سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اندکي تا خلق حماسه سياسي..

مدارک مورد نياز براي راي‌دهي به دو شيوه سنتي و الکترونيکي/چگونه با دستگاه‌هاي الکترونيکي اخذ راي کار کنيم؟+ تصاوير

کمتر از 24 ساعت تا برگزاري يازدهمين انتخابات رياست‌جمهوري و چهارمين دوره انتخابات شوراها زمان باقي‌ست،‌ يکي از نکاتي که راي‌دهندگان بايد به آن توجه کنند اين است که راي‌دهي به شيوه سنتي يا الکترونيکي به مدارک متفاوتي نياز دارد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران؛‌ کمتر از 24 ساعت تا برگزاري يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري و چهارمين دوره انتخابات شوراها زمان باقي‌ است،‌ يکي از نکاتي که راي‌دهندگان بايد به آن توجه کنند اين است که راي‌دهي به شيوه سنتي يا الکترونيکي به مدارک متفاوتي نياز دارد.

براساس مصويه صحن علني مجلس شوراي اسلامي در روز (دوشنبه 20 خرداد 1392) داشتن "شناسنامه و شماره ملي" براي راي دهي به شيوه غير الکترونيکي (دستي) کافي است و اجباري به داشتن کارت ملي نيست؛ البته به همراه داشتن کارت ملي مي‌تواند فرايند راي‌دهي را تسريع و تسهيل بخشد.

در واقع پس از مصوبه روز دوشنبه مجلس شوراي اسلامي، در ماده 19 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (اصلاحی مصوب 26 دی ماه 1391) عبارت "شناسنامه و شماره ملی" به بعد از عبارت "شناسنامه و کارت ملی یا شماره ملی" اضافه می‌شود.

اما کساني که مي‌خواهند به شعب راي‌گيري الکترونيکي مراجعه کنند بايد "علاوه بر شناسنامه" حتما "کارت ملي" به همراه داشته باشند.

امیر شجاعان، مشاور وزیر کشور و رییس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور در مورد اخذ راي الکترونيکي در انتخابات آتي رياست جمهوري و شوراي شهر گفت: طبق بررسي‌هاي انجام شده از سوي وزارت کشور و شوراي نگهبان تصميم برآن شد تا در اجراي انتخابات چهارمين دوره انتخابات شهر و روستا در يک هزار شعبه شهر تهران اخذ راي الکترونيکي باشد.

رئيس مرکز فناوري اطلاعات وزارت کشور اضافه کرد: اين يک هزار شعبه نيز حدود 25 درصد از شعب کل کشور را تشکيل مي‌دهد لذا در شهرستان‌ها نيز راي گيري الکترونيکي در شعبه ها انجام نخواهد گرفت.

شجاعان در مورد اينکه علت  اخذ راي الکترونيکي در بعضي از شعب تهران گفت: با توجه به وجود کانديداهاي متعدد در انتخابات شوراي شهر و از طرفي به دليل اين که شمارش اين آرا وقت زيادي را مي‌طلبد، اخذ راي الکترونيکي را در يک هزار از اين شعب در نظر گرفته‌ايم.

وي در پايان در خصوص اخذ راي الکترونيکي در انتخابات رياست جمهوري گفت: تعدد کانديداهاي انتخابات رياست جمهوري بسيار کمتر خواهند بود لذا شمارش آرا براي تعداد محدودي است بنابراين اخذ راي الکترونيکي در انتخابات رياست جمهوري انجام نمي‌شود.

چگونه با دستگاه‌هاي الکترونيکي اخذ راي  کار کنيم؟

افرادی که به شعب الکترونیی اخذ رای می‌روند، هنگام مراجعه به شعب اخذ رای ابتدا به دستگاه مجری مراجعه و شناسنامه و کارت ملی خود را تحویل می‌دهند.

مدارک رای دهندگان پس از استعلام توسط دستگاه الکترونیکی ناظر شورای نگهبان، ثبت و ضبط می‌شود.

پس از ثبت و ضبط مدارک مراجعه کنندگان از سوی دستگاه مجری، یک کارت تعرفه الکترونیک برای افراد صادر می شود که این کارت مجوز یک بار رای دادن را به افراد می دهد.

افراد رای دهنده پس از دریافت کارت تعرفه به سراغ دستگاه الکترونیکی صندوق اخذ رای می روند و همانند دستگاه عابربانک کارت را وارد دستگاه می کنند که با ورود این کارت به دستگاه مجوز رای دادن به آن داده می شود.

در این مرحله کد داوطلب مورد نظر خود را در سیستم وارد می کنند که پس از وارد کردن کد داوطلب، تصویر او بر روی سیستم نمایش داده می شود که با تایید نهایی داوطلب، پرینت اخذ رای برای افراد صادر می شود و آنها باید پرینت را در داخل صندوق اخذ رای زیر دستگاه که هیچ گونه راه نفوذی نیز ندارد بیاندازند.

پس از اخذ رای کارت تعرفه از دستگاه خارج می شود که افراد با تحویل دادن این کارت به دستگاه مجری مدارک خود را تحویل خواهند گرفت.

همچنین در سیستم اخذ رای به صورت الکترونیکی امکان اخذ "رای سفید" نیز وجود دارد که افراد برای دادن رای سفید می توانند با انتخاب گزینه مورد نظر نسبت به این موضوع اقدام کنند.

آنها پس از انتخاب گزینه مورد نظر یک پرینت سفید که روی آن نوشته است ‘میزان رای ملت است’ دریافت می کنند.

رای ها در حافظه دستگاه ثبت خواهد شد که پس از پایان ساعت اخذ رای پلمب دستگاه شکسته می شود و اطلاعات حافظه موجود در دستگاه بر روی دستگاه مجری تنظیم و صورتجلسه می شود.

گفتني است با توجه به اینکه آراي الکترونکي نیاز به شمارش ندارد، این اطلاعات از طریق سامانه جامع انتخابات به ستاد انتخابات کشور ارسال می شود.

جالب است بدانيد دستگاه های برگزاری الکترونیکی انتخابات به طور کامل در داخل طراحی و ساخته شده و یک دستگاه کاملا بومی است؛‌ سیستم عامل و نرم افزار این دستگاه های نیز به طور کامل بومی است و در داخل کشور طراحی و ساخته است.

رییس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور مي‌گويد کاربری دستگاه برگزاری الکترونیکی انتخابات بسیار آسان است و افراد کم سواد هم می توانند به راحتی با آن کار کنند و فقط کافی است شماره داوطلب مورد نظر خود را بدانند.

در پايان لازم به ذکر است این دستگاه راهنمای صوتی نیز دارد و افراد می توانند از طریق این راهنما نیز اقدام به رای دادن کنند؛ این دستگاه ها به گونه طراحی شده که روشندلان هم می توانند بدون کمک دیگران و با استفاده از خط بریل پیش بینی شده بر روی دستگاه رای دهند.

انتهاي پيام/



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.