سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

"هالووين" و ارتباط آن با "ريشه‌هاي شيطان پرستي": جشن سنتي يا جنگ با دين و اخلاق؟

هر سال در غروب آخرين روز اكتبر (31 اكتبر)، مراسم ويژه‌اي موسوم به "هالووين" (Halloween party) در برخي كشورهاي غربي به ويژه ايالات آمريكا برگزار مي‌شود. براي اينكه از تمامي ابعاد و جنبه‌هاي مرموز اين جشن مطلع شويد، با اين گزارش همراه باشيد.

سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران گزارش مي‌دهد؛

هر سال از غروب آخرين روز اكتبر (31 اكتبر) تا سحرگاه اول نوامبر، مراسم ويژه‌اي موسوم به "هالووين" (Halloween party) در برخي كشورهاي غربي به ويژه ايالات متحده آمريكا برگزار مي‌شود. براي اينكه از تمامي ابعاد و جنبه‌هاي مرموز اين جشن مطلع شويد، با اين گزارش همراه باشيد.

*** پيشينه و قدمت

برگزاري جشن سنتي "هالووين" در آخرين شب ماه اكتبر، از دو هزار سال پيش در كشورهاي غربي رواج داشته و بيان‌كننده اعتقاد گذشتگان به ارواح و جهان پس از مرگ است.

اين مراسم را براي نخستين بار، سال‌ها پيش از ميلاد مسيح (ع) قومي كاتوليك ساكن ايرلند و فرانسه اجرا كردند. افراد در آستانه سال جديد ميلادي ( آنان نوامبر را به جاي دسامبر آخرين ماه ميلادي مي‌دانستند)، همه آشنايان و دوستان به ياد ارواح مردگان، دور هم سر سفره‌اي جمع مي‌شدند و با برپايي آتش، غذاهايشان را با يكديگر تقسيم مي‌كردند.

آنان بر اين باور بودند كهدر این شب راه میان دو جهان باز می‌شود تا ارواح درگذشتگان‌شان نیز در جمعشان حاضر شوند و ارتزاق کنند؛ پس کسانی که با سخاوت بیشتری در این جشن شرکت می‌کردند، مورد شفاعت درگذشتگان نزد خداوند قرار گرفته و تا پایان آن سال از گزند بدی‌ها و بلاها در امان می‌ماندند.

رسم بر اين بود كه پس از اين دورهم جمع شدن، كشيش‌ها در شب زنده‌داري اين شب، وقايع آينده را پيشگويي كرده و با نماز و دعا، ارواح مقدس را از جهنم به بهشت هدايت مي‌كردند.

قرن‌ها گذشت و تاريخ سرزمين‌هاي غربي دستخوش جنگ‌ها و تحولاتي شد كه طي آن، عقايد و سنت‌هاي دين مسيحيت نيز دگرگون گرديد.

در اين ميان، سنت "هالووين" نيز تغيير ماهيت داد و نه تنها شكل برپايي اين مراسم، بلكه فلسفه آن هم رنگ و بوي ديگري گرفت:

کم‌کم «شب همه مقدسین» دیگر تنها متعلق به ارواح پاک نبود بلکه شیاطین، ارواح خبیثه، اجنّه و ديوها را نیز در این جشن حاضر می‌دانستند. از این رو برخی از مردم در جشن هالووین لباس‌های عجیب و ترسناک پوشیدند تا در برابر ارواح گناهکار ایستادگی کنند و به شکلی نمادین آنها را ترسانده و از میان خود برانند.

با وقوع مهاجرت‌ها از ايرلند به آمريكا و از آمريكا به ساير نقاط دنيا در قرن نوزدهم و بيستم، روي "مذهبي و قدسي" هالووين (All Hallows Day) رفته رفته جاي خود را به روي "شيطاني" آن (All Saints Day) داد.

"جيمز فريزر" (James Frazar) منتقد و نژادشناس مذهبي در كتاب خود "شاخه زرين" هالووين را «جشنواره مردگان كافر با دستمايه‌هايي از مسيحيت» مي‌خواند. وي همچنين ابراز تأسف مي‌كند از اينكه در آستانه مقدس‌ترين مراسم كليسا كه به تبرّك روحانيون مسيحي و يادبود درگذشتگان اختصاص دارد، شاهد چهره‌هاي شيطاني، ارواح خبيث و جادوگران هستيم.

