سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

از آغاز هفته عدالت تا روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی

عزل «بنی صدر» از ریاست جمهوری، آغاز هفته قوه قضائیه، تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی به فرمان امام (ره) و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 1 تیر 1392 خورشیدی برابر با 13 شعبان 1434 هجری و 22 ژوئن 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

صدور فرمان تاریخی امام خمینی (ره) مبنی بر عزل «بنی صدر» از ریاست جمهوری 1360
نمایندگان پیرو امام خمینی و نظام اسلامی در مجلس شورای اسلامی در 31 خرداد 1360 رأی به عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر داده و این حکم را به محضر حضرت امام ارسال نمودند. امام خمینی (ره) نیز در اول تیرماه، طی پیامی او را از ریاست جمهوری عزل کردند.

بنی‌صدر که از بازداشت و محاکمه خود هراسان بود، پس از پنج هفته اختفاء، با لباس و آرایش زنانه و با هماهنگی عوامل مزدور خویش و با ربودن یک هواپیمای متعلق به جمهوری اسلامی ایران، با کوله‌باری از خیانت به ملت، در 7 مرداد 1360 از ایران به فرانسه گریخت.

رحلت آیت اللَّه «سید حسین طباطبایی بحرالعلوم» عالم برجسته نجف 1380 ه. ش
آیت اللَّه سید حسین طباطبایی بحرالعلوم در سال (1308 ش) در نجف اشرف به دنیا آمد و از کودکی به تحصیل علوم دینی روی آورد. در 23 سالگی به درس خارج آیات عظام سید ابوالقاسم خویی، میرزاحسن بجنوردی، سید حسن حکیم و پدرش آیت اللَّه سید محمدتقی بحرالعلوم راه یافت. آیت اللَّه بحرالعوم پس از وفات آیت اللَّه خویی، با فشارهای گوناگونی از جانب رژیم بعثی عراق مواجه شد تا به عنوان مرجعیت عربی وابسته به رژیم با حزب بعث همکاری کند، اما این فقیه سترگ، هیچ‌گاه سر تسلیم در مقابل آنان فرود نیاورد.
تالیفات متعددی از ایشان به چاپ رسیده که کتابهای تلخیص الشافی شیخ طوسی در 4 جلد، الجهاد فی الاسلام و تحقیق کتاب الفوائدُ الرِّجالیه در 4 جلد از آن جمله است. ایشان دراول تیر ماه 1380 ش برابر با 29 ربیع الاول 1422 ه.ق در 72 سالگی به طرز مشکوکی در نجف درگذشت و رژیم بعث عراق پیکرش را بی‌درنگ و بدون هرگونه تشییع، غریبانه در مسجد محل درسش به خاک سپرد.

آغاز هفته قوه قضائیه (هفته عدالت) 1373

بنا به پیشنهاد قوه قضاییه در تاریخ 27 تیر ماه 1373، به منظور ارج نهادن به مقام والای قضات و قضاوت و تکریم از مقام شهید مظلوم، آیت‌اللَّه دکتر سیدمحمد حسینی بهشتی، اولین مسؤول دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران، هفته اول تیرماه، سالروز شهادت آن بزرگوار، به عنوان هفته قوه قضاییه، در شورای فرهنگ عمومی مطرح شد و به تصویب رسید.

درگذشت «ابوالحسن فروغی» دانشمند ایرانی (1379 ق)
ابوالحسن فروغی فرزند محمدحسین اصفهانی (معروف به ذکاءُ الملک اول) در سال 1301 قمری در تهران به دنیا آمد. تحصیلات خود را در زادگاهش تهران در علوم جدید و معارف اسلامی به پایان رسانید و به تدریس تاریخ و جغرافیا روی آورد. فروغی مدتی ریاست مدرسهٔ علوم سیاسی را برعهده گرفت و مجلهٔ تربیت را نیز منتشر ساخت. او سفرهای متعددی به اروپا کرد و در کنگره‌های علمی و ادبی شرکت نمود. این شخصیت علمی، مدتی نمایندگی ایران را در سوئیس و در جامعهٔ ملل به عهده داشت و فعالیت سیاسی می‌کرد. ابوالحسن فروغی در سال 1316 ش، به استادی دانشگاه تهران در دانشکدهٔ معقول و منقول رسید و به عضویت فرهنگستانِ ایران درآمد. وی دارای مؤلفاتی ارزنده است که تاریخ ادبیات ایران، اوراق مَشوَّش، سرمایهٔ سعادت و کتابی با نام تمدن و ترکیب به زبان فرانسه از آن جمله‌اند. ابوالحسن فروغی در سال 1338 ش در 79 سالگی بدرود حیات گفت.

