشته باشد.» اما واكنش‌هاي جهاني به اين آزمايش بيش از حد گسترده بود تا جايي‌كه روسيه و چين هم كه با اعمال تحريم‌هاي بيشتر عليه كره‌شمالي مخالف بودند، اين آزمايش را محكوم كردند.

بنا بر اين گزارش، اغلب كشورها در ابتدا از طريق فعاليت‌هاي لرزه‌اي در زمين در اطراف محل انجام آزمايش‌هاي هسته‌اي قبلي كره شمالي در سال‌هاي ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ آزمايش جديد اين كشور را تشخيص دادند. مركز لرزه‌نگاري آمريكا اعلام كرد كه اين زمين لرزه تنها يك كيلومتر در زير زمين اتفاق افتاده و اين نشانه‌اي از وقوع يك انفجار هسته‌اي است.

با آزمايش سوم هسته‌اي كره شمالي، ضمن محكوميت اين اقدام شاهد اقدامات عملي هم بوديم. آمريكا يك هواپيماي مجهز به سنسورهاي حساس را اعزام كرده كه مي‌تواند در صورت موافق بودن وزش باد تعيين كند كه سلاح كره شمالي بر پايه اورانيوم بوده است يا پلوتونيوم.

وزير دفاع ژاپن نيز اعلام كرد كه اين كشور دستور به اعزام يك جت نيروي دفاعي ژاپن را براي نظارت كردن بر فعاليت‌هاي راديواكتيو در حريم هوايي ژاپن داده است.

همچنين ارتش كره‌جنوبي براي مقابله با تحريك‌هاي احتمالي مرزي به حال آماده باش درآمده و نيروهاي آمريكايي و كره‌جنوبي سطح گشتزني مرزي خود را افزايش داده‌اند.

همچنين اخباري منتشر شده مبني بر اينكه شوراي امنيت قصد دارد نشست فوق‌العاده‌اي را در واكنش به اين آزمايش هسته‌اي كه مخالف قطعنامه‌هاي سازمان ملل است، برگزار كند.

خبرگزاري كيودو در اين زمينه گزارش داد كه شوراي امنيت سازمان ملل ساعاتي ديگر درباره اين موضوع جلسه اضطراري تشكيل مي‌دهد. خبرگزاري فرانسه نيز لحظاتي قبل گزارش داد كه رسانه‌هاي دولتي كره شمالي اين آزمايش هسته‌اي را موفقيت‌آميز خوانده‌اند.

همچنين اين اقدام كره شمالي خشم پارك گئون هه، رئيس‌جمهوري جديد كره‌جنوبي را برانگيخت، به‌طوري كه با لي ميونگ باك، رئيس‌جمهور فعلي كره‌جنوبي ديدار كرد و خواستار برگزاري جلسه امنيتي اضطراري شد.

كيم سونگ هوان، وزير امور خارجه كره‌جنوبي نيز با جان كري، وزير امور خارجه آمريكا و مقامات چين در اين باره گفت‌وگوي تلفني كرد و بر اتخاذ يك رويكرد مشترك در قبال پيونگ يانگ تاكيد كرد. رسانه‌هاي محلي كره‌جنوبي از آماده‌باش ارتش براي مقابله با اقدامات احتمالي در مرزهاي دو كره و افزايش گشتزني نيروهاي آمريكايي و كره‌جنوبي خبر دادند.

گروه‌هاي مدني و شهروندان كره‌جنوبي نيز در اين باره ابراز نگراني كردند و خواستار اقدامات سختگيرانه دولت در قبال همسايه خود شدند.

همچنين بنابر اخبار رسيده و به گزارش خبرگزاري فرانسه از سئول، وزارت امور خارجه كره شمالي در بيانيه‌اي كه از سوي خبرگزاري رسمي اين كشور منتشر شد، افزود: آزمايش اخير هسته‌اي تنها نخستين اقدام بود كه با آن ما تا حد امكان خويشتنداري كرده‌ايم. در اين بيانيه بدون ارائه توضيح بيشتر آمده است: اگر آمريكا با ادامه خصومت بيشتر اين وضع را پيچيده كند، ما چاره‌اي جز دست زدن به دومين يا سومين اقدام كه حتي نيرومندتر هم خواهد بود، نخواهيم داشت.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.