*** ريشه‌هاي شيطان پرستي كم كم آشكار شدند

"آنتوان لاوي" (Anton Lavey) متولد ۱۹۳۰ مؤسس و کاهن اعظم کلیسای شیطان، نویسنده کتاب "انجیل شیطانی" و بنیان‌گذار شیطان‌پرستی لاوینی است.

وي در سال ۱۹۶۶ در حالی که سر خود را (به عنوان رسم آئین جدید) تراشیده بود، بنیان‌گذاری کلیسای شیطان را اعلام کرد، همان سال را سال اول "عهد شیطان" و خود را نيز کاهن اعظم کلیسای شیطان نامید. "لاوي" در کتاب انجیل شیطانی به بيان تعالیم کلیسای شیطان، آئین پرستش، رسوم و تشریفات دینی پرستش شیطان و... مي‌پردازد و شیطان را فرمانروای زمین معرفي مي‌كند.

جالب اينجاست كه روز مرگ "لاوی" با روز مراسم قدّيسين مسيح در قرون گذشته، كه اكنون به مراسم "هالووين" تغييرماهيت داده، مصادف شده است.

*** تمسخر تمام اديان الهي و نمادهاي مذهبي

اكنون ده‌ها سال است كه هالووين، به جشني براي پرستش شيطان، مضحكه كردن دين و مورد اهانت قرار دادن راهبه‌هاي مسيحي تبديل گرديده است.

بي‌قيدي تام جنسي، مصرف موادمخدر و افراط در مشروبات الكلي، از جمله ستون‌هاي شيطاني است كه "لاوي" براي اولين بار بنا نهاد.


نوع نگاه ضدّديني و شيطان‌پرستانه جشن‌هاي "هالووين"، انزجار و مخالفت كليسا، صاحبان اديان گوناگون و اخلاق‌مداران را برانگيخته است. اسقف اعظم، "ولفگانگ هوبر" (Wolfgang Huber) رئيس شوراي ايالتي كليساهاي پروتستان آلمان، ‌آداب و رسوم هالووين را "بسيار پوچ" دانسته و مي‌گويد:

«هالووين، مثل ويروسي خطرناك از آمريكا آمد و به ما تحميل شد. بعيد مي‌دانم كه به اين زودي‌ها بتوان به اين سرگرمي بي‌محتوا پايان داد.»

"لودويگ شيك" (Ludwig Schick) اسقف اعظم شهر بامبرگ آلمان درباره برگزاري جشن‌هاي هالووين به شيوه‌هاي امروزي، به پورتال خبري كاتوليك‌هاي جهان گفت:

«شيطان‌گرايي و ارتباط با جن و ارواح در هالووين، باعث نابودي ارزش‌ها مي‌شود. ما نبايد اجازه دهيم بي‌فرهنگي شيطاني، فرهنگ مسيحي‌مان را له كند. من از تمام خانواده‌ها، معلّمين مدارس، مسئولان تربيتي و مربيان مهدكودك‌ها مي‌خواهم جلوي جشن‌هاي هالوويني را بگيرند. "جشن قدّيسين" از قرن‌ها پيش در مسيحيت ريشه داشته و قرار بوده پيام‌هاي مهمي مانند كرامت، جايگاه ابدي انسان، مرگ، رستاخيز و... را به هم‌كيشان ما انتقال دهد. اين اعمال، از وحشت مرگ در دل‌هاي بشر مي‌كاست اما تفكر هالووين، يك بسته شيطاني است كه نگاه نوستالژيك به اين جشن را نابود كرده است.»

كليساي كاتوليك در لهستان نيز با شيطاني خواندن هالووين، در سايت خود نوشت: «ترويج هالووين، جوانان را به فساد مي‌كشاند. ابداع‌كننده شيطان‌پرستي مدرن، "آنتون لاوي" شب هالووين را بزرگترين جشن پرستش شيطان مي‌دانست و ما بايد نسبت به آداب شيطاني اين جشن هوشيار باشيم.»

*** عناصر كليدي و نمادهاي رايج در هالووين از نگاه منتقدان

هرچند ممكن است "هالووين"، ظاهراً جشني شاد، مهيّج و ترسناك به نظر بيايد اما در اصل، خرافات و جادو از عوامل كليدي در فلسفه جشن‌هاي هالووين محسوب مي‌شوند:

خون: در متون آنگلوساكسون، نوامبر، ماه خون ('Blod-monath') ناميده شده، ‌چون مردم در گذشته و در ماه "نوامبر" براي صرفه‌جويي در مصرف علوفه، مجبور مي‌شدند چهارپايان بسياري را ذبح كنند.

