سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نماینده پارلمان انگلیس در مصاحبه با الشرق الاوسط:

مذاکرات برای بازگشایی سفارت در حال انجام است/ سیستم صدور روادید باید بازگشایی شود

نماینده جناح چپ در پارلمان انگلیس در گفتگو با الشرق الاوسط چاپ لندن تاکید کرد : روابط ایران و انگلیس در حال احیاست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، الشرق الاوسط در ابتدا نوشت: "جرمی کوربین" از سال 1983 از نمایندگان حزب کارگر از حوزه شهر لندن بوده است. او اخیرا در چارچوب گروهی متشکل از نمایندگان احزاب مختلف حاضر در پارلمان انگلیس و به دعوت مجلس ایران به این کشور سفر کرد. او در مصاحبه با الشرق الاوسط نظرات خود را درباره ایران و آینده روابط با انگلیس و آمریکا و موضوع هسته ای ایران و همچنین دیدگاههایش درباره دورنمای جمهوری اسلامی بیان کرد. در ذیل مشروح این مصاحبه آمده است: 

"جرمی کوربین" در پاسخ به سوالی درباره سفر چهار روزه‌اش به تهران گفت: هیئت ما متشکل از نمایندگان هر دو حزب کارگر و محافظه کار در پارلمان انگلیس بود. ما همگی مواضع سیاسی متفاوتی در انگلیس داریم درباره ایران هم برخی اختلاف نظرها میان ما وجود دارد. هر چند،‌ همه ما طرفدار عادی سازی روابط میان انگلیس و ایران هستیم. بنابراین پس از این سفر ، شواهد و مدارکی را درباره برداشت‌هایمان از این سفر به کمیته ویژه امور خارجه پارلمان انگلیس ارائه کردیم. من هرگز قبلا به تهران سفر نکرده بودم به همین علت برای من این سفر خیلی جذاب بود. من همیشه دوست داشتم به ایران سفر کنم. به همین علت این سفر خیلی خوبی بود. دیدن تهران این حس را از یک پایتخت مهم به من می داد و اینکه ایران چه قدر مقتدر است  . ساختمانهای عظیم و شکوه آنها در تهران به شدت مرا تحت تاثیر قرار داد. مجلس ایران هم جالب بود، تزئینات جالبی در آن بود و تاریخچه آن نیز خیلی جذابیت داشت. ما همچنین به سفارت انگلیس رفتیم و در هر همان اتاق پذیرایی که چرچیل، استالین و روزولت زمانی با یکدیگر شام خورده بودند، ایستادم. روی دیوار آن پلاکی برنجی بود که ترتیب صندلیها را مشخص می کرد و این برای من جالب بود. البته در حال حاضر ساختمان سفارت بسته و تعطیل است.  

وی افزود: هیئت ما از ترکیبی از افراد مختلف بود. "جک استرا" وزیر خارجه دولت تونی بلر در زمان حمله به عراق در سال 2003 بود. من در تمام آن دوران نماینده پارلمان بودم و در کل مخالف جنگ در عراق بودم. بنابراین ما دو تفاوت اساسی در هیئت مان داشتیم.  مسئله هسته ای ایران چیزی است که خیلی به آن علاقه دارم و برایم اهمیت زیادی دارد. من رئیس ائتلاف توقف جنگ در انگلیس هستم و مامور ملی کمپین خلع سلاح هسته ای هستم. به نظر من کسی نباید سلاح اتمی داشته باشد اما در عین حال حق قانونی ایران است که از انرژی اتمی استفاده کند. من قبول دارم که ایران می تواند به شکل قانونی آن را تولید کند. کاری که ایران نمی تواند انجام دهد این است که تسلیحات اتمی تولید کند و همچنان عضو ان پی تی باقی بماند. ایران هرگز از ان پی تی خارج نشده است. بنابراین من همیشه بر این باور بوده ام که تحریمها علیه ایران غیرسازنده بوده است و شاید کسانی را که می خواهند در مسیر نظامی تری حرکت کنند، تشویق می‌کند. در هر حال سیاست کار خود را می کند و پیشرفت دارد. 