مرگ «ساموئل تایْلِر کالْریجْ» شاعر معروف انگلیسی (1834 م)
ساموئل تایلر کالریج، ادیب انگلیسی در 21 اکتبر 1772 م در انگلستان به دنیا آمد. وی پس از پایان تحصیلات ابتدایی و متوسطه خویش، در نوزده سالگی به دانشگاه کمبریج راه یافت ولی موفقیتی به دست نیاورد و کالج را ترک نمود. وی در اواخر قرن هجدهم، با برخی شاعران بزرگ انگلستان آشنا شد و تحت تأثیر آنان به تکامل هنری دست یافت. کالریج، شاعری توانا و فیلسوفی عمیق بود و در نقد ادبی جدید، علوم الهی، سخنوری و بسیاری از علوم دیگر دست داشت. وی را مؤسس نقد ادبی جدید در زبان انگلیسی و یکی از بزرگترین منتقدان ادبی آن زمان می‌دانند. مهم‌ترین اثر منثور کالریج، ترجمه احوال ادبی است که در آن، عقاید و نظرات ادبی و فلسفی خویش را مورد بحث قرار داده است. هم‌چنین ملاّح سالخورده، گفتگوی سر میز و مجموعه اشعار از دیگر آثار اوست. ساموئل تایلر کالریج سرانجام در 22 ژوئن 1834 م در 62 سالگی چشم از جهان فروبست.

تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی به فرمان امام (ره) و روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی 1360 ه. ش.    
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نهاد شورای عالی تبلیغات اسلامی در اول تیرماه سال 1360، به صورت نهادی منسجم، مستقل و وابسته به ولایت فقیه با دستور امام خمینی (ره) و به منظور پرداختن به امر تبلیغات دینی و اشاعه معارف اسلامی به وجود آمد و نام روز تبلیغ و اطلاع رسانی به خود گرفت. این نهاد انقلابی در سیر تکاملی خود در 14 فروردین سال 1368 با نظر حضرت امام (ره) به سازمان تبلیغات اسلامی تغییر نام یافت.

سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، هدایت، سازمان‌دهی، پشتیبانی و نظارت بر تبلیغات دینی مردمی، تلاش در جهت احیا و اشاعه معارف و فرهنگ اسلامی، تاسیس مراکز اطلاع رسانی تخصصی، تبلیغی و دینی، سازماندهی و اعزام مبلغ به داخل و خارج از کشور، نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم و انجام فعالیت‌های قرآنی و... از جمله وظایف سازمان تبلیغات اسلامی می‌باشد.

امضای قرارداد تسلیم فرانسه به آلمان در جریان جنگ جهانی دوم (1940 م)
ارتش آلمان پس از اشغال هلند، نروژ و بلژیک در ماه مه 1940، به فرانسه حمله کرد و پس از شکست دادن نیروهای متحد انگلیسی و فرانسوی، در روز چهاردهم ژوئن 1940 م، پاریس را به تصرف درآورد. در این هنگام، مارشال هانری پُتَن چون ادامه جنگ را بی‌فایده دید، در روز هفدهم ژوئن 1940 م، تقاضای ترک مخاصمه کرد. هیتلر بی‌درنگ این تقاضا را پذیرفت و این قرارداد در 22 ژوئن 1940 م به امضا رسید. با امضای قرارداد ترک مخاصمه عملیات نظامی بین نیروهای طرفین نیز سه روز بعد در روز 25 ژوئن به پایان رسید.
به موجب این قرارداد، نیروهای آلمان، تمام مناطق شمالی فرانسه تا مرز سوئیس و هم‌چنین ایالات غربی فرانسه در طول اقیانوس اطلس تا مرزهای اسپانیا را اشغال کردند و در حدود یک سوم خاک این کشور در جنوب شرقی فرانسه که قسمتی از مرزهای سوئیس، ایتالیا، اسپانیا و سواحل مدیترانه را شامل می‌شد در اختیار حکومت پُتَن قرار دادند. پس از آن، مارشال هانری پُتَن فرانسوی با حمایت آلمان به نخست وزیری فرانسه رسید. لازم به ذکر است قرارداد تسلیم فرانسه به آلمان که در حضور هیتلر به امضا رسید در همان محلی منعقد شد که قرارداد تسلیم آلمان به فرانسه، پس از جنگ جهانی اول، امضا شده بود.