يكي از انواع لباس‌‌ها، گريم و لوازمي كه به طور معمول در جشن‌هاي هالووين استفاده مي‌شوند، مرتبط با بيماران داراي مشكلات روحي است كه در اين جشن منجر به استهزاء آنان مي‌شود. اين مسئله به ويژه در سال‌هاي اخير سبب شده تا موج اعتراض و انتقاد از سوي افراد برجسته به راه بيفتد.

همه از تو فرار مي‌كنند، از ترس لباس بيماران رواني!!!


تبليغ هالووين در سايت خريد آمازون: "لباس‌هاي بخش ديوانگان: "Psycho Ward Costume"

روزنامه "زود دويچه سايتونگ" سپتامبر 2013 در گزارشي با عنوان «جشن با تمسخر بيماران» نوشت:

لباس‌هايي كه مختص نمايش بيماران روحي هستند، به طور زنجيروار و گسترده مورد اعتراض مشتريان، خانواده‌ها و سازمان‌هاي درماني قرار گرفته‌اند كه در زمينه مداواي مشكلات و آسيب‌هاي روحي- رواني فعاليت دارند.

"آلستير كمپ بل" (Alistair Campbell) سخنگوي سابق دولت انگليس كه مدتي در گذشته به مشكل روحي مبتلا شده بود، گفت: «وقتي شركت‌هاي بزرگي مانند "Asda"، "Tesco" و "آمازون" چنين تبليغات تمسخرآميزي دارند، ‌اين يعني ما هنوز در دوران جهالت و تاريكي‌ها به سر مي‌بريم.»

"استن كاليمور" (Stan Collymore) فوتباليست مشهور كه مدتي دچار افسردگي شده بود، گفت: «شماها هنوز نمي‌دانيد كه خيلي از آدمها براي فرار از همين تحقيرها و توهين‌ها دست به خودكشي مي‌زنند؟»

حتي عده‌اي از اعضاي انجمن‌هاي پزشكي و روانپزشكي اروپا (با مركزيت انگليس) طي شكايتي خواستار توقف فروش اين لباس‌ها و قرار دادن جريمه براي توهين‌كنندگان به بيماران روانشناختي در شب "هالووين" شدند.

*** كودكان و نوجوانان در جشن پرستش شيطان!

يكي از رسوم رايج در اين شب، پوشاندن لباس‌هايي از پوست حيوانات و گريم‌هايي مانند جادوگران و هيولاها بر تن كودكان و نوجوانان است.



در عين حال، رسانه‌هاي تبليغاتي همواره براي شناساندن "هالووين" به كودكان و زنده نگهداشتن اين سنت شيطنت‌آميز در ميان جوانان دست به هيجان‌آفريني‌هاي جذاب و گسترده‌اي مي‌زنند. به طور مثال رسم "trick-or-treat" بدين معناست كه بچه‌ها با ظاهري كه گفته شد، گروهي به در خانه مردم مي‌روند و از آن‌ها خوراكي يا هديه مي‌خواهند. اگر صاحبخانه از اين هديه خودداري كند مورد آزار و اذيت كودكان و نوجوانان قرار مي‌گيرد.

"زيگريد كيكينگردر" (Sigrid Kickingereder) رئيس "مركز كاتوليك‌هاي جوان اتريش" (KJS) القاي ترس‌هاي سهمگين هالوويني در كودكان را بسيار آسيب‌زننده خواند و 10 اكتبر 2013 در مصاحبه‌اي كه به مناسبت "هالووين پارتي" منتشر شد گفت:

«اين مدل سرگرمي كه از آمريكا به كشور ما وارد شده، به قيمت آسيب به سلامت جسمي و روحي فرزندان ما تمام مي‌شود. در اين شب، داستان‌هاي ترسناك تعريف و فيلم‌هاي وحشتناك و مشمئزكننده تماشا مي‌كنند، در حالي كه كودكان و نوجوانان هم در بين بزرگسالان هستند. مرز ميان هيجان ترس با وحشت واقعي اغلب بسيار باريك است. به جاي وحشت‌ها و تمسخرهايي كه در هالووين اتريش انجام مي‌شود، بايد به مرگ و برخورد مسئولانه با رستاخيز پرداخت. يعني مثلاً پيشنهاد مي‌شود كه والدين به همراه كودكان به آرامگاه‌ها بروند و درباره جهان پس از مرگ صحبت كنند.»

