سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یادبود شهدای دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف؛

خون‌های پاکی که طالبان را رسوا کرد

حکایت غریبی است که روزهای تقویم انقلاب، همواره با خون فرزندان عزیز آن رنگین و ماندگار شده است. با پایان یافتن جنگ تحمیلی در سال 1367، عده ای گمان کردند که باب جهاد و شهادت بسته شد اما سید شهیدان اهل قلم چه زیبا این شبهه را پاسخ داد "باب شهادت هرگز مسدود نخواهد شد و اگر خداوند، گوهر وجود تو را خريدني يابد، هر جا كه باشي تو را به بهشت خاص خويش فرا خواهد خواند."

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، حکایت غریبی است که روزهای تقویم انقلاب، همواره با خون فرزندان عزیز آن رنگین و ماندگار شده است. با پایان یافتن جنگ تحمیلی در سال 1367، عده ای گمان کردند که باب جهاد و شهادت بسته شد اما سید شهیدان اهل قلم چه زیبا این شبهه را پاسخ داد:" باب شهادت هرگز مسدود نخواهد شد و اگر خداوند، گوهر وجود تو را خريدني يابد، هر جا كه باشي تو را به بهشت خاص خويش فرا خواهد خواند."

آری، هر جا که باشی اگر لیاقت داشته باشی خدا تو را به جنه المأوای خود فرا می خواند. مهم نیست که در معرکه جنگ باشی یا در محل کار، مهم نیست که لباس رزم بر تن داشته باشی یا نه، مهم نیست که در کشور خود باشی یا در سرزمینی دیگر، مهم این است که گوهر وجودت خریدنی شده باشد. آن گونه که ده سال پس از پایان جنگ تحمیلی، رزمندگانی در جبهه سیاست خارجی، به دوستان شهیدشان پیوستند.
 
*** 17 مرداد 1377؛ مزار شریف افغانستان
در هفدمین روز مرداد سال 1377 خبر سقوط شهر مزار شریف و تسلط گروه طالبان بر آن به سرعت مخابره شد. طالبان تا پیش از این به رغم حملات گسترده نتوانسته بود بر این شهر تسط پیدا کند و مقاومت جانانه جبهه متحد شمال در هماهنگي با مردم و گروه هاي مختلف افغان سبب شده بود تا شهر سقوط نکند. براساس گزارش ها، حدود يك ماه جنگ طالبان با گروه هاي افغان در مزارشريف ادامه داشت تا اينكه به علت خيانت برخي افراد، طالبان توانستند از يك بخش وارد شهر شوند.



اگرچه خبر ورود طالبان به مزار شریف تکان دهنده و دردناک بود، اما خبر دردناک تری در راه بود. هشت ديپلمات و يك خبرنگار ايراني بر خلاف قوانین بین المللی و مصونیت دیپلماتیک با حمله عناصر طالبان به کنسولگری بازداشت شده و به شکل مظلومانه ای تیرباران شدند. هنوز در ایران کسی از این ماجرا خبر نداشت، محمود صارمی، خبرنگار ایرنا در آخرین تماس تلفنی با ایران گفته بود: من محمود صارمي خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي هستم، گروه طالبان چند ساعت پيش وارد مزارشريف شدند، خبر فوري: مزارشريف سقوط كرد؛ اينجا محل كنسولگري ايران در مزارشريف است، عده اي از افراد طالبان در محوطه كنسولگري ديده مي شوند به من بگوييد چه وظيفه اي ... . شهيد صارمي همچنين گفته بود: طالبان به زور وارد كنسولگري شدند، صدايشان در حياط به گوش مي رسد، من بايد بروم، بايد قطع كنم..... .

متحجرین طالبان حتی به کشتن این افراد بسنده نکرده بودند و بعد از این جنایت، پيكر شهدا را به گودالي در خارج از كنسولگري با اهداف مشخص منتقل کردند تا نشان دهند كه اين افراد در بيرون از كنسولگري بوده اند و اين جنايت كار آنان نبوده است. 

تا یک ماه از سرنوشت اين 9 نفر گزارشی منتشر نشد، تا اين كه اجساد آنان در يک گور دسته جمعی در خرابه‌های پشت كنسولگری پیدا شد و در روز 21 شهریور77 شهادت آنان از رسانه ها اعلام شد و امام خامنه ای 3روز عزای عمومی در کشور اعلام کردند و پيكر آنان 24 شهريور 77 به تهران منتقل شد و بعد از نماز جمعه با حضور مقام معظم رهبری به شکل با شکوهی تشییع شد.
 
***پشت پرده جنایت هولناک طالبان
اگرچه جزئیات حادثه مزار شریف طی سال های گذشته بارها و بارها نقل شده است، اما در این باره که چرا طالبان در آن مقطع زمانی این اقدام را انجام داد، کمتر سخنی به میان آمده است. ' وحيد مژده' كارشناس امور سياسي افغانستان، كه به مسائل دوران حاكميت طالبان آگاهي كامل دارد، در گفت و گويي اختصاصي با خبرنگار ايرنا به بيان واقعه پشت پرده اين جنايت پرداخت و از نيت اصلي طالبان پرده برداشت. 