وی ادامه داد: انگلیس و آمریکا علیه سوریه وارد جنگ نشدند. در عوض، ما مجبور شدیم با روسها مذاکره کنیم و دست کم دو کنوانسیون تسلیحاتی را درباره سوریه مورد مذاکره و توافق قرار دادیم و در این مسئله به روشنی ایران هم از برخی لحاظ مشارکت داشت زیرا ایران روابط خوبی با سوریه دارد. و بعد از آن توافق هسته ای موقتی با ایران بسته شد که امیدوارم تا شش ماه آینده به توافق دائمی تبدیل شود. فکر می کنم این گامی مهم رو به جلو بود. بنابراین هدف از دیدار ما این بود که این گام رو به جلو را ببینیم و برقراری کامل روابط دیپلماتیک را میان دو کشور تشویق کنیم، نه اینکه روابط دو کشور در حد کاردارهای غیرمقیم باقی بماند زیرا روابط به این شکل جالب نیست. همچنین برای این به ایران سفر کردیم که بدانیم در ایران انسانهای بزرگ زیادی وجود دارند که خواهان روابط عادی تر با اروپا و آمریکای شمالی هستند. "جک استرا" اشاره کرد که شمار اعضای کابینه ایران که از آمریکا دکترا گرفته اند بیشتر از شمار دکتراها در دولت آمریکا هستند.

کوربین در مورد خشم مردم ایران از انگلیس بخاطر اقدامات آنها در گذشته گفت: ما چنین احساسی را از دیدگاههای افراد مختلفی که در پارلمان با آنها دیدار کردیم، داشتیم. مسئله ای که ممکن است مورد تردید باشد این است که اشغالگری انگلیس و شوروی در جریان جنگ جهانی دوم در سال 1946 به طور کامل پایان نیافت. کودتای 1952 که شاه را دوباره به قدرت برگرداند، حکومتی که از بسیاری جهات طرفدار غرب و سکولار بود، این حکومت حقوق بشر را به طور گسترده ای نقض می‌کرد و همین هم در نهایت به واکنش مردم منجر شد. فکر می‌کنم مداخله انگلیس در سال 1952 شروع زنجیره ای از تحولات سیاسی بود که در نهایت ما را از یک افراط به افراطی دیگر رساند. 

کوربین ادامه داد: سفر به ایران کوتاه و محدود بود و البته من همه محدودیتهای آن را هم قبول دارم. اینکه آیا بسیاری از مردم ایران فکر می کنند انگلیس عمیقا در ایران دخالت دارد جواب مثبت است. این احساس وجود دارد که انگلیس نمی تواند مداخله نکند. بنابراین برخی از کسانی که ما با آنها ملاقات کردیم، به شدت با ما خصومت داشتند، و کنفرانس خبری که ما در پایان سفرمان داشتیم چیزی جز زخم زبان زدن نبود. 200 نفر در این کنفرانس خبری حضور داشتند و بیشتر سوالات بسیار خصمانه بود.

کوربین دخالت‌های غرب در امور ایران در زمینه اتفاقات سال 88 را محکوم کرده و گفت: به غرب ربطی ندارد که درباره آنچه در ایران اتفاق می افتد، تصمیم بگیرد. این تصمیم باید از بطن جامعه و از دل مردم بیرون بیاد. به نظر من میزان مشارکت عمومی در انتخابات است که نامزدها را انتخاب می‌کند. به نظر من خوب نیست از هیچ گروه مخالف داخلی حمایت سیاسی و مالی به عمل آوریم. 

کوربین در همین راستا ادامه داد: من معتقد به رویکرد بین المللی هستم وبا امپریالیسم انگلیس و هر امپریالیسم دیگر بسیار مخالفم. من علت خشم بسیاری از مردم از دخالت انگلیس در سراسر منطقه را کاملا درک می کنم. من می خواهم شاهد روابط عادی با ایران باشم. من فکر می کنم شروع گفتگو در این زمینه فضای بیشتری برای این نوع بحث فراهم می‌کند.