"كيكينگردر" ضمن مخالفت تند با رسم "نيمه‌شب كوبيدن در خانه‌ها براي گرفتن خوراكي"، گفت: «من از والدين مي‌خواهم كه جلوي حمله فرزندانشان به ديگران را بگيرند و نگذارند آن‌ها بخاطر گرفتن شكلات و خوراكي با غريبه‌ها بحث و درگيري ايجاد كنند. اين رفتار، با آموزش احترام به انسان‌ها در تناقض است.»

انجام بازي‌هايي كه آدمكشي، آشاميدن خون مقتول و موميايي شدن را تمرين مي‌دهد، يعني كه نوجوانان به قيمت تزريق هيجان، به اعمال مشمئزكننده‌اي دست بزنند.

بسياري معتقدند اين قبيل جشن‌ها مي‌تواند تأثيرات مخربي بر روح و روان كودك بگذارد. موضوع درگير كردن ذهن خام كودك با خرافات و توهمات شيطاني، باعث شده تا در سال‌هاي اخير روانشناسان تربيتي، نسبت به شركت دادن كودكان و نوجوانان در جشن‌هاي خشونت‌آميز "هالووين" هشدار دهند.

*** نفوذ "هالووين‌گرايي" در عرصه هنر

هنر نقاشي و مجسمه‌سازي، تأثيرات بسياري از فلسفه "هالووين" گرفته است.

اما بيش از همه در صنعت فيلمسازي، يكي از تم‌هاي اصلي در سينماي وحشت دنيا، "هالووين" است. اصلي‌ترين اين فيلم‌ها "هالووين" ساخته «جان كارپنتر» در سال 1978 بود كه توانست طرفداران بسياري را نيز به خود جذب كند. پس از اين، تا سال 2004 حدود ده فيلم سينمايي كه موضوع اصلي‌شان جشن هالووين بود، به روي پرده رفت.


*** هالووين در كشورهاي مختلف دنيا

امروزه گسترش فرهنگ آمريكايي در پيكره يك "جشن مذهبي" باعث تولد صنعت عظيم تجاري شده است. آمريكا در سال 2010 ميلياردها دلار و انگليس، مبلغ 200 ميليون پوند براي خريد لوازم مورد نياز جشن "هالووين" خرج كرده‌اند. آماري از اين قبيل، باعث شده كه رابطه عجيبي ميان جشن‌هاي "هالووين" با اقتصاد سرمايه‌داري برقرار شود.

اگرچه "هالووين" در بسياري از كشورهاي آمريكايي و اروپايي سابقه ديرينه‌اي دارد، اما در محافل علمي، روانشناسي تربيتي، فرهنگي و مخصوصاً مسيحي- مذهبي منتقدان فراواني دارد.

روزنامه آلماني "وست دويچه سايتونگ" با انتقاد شديد از تحريف رسوم قديمي مسيحيت نوشت: «معني واقعي ايام در مسيحيت، تغيير كرده است. مسيحيان پروتستان درصددند سنت "هالووين" را مخصوصاً براي نسل جوان، دوباره از نو احياء كنند.»

در كشورهاي اسپانيا، فرانسه، مكزيك و برزيل، گستردگي و عمق برگزاري اين آداب و رسوم شيطان‌پرستانه، بيش از ساير نقاط است.

كشورهاي معدودي نظير ايرلند و اسكاتلند هم هستند كه "هالووين" در آن‌ها همچنانیکی از روزهای مذهبی و محترم به شمار می‌رود و با برگزاری این جشن کم‌کم به استقبال کریسمس و میلاد عیسی می‌روند.