وی در پاسخ به نخستين پرسش خبرنگار ايرنا دفتر كابل اينگونه پاسخ داد: "برخي جريان ها داخل طالبان نمي‏خواستند اين افراد به‏ غير از اين كشور دريچه ديگري براي ارتباط با كشورهاي همسايه و خارجي داشته باشند". وي افزود: "از سوي ديگر تعدادي از همين جريان هاي داخل طالبان كه يكسر آن به بعضي حلقه ها در پاكستان وصل بود مي‏خواستند با شهادت ديپلمات‏هاي ايراني جنگ ايجاد كنند. شهادت ديپلمات‏ها و خبرنگار ايراني، به زعم طالبان افكندن دامي براي ايران و كشاندن اين كشور در جنگي ناخواسته بود كه اگر رخ مي داد بايد سال‏ها در آن مصروف مي‏ماند."

مژده تصريح كرد: "همه شواهد موجود بود كه اين افراد بصورت خودسر دست به چنين اعمالي (شهادت ديپلمات هاي ايراني) نبرده بودند و دست‏هاي قدرتمند پشت پرده، اين روند را رهبري مي‏كرد." اين كارشناس افغان در پاسخ به اين پرسش كه "ماجراي پيگيري اين موضوع چه شد"، گفت: "طالبان بايد موضوع قتل ديپلمات‏هاي ايراني را پيگيري مي‏كردند اما آنان چنين كاري را انجام ندادند، اين موضوع نشانگر دست‏هاي پشت پرده است كه نمي‏گذاشتند قضيه پيگيري شود."
 
***مقاومت تا لحظه آخر
محسن پاک آيين، که در زمان حادثه، سفير جمهوري اسلامي ايران در ازبکستان، در همسایگی مزار شریف بود، خاطرات خواندنی را از شهدای ایران بیان می کند. پاک آیین در کتاب خاطراتش می گوید: "روز 13 مرداد 1377 با آقاي "ناصر ريگي" سرکنسول ايران در مزار شريف صحبت کرده و گفتم ما نگران جان شما هستيم به همين دليل رواديد ورود شما به ترمذ (يک نقطه مرزي ميان دو کشور افغانستان و ازبکستان)‌ را گرفته ايم و بهتر است در اولين فرصت و تا امن شدن شهر شما و بقيه همکاران از جمله آقاي صارمي به ترمذ بيايند. آقاي ريگي گفت نه ما بايد اينجا بمانيم چون اگر سرکنسولگري تعطيل شود مردم مي ترسند و از مقاومت دست مي کشند. صحبت هاي ريگي که نشانه اي از ايمان و ايثار داشت، حاکي از اين بود که وي و همکارانش، مصمم به حضور در کنسولگري و انجام وظايف خود هستند."

پاک آیین به نقل از فردی به نام شاهسون، درباره آخرین لحظه های شهید ناصری این گونه می گوید: " او درحالي که ذکر مقدس سيدالشهدا(ع) را بر لب داشت، روحش به اوج آسمان‌ها پرکشيد؛ طنين صداي ناصري که در آن لحظه‌ها، با آخرين رمقش، «يا حسين، يا حسين»‌ مي‌گفت، هنوز هم در گوشم مانده است."



مقام معظم رهبري پس از این حادثه هولناک و شهادت این عزیزان پيامي صادر کرده و فرمدند:" کشتار وسيع مردم غير نظامي و به شهادت رسانيدن جوانان پاک و مؤمن ايراني که در مشاغل سياسي و خبري به انجام وظيفه مشغول بودند، در نوع خود فاجعه اي بي نظير بود که بايد دولتها و ملتهاي مسلمان را به حرکت جدي در برابر اين قوم متعصب و وحشي و بيگانه از تعاليم نوراني اسلام و بي خبر از قوانين عمومي جهان بر مي انگيخت ".

اسامی شهدای ایرانی که در فاجعه حمله طالبان به کنسولگری ایران در مزار شریف به شهادت رسیدند، به این شرح است: 1. شهید ناصر ريگی (سرپرست)، 2. شهید مجيد نوری نیاركی (مسئول امور مالی)، 3. شهید محمدناصر ناصری (كارشناس امور فرهنگی)، 4ـ شهید كريم حيدريان (كارشناس امور كنسولی‌)، 5ـ شهید محمدعلی قياسی (كارشناس امور كنسولی)، 6ـ شهید رشيد پارياوفلاح (كارشناس امور كنسولی)، 7ـ شهید نورالله نوروزی (كارشناس امور كنسولی)، 8ـ شهید حيدرعلی باقری (كارمند فنی) و 9ـ شهید محمودصارمی (خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی).

امروز و در پانزدهمین سالگرد شهادت هشت دیپلمات و خبرنگار ایرانی در مزار شریف، به برکت خون این عزیزان، گروه تروریستی طالبان بیش از هر زمان دیگری منفور و مطرود است و حامیان غربی آن نیز در هراس از افراط گری های این گروه، به دنبال تأمین جانی اتباع خود در سراسر جهان هستند. 
برچسب ها: خبرنگار ، شهید ، وبگردی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.