نماینده پارلمان انگلیس درباره حقوق بشر ایران گفت: من مطمئن هستم که ایران می خواهد با شورای حقوق بشر همکاری کند و آنها (ایرانی ها)همچنین آماده هستند گفتگو درباره وضع حقوق بشر را با اتحادیه اروپا از سر گیرند.

"جرمی کوربین" درباره از سرگیری روابط بین ایران و انگلیس گفت:من فکر می‌کنم دو طرف نگران هستند.موضوع شرایط  فیزیکی سفارت مطرح است. مذاکرات برای بازگشایی سفارت در حال انجام است.بسیار مهم است که سیستم صدور روادید بازگشایی شود.این مسئله به لحاظ تجارت و سفر به ایران بسیار مهم است.
تعداد قابل توجهی از ایرانی ها در حوزه انتخابی من در انگلیس هستند و همه آنها به ایران رفت و آمد خواهند کرد.

"جرمی کوبین" گفت:سفر ما پس از مدتها نخستین سفر پارلمانی به ایران بود.من فکر می کنم این کار درستی بود زیرا موجب می شود باب گفتگو باز شود. این گفتگوها موجب ایجاد رابطه بهتر اقتصادی و سیاسی می شود.

نماینده پارلمان انگلیس در پاسخ به این سوال که چه زمانی روابط انگلیس و ایران  بار دیگر برقرار شود و گام بعدی چه خواهد بود، گفت:این اتفاق هم اکنون در حال وقوع است.ما کاردار غیر مقیم را تعیین کردیم.این امکان وجود دارد فعالیت ها سریع از سر گرفته شودکه به سفر وتجارت کمک خواهد کرد.

وی درباره اینکه تاریخی برای برقراری روابط تعیینشده یا خیر، گفت:من نمی توانم تاریخ دقیقی درباره آن اعلام کنم اما حرکت نسبتا به سرعت پیش می رود و من امیدوارم تا تابستان این کار میسر شود.مهلت شش ماهه برای مذاکرات در اوایل ژوئیه پایان می یابد.ما از هیئت پارلمانی ایران برای بازدید از انگلیس دعوت کرده‌ایم و آنها دعوت را پذیرفته اند.

نماینده پارلمان انگلیس گفت: من می توانم ببینم که تنش عظمیمی بین اتحادیه اروپا و آمریکا درباره روابط با ایران در حال شکل گیری است.نقطه جدایی از راهبرد هسته ای در حال نزدیک شدن است زیرا اتحادیه اروپا واقعا می خواهد با ایران روابط تجاری داشته باشد.هواپیمای ما (از ایران به فرانکفورت و بالعکس )پر از تاجران آلمانی بود که در حال رفتن به ایران بودند تا قراردادهایی برای بازگشایی تجارت با ایران امضاء کنند. اما مشکل اینجا است که انگلیس آن طور که باید مشارکت ندارد.انگلیس زمانی شریک تجاری مهم ایران بود.من فکر می کنم روابط تجاری انگلیس با ایران رشد خواهد کرد و مطمئنا محصولات زیادی ما می توانیم از ایران وارد یا به این کشور به خصوص ماشین آلات مرتبط با صنعت نفت صادر کنیم. تحریم‌ها غیرسازنده است.کاری که این تحریمات انجام داد، افزایش نفوذ چین و روسیه در منطقه و کاهش روابط عادی با سراسر جهان بود.من می خواهم به ایران به خاطر تاریخ و وجودش احترام گذاشته شود و روابط تجاری عادی با این کشور برقرار گردد.

نماینده پارلمان انگلیس در پایان گفت: ایرانی‌ها با ما دیدار کردند.آنها می خواهند روابط بهتری با غرب داشته باشندو فکر می کنم این روابط چیز خوبی باشد.مطمئنا صحبت های رئیس جمهور جدید ایران در سازمان ملل متحد متفاوت با آن چیزی بود که در گذشته اتفاق می افتاد.گفتگوهای هسته ای به خوبی پیش می رود و توافق نهایی تا شش ماه آینده حاصل خواهد شداین موضع دو سال پیش غیرقابل تصور بود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.