گزارش از: طاهري/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۲
در انتظار بررسی: ۱
سجاد
۱۷:۲۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
من دوبار هالووین گرفتم وخیلی هالوونو دوست داشتم الان که اینو خوندم کمکم نظرم عوض شد
ببخشید
۰۶:۲۰ ۰۸ آبان ۱۴۰۱
کسانی که نظر دادید این حرفهارو نزنید آروم باشین
امین
۰۰:۵۳ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
دوستان عزیز، قطعاً آنتوان لاوی که پایه گذار هالووین شیطان پرستی بوده، این فرد یک یهودی شیطان پرست بوده، چون فامیلیش لاویه، لاویه از نسل قوم بنی‌اسرائیل هست. خداوند در قرآن فرموده که بدترین دشمن مؤمنان و مسلمانان،
الناز
۱۳:۰۸ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
واقعاً من عاشق جشن هالووین هستم اما با این گفته کم کم نظرم واقعاً تغییر کرد
ناشناس
۰۰:۱۶ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
من بیست و پنج سال در امریکا زندگی میکنم، در سال‌های اخیر این جشن هالووین بطرز عجیبی داره ترسناک‌تر و بی بندو بارتر و منحرف تر از قبل میشه، در تمام گوشه کنار ایالات مختلف امریکا شاهد خشونت و جرائم سنگینی هستیم و میترسیم شبهای هالووین از خانه خارج شویم و سعی میکنیم چراغ جلوی خانه را خاموش نگه داریم تا کسی زنگ منزل ما را نزنه.
از سر شب هم برای خوشایند همسایه ها ، یک ظرف پر از شکلات جلوی در گاراژ گذاشتیم اگر دوست داشتن از خودشون پذیرایی کنند بدون اینکه خودشون را با چهره های ترسناک بما نشون بدن . که با تعجب روز بعد دیدیم زیاد کسی بهش دست نزده .. معلوم نیست اگر شکلات نمیخوان پس منظور از برپایی این جشن پر هزینه و هولناک و اینهمه سر و صدا و دعوت مردم به بیرون آمدن از خانه ها چیه؟
Alpine
۱۳:۰۰ ۱۰ آبان ۱۴۰۰
ما نوجوونا رو از تاثیر مخرب بر روح و روان میترسونی؟
ما داریم تو ایران زندگی میکنیم you blind bitch
هر وقت ازدواج زیر هیجده سال رو غیر قانونی اعلام کردین بعد بیاین در مورد تاثیرات مخرب هالووین بر ذهن بچه ها چرت و پرت تفت بدین
ناشناس
۰۹:۵۳ ۰۹ آبان ۱۴۰۰
همه قبول داریم که اعمال به نیت هست!خوب اينجا دودسته رفتار داریم.دسته اول با علم گفته شما این جشن را میگیرن!دسته دوم به جهت شادی و دورهمی این مراسم را اجرا میکنیم،دسته دوم معتقد هستن اینا چرت و پرتی بیش نیست ولی خوب دوست دارن برای ۱ بار در سال هم شده دور هم بود.توی فرهنگ غرب چیزی مثل مراسم ایرانی نیست که بتونن در سال هزار بار کنار هم بیان!(امیدوارم بتونیم از این شرایط بیماری خارج بشیم و مراسم را دوباره احیا کنیم!)
........
۱۰:۱۷ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
فقط بلدید چرت و پرت بنویسید
علی استیری
۱۲:۳۳ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
من هالوین رو دیدم بخدا از مراسم ما بهتره
Eli
۱۵:۵۸ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
این اتفاقات همینطوری اتفاق نمی افته مگر اینکه یه گروهی پشتشون باشن
...
۱۱:۲۲ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
لیاقت شما ها همون شب یلداست
ناشناس
۲۱:۴۳ ۰۵ آبان ۱۳۹۹
ببیین امریکایی ها حتی به سلامت خودشون و بچه های خوشون هم رحم ندارند ... بعد بعضی از ماها حرص اینو میخوریم که چرا تو امریکا زندگی نمیکنیم و فکر میکنیم اونا ان که تو همه چیز پیشرفت داشتن ... اینا هنوز تو چیزای اولیه شون هم موندن
زهرا
۰۳:۵۷ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
ممنون از اطلاع رسانی و مطلب جالبتون
آلینا
۱۱:۱۹ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
لعنت خدا برشیطان و شیطان پرستان
اینا اگه یه ذره عقل داشتن از این غلطانمیکردن
به بینیت یه دور همی رو به چه چیز
حال به هم زنی تبدیل کردن
امیدوارم به سزای کاراشون برسن لعنت بر شیطان