محاکمه «گالیلو گالیله» دانشمند و منجم ایتالیایی در دادگاه تفتیش عقاید (1633 م)
گالیلو گالیله فیزیک‌دان و ستاره‌شناس ایتالیایی در 15 فوریه 1564 به دنیا آمد و ضمن تحصیل در دانشگاه، قانون پاندول را کشف نمود و پس از فراگیری علوم متعدد به نجوم روی آورد. وی در سال 1632 م، در ردّ عقاید بطلمیوس درباره منظومه شمسی کتابی تحت عنوان «محاوره درباره دو منظومه بزرگ جهان» نوشت و برخلاف جریان غالب فکری مبنی بر ساکن و مرکز بودن زمین، اعلام کرد که زمین به دور خورشید می‌گردد. انتشار عقاید گالیله مخالفت مقامات کلیسا را برانگیخت و اعتراضات شدید را علیه گالیله به وجود آورد. گالیله نمی‌توانست مخالفین خود را به وسیله تجربه و مشاهده محکوم کند، زیرا آنان هیچ‌گونه استدلال غیرمذهبی را نمی‌پذیرفتند.

 برای مقامات کلیسا هر چیز غیر از کتاب مقدس و ارسطو بی‌ارزش بود و کلیسا هرگز اجازه نمی‌داد که یک فرد غیر روحانی، کتاب مقدس را مطابق میل خود تغییر دهد. سرانجام، سال بعد، پاپ، گالیله را به رُم احضار کرد و نظراتش را کفرآمیز خواند. گالیله پس از بازجویی‌های همراه با اهانت، شکنجه، آزار و حبس، برای حفظ جان خود، به انکار عقیده‌اش پرداخت و سرانجام در 22 ژوئن 1633 م در کلیسای سنت ماری همانند یک گنه‌کار و مجرم به محاکمه کشیده شد. دستگاه کلیسا، گالیله را وادار کرد که یا عقاید خویش را انکار کند یا با مجازات مرگ رو به رو شود. در نتیجه، وی به ظاهر عقاید خود را انکار کرد و از آن پس به علومی غیر از نجوم پرداخت.

1 تیر در هشت سال دفاع مقدس
اعلام موضع رسمی ایران درباره تحولات جنگ و دعاوی و اقدامات عراق در جنگ - سال 61
عقب نشینی عراق از مناطق سرپل ذهاب، گاومیشان، کوره موش، گیلان غرب و تنگه حاجیان.
درگیری نیروهای سپاه و حزب دمکرات کردستان در اطراف میاندوآب و سلماس. پنج تن از مسئولان حزب دمکرات در منطقه مهاباد خود را تسلیم کردند.
کشف یازده خانه تیمی از گروههای ضدانقلاب مسلح و کشته شدن 25 تن از عناصر سازمان مجاهدین خلق در درگیریهای خیابانی.
سفر آقای هاشمی به لیبی، سوریه، چین و ژاپن در سال 64
تصمیم مجاهدین برای تخلیه شهر مهران و تثبیت مواضع بر ارتفاعات مشرف بر شهر در سال 67
تحویل یک محموله اسلحه از سوی فرانسه به عراق در زمان گسترش روابط سیاسی میان ایران و فرانسه.
درخواست شورای امنیت از دبیرکل جهت اعزام هیات کارشناسی به ایران جهت رسیدگی به ادعای ایران مبنی بر کاربرد سلاحهای شیمیایی توسط عراق.

برخی از رویدادهای 22 ژوئن
360: سال 360 پیش از میلاد ارتش چین به کمان ضامن‌دار مجهز شد که در آن زمان یک جنگ افزار پیشرفته محسوب می شد.
1956: مصریان جمال عبدالناصر را به ریاست جمهوری این کشور انتخاب کردند.
2004: نیروی دریایی ایران در اقدامی چشمگیر 22 ژوئن 2004 سه قایق نظامی انگلیسی را در آبهای ایران در اروند رود توقیف و هشت ملوان آنها را به اتهام تجاوز به آبهای ایران دستگیر کرد. این هشت ملوان پس از چهار روز آزاد شدند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.