سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

کاهش خسارت حشرات با آبیاری بارانی

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: آبیاری بارانی عاملی برای شستشوی مداوم برگ ها شده در این شرایط علاوه بر آثار مثبت بر رشد گیاه، کاهش خسارت حشراتی نظیر کنه های نباتی و شته ها را در پی دارد.

 

احمد احمدی فر در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: پخش آب به وسیله باران مصنوعی در تمامی مزرعه با آبیاری بارانی امکانپذیر بوده در حالی که در آبیاری سطحی هر اندازه هم که دقت شود آبدهی ابتدای کرت ها و یا جویچه ها بیشتر از سایر قسمت ها است.

وی با بیان بی نیازی آبیاری بارانی به احداث جوی و پشته تشریح کرد: در آبیاری بارانی احتیاجی به قطعه بندی و احداث جوی و پشته نبوده و به این صورت هزینه های مربوط به لایروبی جوی ها و مرمت آنها لازم نیست.

احمدی فر ادامه داد: در آبیاری سطحی 10 تا 20 درصد مساحت زمین صرف جوی و پشته و کرت بندی و آرایش زمین می شود ولی در آبیاری بارانی نیازی به جوی و پشته و کرت نیست و تمام سطح زمین کاشت می شود.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: در فصول گرم تبخیر زیاد شده و منفذهای برگ بسته می شود و درنتیجه فعالیت حیاتی گیاه کُند است.

وی افزود: عملکرد محصول در واحد سطح با آبیاری بارانی افزایش یافته و از نظر کیفیّت مرغوب تَر خواهد شد.

احمدی فر اظهار داشت: پخش شدن آب با آبیاری بارانی دلیلی برای مرطوب شدن هوای مجاور گیاه ، باز شدن منفذ های برگ ها و درنهایت افزایش فعالیّت گیاه می شود.

وی با اشاره ای به متعادل شدن درجه حرارت هوا با آبیاری بارانی تاکید کرد: آبیاری بارانی را می توان عاملی برای خنک شدن هوای اطراف گیاه با پخش شدن آب در هوا و تبخیر در فصل های گرم قلمداد نمود/س

برچسب ها: کاهش ، خسارت ، حشرات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.