ناشناس
۲۱:۰۰ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
واقعا خدا رو شكر ميكنم كه همچين جشني توي كشورمون نيست
ناشناس
۰۱:۱۲ ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
این دیگه چه جشنیه جشن برای شاد بودنه نه برای ترسوندن و تمسخر کردن و ...
F....m
۱۴:۰۲ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
به نظر من هالووین اگه جوری برگزار بشه که باعث به وجود اومدن ترس و وحشت و گسترش شیطان پرستی نشه و فقط مثل شب یلدا همه رو دور هم جمع کنه و باعث خنده و شادی بشه خیلی هم خوبه اما درحال حاضر اصلا راضی نیستم از این مدلش
مهرانا
۱۰:۰۷ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
چه جالب واقعا ممنون ک آگاهمون کردین . من یه نوجوونم و همیشه در فکر این بودم اخه چرا ما تو ایران جشن هالووین نداریم چرا نمیزارن ما هم مث اونا این لباسا رو بپوشیم و جشن داشته باشیم ولی واقعا الان نظرم عوض شد و خداروشکر میکنم که از این سنت های مسخره و غربی نداریم!!
ناشناس
۰۵:۵۶ ۱۲ آبان ۱۳۹۸
هدف از جشن تا جایی که میدونم شادی و شاد کردن قلب انسان هست ،این دلقک بازی ها دیگه چیه ،این صهیونیست ها واقعا گند همه چیز و در آوردن ،جشن رو هم به عزا دارن تبدیل میکنن ،یعنی بچه ای که جشنش این باشه خدا میدونه بزرگ بسه چی میشه ،خاااااااااآاااااااااااااااااااااااک بر سر صهیونیست ها
تميم
۲۰:۰۶ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
زنده باد اسلام، لعنت به شيطان پرستي و پيروانش...
ابراهیمی
۲۱:۲۹ ۰۸ آبان ۱۳۹۸
سلام من نظری ندارم ولی سوالی دارم سوال ام این است اگر فقط یک لباس بپوشیم و فقط برای شکلات جمع کردن با بچه ها بریم این هم از نگاه مذاهب اسلامی مشکلی دارد چون خودم یک معلم استم در یکی از مدارس بچه ها و گفته شده باید بپوشین پس چه کار کنم هدف ام فقط سر گرمی است لطفا جواب ام را زود بفرستین
م
۰۹:۲۲ ۰۲ دی ۱۴۰۰
داداشاینها نتایج محرب سند ۲۰۳۰ هست که میخواد فرهنگ خوب مارو که شب یلدای به این خوبی داره رو ازمون بگیره و فرهنگ غرب رو ترویج بده تا ما هم کشیده بشیم به شیطان پرستیو بشیم مزدور و سگ وفادار غرب
حامد میرزایی فلاح
۱۵:۱۷ ۲۹ مهر ۱۳۹۷
هالووین یک جشن مسخره و بی محتوایی هست که یک عده شیطان پرست رواج دادن شک نکنید طرح این جشن هم کار فراماسونری و صهیونیست ها بوده و جز اینکه با این جشن به اموات خودشون توهین کنند هیچی نداره.
فاطمه
۱۴:۱۷ ۲۷ مهر ۱۳۹۷
واقعا خیلی ممنون از اطلاع رسانی شما.
لعنت بر شیطان و شیطان پرستی و این فرقه های منحرف و این جشن ها.
اااا
۱۱:۳۸ ۱۶ مهر ۱۳۹۷
سلام
لعنت خدا بر شیطان و یاورانش
ماری
۱۸:۳۴ ۰۴ مرداد ۱۳۹۷
لعنت بر این فرقه شیطان پرستی
امیرحسین
۰۱:۲۶ ۱۱ خرداد ۱۳۹۷
و جالبه بدونید در فیلم احساسی واندر wonder از این سنت عجیب و شیطانی بعنوان اهرمی جهت خوشحال کردن کودکان و نوجوانان نام برده میشه
ناشناس
۱۸:۱۷ ۱۵ آبان ۱۳۹۶
خیلی عالی بود ممنون که آگاهمون کردین
ناشناس
۱۵:۰۴ ۱۱ آبان ۱۳۹۶
مطالب عالی و مفید بود* البته احسنت به نویسنده این گزلرش
گزارش های قشنگی مینویسه
ناشناس
۰۹:۴۷ ۰۹ آبان ۱۳۹۶
قربون آداب و رسوم و سنت های کشور خودمون.
ناشناس
۲۰:۵۵ ۰۵ آبان ۱۳۹۶
شیطان بزرگ امریکاست
ناشناس
۰۸:۰۷ ۰۵ آبان ۱۳۹۶
لعنت خدا به اين شيطان پرستا و خود شيطان.......
ناشناس
۰۹:۴۷ ۰۴ آبان ۱۳۹۶
هر شخصی نظر خودشو داره
پریسا
۰۹:۲۳ ۰۴ آبان ۱۳۹۶
مهدی آقا کجایی که دنیا بهت نیاز داره...
ناشناس
۲۳:۰۷ ۱۷ مهر ۱۳۹۶
اینجور آدمها هیچ وقت از زندگی لذت نمیبرن . از خودشون اختیاری ندارن چون اربابشون شیطان هر چه دستور بدهد همان شود....
یلدا
۲۳:۴۲ ۲۹ تير ۱۳۹۶
من با این جشن هم مخالفم هم موافق بخاطر اینکه در این شب نباید حرفی از مردگان زده بشه چون باعث ترس و وحشت می شه اما من هر ساله این را جشن می گیرم اما به صورتی دیگر در جشن هالووین ما ترس و وحشت جایی نداره و بجاش خنده و شادی هست می توان خیلی سرگرم شد بازی کرد خونه رو تزیین کرد تنقلات و لذت پخت و خیلی هم لذت ببرد
ناشناس
۲۳:۲۷ ۰۹ آبان ۱۳۹۴
خیلی هم بد نیست به هر بهانه ای جشن دارند و سرگرمند واقعا بهتر از کشور خودمان نیست که مسئولین اصلا به فکر تفریح جوانان نیست که با دیدن جشن های بی مغز اونا دهنشان آب میوفته. ..والا...
ناشناس
۲۱:۴۹ ۰۲ آبان ۱۳۹۴
واقعا نوبره . منم زیاد اطلاعی نداشتم . کلش اف کلنز هم واسه هالووین آپدیدت داده و خیلی از سر نادانی تو بازی کلش اف کلنز ای جشن رو به هم تبریک میگن باید اطلاع رسانی بشه واقعا ممنون و سپاسگزارم از اطلاعات
saeed
۱۷:۵۸ ۱۱ آبان ۱۳۹۳
خیلی عالی بود ممنون که آگاهمون کردین
نسترن
۱۲:۱۳ ۰۶ مرداد ۱۳۹۳
لعنت بر شیطان و پیروانش...الهم عجل لولیک الفرج
لادن
۰۸:۲۵ ۲۰ اسفند ۱۳۹۲
پناه برخداازشرشیطان
متأسفانه بعضی مراسم سنتی ماهم مثل چهارشنبه سوری داردبطرف وحشیگری وبی قیدی میرودکه بایدبرایش فکری کرد.
ناشناس
۱۷:۵۷ ۱۰ آبان ۱۳۹۲
کلا وحشی خون است...
ناشناس
۱۱:۲۸ ۱۰ آبان ۱۳۹۲
شرط میبندمدو روز دیگه از مملکت خودمونم سر در بیاره ....
نگین
۱۱:۲۶ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
همین الانم در اورده منکه دعوت شدم خیلی جا ها هم میدونم که میگیرن تو خود ایران
sia
۰۳:۵۱ ۱۰ آبان ۱۳۹۲
با سلام
یه خورده زیادی بزرگش نکردی باشگاه خبرنگاران عزیز.
با تشکر...
ناشناس
۰۲:۵۴ ۱۰ آبان ۱۳۹۲
عالی بود ممنون
پوریا
۰۰:۵۴ ۱۰ آبان ۱۳۹۲
جالبه که اسمش هم گذاشتن تمدن!!!!
مهدی
۲۳:۳۶ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
تاسف میخورم براشون
هستی
۲۲:۴۶ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
خیلی مطلب جالبی بود
جواد
۲۲:۱۴ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
ببین تورو خدا بچه هارو از بچگی به چه کارهایی آشنا میکنن
fateme
۲۲:۰۱ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
بعد میگن ایرانی ها وحشی هستند.کی ما ازاین کارا میکنیم...
حسن
۲۱:۰۴ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
لعنت خدا بر شیطان و پیروانش
حمید
۲۰:۵۱ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
اين مراسم را براي نخستين بار، سال‌ها پيش از ميلاد مسيح (ع) قومي كاتوليك ساكن ايرلند و فرانسه اجرا كردند.
حمید
۲۰:۴۱ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
اين مراسم را براي نخستين بار، سال‌ها پيش از ميلاد مسيح (ع) قومي كاتوليك ساكن ايرلند و فرانسه اجرا كردند.
مجید
۲۰:۲۲ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
دوره اخره زمونه
یه دوست
۲۰:۰۷ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
واقعا که؟؟؟؟؟
میلاد
۱۹:۳۶ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
قربون آداب و رسوم و سنت های کشور خودمون.
فرزاد
۱۹:۰۱ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
عالی بود
اشنا
۱۸:۵۴ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
اگر میخواهید سگ و گربه جن و شیاطین از محل هایتان فرار کنند از این اکسها جای مترسک استفاده کنید!...
عباس yazd azsa
۱۸:۵۱ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
واقعا که چه رسوم افتزاحی (وحش)دارند
اینها باعث میشه قدر رسوم خودمان که بهترین است بدانیم
فرامرز تکش
۱۸:۴۵ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
هالووین ریشه اصلی‌اش در تفکرات و دیدگاه‌های فراماسونی صهیونیستی در اشاعه شیطان پرستی‌ و بی‌ خدایی است، قانون اساسی‌ آمریکا را فراماسونرهای انگلو ساکسون نوشته اند و بر تارک آن بجای نام خدا نوشته اند "ما مردم" که نامی‌ از خدا نبرده باشند

روز به اصطلاح "استقلال آمریکا" جورج واشنگتن با پیشبند رسمی‌ فرا ماسونی و علم و کتل مملو از علائم یهودی و فراماسونی در شهر واشنگتن دی سی‌ رژه رفت که عکس‌های آن‌ با تکنیک ترسیمی آن‌زمان باقیست و قابل ذکر است که اساس و طرح شهرسازی واشینگتن و بسیاری از ساختمانهای آن توسط یک شهرساز و معمار فراماسونر فرانسوی طراحی‌ و اجرا شده جالب توجه اینکه اگر روی نقشه شهر واشینگتین خیابانهای آنرا با قلم مشخص کنیم شکل ستاره داوود یهودی فراماسونی آن بوضوح دیده میشود

آمریکا آبیست که از سرچشمه گل آلود و از ریشه فاسد است زیرا که اساس و بنیادش تحت سیطره مطلق صهیونیستی فراماسونی شالوده ریزی شده است

فرامرز تکش
سعید
۱۸:۲۰ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
ای کاش علما و خطبا و اساتید ما بتوانند با طرح موارد فوق آگاهی های لازم را بطور استدلالی به جوانان ما بگند
ناشناس
۱۷:۵۰ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
همه چیزشون وحشیانس حتی جشن گرفتنشون
علی
۱۷:۰۲ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
هالووین=اوج انحطاط تمدن توخالی غربی
رائین
۱۷:۰۱ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
غربی ها هنوز در دوران جهالت و تاريكي‌ها به سر مي‌برند
رائین
۱۶:۵۱ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
خدا را شکر که اسلام ما را از این انحرافات به دور داشته است
هادی
۱۶:۳۲ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
لعنت خدا بر شیطان و یاورانش
سکوت
۱۶:۲۳ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
مهدی بیا...
محمد
۱۶:۲۳ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
اینجور آدمها هیچ وقت از زندگی لذت نمیبرن . از خودشون اختیاری ندارن چون اربابشون شیطان هر چه دستور بدهد همان شود....
فرهاد
۱۶:۰۹ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
mehran
۱۵:۵۰ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
لعنت خدا به اين شيطان پرستا و خود شيطان.......
میلاد
۱۵:۴۶ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
غربی ها ارزش های دینی رو به بازی گرفتن
حسین
۱۳:۵۸ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
عجب!
parisa
۱۳:۵۶ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
tarsnake
نسیبه
۱۳:۵۲ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
آقای طاهری گزارش بسیاری عالی بود
احمدی
۱۳:۱۴ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
اگرچه مسولین نمی خواهند ببینند ولی متاسفانه شیطان پرستی وپیروی از نمادهای قوم لوط و اقوام نابود شده و امثال کراولی و افراد حرامزاده ی دیگر بسیار در کشور رشد کرده است و جالب این است که عده ای به این اعمال افتخار هم میکنند.
سید
۱۳:۱۲ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
شیطان از ابتدای خلقت انسان تا حالا ، لحظه ای از سر انسان دست بر نداشته و نخواهد داشت .
شاید اینطور میخواهد برتری جن بر انس را اثبات کند
حسین
۱۳:۰۴ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
خدا هدایتشون کنه..
علیرضا
۱۳:۰۳ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
آقا تا کی میخوای صبر کنی.. بیا که دلتنگتیم..
شفیعی
۱۲:۵۶ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
چقدر جدید بود مطالبش... متشکر
محمد
۱۲:۴۷ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
قربون آداب و رسوم و سنت های کشور خودمون.
جلیل
۱۳:۱۹ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
خانم یا آقای محترم اینا که بالا میبینی آداب و رسوم نیست و سنت نیست . اینا یه چیزای من در آوردی غربی هستش فقط و فقط هم هدفشون ریشه کن کردن اسلامه . ما باید دقت کنیم تا اینارو با رسم و رسوم اشتباه نگیریم
مهران
۱۷:۱۰ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
به اون بی غیرتهایی که منفی میدن چی میشه گفت ؟؟؟
مبین
۱۸:۴۲ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
متاسم واسه اینایی که منفی زدن ، معلومه تو کف فرهنگ غربی هستن
جمیله
۲۱:۳۴ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
من واقعا میخوام بدونم چرا منفی زدین؟
لطفا یکی که منفی زده دلیلشو بگه
ادریس
۲۲:۴۱ ۰۹ آبان ۱۳۹۲
واقعا قربون آداب و رسوم خودمون برم